Den morgen havde vi masser af tid da vi først skulle mødes klokken ti nede receptionen med vores kufferter men der endte alligevel med at de fleste på mit værelse stod op lidt otte for at kunne nå at pakke færdig, tag et bad og spise morgenmad

For første gang fredag tog vi S bahn hen til east side gallery og gik langs muren til den næste station op til flere gang var nogen af mine klassekammerater ved at blive bestjålet men heldigvis havde alle deres penge da vi tog derfra hen til Potsdamer platz for at sony centret, vi fik en times tid til at gå rundt og shoppe i de to forskellige centrer der lå i omregn og få noget forkost. derefter tog vi bussen tilbage til Alexandersplatz så vi kunne få brændt de sidst euro af hvis man ikke allerede havde gjort det tideligere på turen.

klokken femten mødtes vi alle sammen og fulgtes tilbage til bussen som var læsset med vores kufferter nær DDR museet.

Blog på mobilen - Blog via mobilen - Nouw har en af markedets bedste blogging apps - Klik her

Om morgenen fik af vide vi skulle være klar klokken 8 så vi kunne komme tidligt afsted til DDR museum fordi vi havde fået en solo indgang. Fordi det normalt er et ret populært sted og tage hen se for turister, man får et slags indblik i hvordan tyskerne levede under anden verdenskrig.

Efter to timers tid blev vi samlet op af vores tur bus som kørte os videre Charlottenburg-Wilmersdorf for at se Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche der lå midt i centrum så vi kunne se forskellen på hvordan en tysk kirke så ud i forhold til hjemme i Danmark. Vi gik videre fra Breitscheidplatz ned af Kufürstendamm til kadewe (Kaufhaus des Westens) hvor vi havde en time cirka som vi kunne benytte til at få noget mad og shoppe i de forskellige butikker som lå rundt omkring.

Sidst stop torsdsg var Holocaust Mahnmal som var et mindesmærke for Europas myrdede jøder som er en forholdsvis populært sted at tage hen hvis man søger et nyt profilbillede til facebook vi gjorde et meget kort besøg og tog hjem til hostel for at slappe af inden A og D skulle ud at spise på restaurant nær Alexanderplatz vi tog alle sporvognen til Hackescher Markt hvor der overfor stoppestedet lå et hyggeligt sted vi havde reserveret.

Den anden dag tog vi til vores alle overraskelse ud og så en koncentrationslejr fra anden verdenskrig (Sachsenhausen) som var den seværdighed jeg fik mest ud af. Da det egentlig ikke var mening vi skulle derned.

Vores mandelig lærer (Kjeld) fortalte om hvor grusomt det havde været dengang og hvordan de rev familier ud af deres eget hjem, tog alt de eget fra jøderne. Vi brugte det første 2 - 3 timer af dagen som fløj afsted, derefter tog vi tilbage til Berlin for at se Bernauer strasse og hvordan muren så ud mellem øst og vest. Kjeld fortalte at hvis man bevægede sig ind over muren blev man skudt af en vagt, ædt af hunde eller sprunget ihjel af miner.

Bussen der bragte os til og fra Berlin kørte os videre til checkpoint charlie og satte os af, vi gik derfra og over til Brandenburger Tor for at tage et par billeder. Eftersom der ikke var penge nok til at tage sporvognen hjem gik vi fra Alexanderplatz hjem til hostel (Generator Prenzlauer berg)

4 dage i Berlin, jeg skal på lejrtur med min klasse der skal os to andre klasser med. Vi skal ud og se en masse, blandet andet Sachsenhausen. Vi skal selvfølgelig lave noget fagligt ind imellem, men får heldigvis også fritid ind imellem

Den første dag ankom vi til det tyske hostel, vi skulle bo på de næste 4 dage. Vi tjekkede ind og lagde vores kufferter i et rum hvor de skulle opbevares indtil vi kunne benytte vores 8 mands værelser. Vi udnyttede tiden ved at tage ind til Alexanderplatz, hvor vi havde mulighed for at shoppe i det forskellige butikker et par timer. Jeg og et par andre piger fra min klasse benyttede tiden af at gå i Primark som skulle være et ultra billigt butik.

Da klokken slog 13.30 tog vi sporvognen tiltage til hostel for at få udleveret nøglekortene, de andre piger jeg skulle dele værelset med havde nogle problemer med at få døren op eftersom vi nok havde fået det forkerte nøglekort. Det eneste værelse der kunne få døren op var drenge værelset overfor vores.