Boka interrailkorten i god tid, minst två veckor innan särskilt under högsäsongen. Vi hann inte få våra.
Har ni inte bokat och det är bara en vecka kvar tills ni åker så boka inget! Det går att köpa på vissa stationer, tex. Köpenhamn. Det gjorde vi hur smidigt som helst, men det kan vara bra att veta att det är stängt på söndagar.

Ha med externaladdare för det finns inte eluttag på alla rum.

En del hostel tar extra betalt för sovkläder, täcke och kudde. Jag har med mig en lakenpåse (norskt), det är som en sovsäck i siden. Den tar ingen plats och är jättesmidig.

Ett hänglås till skåpen att låsa in saker i är alltid bra att ha med!

Vårt hostel i Köpenhamn var toppen, nära station och nära till det mesta. City public hostel. Enda nackdelen var att det inte fanns eluttag på rummen, men det fanns som allrum med bra och gratis wi-fi där man kunde sitta och ladda.

Tveka inte på att ta ett tåg även om det är flera timmars bytestid, det är bara positivt. För då kan man låsa in väskorna på stationen och gå runt och se en helt ny stad, som man kanske inte alls hade tänkt att besöka.

Boka inte boende på natten när du är trött, det kan ske att du råkar boka fel månad... Det kan vara så att jag gjorde det. Haha äsch allt löser sig!

Om ni ska till Amsterdam och vill besöka Anne Franks hus så förköp biljetter innan om det finns kvar. När vi kollade så var alla biljetter slutsålda en månad framöver. Men efter klockan 15.30 kan man få komma in utan för köpt biljett och köpa biljett på plats. Fast det är jättelång kö! Vi var där en timme innan (14.30) och redan då var kön jättelång.

Ni måste även äta falafel i Amsterdam, den godaste vi någonsin ätit!!!

Louvren i Paris är gratis om du har med dig passet och är under 25. Så vi såg massa konst bl.a. Mona Lisa gratis.

Vårt boende i Paris (S:t Christopher) var också jättebra! Det var gratis frukost, fina sängar (alla sängar hade skynken man kunde dra för, egna uttag och lampor) och bra wi-fi. Det är gång anstånd till allt, 2 minuter från Gare De Nord.

I Italien kan man åka korta sträckor med tåg men man måste komma ihåg att stämpla sina biljetter själv i en automat, annars om det kommer en kontrollant kan man få böter. Vi missade det och fick betala 50 euro.

Om ni ska till Klippstäderna rekommenderar jag vårt boende (Castel hostel), billigt, mysigt och nära mat affär och station i Genova. Sen är det enkelt att ta tåg och buss till andra städer och stränder.

Rom: Ät glass på Come il latte, pistageglassen måste ni ta! Så himla gott!!
Ät hamburgare på The meat market, så får ni göra er egna hamburgare, även det var otroligt gott. Samt ett snabbmatsställe med lasagne, så värt ett besök!

I Venedig så är ett tips att försöka hitta små gångar där det inte är så många turister. Köp en 24h biljett som gäller på både båtar och bussar, det kostar 20 euro och de tjänar man snabbt in. Ni måste åka till Burano, så himla vackert!!
Det är ganska skönt att bo lite utanför Venedig, vi bodde i Mestre nära tåg stationen. Så vi slapp åka båt med väskorna. Gick en buss hela vägen till Venedig från oss varje kvart.

Mitt motto den här resan: allt löser sig. Det finns lösningar på allt, även om man missar tåget och måste spendera natten på en station. Orkar man inte sova på golvet finns det alltid något hotell även om det bara är en liten by. Håll humöret uppe och gör det bästa av situationen, det hjälper inte att stressa.

Sen tog anteckningen med tips slut, glömde väl helt bort att skriva mer sen gissar jag på. Så ni får nöja er så 💁🏽

Det var sista anteckningen från min mobil så nästa gång får jag ordbajsa på egen hand och inte med hjälp av mina gamla anteckningar.

Idag tänkte jag behålla resa temat och dela med mig av några anteckningar på mobilen från tågluffen i somras.

Börjar med ett klok citat från en viss fröken Ekström:
"Grejen är har jag en karta så hittar jag överallt, men har jag ingen karta så hittar jag ingenstans" - Evelina 4/6 kl 12.19 (Amsterdam)

Min otroligt basic packlista om du har hjärnstopp:
Gopro, fästen, laddare ✔️
Passet och bankkort ✔️
Avsminkning ✔️
Hatt ✔️

Våra resmål som vi såg till gick någorlunda i en cirkel:
Köpenhamn utgångspunkt 🇩🇰 ✔️

Sno något åt Linnea ✔️
Kyssa någon ✔️
Komma hem efter 6 på morgonen ✔️

När det står sno något åt Linnea så var det inte så att jag var jättekriminell och snodde något från en affär eller liknande. Tog några glasunderlägg med reklam för en öl på, på ett kebabhak efter en utekväll. Linnea och jag tog nämligen av en slump ett varsitt shotglas i Grekland samtidigt utan att sagt något åt varandra och båda visade upp det stolt efteråt. Så var tvungen att bevara traditionen även på denna resa.

Här var alla anteckningar från tågluffen, förutom en lite längre med tips och den tänkte jag får ett eget inlägg.

Min bloggs syfte har egentligen varit att skriva om mina resor. Men känner att jag behöver ett ställe att bara ordbajsa och skriva av mig på ibland. Denna blogg har i stort sätt inga läsare nu när jag inte är på någon resa och det är inte många som vet att den existerar längre, så jag tänkte att den är perfekt att skriva av sig på. För att vara lite poetisk och behålla bloggens ursprungssyfte så tänkte jag att livet är ju självklart också en resa.

Första inlägget är en anteckning jag skrev på mobilen någon gång i oktober som jag hittade idag när jag rensade i min mobil. Det är en kort sammanfattning av mitt händelserika år. Började gråta när jag läste den, tänk hur svårt det kan vara ibland att inse hur mycket som händer. Tänker ofta "jag gör aldrig någonting speciellt", men året som var gjorde jag tydligen en hel del.

2016 var året: Jag bodde själv, i min egna lilla lägenhet.
2016 var året: Jag fick fast jobb.
2016 var året: En av mina största inspirationskällor i livet dog, min gammelfarmor.
2016 var året: Jag åkte ut på tågluff i Europa.
2016 var året: Jag kom in på min utbildning.
2016 var året: Jag sa upp mig.
2016 var året: Jag flyttade till en ny stad och lämnade allt bakom mig och började på ruta 1.
2016 var året: Då det händer saker hela tiden och jag har inte haft tid att reflektera över allt som händer, för mycket känslor på en och samma gång. Är ett känslovrak,

lättnad, glädje, sorg, smärta, rädsla, förväntan..

2016 var året: Då jag fann kärleken.

I fredags shoppade vi verkligen hela dagen, chocken när vi kollade på klockan och hela dagen hade gått. Åt lunch på en jättemysig liten pub. Fortsatte shoppandet och sen åt vi middag på rummet klockan 23.30.. Bra koll på tiden!
Men jag fick med mig skor, kläder, smycken, smink och en väska så jag är nöjd!

Igår (lördag) gick vi och kollade i några affärer som vi hade missat och sen åt vi en jättegod lunch som vi köpte med hem till Micaela. Hon bor i en mysig lägenhet med 6 andra tjejer från Sverige. Så kul att få tips av folk som bor här!
Sen tog vi oss hem och fixade oss för kvällen, för att sedan gå ut och äta på en mysig Vietnamesisk restaurang (Viet food, heter den). Efter det tog vi oss till Cargo som är ett uteställe och dansade halva natten och sen åkte vi hem till Joakim. Som bor precis vid Picadilly Circus, jag säger bara oj vilken lägenhet! Där dansade vi och drack champagne till klockan 6 på morgonen, sen tog vi en taxi hem. Vilken natt!

Idag har jag och Maggie tagit det relativt lugnt. Vi satt i Hyde Park ett bra tag, vandrade runt och hittade en mysig italiensk restaurang (hjälp vilken god pasta) och kollat lite små butiker. Sen så åt vi på Tibits som jag har velat gjort sen vi kom hit, galet gott! Det är som en vegetarisk/vegansk buffé där du plockar det du vill ha och sen väger du tallriken och betalar för vikten på din mat. Rekommenderar verkligen den restaurangen!! Ligger ungefär 10 minuters promenad från Picadilly Circus.

Nu ska vi snart sätta på en film och sen sova, sov kanske 5 timmar inatt. Sen får vi se vad vi hittar på imorgon, våran sista dag.

Ha det bäst!

Oj, vart ska jag börja?
Vi har haft fullt upp hela tiden, vilket har gjort att jag har varit för trött för att blogga. Men nu sitter jag på rummet och väntar på Maggie som är och hämtar Julia vid tunnelbanan. Så nu tänkte jag skriva lite kort om de senaste dagarna.

I onsdag så gick vi upp tidigt, tog planet till London, tunnelbanan till vårt boende och lämnade väskorna. Sen tog vi tunnelbanan igen och tog oss till Palace Theatre för att se Harry Potter and The Curesd Child. Säger som alla andra, ren och skär magi! Jag förstår verkligen inte hur allt går till, så häftigt gjort! Fick gåshud flera gånger om.
I pausen gick vi ut och åt och hamnade på Jamie Olivers italienska resturang. Hjälp vad gott det var! Vi fick en jättebra deal också, lunchen serverad mellan 12-18. Trodde att det var ett skämt först men nej lunchen serveras till klockan 18. Då får man en trerätters för 15£. Rekommenderar verkligen ett besök till denna restaurang.

Igår (torsdags) var vi turister med kartan i högsta hugg. Vi gick, åkte tunnelbana, åkte röda våningsbussar och tog oss runt på alla möjliga vis. Jag måste säga att jag gillar London starkt! Vi har sett London Eye, Big Ben, Towern, Tower Bridge, St. Paul's Cathedral, Piccadilly Circus m.m.
Sen gick vi även in på lite olika butiker t.ex. Guess (fick med mig en klänning ut), M&M's World, Hamleys (så mysig leksaksbutik med 6 våningar, folk är anställda för att leka och visa leksaker där inne).

Nu har Julia och Maggie kommit till rummet, så vi ska fixa oss och sen gå och kolla ännu mer affärer för idag står shopping på schemat.

Ha det bäst så hörs vi!

Igår kom vi fram, checkade in, gick och åt och gick runt lite i staden. Det vi har hunnit sett är verkligen positivt, är överraskad för jag hade inte så höga förhoppningar. Efter ett tag bestämde vi oss för att gå ut, så vi träffade två svenskar och hängde med dom resten av kvällen. Vi träffade även deras vänner från Italien, Kanada och Norge. Kvällen innehöll prat, skratt och dans som en bra kväll ska innehålla. Vi kom inte hem förens klockan fem inatt/morse.

Idag har vi inte hunnit med så mycket mer än att tatuera oss, äta lunch och kollat i lite affärer. En tröja fick följa med hem. Nu ska vi snart fixa oss för klockan åtta ska vi träffa två som vi ska äta middag med ikväll.