Lördag
Vi låg på stranden flera timmar tills vi mötte upp Johan och åkte på en moppetur för att titta på ett boende som han tipsade om. Sen gick vi via gallerian och tittade innan vi gick till hotellet och chilla några timmar. På kvällen gick vi och åt middag vid Karlsson's. Dyrt men gott :-).

Älskar att gå ut på middag klockan 8 på kvällen i februari (​Update: januari mena jag, har int allt på koll😂)och det är 28 grader varmt? Saknar inte alls finsk vinter

Söndag
Började morgonen med 7-eleven frukost (as usual). Sen bytte vi boende för vi gillade inte läget på det andra. Så nu är vi tillbaka på Patong Rose! Samma ställe som vi bodde på när Madde var här. Vi fick tilåme samma rum hahha gullisar.
Lämnade väskorna i rummet och gick som vanligt till stranden. Innan vi gick tillbaka till hotellet gick vi och åt middag.. Mitt i maten kom en kille från Tyskland och frågade om han fick sitta och äta med oss för han gillade inte att äta ensam, random? Haha men han var ju trevlig iallafall.
På kvällen var det dags för utgång!! Riktigt kul var det.

Idag (Måndag) har vi också legat och stekt flera timmar. Nu är vi på hotellet och har fräshat upp oss och snart skall vi leta middag 👏🏻

Imorse hade vi väckning 9. Gick till 7-eleven på frukost och sen checkade vi ut från vårt hotell. Tog en taxi till Patong för 200bath/person. Dyyrt!! Men det gick tydligen inga bussar så vi hade inget annat val. Kom till hoteller och bytte bara om till strandkläder och drog iväg till stranden.

Igår tog vi en lokal buss från Phuket town till Karon beach. Betalade 40bath/pers för bussen och vi skulle ha betalat 300bath/pers för taxi så vi gjorde ett bra val. Dock missade vi att stiga av i Karon (?!) så vi åkte till Kata men sen tog vi en buss därifrån tillbaka till Karon (fick betala 40bath igen men äh). Gick och letade hotell en stund och till slut hittade vi ett riktigt billigt ett. Betalar 5,80€ men då delar vi på en 1m bred säng. På dagen låg vi bara på stranden och chillade och senare mot kvällen gick vi ut för att äta middag och kolla i lite butiker.

Idag vaknade vi tidigt och hade planerat att åka vidare till Patong men självklart skulle vädret SUGA idag.. Så vi bestämde oss att sova kvar här i Karon en natt eftersom vi bor så pass billigt.

Karon beach. Helt ok!

Testade på Rolled Ice Cream både igår & idag. Kokos på den första bilden och passionsfrukt&mango på den andra. Kokos var godare!!

Gatan vi bor på & kvällens middag för 2,90€

Hej från Phuket!

Det var ett tag sedan sist nu (hehe förlåt alla). Vi har hunnit ta oss från Malaysia tillbaks till Thailand. Det tog oss runt 12 timmar med båt&buss innan vi var framme i Phuket. Resan gick dock helt smärtfritt men lite slut var man nog när vi kom fram. Vi befinner oss alltså i Phuket Town nu, skall bara spendera 1 dag här och imorgon tar vi oss vidare till någon strand. Vi har massa bilder från Langkawi att visa er så det skall vi försöka ta tag i snart!

• Thailand

Koh Phi Phi, Thailand 29.12-1.1

Den 29onde december tog vi minibuss & båt till ön Phi Phi. Resan tog sammanlagt ca 4 timmar, så det var inte alls jobbigt. När vi kom fram gick vi direkt ner till stranden och det var verkligen underbart väder!! På kvällen gick vi ut och åt till en thai restaurang. Där träffade vi på två från Örebro som vi pratade men en stund, alltid lika roligt när de inte fattar att vi kan svenska i Finland och dessa två visste inte ens var Finland låg.... ehh? Sen utforskade vi ön lite innan vi tog natt.

Dag 2 vaknade vi och åt frukost på hotellet. Hade inte dagen så planerad så vi tog allt som det kom. Men vi började med att gå upp till Viewpoint, vi bodde precis brevid där så vi fick bara gå några hundra trappsteg innan vi var uppe. Utsikten var riktigt fin!! Kostade 30 bath att gå dit så att ni har det på koll om ni någongång går upp. Värt att besöka om ni är på Phi Phi.

När vi kom ner var vi alla tre sjukt trötta i benen så vi tog lunchpaus och åt nudlar. Efter det fortsatte vi att turista oss och tog en tur med Longboat. Först for vi till Monkey Beach där det alltså finns apor på stranden, vi var dock mest fascinerade över hur fint vattnet var där 😍. Efter det åkte vi till en annan strand som jag inte minns namnet på.... Den var också fin. När vi kom tillbaka till land solade vi en stund. På kvällen utforskade vi ön igen och stannade och åt sjukt god glass (passion frukt, kokos, cookies&cream). Ingen av oss var särskilt hungriga sedan så vi delade på pommes mot kvällskvisten innan vi checkade läget på stranden.

Den sista dagen låg vi på stranden och pressade några timmar, åt lunch, fixade oss och firade nyår. Vi hade inga speciella planer för kvällen så vi gick och satte oss på en restaurang och lyxade till det med lite dyrare mat. Efter maten blev det en god drink. Sen letade vi oss ner mot stranden för att välkomna 2017. Vi var alla dock lite besvikna eftersom de inte sköt mycket raketer (tror det var förbjudet pga kungens död). Sen var det inte så feelis där men vi var endå nöjda och glada och vandrade hem till hotellet efter en stund på stranden.

Den 1.1 hade vi väckning 06:00 för att göra oss klara för "hemfärd" till Patong. Vi åt först frukost och sen gick vi till båten. Det var den Phi Phi resan det :-) Verkligen värt att besöka ön om ni befinner er i närheten någon gång. Tror dock att 3 dagar är tillräckligt att vara där för ön är ju väldigt liten, det finns ju inga transportmedel (precis som på Gili T) så då kanske ni fattar att ön inte alls är stor.

Hejhej! Förlåt för seg uppdatering men vi har verkligen inte alls tänkt på att vi har en blogg också.. Är på Langkawi (en ö i Malaysia) just nu och vädret är verkligen sjukt bra så vi vill ta tillvara på det. Vi skall uppdatera er om de senaste dagarna så småningom 😘😘

Ni har säkert läst eller hört om vädret i Thailand just nu... Det är ju inte på den soliga sidan om man säger så :-) Så himla synd att det skall vara sådant här väder just i år och just när vi är här. Vi är dock himla glada att vi inte är där det är som värst (Koh Samui osv).

Hotellet vi bodde på igår låg mitt ut i ingenstans kändes det som. Vi fick läjdo och gick till "centrum", hela 4km var det dit vi så lite motion fick vi allt. Åt på en random restaurang på vägen... När vi skulle gå hemåt igen öste regnet ner så vi tog en tuktuk. Sen gick vi och sova i olika rum... Konstigt att inte ha nån att prata med innan man somnade 😂

Vi bytte hotell imorse så nu bor vi mera centralt vilket är jätteskönt. Tog oss ut på lunch först och sen tänkte vi att vi kan ju inte bara ligga på hotellrummet så vi trotsade regnet och gick 2km till en strand för att se hur det såg ut där. Dött & skräpigt var det. När vädret var så dåligt och det inte var några palmer där kändes det som att vi var i Kalajoki eller nåt liknande, haha. Tog en tuktuk med en söt liten dam hem till centrum sen för det ösregnade verkligen..

Bild 1: Pad Thai Bild 2: Elli uppgraderade sin Minigrip pengabörs till en ny!

Efter maten gick vi en sväng och shoppade. Fick äntligen nya flipflops köpta.. Är inne på mitt tredje par nu och Elli är fortfarande på sina första.

I detta mysiga lilla krypin skall vi spendera vår natt. Vi har en trevlig ödla på besök också :-) MYSIGT. Men betalar bara 5,50€ per pers så....

Appar för Backpackers

1. Hotels.com Jättebra att ladda ner hotels appen, det finns ofta billigare priser där än på hemsidan. Om man bokar 10 nätter via hotels så får man en bonusnatt gratis!! Hur bra? Dock kan man ju inte ta in på värsta lyxhotellet då utan det räknas ut ett snittvärde för nätterna man samlar och då kan man få en natt gratis eller en natt billigare på ett hotell. Vi har dock inte bokat så många nätter via just hotels för att i vårt fall har det oftast varit billigare att boka på plats.

2. Agoda Samma sak som med Hotels, det kan ibland finnas bättre priser än på hemsidan så värt att ta en titt i appen också! Tror vi har bokat fler hotell på Agoda än på Hotels under vår resa just för att de har varit billigare där. Synd att man inte kan samla nätter här bara..

3. OP-mobilen Sjukt bra app! Speciellt för mig som har Andelsbanken. Det går att föra över pengar via egna konton och bara logga in och kolla saldot utan att använda nyckeltal. Sen har appen också en funktion som hjälpt oss sååå mycket under resan!! Pratar om valutaräknaren. Man kan välja massa olika valutor och det bästa är att det funkar utan wi-fi. Har alltid fram appen när vi handlar överallt för att ha koll på priset. Tipstips!!

4. Maps.me Tror inte vi skulle överleva utan denna app! Verkligen ett måste för en backpacker. I denna app kan man ladda ner kartor till de ställen man skall besöka. Sen kan man använda den utan wi-fi. Sjukt bra när vi kommit till ett nytt ställe och inte vetat var hotellet ligger. Då är det bara att slå in hotellnamnet och trycka på "rutt till" så berättar appen vart man skall gå. I appen kan man också se var restauranger, matbutiker, banker, sjukhus och allt annat viktigt ligger.

Hejsan!

Igår hade vi en riktigt lång sovmorgon. (Var ute ur hotellrummet först klockan 13...) Vi gick raka vägen till stranden och låg där flera timmar, solen tog verkligen på och det var himla varmt men skönt. På kvällen när vi var klara med middagen så kände vi att vi var färdiga med Ao Nang, stället var helt najs och så men kanske passar mer för barnfamiljer eller par osv. Vi hade också tänkt besöka Hong Island som Stina tipsat om men det var lite för dyrt så vi skippade det.

Eftersom vi måste vara ute ur Thailand 12.1 så tänkte vi att vi skulle åka vidare till Langkawi i Malaysia men det slutade med att vi bokade minibuss till Koh Lanta där vi är i skrivande stund. Vi bor på ett ställe som heter M hostel (betalar 8,5€)och vi bor i dorms. Tyvärr hamnade vi i olika rum så det var lite tråkigt men det går nog! Vi har dessutom bara bokat en natt så vi måste vidare imorgon.

Ao Nang

Resan hit till Koh Lanta gick bra. Vi körde minibuss till Krabi Town där vi fick vänta 1 timme på nästa buss, tur vi hade lite chips och våra böcker. Sen körde vi med en annan buss i typ 2 timmar till en färja (typ som Bergöfärjan) och sen var vi framme. Nu skall vi ut och upptäcka denna ön, pusss.

Började dagen med vår standardfrukost. Kokta ägg och yoggi för 30 bath (ca 0,88€). Funkar bra för vår budget och håller oss mätta en stund åtminstone! Sedan packade vi ihop våra väskor och promenerade iväg till vårt nya hotell, Ao Nang Grand Inn, här betalar vi 7,31€ per natt så inte så himla mycket billigare än vårt förra hotell men i längden märks det ju.

Vi hade planer på att ligga på stranden hela dagen idag och steka men när vi kom dit så var det nästan storm och jättemulet. Vi gick istället bara runt på gatan som går längs med stranden och kom till änden. Där såg vi en trappa som gick upp in i skogen. Hade ju inget annat för oss så vi gick upp dit och tusan vad tungt det var. Haha vår kondition är inte alls på topp. Efter x-antal trappsteg både uppåt & neråt kom vi fram till en riktigt fin strand. Fick höra nu efteråt att det fanns bara ett hotell vid stranden och det var väl antagligen något lyxigare hotell. Kul att se!

När vi kom tillbaka till Ao Nang stranden så hade blåsten lugnat sig lite och solen kikade också fram så vi bestämde oss för att lägga oss och steeka. Båda två somnade och sov så gott så! Haha nejmen.. vi låg där tills vi båda blev lite hungriga så vi gick iväg på lunch som bestod av en Mixed Fruit Shake för 1,47€.

Låg sedan på hotellet i nån timme och chillade innan vi tog oss ut på middag som blev Fried Rice with Chicken, kostade 3,07€ (med en cola då också). Sen gick vi längs gatan vid stranden igen och checkade läget. Avslutade kvällen med att jag (Ida) färgade ögonfransar & ögonbryn. Kostade 13€. Nu är vi på hotellet och skall sova!! Godnatt, hoppas ni där hemma har det bra i kylan & frys int bort😘

Btw, sjukt att det redan gått 53 dagar sedan vi lämnade Finland... Tiden går så fort! Snart är vi ju hemma igen 😪