Da var vi godt i gang igjen etter høstferien. I foto har vi begynt litt med Photoshop og sett enda en film om Paris. På torsdag var det tre uker til avreise dagen! Ukas 10 på topp tur gikk til Våttåberget. Ganske bratt opp der og med våte steiner og røtter var det ikke like lett å holde seg på begna, i hvertfall ikke på veg ned igjen. Utsikten var ikke til å klage på! På toppen var det et ca. 10 meter høyt tårn som vi gikk opp i for å nyte utsikten og ta det obligatoriske gruppebildet. Vi var heldige med været og kunne se rimelig langt i alle retininger. På veg opp fikk vi også se en ørn! Alle stoppet opp å så på mens den fløy avgårde. Jeg fikk tatt noen bilder av den :) Litt usikker på om det er havørn eller kongeørn.

På fredag var det nok et skofo games og denne gangen var det Skal vi danse som sto på planen. Og i grupper skulle vi lage kreative danser som skulle fremføres for de andre og dommerne. Det var ganske morsomt, masse kreative innslag!

-Ida

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - Klikk her

Da går høstferien allerede mot slutten. Det har vært fint å komme hjem en tur, møte familie og venner igjen. Fått vært ute å spist både middager og lunsj, begynt på julegavene og Home Again på kino. Feiret en tre års bursdag, hilst på nytt familiemedlem og mye annet koselig. Det har blitt litt fotografering også, nede ved Glomma.

I morgen går flyet oppover igjen til Trøndelag. Nå begynner det virkelig å nærme seg Paris turen også! Det blir nok mye spennende de neste ukene :)

Denne uka har høstværet begynt å komme for fult, vind og regn. Men noen fine dager har vi hatt denne uka også. På mandag var det valgfag og foto på planen, i foto så vi en fransk film som heter Den fabelaktige Amélie fra Montmartre. For å få litt innblikk i den franske kulturen og sånt før vi skal til Paris. På tirsdag startet vi med noen oppgaver i klasserommet, før vi etter lunsj var ved Rinnleiret i Verdal, som er en nedlagt millitærleir, og tok litt bilder.

På onsdagen fikk vi fri fram til etter middag, da dro hele fotoklassen til Trondheim. Vi gikk litt rundt i byen å så på litt forskjellige ting. Før vi havnet på Galeri Blunk for å se på en fotoutsitlling som læreren våres var en del av.

På torsdag var det igjen klart for topp tur, denne gangen til Stokkvola. Det var ganske tåkete og det yra litt. Men, det gjorde ingen ting, og for en som er glad i å ta naturbilder, var det ganske bra! Etter lunsj var det kor, hvor vi har begynt å forbrede oss til korslaget, hvor hver klasse skal delta med en sang. Det kan jo bli moro. Så ble det rydding, romvask og pakking.

Fredag var siste innspurt før høstferien kunne begynne. Vi hadde tre timer med fellesfag. Klokka tolv var rommet ferdig rydda og sekken ferdig pakka og vi satte nesa i retning Værnes. Når vi kom til flyplassen ble det litt pizza mens vi ventet til flyet skulle gå. Det blir helt greit med en uke hjemme nå!

-Ida

Uken startet med valgfag som var spinning, det var greit å komme i gang med litt trening igjen. Etter valgfag var det fysisk aktivitet, så det ble noen aktive timer på mandags morran :) I linjefagstimene fikk vi litt informasjon om hva vi skal gjøre i Paris i november! Det blir veldig gøy, gleder meg så mye! På tirsdag var vi en tur oppe ved hytta til skolen og tok litt bilder i nærheten der. Høstfargene begynner å komme for fult både i lyng og trær.

Onsdagsmorgen dro vi til Munkeby klosterruiner og tok litt bilder. Mye forskjellig å ta bilder av. Ruinene etter klosteret og litt natur rundt. I middagstiden gikk hele klassen samlet ned på butikken for å poste postkort vi har laget av bildene våre, før vi gikk til Skogn Pizza og spiste. Det var veldig koselig!

På torsdag var det klart for den andre fjellturen, denne gangen til Hårskallen på 735 moh. Med vind som nesten kunne blåse oss over ende, kjente man at man gjerne kunne vært litt bedre trent.. Hehe.. Men vi hadde fint vær og god utiskt så man skal vel ikke klage.

På kvelden var det meldt nordlys, så noen av oss var en tur ute å så om vi kunne se noe, men selv med skyfrihimmel og stjerneklart var det ikke mye å se. Fikk prøvd å ta litt bilder av stjernene og månen.

Fredagen kom noe vi har vært spente på en stund, nemlig gjørmedagen! Det var mye forskjellige aktiviteter. Først fikk vi prøvd oss på fotball med sånne store plastikballer som vi hadde på oss. Det var morsomt, man så ikke stort ut av de selv om de var gjennomsiktige på grunn av at det var mange lag, og plutselig kom det en bak fra og løp rett på deg, så du spretter rett i bakken, hehe. Videre skulle vi gjøre en del forskjellige aktiviterter før vi kom til gjørmedelen. Vi skulle først gå trillebår ned og opp en bakke, som de helte vann på slik at det ble ganske gjørmete og glatt, deretter skulle vi rulle, i klynge eller alene nedover bakken. Det var litt tungt med fem stykker oppå seg der. Neste post var i en stor søledam, vi skulle ballansere over en stokk, helst uten å dette, og hvis man datt burde man gjøre det elegant for å få stil poeng. Så var det synkronsvæmming som ikke var så synkornt, våt og kaldt var det i hvertfall. Så ble det kleslenke før vi skulle grise oss til med så mye gjørme som mulig for å ta gruppebilde. Så ble vi sendt opp til skolen hvor vi ble spylt ute. Så det ble en kald, våt, gjørmete, men morsom dag!

På lørdag hadde vi humorseminar, hvor vi ble delt inn i grupper å skulle lage en sketch til et tema. Det var morsomt. På kvelden var det tid for skolens andre fest. Pizza, musikk og dansing. Bra kveld med bra folk!

-Ida

Denne uka har gjort litt forskjellig. Vi valgte valgfag, jeg fikk Spinning på mandager og ti på topp på torsdager. Begynt med kor, fysisk aktivitet og fellesfags timer. I linjefagstimene på tirsdag var vi en liten tur Levanger sentrum og tok litt bilder. Mens på onsdag brukte vi dagen inne, vi lærte å bruke printeren og fikk printet ut litt bilder.

På torsdag var det klart for første valgfag time. Ti på topp, tur nummer 1 ble til Bokkhaugen som ikke er så veldig langt i fra skolen. Vi smørte med oss matpakke og kjørte bortover. Vi gikk opp til toppen, hvor vi spiste matpakke og tok litt bilder. Man hadde god utsikt og kunne se helt til Mosvika, og Skarnsundbrua. Det var en veldig fin tur!

- Ida

Hei! Denne uka har vi hatt linjefagsuke, som vil si at vi har hatt foto hele uken. På mandag var vi nede i Skogn sentrum og tok litt bilder. Vi gikk også en liten tur ned til fjorden. På tirsdag dro vi sammen med USA klassen til Inderøy og kjørte langs Den Gyldne Omvei. Vi var innom Gangstad Ysteri, hvor vi fikk smake på litt forskjellige oster og is, videre kjørte vi over Skarnsundbrua. Og videre inn til sentrum hvor vi fikk pause til å spise lunsj.

På onsdag så vi på en film om Vivian Maier og hennes bilder. Torsdag var vi ute og fotograferte igjen ved Alstadhaug kirke.

Lørdag var det utstillingsåpning på Steinkjer kunstforening hvor klassen hadde sendt inn ett bidrag hver. Noen fra klassen dro inn og var med på utstillingen. Det var morro å se bildene våre på veggen.

-Ida

Hei! Tenkte jeg kunne starte en blogg siden mange av mine kjente lurer på hva jeg driver med dette året på Skogn Folkehøgskole. :)

Det har nå gått to uker siden jeg kom til Skogn, og det har skjedd mye forskjellig. Aktiviteter for å bli kjent, info om skolen, begynt med litt med foto. Blitt kjent med mange nye mennesker. Denne uken har vi vært på en fire dagers bli kjent tur, vi ble delt inn i grupper som dro ut til forskjellige hytter. Jeg var på Shultzhytta, der ble det mye forskjellige aktiviteter som natursti med quiz, Mesternes Mester, bærplukking, turer i skogen rundt hytta og allsang rundt bålet. Været var ikke helt på vår side hele turen, og vi fikk fylt skoene med vann oftere enn de rakk å tørke. Torsdagen hadde vi sol hele dagen, det var veldig godt. Fullmånen tittet fram over Grønningen på kvelden også. På dagen kom en av de andre gruppene til oss for å være på Shultzhytta siste natta. Det var en veldig koselig tur, tross dårlig vær. Deilig med litt avkobling uten internett og annen luksus. Men må si det var ganske deilig å komme tilbake på skolen på fredag og bytte ut tregulv med en myk seng :)