I måndags klockan 12.00 började vår "HÄRLIGA" resa till Bangkok. Såhär såg resan ut:

•Minibuss ca 1 timme till en busstation
•Vanlig buss till färjan
•Färja ett par timmar
•Buss nån timme för att sen vänta 1 timme mitt ute i ingenstans
•Tuktuk 15 min
•Vänta 1 timme (här var klockan runt 19)
•11 timmars nattbuss till Bangkok
•Framme i Bangkok 05.15 på morgonen
•Taxi 20 min till hotellet som vi inte fick checka in på för än klockan 14.00

Alltså shit. Förstår inte hur vi klarade det men det gick förvånansvärt bra.

Efter en is-latte på starbucks orkade vi med en hel shopping dag på Siam Paragon/MBK och vi åt även massa gott (nedervåningen på Siam är magisk-massor av mat) Bangkok känns så fräscht helt plötsligt! Om man jämför med vart vi varit innan. Superskön känsla!

Nu har vi precis vaknat här på vårt fina hotell som ligger nästan precis vid Pullman Hotel där vi bodde förra Januari (ligger inte inom vår budget den här resan direkt hehe). Strax ska vi ta oss ut på en promenad-mot köpcentrumen igen!

Kram

Shoppingcentrumet MBK

​Den här lilla kanelbullen har jag suktat efter ett år nu haha😛 vi åt den förra året också vid "vattenfallen" utanför Siam Paragon.

Efter sjukhusvistelsen bestämde vi oss för att stanna kvar här på Koh Samui. Vi trivs väldigt bra här! Kanske en aning för mycket folk och lite för turistigt. Men vi har hittat ett helt fantastiskt hotell som vi trivs lite för bra på...

Här i denna fina lägenhet spenderar vi mycket tid i, varvat med ett par timmar vid poolen. Det är tyvärr för varmt för att vara på den fina stranden, vi har varit här en vecka nu och vi tog oss dit en gång... i 45 min, max. Värmen har helt klart stigit senaste veckan!

Stranden och vattnet var över min förväntan här och jag önskar att vi hade mer tid där!

Mina provsvar blev förövrigt negativa. Dom har hittat ett virus och mina värden var väldigt dåliga men annars så var allt lugnt. Nu efter en vecka är jag helt frisk!

Fick en inflammation (såklart!) i munnen av alla ställen så äter antibiotika och lite annat härligt sedan två dagar tillbaka men nu är även det bra igen. Kunde varken äta eller dricka, hemskt var det!

Hade en helt underbar läkare som jag hade från att jag kom hit med ambulansen tills det här med inflammationen, allt har gått förvånansvärt bra!

Det har ekat tomt här ett tag så tänkte göra en liten uppdatering ♡

Vi hittade en jättefin och stor bungalow på ön Koh Tao som vi trivdes superbra i- två olika poolområden, grym mat och fin strand.

Men i fredags vid 3 började jag må dåligt och gick in och la mig i kylan. Jag kände att jag hade feber och muskelvärk så tog Ipren. Mot kvällen blev jag sämre och sämre och vid klockan nio väckte André mig och sa att jag legat och yrat och hackade tänder trots cirka 30 graders värme inne.

Han försökte få kontakt med läkare hemma men tillslut bestämde han att vi skulle gå till en klinik här vid klockan 10.

På vägen dit kände jag hur jäkla dåligt jag mådde. Väl där fick vi träffa en läkare som konstaterade att jag hade 39 graders feber trots en överdos på 800 ml Ipren 1 timme tidigare och över 100 i puls. Jag var helt borta.

Vi fick spendera natten i ett rum på kliniken med dropp och kontroller.

I lördags när vi vaknade trodde jag att dom skulle låta mig gå men det visade sig att alla blodprover osv visade negativt. Så nu var vi tvungen att åka 3 timmar till Koh Samui där det finns ett större sjukhus och fler tester kunde göras. En sjuksköterska fick följa med oss på båten och jag satt där med dropp i armen. Har nog aldrig fått så mycket blickar haha. Men allt gick väldigt smidigt!

När vi kom fram till Koh Samui stod en ambulans och väntade och personalen på Bangkok hospital fick ta över.

Väl framme på sjukhuset fick jag ligga där flera timmar och tester gjordes. Mina värden var låga och dom såg att jag har ett virus. Men dom kan inte säga VAD det är.

Vi fick välja på att stanna på sjukhuset i två dagar till eller ta in på ett hotell i närheten. Vi valde ett superfint hotell känns som att det blir lättare att ta det lugnt här! Även lite härligare för min stackars pojkvän som varit underbar i hela den här karusellen.

Läkarna tror att det kan vara denguefeber men det tar några dagar att se på provsvaren så det får vi veta imorgon när vi ska tillbaka. Visar det sig att det är denguefeber blir jag inlagd 1 vecka.

Jag mår bra nu och även André. Vi båda sov 12 timmar inatt och det behövdes kan jag säga! Nu har jag vågat mig ut till den fina poolen (ligger i skuggan och dricker vätskeersättning vilket läkaren sa var ok korta stunder)

Så med andra ord har vi haft några jobbiga dagar och var även jobbigt att lämna fina Koh Tao men nu är allt bra och vi får se vad svaren visar imorgon! ♡

På den äckliga kliniken på Koh Tao, sjukhuset här på Samui är jättebra.

Mitt fina hjärta som fixat och grejat konstant, massa telefonsamtal fram och tillbaka och skällt på dåliga läkare haha. Som jag älskar dig!

Vår härliga pool på hotellet här.

​Fina sjukhuset här på Koh Samui! Känns super och dom är så duktiga.

Det var några dagar sedan jag uppdaterade här. Vi har hunnit lämna phi phi och varit i Krabi, ao nang i 3 dagar och nu är faktiskt på en annan ö som heter Koh Tao! Hit kom vi igår och kvällen bjöd på spöregn! Vi tog oss ur vår bungalow och gick och köpte pizza till rummet.

Idag blir det en stranddag och imorgon ska vi försöka få ett rum på ett annat hotell med pool!

Vi tog taxibåt från ao nang beach till phranang beach, så fint!

I den här charmiga bungalown bor vi nu, haha.

Nu har jag precis gjort morgonyoga och ska ner och möta upp André som tagit en kaffe på ett café vid stranden. Kram!

Efter en heldag på stranden så bestämde vi oss för att gå upp i bergen och kolla på utsikten. Viewpoint heter platsen och det var galet många trappsteg upp, svinbrant dessutom. Här fanns även det bilder före/efter tsunamin på Phi phi.

Vilken dag vi haft idag. Vi var ute på flera olika öar och kända ställen här runtom phi phi. Höjdpunkten var bamboo Island där vi snorklade, är så glad att jag övervann min rädsla och bara gjorde det. Den ön var det vackraste vi sett, kritvit sand och poolvatten. Overkligt.

Lite poolhäng innan vi ska iväg och äta middag vid vattnet ♡

Vi ska även boka en jätterolig sak inför imorgon som André längtat efter hela resan... Mer om det imorgon!

Från att ha varit ensamma i poolen smällde det till och ett helt gäng kom från ingenstans. Dags för oss att gå upp med andra ord! Ha ha

Nu har vi varit på Phi phi i några timmar och hittills känns allting jättebra! Vi hade inget boende bokat så direkt när vi gick av båten började vi leta. Vi hittade ett helt ok boende på en gång.

Vi spenderade våra första timmar här på Loh Dalum Bay, en väldigt fin strand omringad av höga berg. Mycket folk dock!

Strax tänkte vi ta en promenad till stranden Ton Sai och se om det är lika vackert där.

Har varit riktigt dålig uppdatering här på bloggen senaste dagarna så tänkte berätta lite snabbt om vad som hänt sedan jag sist uppdaterade:

I igår (lördags) flög vi från Vietnam till Thailand vilket gick hur bra som helst trots 3 olika flyg! Vi kom fram hit till Phuket igår kväll runt 9-10 tiden någon gång. Då tog vi direkt en taxi till vårt lägenhetshotell. Än en gång lyckades vi välja ett bra boende utan att veta ett dugg om stället vi ska till.

Imorse var André helt slut så han fick ligga kvar i sängen medans jag tog på mig träningskläderna och gick ut på promenad i stan. :-)

Tillslut orkade han upp och då tog jag med honom ut på en låång promenad, vi gick runt här i Phuket stad i 5 timmar. Våra ben är helt döda nu!! Vi hängde lite på ett stort shopping center som låg 50 minuters promenad bort från vårt hotell.

Lite förrätt

Nu är vi precis hemkomna efter denna fantastiska middag. Så himla härligt att äntligen få äta RIKTIG thailändsk mat. Vietnam var rent ut sagt hemskt i matväg! Maten var inte ens ätbar. En amerikansk kille hade en hamburgare-restaurang på ön där vi åt varje middag, haha.

Redan imorgon lämnar vi Phuket. Klockan 8 på morgonen åker vi till Phi Phi. Ska bli riktigt roligt!

Godnatt♡

Imorse kl 5.30 gick taxin till flygplatsen. När vi kom fram insåg vi än en gång att vi kanske är ute i lite väl god tid, hehe. Hela flygplatsen var nedsläckt och dom ända personerna där var vi och en vakt.

Tillslut tändes allt upp och vi gick på vårt första flyg till ho chi minh, huvudstaden i Vietnam. Nästa flyg går till Kuala Lumpur och tillsist Phuket.

Loungen här i Ho chi minh är ingenting i jämförelse med tex London. Inte alls trevligt eller någon god mat.