Grattis i efterskott Sverige! Vi får väl erkänna att vi i princip glömde bort det igår. Lätt hänt när man lever i en väldigt osvensk kultur. Vi har börjat fundera på hur det kommer vara att komma hem. Nu har vi ändå varit borta så pass länge (snart 5 månader, jisses!!) att vi börjat glömma bort saker. Typ att köra bil känns jätteläskigt, dofter kommer kännas annorlunda och att ha konstant internet kommer kännas... fel? Jaa det blir spännande att se hur det blir. Men det dröjer ett litet tag till innan vi sätter fötterna på svensk mark igen så vi behöver inte fundera på det nu.

Förra veckan blev vi klara (förhoppningsvis utan kompletteringar) med plugget. Det var en sån himla lättnad och det firade vi såklart med bubbel:

Man blir så enkel när man reser såhär. Hemma hade jag förmodligen inte accepterat att dricka bubbel i ett vattenglas, men nu var det liksom det vi hade :-).

I övrigt har vi haft riktigt tur med vädret. I juni börjar lågsäsongen i Södra Indien och enligt prognosen ska det ha regnat varje dag, men vi har bara haft 1 regndag och resten SOL! Lovely när man har pool 🙃

Igår vid cirka 23.15 bestämde vi oss för att ta en taxi till Anjuna och dansa lite. När vi kom fram blev vi positivt överraskade eftersom vi inte alls visste vad som väntade oss. Det är nämligen lågsäsong här nu och en hel del är stängt, till exempel en nattmarknad som jag var väldigt sugen på att besöka igår. Nåja, åter till saken. Det första vi möttes av var 3 amerikanska killar som ursäktade sig för deras land och framförallt president. Det är andra gången vi träffar amerikanare på denna resan som typ skäms över sitt land efter att Trump blev president. Fint på något vis, men inte deras fel JU!

Stället vi hamnade på var i vilket fall riktigt najs! Till Joels förtjusning spelade dom techno. Vi båda hade dock velat höra lite goa-trance nu när vi ändå är i Goa, men vi var mycket nöjda ändå och stampade runt på dansgolvet. Vi rullade hemåt igen vid 3 tiden och vaknade lagom bakis idag vilket vi tröstade oss med donken.

HEJ! Vi har senaste tiden satsat stenhårt på att hitta hotell med eget kök. Det är supersmidigt, billigt och ja, kul! Så igår när vi var i affären hittade vi tacos. Eller tacoskal, krydda och salsa iallafall. Så vi improviserade ihop en tacofredag helt enkelt. Det blev faktiskt riktigt gott måste jag säga.

Nu ska vi strax ta oss till nästa ställe. Arpora heter det om jag inte minns helt fel. Där ska jag tvätta det första jag gör, för jag har inte ett enda rent plagg just nu. Puss

Nu bor vi på ett riktigt härligt ställe. Vi har pool, eget litet kök så vi kan laga mat, palmer som omringar oss och tja, det kan inte bli mycket bättre. Efter dryga 4 månader iväg är vi rätt mätta på tempel och diverse andra kulturella grejer, så vi lever lite chartersemester nu, förutom att vi lever billigt.

Idag har vi lekt i poolen:

:-)

Oj, här var det tomt! Det beror nog mestadels på att vi hade det så himla lugnt och skönt de sista dagarna på Sri Lanka. Vi bodde på ett riktigt bra ställe med pool, tillgång till kök, och såklart AC. Varje morgon gick vi upp, gjorde frukost, la oss vid poolen, chillade på rummet och när kvällen kom gick vi bort till affären och köpte mat som vi sen lagade. Så. Himla. Mysigt.

Natten till i fredags flög vi över till Indien. Det blev en lååång dag, men tillslut kom vi fram till Chennai. Dock gillar vi inte alls detta stället (förutom att sängen har RIKTIGT täcke <3) så vi bokade en bussbiljett igår och förhoppningsvis kommer vi hela vägen till Goa. Går allt som det ska så har vi ca 17 h i buss. Tur att vi laddat upp med serier, spel på plattorna och poddar. Önska oss lycka till! Puss

Hallå där!! Vi insåg att vi varit i 7 städer på 2 veckor, så vi bestämde oss för att chilla ner lite. Anlände till Weligama för hm.. typ 3 dagar sen. Var bara ca 10 min med tuktuk från Mirissa vilket var skönt eftersom vi då slapp ännu en fullproppad svinvarm buss.

Sen vi kom hit har vi bara tagit det lugnt, förutom häromdagen när vi hade pluggdag *snark*. Igår hängde vi på stranden hela dagen. Stranden i sig var egentligen inget att ha plus att det är lågsäsong här nu så det mesta är stängt. Dock är det superbra vågor för nybörjar-surfare vilket passade Joel perfekt! Medans jag lapade sol krigade han ute i vågorna och efter ett break som innebar 2 drinkar, vågade även jag mig ut på brädan. Först hade jag bara tänkt testa men sen var det så kul att vi hyrde varsin bräda så idag har vi träningsvärk som heter duga.

Hej kompisar! Vi har anlänt till Mirissa, eller ja, vi har varit här ett par dagar. Just nu sitter vi och kämpar i oss frukosten. Alltså, ni anar inte hur stora portioner dom har här. Det är så mycket mat och jag som annars har svårt att lämna mat pga att jag känner mig dum, tycker det är en aning jobbigt. Så här sitter vi och mår illa för att vi tvingar i oss det sista haha.

Igår hängde vi på beachen. Det var ett tag sen vi låg sådär hela dagen. Joel, den rastlöse själen, låg såklart inte ner. Han hyrde surfbräda och hängde ute i vågorna. Dock var det alldeles för höga vågor och inget för en nybörjare, så vi har bestämt att leta upp ett bättre ställe de kommande dagarna.

Igår begav vi oss mot Ella. Vår plan var att ta tåget från Kandy eftersom alla har berättat hur fantastiskt det är, men oturligt nog var det fullbokat i en vecka framöver, så det fick bli buss. Det var lite omständigt, då vi fick byta buss 4 gånger innan vi kom fram. Dock gick själva resan väldigt smidigt eftersom alla här är så hjälpsamma och visar rätt väg till nästa buss osv. Att dessa 4 bussar på sammanlagt 6 h kostade oss 42 kr tillsammans är ju också rätt härligt.

Idag tog vi oss upp till Little Adam's Peak. En hike som var rätt simpel egentligen, om man inte heter Ronja och HATAR att svettas. Upp kom vi iallafall och det är helt sjuka utsikter här. Så himla vackert!! Verkligen värt den där svetten såhär i efterhand.

Efter många om och men kom vi äntligen fram till Sri Lanka. Vi kom fram sent på kvällen och checkade in på vårt mysiga boende i Negombo. Där gjorde vi inte mycket mer än ett besök på stranden, där vågorna var alldeles för höga, och några besök på det lokala "ica". Köpte bland annat OST i massor och frossade sista kvällen *mh livet*.

I söndags tog vi en varm buss till Anuradhapura (vet fortfarande inte hur man uttalar det?) för ca 20 spänn var. Sinnessjukt billigt för en 4 h bussresa (ta efter det Sverige och jag kommer åka mer kollektivt :-)).

Igår haffade vi en tuktuk och åkte mot ett tempel. Tyvärr kunde vår chaufför ingen engelska men han guidade oss igenom templet ändå, på sitt vis.

För övrigt är det väldigt annorlunda här från sydostasien. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad, men man märker att dom inte är lika vana vid turism. Dels är man i princip dom enda västerlänningarna vilket gör att en hel del blickar landar på oss. Men det gör inget eftersom alla är väldigt trevliga och nyfikna på oss. Hälften av alla man går förbi ler och hälsar. Det mest negativa jag kan komma på är att det är så sjukt varmt här! Men det kan man knappast beskylla landet för :-)

Nu ska vi snart packa ihop oss och dra neråt till Kandy. Vi hoppas på en buss med AC.

Hej på er! Vi hamnade i Kuala Lumpur igen. Det var ju här vi började vår tripp så det kändes nästan lite som att komma hem igen. Anledningen att vi åkte hit ännu en gång var för att vi ändå hade behövt mellanlanda här när vi ska flyga till Sri Lanka. Och dit är vi påväg nu. Eller ja, vi sitter i taxin påväg till flygplatsen. Jag är SÅ taggad. Ska bli kul att se något annat än sydostasien.

Igår letade vi som galningar efter ingredienser till svensk tacos. Vi har lyckats få i oss lite tacos/mexikanskt under resan men inget slår svensk tacos, det vet ju alla. Efter att allt var hittat ställde vi oss i hostelets kök och fixade. Undrar ni hur det gick? Alltså ja, vad ska jag säga. Inte ätit godare på mycket mycket länge. En extra guldstjärna blev det eftersom Ellen hittade BRA fetaost. Det bästa moder jord skapat.