​Så var dagen här, den sista. Det var 146 dagar sedan jag stod på landvetter och hade ingen aning om vad som väntade. Nu är jag snart där igen, fast denna gången glad att komma till Sverige istället för glad att lämna.

De sista dagarna i LA har varit så bra! Solen har skinit och det har varit vårkänslor över staden. Vi har hunnit besöka Beverly Hills där jag planerat att köpa ett hus när jag vunnit på lotto eller liknande. Vi har också hajkar upp i Runyon Canyon där vi hade en fantastisk utsikt över havet, staden, hollywoodskylten och de snötäckta bergen. Idag har vi gjort något utav det roligaste i LA, vi besökte Universal Studios. Här åkte vi berg och dalbanor som inte liknade något annat, vi såg vart de spelat in många filmen och vad de har för specialeffekter för dem. Det bästa var dock showen med kändisdjur. Grisar, marsvin, fåglar, hundar, katter, tvättbjörn och höns visade upp tricks. Både jag och Carl längtade lite extra efter våra djur där hemma då.

Imorgon bär det av mot flygplatsen för en lååång resa hem. Vi ses snart! Kram

​När man varit ute och rest i nästan 5 månader så hinner man tänka många tankar kring resande och varför man egentligen gör det här. Två veckor i Thailand som många svenskar nöjer sig med på vitern kanske skulle räckt. Vad var meningen med att jag skulle jobba en månad på en arbetsplats jag verkligen inte trivdes på i Ausralien? Hade det inte varit bättre att vara hemma och jobba med något jag tycker är kul? Alla svar föll på sin plats nu när jag kom till Los Angeles. Jag flydde till värmen. Det spelar ingen roll vad jag gör, värmen är så viktig för mig. Jag älskar Los Angeles än så länge. Det är så många olika kulturer som verkligen visar sig här. Det är dock problem att det är 10-15 grader på sin höjd. Jag har haft gåshud hela dagen idag och trots att det bara var ett dygn sedan jag befann mig i värmen så vill jag tillbaka. Nu. Det är förmodligen så att det tar en vecka, sen är man anpassad till kylan. Det gäller bara att stå ut den veckan och inte bara gömma sig under ett varmt täcke i en lägenhet i Hollywood.

Vi trotsade kylan idag och åkte till Santa Monica. När vi kom dit var det väldigt grått, men senare sprack det upp. Los Angeles visar verkligen sin bästa sida när de höga palmerna tornar upp i solskenet. Vi besökte piren som har ett litet tivoli på sig. Eftersom man är en f.d. rutinerad disney channel-tittare var det som nostalgi att se piren där så många barnprogram har utspelats. Vi gick även på den långa shoppinggatan och kikade in i de flesta butiker.

Kram

Idag lämnar vi Hawaii efter två fantastiska veckor. De senaste dagarna har vi hunnit ett sista surf. Vi har även besökt Pearl harbour vilket var väldigt intressant! Igår njöt vi av den sista solen på en ny strand. Där såg vi knölvalar hoppa ute i havet medan vi njöt av den sista värmen på ett bra tag.

Hawaii har varit en helt fantastisk plats, men nu är vi redo för Los Angeles den sista veckan innan vi kommer hem.

Kram

Jag har verkligen haft helt fantastiska dagar det senaste. Hajken till Manoa falls var absolut över förväntan. Regnskogen vi gick genom var precis som filmerna man en gång i tiden såg på biologilektionen. Det är kul det där med att man i skolan tänker "Det här är så onödig fakta", men nu när man reser jorden runt är den där onödiga faktan så kul att veta, den förklarar varför omgivningen är som den är.

Igår satte vi oss på bussen efter frukosten och åkte i tre timmar till den norra kusten. Det var så kul att komma ifrån staden och äntligen få se riktiga Hawaii där höga berg, vita stränder och hus som inte är högre än en palm är allt som finns. Vi såg många surfare, men inga stora vågor. Imorgon ska vi därför ge den norra kusten en till chans och försöka se monstervågorna man bara sett på film.

Idag var det inte vi som kollade på andra surfare, utan vi surfade själva. Inte så mycket till vågor, men att ligga på en bräda och guppa i den varma solen var minst lika njutbart.

Kram!!

De senaste dagarna har vi hunnit med lite utflykter. I onsdags tog vi en båttur ut på havet och dök. Vi gick se många fiskar och en och annan muräna. Eftersom vi är lite bortskämda och nyss snorklade i stora barriärrevet var inte detta lika imponerande, men det var Carls första dyk med tuber så det var ändå väldigt kul.

Igår tog vi bussen till en känd strand som hade ett stort korallrev precis vid stranden. Väldigt vackert var det. Vi spanade efter sköldpaddor men lyckades tyvärr inte se några där heller.

Idag blir det hajk upp i regnskogen. Solkräm och myggolja är nedpackat och vi är redo för ett miljöombyte från staden.

Kram

Igår tog vi bussen till outleten vi hört talas om ska vara bra. Det blev en lång dag och vi båda fyndade en del. Eftersom jag enbart levt i sommarkläder de senaste 130 dagarna och jag kommer hem till ett land där jag kommer kunna ha allt annat än sommarkläder blev det en del vinterkläder som inhandlades. Har vi tur kanske jag kan ha någon av de nya tröjorna när vi kommer till Los Angeles, annars får jag vänta i två och en halv vecka tills jag är hemma.

Idag skulle bli en stranddag, men eftersom vi nu kommit in i shoppandet blev det bara någon timma på stranden innan vi begav oss iväg och kollade i lite butiker. Jag fick äntligen köpt ett Anastasia contour kit (smink) som jag suktat efter i ett år. Eftersom det kostar hälften så mycket i USA kunde jag inte låta bli. Jag hittade även lite smått och gott på Victoria's secret. Carl provade även Hawaiiskjortor idag, men det har inte riktigt blivit hans stil än så det köptes ingen.

Hoppas ni klarar er bra där hemma i snön! Kram

Inatt lär vi sova riktigt gott. Efter frukost idag bar det nämligen iväg på hajk. Vi hade bestämt oss för att bestiga vulkanen som ligger intill staden. Med en ryggsäck full med vatten, kameror och mer vatten började vi gå mot baksidan av vulkanen där man kunde gå upp. Det var en extremt anpassad hajk och inte direkt så svår, men man blev trött ändå. Tydligen kommer det aldrig in regn över kratern, och inte ens ett enda moln idag. Så varma var vi allt när vi kom till toppen, men det var det värt. Så vacker utsikt! Havet, staden, naturen.

Eftersom vi inte brukar bestiga vulkaner så ofta har eftermiddagen spenderats med att vila och kolla på film. Vi har en lista på saker som ska göras på Hawaii, så vi får se vilket äventyr vi känner för imorgon.

Kramkram

Att åka 20 timmar bakåt i tiden gör en lite virrig. Igår, eller kanske idag, skulle vi ta oss ut från Australien och in i USA. Processen för att få komma ut ur Aus var nog större än att få komma in i USA. Det gick dock smidigt och helt plötsligt satt vi på ett näst intill tomt plan som tog oss över stilla havet till Hawaii.

Eftersom detta dygnet blir 44 timmar för oss och vi inte fick så mycket sömn på planet har jag legat och halvsovit på stranden idag. Älskar redan Hawaii! Trots att stranden där vi bor är vid en storstad är vattnet klart och fullt med fisk. Det spelas även hawaiimusik här och var som är väldigt avslappnande. Lite för avslappnande när man inte sovit på ett bra tag...

Vi har haft några fantastiska dagar i Whitsunday. Snorkling i världsklass i stora barriärrevet, bad på den magiska white haven beach och lite fin segling. Det här var verkligen en höjdpunkt på resan. Hajar, rockor och sköldpaddor är bra lite av allt magiskt vi fått se dessa dagar.

Kramkram

Igår avslutade jag äntligen jobbet på Ben's fish & chips. Det har varit några riktigt stressiga veckor där. Att jobba utomlands har verkligen fått mig att inse glansen med Sveriges lagar och arbetsvillkor. Det ska bli så skönt att få vara ledig några veckor nu och kunna leva livet lite.

Idag gick vi upp tidigt och tog flyget till Airlie beach. Något vi insåg när vi klev ur planet var att det var ett helt annat klimat här. Mycket varmare och nästa 100% luftfuktighet. På väg från flyget till vårt boende för natten såg vi en vild känguru vid en skogsdunge. Så häftigt!!! Och för busschauffören var det som om vi sett en hare i Sverige.

Ikväll har vi ätit gott och spelat biljard. Imorgon ska vi segla bland Whitsundayöarna. Det ska bli så roligt! Hoppas på fint väder och bra snorkling i stora barriärrevet.