Idag har jag gjort min först dag i kallis på Kämp. Va spänd på att få åka dit ända sedan jag vaknade då jag började klockan 16. Träffade så mycket folk men alla är trevliga och hjälpsamma. Det är bara så många nya namn att lära sig. Det första jag fick göra var att slica bröd i tunna skivor för onsdagens lunch soppa. Sedan blev det att tillaga champinjoner, hacka mandlar och vakuumförpackad allt och lite till. Jag fick även lära mig och hjälpa till att göra desserter som är på deras Á la carte meny medans jag väntade på min hamburgare uppifrån varmköket. Efter maten var det dax för städning. Det gick snabbare än vad jag trodde eller så var det tiden som gick fort. Tisdag och onsdag är det också kvällspass (15-23). Torsdag och fredag är jag ledig och helgen jobbar jag morgonpasset (10-16). Det ska bli roligt att vara där. Jag känner att det finns mycket jag kan lära mig. Godnatt

Denna helgen har jag tagit det lugnt. Igår var jag hemma hela dagen och packade upp de sista av mina saker. Hade tänkt åka en sväng in till stan men istället blev det att jag satt och pluggade i några timmar. Idag blev det istället en tur in till stan. Gick in på Stockmann som jag ångrade nästan direkt när jag kommit in. De hade tydligen "galna dagar" som var någon galen rea så det var hur mycket folk som helst där inne, ett köpcentrum med typ 7 våningar och man fick knappt plats där inne. Men jag fick köpt en berlock till mitt armband som det står Finland på. Resten av dagen har jag tagit det lugnt och varit hemma.

Några bilder från vår bastukväll i fredags

Idag har jag fått flytta till lägenheten ovanför mig. Den är såå mycket finare och jag får nu bo med Gaby också så bara ett plus.

Igår (torsdag) var vi och besökte hotell Kämp där jag ska göra min apl. Vi fick en rundvandring på hotellet där vi fick se två olika rum, gymmet, spa-avdelningen och köken. Den asiatiska resturangen är inte kvar lägre. Efter rundturen känns hela hotellet som en labyrint. Personalen verkade väldigt trevlig och såg framemot att vi skulle börja på måndag. Jag börjar i kallis kl 16.

Nu ha middag och en bastukväll i Vantaa. 😍😍

Igår var vi i köket och lagade mat för den internationella dagen idag. Det var inte så mycket för oss att göra i köket då de hade haft några elever i köket dagen innan och preppat för tisdagen.

Den internationella dagen idag var för att locka fler elever från Finland att åka på utbyte till Europa. Så alla vi hade varsitt bord med vårt land en broschyr som en turistklass hade gjort. Dom kanske skulle ha dubbelkollat sin information, enligt dem låg Kvibergs vandrarhem 100 km från Göteborg.... Vi skulle står vid våra bord och bjuda på en en rätt från vårt land vi tillagat dagen innan och svara på frågor. Jag stod där i två timmar och bjöd på Toast skagen.

Under morgonen besökte vi Hotell och restaurang museet. Vi fick lära oss lite om historien om hotellen, restauranger, perho skolan och Alko (Finlands motsvarighet till Systembolaget).

Idag har nog varit en av dom bästa dagarna sen vi kom hit med det har varit en lång dag. Gick upp klockan fem och gjorde mig i ordning för att åka en dagstur till Tallinn. På båten till Tallinn satt vi nästan hela tiden vi bar Nosturi där det spelades finsk schlager. Vi satt mest och pratade och några tog ett (eller flera) glas öl. Framme i Tallinn så det första som hände var att vi gick en bit och sedan blev vi bjudna på en liten shot koskenkorva minttu. Inte min favorit då de smakar som fluorskölj. Vi gick vidare bort till en bar där vi satt och väntade på att vårt bord vi bokat på F-hoone. Ett mysigt och väldigt hemtrevligt ställe med helt okej mat och inte allt för dyra priser. Jag valde en tryffel och kyckling pasta. Efter lunchen promenerade vi vidare till Old Town (Gamla stan) med ett kort stop i ett "köpcentrum". Det var ett gammalt slitet och litet hus i betong men några inredningsaffärer och ett café. Senare fick en kort rundtur i Old Town i någon timma. Efter det fick vi en och en halv timma fritt i Tallinn så vi gick i några souveniraffärer och köpte några postkort och postade. Jag och Gaby tog även en fika i vad vi tror hade ett medeltids inspirerat tema. När vi mötte upp de andra igen var hälften lite fulla kan man säga.. och sen hade vi ju en båttur med dem hem också som man kunde få i sig lite mer alkohol så vissa var uppe och sjöng lite karaoke. Det har varit en väldigt rolig dag med mycket skratt och massa roliga minnen. Tallinn är en väldigt fin stad värd att besöka och är man där får man gärna gå lite utanför centrum för att se den fantastiska gatukonsten. Det var en regnig dag i Tallinn men jag kommer garanterat att åka det fler gånger och ser gärna mer av Estland också.

Förra veckan var det utflykter, vandra runt i staden och fler museum. Denna veckan har jag varit i Perhos restaurang kök. Det är väldigt annorlunda till hur det är på Ester. Köket är mycket mindre och det känns som att det är fler lärare där en elever och lärarna gör allt jobb. De jobbar även på att annat sätt, deras arbetssätt är mer likt en restaurang ute i arbetslivet. De har en meny som de följer men eleverna lagar inte hela rätten från grunden. De prepper bara det som behövs till varje rätt och inte mer. Dagarna i köket är från 8:00 till 15:30 i restaurangen (morgonpass) och det kändes som att det var mycket dötid med inget att göra speciellt efter lunch. När det kommer till städning av köken kändes det som att Sverige har hårdare regler och lagar som måste följas. Vi hade ju aldrig klarat av någon granskning av städningen i köket om de va i Sverige..

I måndags när vi kom till köket kändes det som att de inte hade planerat något för oss att göra. Vi fick ställa oss och dela 30 kg potatis, skära kyckling till små kuber och sedan fixa vår egna middag. Det var mycket tid då vi inte visste hur köket fungerade eller var redskap och varor fanns. Det kändes även som ingen hade tid att hjälpa oss.

Igår var det bättre. Då hade vi en lärare som gav oss i uppgift att baka en brownie och en blueberry cobbler. Under tiden vi bakade kom han på fler saker vi kunde göra som en karamellsås och vaniljglass. Vi fick även laga vår egna middag.

Idag var en mer rörig dag igen när vi kom dit fick vi hjälpa till att preppa det som behövdes till kallköket. Jag gjorde ricottaost, citronvinegrette, äpple kuber till en dessert och andra småsaker. Även idag fick vi laga vår egna middag men vi hade mycket dötid då ingen hade något att göra.

Här kommer lite bilder från förra vecken

Idag har jag och några andra gått runt ännu mer i Helsingfors centrum. Idag va vi lediga så det va skönt att äntligen få sova ut lite var så tröt igår så jag somnade när jag kollade på Frölundas match mot Färjestad men jag missade ju inte så mycket för de förlorde.

Vi gick mest runt på några smågator till en början innan vi kom till Kampen (ett köpcentrum och busstation). Nästan ingen var på humör för att gå i mer affärer så vi tog en liten fika innan vi delade på oss. Halva gruppen åkte hem och vi andra gick ner till hamnen.

Moi!

Vi har haft fult upp hela veckan. Det började med att i onsdags var vi på konstmuseum och i torsdags var det en turistklass som planerat dagen. Vi fick spela pesäpalloa som är en blandning av beisbol och brännboll. Jag har aldrig riktigt förstått det spelet men det var kul när vi kom igång och spelade. Efter lunch åkte vi till ett ställe där dom hade byggt hinderbanor mellan träden. Och jag som är sååå höjdrädd höll på att dö där uppe i början men jag älskar att klättra och springa hinderbanor så vi hade jätteroligt med alla. Men i fredags hade alla träningsvärk i benen och armarna haha

I fredags hade vi finskalektion ingen... känns som att jag lär mig så mycket på de lektionerna haha. Efter lunch gick vi på en guidad tur på Nationalmuseet och sedan besökte vi Kiasma, ett annat museum. På kvällen bestämde vi oss för att gå ut och ta en drink. Vi va 8 från ersamus elever som gick ut + 2 tudors (elever från skolan som tar hand om oss och visar oss runt). Vi hade väldigt kul och lärde känna alla lite bättre.

Igår besökte vi Kekri harvest festival på den andra delen av skolan och fick en genomgång i ekologiskt jordbruk.. När vi åkte hem stannade jag och två andra kvar i Helsingfors centrum för att bara går runt lite och kolla i affärer.

När jag landade i måndags blev jag hämtad på flygplatsen tillsammans med två tjejer från Tyskland. Vi blev körd till lägenheterna där vi ska bo. Jag får bo själv i en lägenhet med en finsk tjej jag inte sett mycket av. Lägenheten ser ut som helvetet!! Så direkt när jag kom kände jag att jag ville hem igen. De andra eleverna har fått nyrenoverade lägenheter... Vi är sammanlagt 13 elever men i min grupp är vi 6 stycken som bor i olika lägenheter i Haaga.

Nu har vi fått gå runt några dagar i Helsingfors och fått lära känna staden och skolan. Idag har vi haft en lektion i finska och varit på konstmuseet. Efter det har jag och två tjejer gått runt och shoppat (de blev dyrt haha)