Day 3 in paradise

Dag tre var vi uppe med tuppen igen och tog bussen upp i bergen för att hikea till ett vattenfall i "regnskogen". Det var 30 grader varmt och väldigt fuktigt. Men det var så otroligt häftigt att gå omkring där i skogen och sen helt plötsligt var där ett flera meter högt vattenfall! Det var faktiskt några som badade i fallet men jag tyckte att det var alldeles för kallt för det hehe. När vi kom ner från spåret åt vi Hawaiis berömda delikatess - Shaved ice!! Det är typ som slush men mycket godare! Efter vattenfallet drog vi vidare på nya äventyr...

Resor
Day 2 in paradise

Andra dagen åt vi frukost på IHOP innan vi hoppade på bussen och åkte upp i bergen och sen över till andra sidan ön för att komma till Lanikai som har blivit framröstad till en av världens vackraste stränder. Och jag kan bara hålla med. Efter flera timmar på stranden (eller snarare i vattnet då det var så varmt) fick jag spontant för mig att vi skulle hikea. Så i extrem värme och typ flipflop hikear vi upp till toppen av berget. Men det var värt det då det var otroligt fin utsikt!! Sedan tog vi oss försiktigt ned (snarare gled ner för berget) och beställde en uber hem.

Resor
8 augusti 2017

Alldeles för tidigt ringde klockan (02.45) och vi packade ihop det sista och körde bort till busstationen. Dock var det tre tvättbjörnar som stod precis utanför min dörr så vi hade svårt att lasta in alla resväskor men tillslut lyckades vi skrämma bort dom haha. Vi var framme redan vid 06-tiden på LAX och planet lyfte vid 08-tiden. Vi landade 10:40 lokaltid och var inne på vårt airbnb redan innan 12-tiden. Då packade vi snabbt strandväskan och drog ner till Waikiki beach.

Waikiki beach

Med över 30 grader i luften och 27-28 grader i vattnet var det svårt att ligga på stranden en längre stund. Var var nästan tvungen att gå ner och svalka sig efter bara ett par minuter. Vi låg på stranden ett par timmar innan vi gick lite på stan (Hawaii har lätt bästa shoppingen i USA) och sen på kvällen gick vi ut och åt innan vi däckade i sängen. En mycket bra första dag i paradiset.

Förlåt, förlåt, förlåt för min bristande uppdatering men jag har varit upptagen med att ligga på stranden på Hawaii, shoppat i New York, kommit hem till Sverige efter närmare 13 månader och börjat plugga på universitetet. Men nu kommer alla bilder från min resemånad. Stay tuned!

Tänker att jag börjar min uppdatering där jag slutade.

3 augusti

Jag och barnen gick till parken efter Grace dansträning och busade. Vi matade även alla fiskar, fåglar och sköldpaddor i dammen och försökte att inte svettas ihjäl. På vägen hem kollade vi på alla förberedelser för Fiesta, mer om det senare. Sen skyndade vi oss hem för att träffa barnen tidigare au pair som var på besök i stan. Barnen var helt överlyckliga och det är så fint att se hur min värdfamilj fortfarande behandlar alla tidigare au pairer som familj, känns väldigt tryggt. På kvällen gick vi och såg Grace dansföreställning och firade med en fin middag med collagevänner till mina hostparents. Vanessa, den tidigare au pairen, och hennes kille var även med vilket var kul!

4 augusti

Fredagen den fjärde var det äntligen dags för Fiesta! Det är USA's största festival med hästar väster om New Orleans tror jag någon sa. Det är iaf över 100 000 hästar och ännu mer människor som dansar och uppträder längst Santa Barbaras gator - en riktig folkfest! Så kul! Först gick vi i våra fina fiesta kläder till min hostmums kontor för att dricka lite drinkar och äta guacamole. Sen tittade vi lite på paraden innan vi svettades ihjäl och var tvungna att smita iväg från värmen på Santa Barbara club för en lunch. Sen gick vi hem och fyllde upp poolen så barnen fick svalka sig. Efter ett par timmar hoppade jag in i bilen och fick äntligen åka och hämta min Lukas efter över 3 månader ifrån varandra. Vi åt pizza ihop hela familjen innan han och jag tog en runda på stan. Stackaren hade varit uppe i över 30 timmar innan han äntligen fick sova.

5 augusti

Dagen spenderades på stranden med hela familjen, Lukas, Vanessa (au pairen) och hennes kille. Sedan jobbade jag min sista riktiga jobbkväll. Har tyvärr inga bilder från stranden då jag bara njöt av att hänga med familjen.

6 augusti

På söndagen åkte jag, barnen, min host mum, Lukas, Vanessa och hennes kille upp i bergen i Santa Barbara för att bada i en flod (?). Det var otroligt varmt så var skönt att leka och busa i vattnet. Man kunde hoppa från bergsväggarna och flyta omkring på en stock. Så häftigt!! På kvällen hade vi min hejdå middag och familjen hade gjort det så fint och mysigt! Barnen fick slå sönder sina pinatas jag hade köpt och efter middagen gick jag, Lukas, Vanessa och hennes kille på bio. Vi såg "baby driver", en film jag inte kan rekommendera.

7 augusti

Min sista dag i Santa Barbara och sista arbetsdag. Innan jag började jobba vid 12-tiden gjorde jag och Lukas massa ärenden på stan så som att köpa abonnemang, avsluta bankkonto och köpa det sista för resan. När barnen kom hem gick vi till poolen och svalkade oss. Sen gick vi hem och bara mös, spelade spel och lekte. På kvällen umgicks hela familjen, gav varandra presenter och pratade om året som har gått. Fick sååå fina saker och är så tacksam för min fina extra familj. Var extremt tufft att natta barnen för sista gången och veta om att när de vaknade dagen efter så skulle jag inte längre vara kvar. Mina älskade små bustroll.

Hawaii 🔜 New York City

Efter över en vecka på Hawaii flyger vi vidare till New York City. Vi kommer bo vid Times Square och jag kommer ÄNTLIGEN få visa Lukas min absoluta favoritstad under ett par dagar.

Next stop: Hawaii

Klockan 02:30 ringer klockan och jag och min pojkvän ska ta bussen vid 03:15 till LAX och därifrån flyga vidare till Hawaii, Oahu. Vi ska bo på gångavstånd till Waikiki beach som ni kan se på de översta bilderna. Vet inte hur uppdateringen kommer bli då jag vill njuta av vår semester men lovar att MÄNGDER bilder kommer att komma upp senare. Annars kan ni följa mig på sociala medier - idahahlin

Puss <3

365 Days - 365 Adventures

Det är med tårar i ögonen som jag nu säger hejdå till mitt älskade paradis som har varit mitt hem och trygghet i ett helt år - 365 dagar. 365 äventyr och tusentals minnen. Santa Barbara har gett mig så mycket och jag är för evigt tacksam. Tack Santa B för alla skratt, tårar, galna äventyr, vänner, familj, fester, strandpromenader, solbrännan, alla extra kilon och framför allt - tack för ett helt fantastiskt år. Jag älskar världen och jag älskar Santa Barbara. Nu är det dags att säga hejdå, men vi ses snart igen! Jag kommer för alltid att vara en Caligirl.

Innan jobbet i fredag följde jag med Ida och Erik till Mondos beach för att kolla när Ida surfade, mys <3

Jobbade sent på fredagen och lyxade till det med ett långt bad. Lördagen spenderades med att försöka packa, hänga på stranden och vara tredje hjulet och sen återgå till packandet. Tidigt imorse (söndag) åkte jag med Ida och Erik och tittade på när dom surfade igen bland alla hajar (man har sett 25 vithajar längst stränderna här). Sen låg vi såklart ett par timmar på stranden och stekte. East beach är så fint just nu med sitt turkosa vatten och vita sand. Sen shoppade vi lite och Erik tatuerade sig (NÄSTAN) och kvällen avslutades med min och Idas sista middag på Eureka. Sorgligt, så många timmar vi har spenderat där under vårt år här. Men vi ska snart äta burgare ihop i Sverige igen <3 <3

Bilder från de senaste tre dagarna. Jag har sprungits längst stranden, solat, haft hejdå middag med min familj Ida&Erik (såå mysigt), tagit massa bilder med min nya selfiestick med barnen, lyssnat på massa podar (mordet på Lisa Holm), myst med barnen och kollat på One tree Hill. Kan verkligen fatta att nedräkningen officiellt har börjat

Fredag

Efter jobbet på fredagen mötte jag upp Ida och vi köpte med oss pizza och satte oss vid stranden. Pratade och kollade på solnedgången. Myzz

Lördag

Låg vid poolen någon timme med Ida och Erik innan vi åkte på Au pair möte. En annan au pair hade anordnat en välgörenhetskonsert på en restaurang vid havet. Vi åt lunch där innan jag har tvungen att skynda hem och jobba.

Söndag

Låg på stranden i flera timmar och lyssnade på massa sommarprat. Måste tipsa om Tommy Ivarsson som pratar om finaste Jonte och Linnéa Claeson som pratar om så mycket viktiga saker. Gick sen och shoppade på vägen hem innan jag började gå igenom vilka saker jag vill ta med mig hem och inte. Bara 2 veckor kvar. Såå sjukt.