Hola!

Jo jag vet att jag är sämst på att uppdatera, men wi-fi på alla hostel o på bussen är SÄMST.

I alla fall, efter Cairns bestämde vi oss för att sova 2 nätter i Townsville. Vi anlände runt 21 och åkte till ett supermysigt hostel som låg lite längre bort än dom andra (det va billigt). Dagen efter tog vi en dagstur till Magnetic Island. Vi såg vilda koalor, någon typ av minikänguru med bäbis, gick på en fin strandpromenad och solade på en mysig strand. Sen blev båda ganska trötta och va nöjda med turen så vi åkte tillbaka till Townsville på eftermiddagen. När vi va i Cairns sa några att Townsville är en tråkig stad men jag tyckte jättemycket om den! Fräsch, mysig och ganska så lugn.

Sen tidigt nästa morgon tog vi bussen vidare till Airlie Beach. Hade dock lite smått panik eftersom ALLA hostel/hotell/lägenheter va fullbokade för det va tydligen någon festival just den helgen. Men när vi väl kom hit va det en gullig dam som hjälpte oss få 2 sängar på ett hostel vid namn magnum. Där fick vi trevliga tyska roomies och det va även samma hostel som 2 svenskar skulle bo på (som vi mötte på hostelet i Townsville) vi gick runt o kikade på marknaden och på kvällen blev det utgång, superkul! Nästa dag va det dags att gå på whitsundaybåten, vilket inte blev den vi bokat men tydligen va denna lite bättre så det gjorde inget. Tyvärr var vädret inte på vår sida... Första dagen va det sol och regn till och från. Andra dagen när vi gick i land på white heaven Beach va det väldigt blåsigt och molnigt. Men det va en fin förmiddag ändå. Sen väl tillbaka på segelbåten va det lunch och vi åkte vidare till ett ställe där vi skulle snorkla. Där kom ösregnet och det började blåsa ännu mer. Kalla som aldrig tidigare i Australien hoppade vi i o snorkla ändå för det skulle tydligen vara väldigt fint. Det va inte fint om man jämför det vi såg när vi dykte i Cairns, såg nästan lite dött ut. Men men, nu har vi iaf snorklat här med. Det regnade nästan hela kvällen och tydligen hade vi hamnat på en partybåt, så resten av kvällen satt nästan alla under ett stort regnskydd uppe på båten, vilket va ganska mysigt. Vi var tillbaka till Airlie Beach runt 11 på fm och gick därefter runt på ”shoppinggatan” med Lisa och Daniel. Alltså sjukt va fina kläder dom hade där ändå, fick konstant påminna mig att vi lever på en tight budget. Sen på kvällen blev det utgång, vilket blev väldigt lyckat! Nästa dag strosade vi mest runt, gick lite på stranden och lagade mat.

Kl 19 tog vi nattbussen till Hervey Bay (13h ish) och bussresan gick förvånansvärt bra! Hade verkligen inga höga förväntningar om det här stället då det bara är ett mellanstopp inför Frazer Island. Men så mysig stad! Har varit en så skön dag då vi bara har tagit det lugnt, legat på stranden o läst en bok, spelat frisbee på stranden med snygga australienska killar(!) och på kvällen gått en lång promenad längst stranden. Nu väntar duschen och sen blir det filmkväll! Imorgon bär det av till Frazer island i 3 dagar!

(Kan inte ladda upp bilder då internet är för segt)

Hola!

1 av 5 veckor gjord och jag lever! Har bara varit utan internet i några dagar. Men i alla fall, i lördags va våran första dag på dykarcentret. Fortfarande lite jetlaggade kom vi dit och det visade sig vara så mycket svårare och jobbigare än vad vi hade tänkt oss. Eftersom båda varit smått förkylda sen innan vi började resan så var vi oroliga att vi inte kunde tryckutjämna. Men efter många om och men så klarade vi teorin, övningarna i poolen och åkte med ut till stora barriärrevet. Båten var helt underbar, stor, fräsch och jag och Moa fick en egen hytt med supersköna sängar! Maten var också supergod! Dykningen va mycket lättare i havet än i den trånga lilla poolen, även om det fortfarande var väldigt obehagligt att andas genom en tub. Att också veta alla risker som finns med dykning så va vi smått nervösa när vi skulle 10-18m djupt. Moa fick tyvärr problem att tryckutjämna andra dagen, så hon fick ett annat certifikat men det funkar lika bra det med. Jag är nu cetrifikerad open water diver! Trodde aldrig att jag skulle klara det faktiskt, är något av det värsta o bästa jag gjort. De sista dyken gjorde vi utan en ledare, då fick vi se clownfiskar, sköldpaddor, hajar och massa massa mer fina grejer. Tyvärr har jag inga egna kort under vattnet då skalet på min GoPro började läcka... Så den är helt paj. Tur att jag inte hade mycket kort på den iaf. Så det va några dagar väldigt kort sammanfattat.

Ikväll ska vi ut o äta med dykargänget, ska bli kul att äntligen hitta på något efter att ha gått o lagt sig senast 21 i en vecka :))) Även att göra sig lite fräsch och inte gå runt som en söndersvettig sopsäck. Imorgon drar vi vidare mot Magnetic Island tror jag. Det är iaf bestämt att vi ska åka ifrån Cairns imorgon! Btw sandflugorna verkar gilla mig. Kliar 10ggr värre än myggorna på herrestadsfjället

Puss haj

Kl 5.00 landade vi på Cairns flygplats. Flyget gick hur bra som helst, lyckades till och med sova i ca 1h på sista flyget (1,5h på 2 dygn yey). Packningen kom direkt och inga problem att ta sig till hostelet, dock fick vi inte checka in förrän 13... Eftersom kl då va 6.30 fick vi i alla fall lämna våra väskor där och sedan ta en tur runt i staden. Vi kom ut på någon strandpromenad och hittade ett litet café med frukostbuffé! Där kände jag hur sömnbristen slog till... Att då veta att vi bör hålla oss vakna i åtminstone 10h va inte super taggande. Men vi fortsatte gå på strandpromenaden tills vi kom till en hamn med massa fancy båtar. Där kom en en gubbe vid namn Robert fram till oss, han ville visa en ovanlig fisk borta vid en brygga. Det ledde senare till att han blev vår guide och fotmassör. Han hade tydligen jobbat som ortoped i ca 35 år och när jag sa att jag ibland hade problem med mina fötter insistera han att jag skulle ta av skorna och låta honom titta. Så skorna åkte av och vi satte oss på en bänk. Sen gick han även igenom Moas fötter och insistera att vi skulle träffas senare på efm för att han skulle fila våra fötter. Okej okej. Vi gick o handlade lite på supermarket, checkade in på hostelet och gick o mötte denna Robert på strandpromenaden igen. Fötterna blev filade och hur mjuka som helst. Robert ville sen ta oss på en dagstur upp i bergen och träffas igen om några dagar för att ge oss fotmassage, men efter redan konstiga misstankar så va det dags att säga nej. Han va ändå trevlig och höll oss vakna, men måste haft världens fetisch för fötter.

Vi gick o la oss ca 18 i hopp om att få sova ut till 6 på morgonen. Men icke. Jävla skit jetlag. Kl 3.30 vaknade jag och kunde verkligen inte somna om. Men men, kl 6 gjorde vi frukost och kl 7.30 kom vår buss som skulle ta oss till Cape Tribulation. Det roliga var att varken jag eller Moa visste vad vi skulle göra på denna turen. Visste bara att det vi skulle besöka en regnskog. Men det visade sig vara en guidad tur inne i världens äldsta regnskog, vara inne på något ”wild center” med koalor och kängurus, krokodilsafari och stanna på en fruktodling. Väldigt positivt överraskade. Supertrevlig guide hade vi också!

Imorgon är första dagen på dykarskolan. Vi har båda ont i halsen och är smått täta i näsan, men tror nog det ska gå bra ändå. Första dagen är bara massa info och plugg så har ändå 1 dag till att hinna bli frisk på!

Puss o kram

Uppdatering: Vi har nu spenderat 8h på Osakas flygplats, 3h kvar tills vi får gå på planet. Sen så är det bara 7h kvar till Cairns ☀️☀️ Det vi sett från flygplatsen så verkar staden väldigt fin, dock är själva flygplatsen ganska så tråkig. Men antar att vilken flygplats som helst skulle bli tråkig efter 8h. Nu vi se på Pocahontas (bästa idag!!!). Bye

Hola pepz!

Nu är vi ÄNTLIGEN påväg!! Har nog inte riktigt förstått det än. Känns lite som att sitta på bussen till stan eller liknande, inte att man ska va på resande fot i 3 månader. Chocken kommer nog när värmen slår till nere i Cairns.

Nu i skrivande stund sitter vi på planet till Helsingfors (har flygplansläge ofc) och fick nyss världens godaste blåbärsjuice!! Incheckningen gick fint förutom att vi inte kunde få våra sittplatser på planet från Finland till Japan, men det skulle dom förhoppningsvis lösa på flygplatsen i Helsingfors. Sen har vi ca 1,5h på oss tills andra planet lyfter! Tror det skulle ta ca 9h tills vi landar i Japan. Ber att dom har god flygplansmat och kaffe. Sen är det 11h väntan tills planet till cairns lyfter som också skulle ta ca 9h! :)))

Just so you know, svenska har aldrig varit mitt favoritämne så välskrivna texter kommer då inte finnas på denna blogg. Ska försöka uppdatera mycket med bilder osv, men hört att wi-fi kan vara sådär på många hostels. Så får se hur mycket det blir!