I måndags hade vi ett slags självständighetsfirande i skolan, och vi hade inte så många riktiga lektioner utan tillverkade mera kransar och liknande. Efter skolan bakade jag pepparkakor med Jenny.

Igår gick jag till majbo 10:30 och stod där en stor del av dagen med Julia, vi sålde julgodis och dörrkransar för att få in pengar till klassresan som är i slutet på april/början av maj någon gång. På kvällen njöt jag och familjen av julmat och tittade på balen, en tradition som vi gjort så länge jag minns så det var riktigt mysigt.

Har haft en jättemysig helg, igår köpte jag min balklänning i Vasa och så umgicks jag med släkt från pappas sida. Idag kom Jenny hem ganska spontant så jag lade skolan åt sidan och umgicks med henne trots att jag egentligen borde läst på biologiförhör. Trots att jag vill ha bra betyg så det gäller att prioritera släkt före skolan just nu...
Har också julpyntat på majbo inför självständighetsbasaren som är på tisdag, och så har jag varit ute i snön innan det började regna.

Har haft så fullt upp senaste dagarna så har knappt hunnit tänka ens. Igår gick hela dagen åt till kranstillverkning med klassen förutom läx- och provläsning.

Idag var skoldagen tung och orkar inte fundera mer på den, slutade 14 och gjorde julgodis med klassen Var jobbigt till en början men blev ganska mysigt mot slutet. Nu ska jag snart sova efter en jobbig vecka, imorgon bär det kanske av till Vasa.

Länge sen jag skrev ett riktigt blogginlägg nu då jag bara har skrivit om resan på sistone. Har iaf hunnit fira lillajul, ätit jultårtor och druckit glögg samt paketerat in några julklappar. Man kan alltså säga att det märks att december närmar sig.

Idag har de också tänt julgranen i skolan, superfint!
Annars går det väl helt okej i livet just nu, börjar tröttna på skolan och skulle helst vilja ut och resa igen och slippa alla tankar. Trots allt är det ju inte så lång tid kvar tills jullovet, ska bli härligt att bara få umgås med släkt och vänner utan all stress.

Dag 3 gällde såklart hotellfrukost igen och sedan var vi ute på språng hela dagen. Vi åt också crêpes slm mellanmål på ett ställe, mycket godare än vanliga plättar som vi äter här i Finland.

Denna dag regnade det mellan varven och blåste en del men vi trotsade vädret och besökte basilikakyrkan Sacré-Cœur. Tyvärr fick man inte alls fotografera där inne och de slängde ut människor som de fick syn på när de tog bilder.

På kvällen besökte vi julmarknaden som invigdes på Champs Elysées. Wow säger jag bara, otroligt vackert och visserligen ganska klassiska produkter som såldes men det var värt besöket! Jag köpte inget men smakade på vin chaud, vilket ungefär var franska motsvarigheten till glögg men egentligen var det bara vin de hade värmt. Inte riktigt min grej hehe. Det var också lite kaos där då de hittade ett misstänksamt paket som de kallade det, men det visade sig sedan att det inte var något.

När vi sen kom tillbaka till hotellrummet blev vi dock väldigt besvikna, det var stökigare än när vi lämnade rummet så vi tillbringade en del av våran tid med att prata med mannen i receptionen...

Sista dagen shoppade vi i Les Halles. Jättestort shoppingcenter där jag köpte hälften av årets julklappar som jag ska ge bort.

Sedan flög vi hem och efter en lång resa var det jätteskönt att somna i min egen säng för första gången på 4 dagar.

Började först dagen med att försova oss 1 timme, sedan njöt vi av god hotellfrukost.

Vi gjorde sen ett besök till Notre dame, jättefin kyrka som jag har massor av bilder ifrån! Hela stämningen där var så avslappnad och mysig på något sätt.

Louvren är också en klassiker att besöka i Paris, var väldigt svårt att läsa av kartan och orientera sig där men åtminstone lyckades vi se Mona Lisa och Aphrodite.

På kvällen var vi snabbt in till Sephora och till Galeries Lafayette. Så himla fina dekorerade skyltfönster inför julen, verkligen värt ett besök!

På kvällen var vi uppe i en skyskrapa med utsikt över en stor del av Paris, om jag inte minns helt fel hette stället Montparnasse. När vi var klara där handlade vi lite snabbt i matbutiken mittemot hotellet innan vi skrattade och pratade någon timme och sedan somnade efter ännu en underbar dag.

Är hemma från Paris och alltså wow, trivdes så bra i staden att jag verkligen inte ville åka hem! Eftersom att vi har haft fullt upp berättar jag om dagarna i olika inlägg så det inte blir för långt att läsa.

Tidigt på lördagsmorgonen befann vi oss på flygfältet och kom väl fram till Paris 10 - tiden tror jag. Vi gick på wc på flygplatsen och det var verkligen en upplevelse i sig, kändes som ett badrum från framtiden haha. Det var mulet men regnade inte så vi lämnade väskorna på hotellet och gick ut på stan.

Vi gick ganska fort till la tour Eiffel och gick nästan uppe till högsta våningen, tyvärr fick man inte åka ända upp p.g.a. för mycket folk men utsikten var magisk.

Vi tog metron till l'Arc de Triomphe om jag inte minns helt fel och tittade runt oss där en stund. Där var det mycket folk och svårt att få en bra bild så bilderna är ganska mörka.

På kvällen var det en båttur längs med Seine som stod på programmet. Man såg en hel del vackra byggnader osv, men även andra saker som berörde mig djupt. Under en del av broarna hade människor byggt upp sina liv och sovde på madrasser mellan pelarna som håller upp bron. Även tiggare såg man överallt i Paris.
Vi såg också bron med kärlekslåsen.

Efter detta var dagen slut för vår del och vi somnade sött efter ett långt dygn i de skönaste sängarna jag någonsin somnat i.

Var hela dagen i Tammerfors igår från skolan. Vi umgicks med några som går i en skola där, ät mycket och gick hela tiden i trappor haha. Jag och Cecilia gick också med 3 flickor från Tammerfors på shoppingrunda och sedan avslutade vi dagen med att åka till högsta våningen (25 våningar fanns det) i Torni sky bar. Det var jättefin utsikt där och när vi var färdiga åkte vi hem efter en trevlig dag!

Nu väntar en skoldag med 7 lektioner och ett förhör, sedan ska jag hem och packa väskan och sedan åker jag till Vasa. Imorgon åker jag nämligen till Paris! 😍

Har bara läst på prov senaste dagarna, och har också börjat med franska igen vilket bara gjorde mig ännu mera taggad för resan! Idag är det andra sovmorgonen i rad som jag har, börjar först 10:25 idag så det är skönt.

Igår snöade det ganska mycket också,men ser ut som att det kommer att regna bort idag...

Har verkligen haft något att göra hela tiden denna helgen, men har haft hur roligt som helst! I fredags kom Jenny hem så då hade hon och jag seriemaraton när vi kollade på OTH och åt onyttigheter.

På lördagen kom mima släktingar hit och så hade vi en mysig middag och lite presentutdelning till pappa som fyller på onsdag, sedan gjorde jag mig iordning och åkte till Julia där jag tillbringade kvällen med god mat och bra sällskap. Var alldeles för länge sen vi hade hittat på något tillsammans!

På söndagen vaknade jag och uppvaktade pappa på farsdagen, sedan åt jag en god frukost med familjen innan vi åkte till farmor och farfar. Där åt vi tårta, skrattade otroligt mycket åt en mer eller mindre dramatisk händelse och pratade. Min farbror och hans familj var också där. Efter det for vi hem på mat och sedan direkt till mormor och morfar där min morbror var med sin familj, där blev det ännu mer tårta, prat och skratt.
När allt firande var över lagade jag 2 inlämningsuppgifter och somnade ganska tidigt.

Har fullspäckat program denna vecka,men är samtidigt riktigt taggad!