Jorda Rundt 2017, Kenya, Safari, Tanzania

Dag 36: Kenya, Nairobi - Tanzania, Arusha
Lokal tid: 15:30 (Sør-Amerika)

(Nå er det lenge siden sist jeg oppdaterte. Alt for lenge egentlig! Skal prøve å få ned alt jeg har gjort.)

For en dag.. Å krysse grensa til Tanzania skulle ikke vise seg å være enkelt. Startet med at to av de norske jentene ikke hadde tatt gulfebervaksinen. For å krysse grensa må du vise gulfebersertifikat, uten vil du bli avvist. Heldigvis er disse landene ganske korrupte og regler kan lett endres. De fikk betalt seg utav det og fikk et gulfebersertifikat de kunne vise frem. Derfra gikk prosessen for å bli stemplet ut av Kenya relativt kjapt. Det å bli stemplet inn i Tanzania er en annen historie. Først av alt må jeg si at det var NULL system på grensa. Vi startet med å stille oss i en kø for å søke om visum samt betale visumkostnaden. Deretter måtte vi stå i en annen kø for å få tilbake passene våre. Jeg var en av de første fra min gruppe som leverte inn søknaden og betalte summen, men som sagt var det lite eller null stystem så det var ingen logikk i at jeg som var først fremme gikk først ut igjen. 2 timer tok det før jeg forlot rommet med et visum i hånda. Føler for å bemerke at jeg var da den eneste i rommet. Toppen av kaka var egentlig at mannen bak skranken følte det passet seg å dra en spøk etter 2 timers venting og sa til guiden min at jeg måtte være igjen hos dem. Noe som ikke var spesielt morsomt etter en lang dag med venting i varmen.

Ferdig med visumskrøllet var det tid for å kjøre mot Arusha. Vi stoppet ved et supermarked hvor vi kunne kjøpe alt det vi trengte til safarien. Guiden vår rådet oss til å kjøpe alt vi trengte av vann og snacks for hele turen da prisene ville bare stige jo nærmere serengettien vi kom.

Fremme i Arusha og slangeparken hvor vi skulle sove fikk vi treffe crewet som skulle sørge for at teltene våre var oppreist og for at vi hadde mat på bordet. Fikk servert deilig gresskarsuppe til middag. Lovet bra for resten av turen!

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - klikk her!

Jorda Rundt 2017, Reise, Kenya, Safari

Dag 35: Kenya, Nairobi
Lokal tid: 13:10 (Sør-Afrika)

Ny verdensdel å krysse av på lista. Afrika og safari sto nå for tur.

Jeg kom sliten og sulten til hotellet mitt i Nairobi på ettermiddagen (16:30). Fikk rommet mitt ganske kjapt da hun jeg skulle bo med allerede hadde ankommet. Første inntrykket når jeg kom på rommet var at nå skulle jeg bo med en rotete person. Jeg kommer inn på rommet og det ligger ting oooover aaaalt!!! Jenta jeg skulle bo med var ikke på rommet på dette tidspunkt så jeg fikk litt tid til å slappe av og bli vant til rotet før hun kom. haha. Ringte hjem å meldte om sikker ankomst til Afrika, og gjorde egentlig ikke stort annet før informasjonsmøtet.

Gruppa for denne turen var veldig stor! Vi var 20 stykker som skulle bo og leve sammen de neste 14 dagene. Gruppa besto utenom meg av 4 andre norske, 2 svenske og 2 islendere. Vi var altså mange fra norden på denne gruppa.

En gjeng fra gruppa dro for å spise middag sammen etter møtet. Den desidert verste middagen jeg har hatt hittil på reisa! For det første tok det en hel evighet før vi fikk maten. Og når vi først fikk maten fikk vi den til forskjellige tidspunkt så mange var ferdige å spise før halvparten hadde fått maten sin. Og heldige meg som hadde bestilt nå så enkelt som spagetti bolognese, noe 4 andre også gjorde, fikk beskjed etter at alle hadde fått maten sin om at de var tomme for kjøttdeig og kunne derfor ikke lage retten min. Og dette fant de liksom ikke ut for nesten 2 timer siden da jeg bestilte??! Endte opp med å få noe annet på topp av spagettien som så helt forferdelig ut. Spiste spagettien min og det var alt for å si det sånn! Skal aldri tilbake til den restauranten igjen.

Jorda Rundt 2017, Reise, Thailand

Dag 18-34: Thailand
Lokal tid: 18:15 (Tanzania)

Thailand ble for meg veldig amputert og forandret i forhold til planlagt.

Jeg forlot India med en liten forkjølelse som hadde hengt i en god stund, og den ble bare verre og verre under oppholdet mitt i Thailand. Men tross dette er jeg fornøyd med hva jeg fikk sett og gjort, og Thailand er absolutt et land jeg vil reise tilbake til.

Jeg startet oppholdet mitt i Bangkok. Bodde på et hostel kalt Sabye Club Hostel. Førsteinntrykket var helt okey, men det endret seg etter noen dager. Mer om det senere. Uansett, det føltes trygt å forlate tingene sine der da jeg hadde et stort oppbevaringsrom under senga som det var hengelås på samt at jeg hadde en liten privat safe nede i resepsjonsområdet hvor jeg kunne legge verdisaker.

Ble kjent med en fra Canada allerede første dag på hostellet. Det var veldig greit å ha noen å oppleve ting med, for ikke å glemme slippe spise middag alene! Vi var begge veldig slitne etter lange reiser så første dag gikk for det meste til å sjekke ut området vi bodde i. Jeg hadde fått noen tips fra Sharon som jeg reiste med i India, så det hjalp meg veldig.

Turte ikke prøve gatemat allerede første dag, så vi gikk til Khaosan road og fant oss en fin restaurant der. Etter å ha spist en god thailandsk middag vandret vi bare nedover gata og så på alt livet. Fant oss til slutt en bar med live musikk som vi satte oss ned på. Der kom vi i snakk med et britisk par som var på sin tiende reise til Thailand. De skulle reise videre til Phuket etter noen dager så vi avtalte at jeg skulle kontakte de når jeg kom dit. Angsten min for at jeg kom til å bli mye alene forsvant altså raskt. Å reise alene har vært mye enklere enn jeg hadde trodd. Man møter folk over alt hvor mang går, og de fleste er interessert i å møte nye mennesker.

Dagene i Bangkok var ikke de meste spennende dagene skal jeg ærlig innrømme. Spise mye frukt, traff nye mennesker, og testet utelivet. Var en liten tur på det store kjøpesenteret, men for en backpacker med lite plass i sekken var det mere selvpining enn det var nytelse. Men fikk ordnet sim-kort og det var det som var målet.

Min siste dag i Bangkok var jeg så dårlig at jeg gikk på apotek å fikk tabletter mot forkjølelse som skulle tas morgen og kveld. Disse følte jeg ikke hjalp i det heletatt, men gikk ut kuren i håp om at det skulle bli bedre. Håper på å kunne reise tilbake en dag slik at jeg får sett mere av hva byen har å by på. Vil tro den er mer spennende om man er på topp og klarer nye alt!

Den 26. januar hadde jeg fått nok av Bangkok og forflyttet meg videre til Krabi for å få realisert litt av målet for Thailand. Hvilket var øyhopping og da spesielt til Ko Phi Phi.

Krabi tok meg i mot med regn. Jeg var gjennomvåt etter en kort gåtur fra restauranten hvor jeg spiste middag. Sørsiden av Thailand hadde den siste tiden vært preget en del av regn så jeg ble litt engstelig for om hele oppholdet mitt ville være fylt med regn. Da ville hvertfall ikke forkjølelsen bli noe bedre. Kvelden ble derfor brukt til kabal og avslapping.

Våknet heldigvis på avreisedagen til Ko Phi Phi til sol og fint vær. Forkjølelsen var nå blitt hakket verre og jeg så med gru på å skulle pakke sekken å flytte igjen. Samtidig tenkte jeg at forkjølelsen ikke skulle få ødelegge hele opplevelsen av Thailand så tur til Ko Phi Phi ble det. På dette tidspunkt var forkjølelsen så ille at jeg knapt hørte noe på høyre øre.

Tok ferga til Ko Phi Phi og var fremme der midt i varmeste tida. Smarte meg tenkte at jeg helst ville unngå å ligge midt i partygata så jeg booket et rom et stykke unna pieren. Lite tenkte jeg da på at øya ikke har taxi så jeg endte opp med å måtte gå i 25 minutter for å komme meg til hotellet mitt. Dette midt i varmeste tida og med en stor sekk på ryggen og en liten på magen. Fremme på hotellet var jeg like våt av svette som jeg var dagen før av regnet. Thailand fikk altså vist meg sine forskjeller.

På Phi Phi fikk jeg for første gang prøve det å spise middag alene. Det gikk overraskende greit. Etter bråkete India var det godt å ha litt tid alene uten all bakgrunnsstøyen.

Etter to uker i India med langbukse og lang genser hver dag var det deilig å våkne opp, hoppe i en bikini og reise ned til stranda. Stranda var helt fantastisk med hvit sand og blå sjø. På grunn av forkjølelsen klarte jeg ikke ligge så lenge i sola, så mye av dagene gikk til å vandre rundt og oppdage nye steder på øya. Personlig syns jeg Phi Phi var vakkert med strendene og den blå sjøen, men ikke et sted jeg ville reist tilbake til. Øya har ikke helt klart å bygd seg opp etter tsunamien så de sliter veldig med blant annet kloakklukt.

Etter noen dager på Phi Phi hvor forkjølelsen bare kjentes ut til å forverres begynte energien å gå veldig ut av meg. Jeg endte opp med å oppsøke et apotek hvor jeg fikk pencilin.

Planen etter Phi Phi var egentlig å ta båten over til Phuket for å bruke noen dager der med det britiske paret jeg møtte i Bangkok for så å forflytte meg nord til ei øy jeg hadde blitt anbefalt der. Men etter nesten to uker med kraftig forkjølelse var alt som fristet å finne et sted jeg kunne være for meg selv, lage egen mat og bare slappe av. Midt i all frustrasjonen og oppgittheten kom jeg på at Frode og Britt-Åse hadde hus i Hua Hin. Sendte da en melding til Britt-Åse på lørdagskveld, og fikk OK ganske raskt. Det endte med kjapt kjøp av båtbillett til Phuket mandagsmorgen, hotellovernatting der samt flybillett til Bangkok på tirsdag.

På dette tidspunkt var jeg så lettet over å endelig kunne slippe unna alt mas og tjas at jeg tror jeg mistet 10 kg.

Fremme i Bangkok ventet en bil på meg som skulle kjøre meg til huset i Hua Hin. Hverken jeg eller sjåføren viste helt hvor huset lå så det at jeg hadde thailandsk sim-kort gjorde susen. Ble en del telefoner mellom sjåføren min og Somsii som skulle møte meg i huset.

På plass i Hua Hin ble jeg virkelig overrasket over hvor stort huset var! For ei som hadde levd billig og gjerne på hostel den siste tiden var det overveldende å se hva som ventet meg. Huset var gedigent med stort kjøkken og eget uteareale med basseng og solsenger.

Jeg utnyttet disse dagene til å bare slappe helt av, lage egen mat og bare nyte friheten. Det tok ikke mange dagene etter jeg startet på pencilin før forkjølelsen var borte. Jeg var så lykkelig over å være frisk og muligheten til å lage egen mat at jeg gikk flere turer tur/retur den store dagligvarebutikken. Brydde meg veldig lite om at jeg på tur hjem bar på 5-6 poser. Noe som gjorde hjemturen lengre og tyngre. Bruk av eget kjøkken gjorde det hele verdt det! Har dessuten fått noen kilo ekstra under denne turen så litt fysisk aktivitet gjorde bare godt!

Lørdag 4. februar kom Britt-Åse og Frode. Med seg hadde de Elisabeth, Sissel og Tormod. På dette tidspunkt hadde jeg ennå ikke møtt nordmenn på reisa mi så det å kunne prate norsk igjen var veldig rart. Men godt. Dagene endret seg ikke så mye. Stranda på dagtid, middag, litt shopping på de andre, og kortspilling på kvelden. Det var en morsom gjeng å være med. Dagene var fylt med latter og morsomme kommentarer fra morgen til kveld.

Det er ikke mulig å beskrive hvor godt det var med disse dagene i Hua Hin. Jeg fikk samlet opp energi og var klar for å fortsette videre på reisa mi. Siste kvelden disket gjengen opp med sodd. Det gjorde trønderhjertet godt etter 1 måned på reise.

Jeg vil takke Britt-Åse og Frode for at dere lot meg låne huset! Og tusen takk for at jeg fikk bli noen dager med dere alle sammen. Jeg slappet av og koset meg så mye med dere. Og takk til deg Sissel som alltid fikk meg til å le. Jeg skulle gjerne invitert deg på en frappe for å vise bilder fra reisa mi når jeg kommer hjem, men siden du har vanskelig for å holde på ting vet jeg ikke om jeg tør. Hahaha. Vi sees igjen!

India, Jorda Rundt 2017, Reise

Dag 25: Thailand, Phuket
Loka tid: 16:00

Tenkte å gjøre et forsøk på å oppsummere India. Noe jeg ikke tror blir en enkelt sak da jeg fortsatt trenger tid til å reflektere rundt hva jeg har opplevd.

India har vært et land jeg lenge har drømt om å reise til. Det er et land med så mange kontraster fra det livet jeg lever hjemme og jeg tror det er det som har dratt meg dit.

Jeg vil begynne med å si at jeg er glad jeg valgte en gruppereise i India! Jeg er sikker på at dette er et land jeg ikke ville klart å reise alene i. Kunne sikkert ha klart det nå for andre gang etter å ha sett hvilke deler av landet jeg følte meg trygg i, men for første gang nei.

Mitt første møte med India var en hel dag på hotellrommet grunnet frykten for det som var utom hotellet. Dette har jeg i ettertid hørt at flere fra gruppa gjorde. Hotellet vi bodde på i Delhi var i et bil og motorsykkel område som dermed var veldig mannsdominert. Det blandet med gråe gater og lukten av brent rask ga ikke et godt førsteinntrykk.

Jaipur derimot viste meg den siden av India som jeg hadde sett for meg. Alle fargene, luktene, menneskene, jeg kunne fortsatt i en evighet. Jaipur er min desiderte favoritt av byene jeg har besøkt. Kunne godt tenkt meg å dra tilbake til denne byen for å oppleve mere av det den har å by på. Å vandre gatelangs i sentrum av Jaipur var akkurat som jeg hadde forestilt meg. Jeg følte meg faktisk trygg på slutten, og det hadde jeg aldri trodd etter det førsteinntrykket jeg fikk i Delhi.

Underveis på turen fikk jeg, som den myggmagneten jeg er, et myggstikk. Og under en av kveldene våre rundt bålet kom frykten for Malaria til meg. Tydeligvis hadde amerikanske leger anbefalt malariatabletter under deres reise rundt India. Denne anbefalingen fikk ikke jeg. Heller ikke Miri som bor i Sverige. Men alt gikk bra og så vidt jeg vet har ingen av oss fått malaria. Haha.

Jeg har vært veldig heldig når det kommer til magen i India. Det er jo diareens land så jeg gikk inn i det med positiv innstilling og tenkte pytt-pytt, en liten slankekur før Thailand skader ikke. Men jeg har overlevd uten noen form for store mageproblemer. Et par dager med rar mage har jeg hatt, men ingen store plager.

Flere ganger har India fått meg til å føle meg litt utrygg. Det var de første dagene i Delhi som var verst, men elektrisiteten er ikke helt stabil i dette landet. Under et besøk i det som skulle forestille en dagligvarebutikk gikk strømmen, og det var en ubehagelig situasjon. Det verste var egentlig veien hjem i mørket. Tåka lå tykt og det var ingen lys. Tåka gjorde det vanskelig å se både hvor du gikk samt beregne hvor langt unna bilene var.

Det å oppleve ritualene i Varanasi var også veldig spesielt. Det å se et dødt menneske ligge ved vannkanten var ikke noe jeg var forberedt på. Måten de nesten feiret døden overrasket meg, men ga også litt ettertanke. Det er slik et langt liv burde behandles. I Norge kler vi oss i svart og sørger, mens i India er de fargerike og nesten danser nedover gatene med den døde mellom seg. Jeg hadde nok ikke klart å danse nedover gata med noen av mine, men å feire det livet vedkommende har levd, det var en fin måte å hedre livet på.

Mulig det kommer noen flere tanker fra India senere, men foreløpig føler jeg at jeg konstant tar inn nye inntrykk ettersom jeg reiser så mye.

Vil også benytte anledningen til å takke alle som jeg fikk dele denne Indiaturen med! Det har vært en morsom sammensetning av mennesker. Vi har hatt en som konstant stinker. Ei som alltid er så positiv at det nesten blir litt for mye! Ei som er litt spirituell av seg og dermed elsket alle religiøse monumenter vi dro til. Ei som hadde reist i 22 måneder og fortsatt ikke var sikker på om hun ville hjem.

Også må jeg nevnte Casey og Miri. Dere har gjort turen min fantastisk! Casey som alltid var manisk og livredd for alt som het sykdom. Haha, og frykten for å sette fra deg sekken din. Du fikk trent mere enn de fleste av oss med din angst for å miste noe. Jeg kommer plutselig på besøk i Canada, og du er alltid velkommen til Norge! Miri du forsto meg når ingen andre gjorde - granateple! Din humor hjalp på lange dager. Du fikk meg også til å innse hvorfor jeg føler at jeg har med meg halve apoteket på tur haha. Vi sees plutselig enten i Sverige eller Norge. Takk for at jeg fikk henge på dere meste av tiden.

Avslutter med litt bildedryss fra India

Jorda Rundt 2017, India, Reise

Dag 14: India, Varanasi
Lokal tid: 19:00

Varanasi, Varanasi - hvor skal jeg begynne?!

Etter å ha tilbragt de siste to dagene i idylliske og rolige Orchha var det en heftig overgang å komme til Varanasi.

Vi startet dagen med dra til et sted de lager silke og fikk se prosessen der. Vi ble også tilbudt å kjøpe produktene, men alle var temmelig trøtte etter togturen og flere var på nippet til å sovne i lokalene deres. Det ble altså lite inntjening fra oss den dagen.

Varanasi er "dødens by". Det er hit alle ønsker å dø da det sies at dør du her blir du gjenfødt. De kommer også for å vaske bort sine synder.

Disse ritualene foregår ved soloppgang og solnedgang. Det var derfor innlagt en båttur langs Ganges på kvelden for å se en seremoni. Det var veldig spesielt og vi fikk se flere bål hvor mennesker ble kremert. Vi fikk også med oss et lik på elvekanten, noe som er veldig spesielt da de egentlig skal være inntullet i tøy.

Vi tok også del i et rituale som går ut på å tenne et lys og sende det nedover elva med et ønske.

Generelt var denne båtturen en veldig spesiell opplevelse.

Dag 15: India, Varanasi
Lokal tid: 19:00

Vi startet dagen klokken 6:00 for å få med oss soloppgangen. Den var nydelig!!

Også denne gang var vi vitne til flere kremasjoner.

Resten av dagen var fri. Jeg benyttet anledningen til å slappe av og gjøre litt research før neste destinasjon.

Da noen skulle bli igjen i Varanasi mens resten fløy til Delhi igjen var det en avslutningsmiddag på kvelden. Rart å skulle si farvel til gjengen man har bodd oppå de siste 15 dagene. Men jeg har fått mange nye venner og mange nye destinasjoner å besøke!

India, Jorda Rundt 2017, Reise

Dag 12: India, Orchha
Lokal tid: 19:00

På tur til Orchha stoppet vi på en papirfabrikk hvor de resirkulerer klær. Kvinnene som jobber der er tydelig ikke underlagt noen arbeidsmiljølov. Måten de jobbet på var uholdbar. Tanken på at de står der å gjør det samme dag inn og dag ut er forferdelig. Verdsetter min gullbillett til Norge bare mer og mer.

Orchha har ellers vært en behagelig stopp hvor alt har vært litt mindre organisert og litt mere fri til å slappe av. Vi sover i telt på denne stoppen også, men i likhet med forrige er det mere glamping enn camping. Teltene har innlagt strøm med varmesystem, varmt vann, og TV!

Ved solnedgang gikk vi bed til Betwa elva og fikk se en nydelig solnedgang. Solnedgangen var nydelig som sagt, men om du så rundt deg var du omringet av menneskebæsj, så kontrastene er store.

På kvelden fikk vi ta del i en religiøs seremoni i en av templene. Orchha er den byen med største religiøs betydning for hinduene. Byen består av 99% hindu og 1% muslimer. Det var derfor ekstra spesielt å ta del i en slik situasjon.

Vi er her midt i bryllupssesongen som startet 14. januar og vil vare i ca. en mnd så også denne gangen fikk vi overvære en forlovelsesseremoni.

Anna skulle absolutt ned til vannkanten for å få best mulig bilder av solnedgangen. På vei tilbake etter å ha sett all bæsjen satte hun seg fast i en gren som vi på det maksimale trengte 5 for å få løst. Haha

Miri storfornøyd med frierne sine!

Dag 13: India, Orchha
Lokal tid: 14:00

Dagen startet med enda et palass. Vi gikk rundt å fikk høre spennende historier av guiden vår. Som alle andre steder har også dette en rik historie.

Resten av dagen gikk rolig for seg. Vi spiste lunsj på en takterasse som Lonely planet anbefalte. Maten var himmelsk!
Masala te har blitt en storfavoritt i gruppa så alle bestilte selvfølgelig det til maten. Da kelneren kom å skulle rydde av hadde Casey en liten dråpe igjen, så hun ropte "NO!!" til den stakkars kelneren som prøvde å rydde for oss. Haha. Ikke en dråpe går til spille.

På ettermiddagen skulle noen delta på kokkekurs, men pga forkjølelsen valgte jeg å droppe dette. Det var greit å ha en rolig dag så kroppen kanskje får kommet seg litt. Vi skulle også på nattoget denne natten så var greit å slappe av litt før den opplevelsen.

Klokken nærmet seg 20:30 og det var tid for å dra til togstasjonen. Nervøse og spente på hva som ventet oss. Alle tog er som regel forsinket med minst en time her i India. Heldige oss så var vårt bare 55 min forsinket.

Toget består av to senger over hverandre på ene siden mens på andre er det tre og tre. Jeg var en av de 'heldige' som fikk toppseng i raden med tre. Noe som betyr lite plass til å sitte oppreist. Men telting i Norge har lært meg å bruke lite plass. Fikk skiftet og gjort det jeg skulle så er fornøyd! Natten gikk så som så derimot. På motsatt side av oss lå det tre indere. Og de snorket verre enn verst! Selv med øreplugger med musikk på ørene kunne jeg høre det. Men etter å ha hørt hva andre har opplevd vil jeg si jeg fikk en god natts søvn.

Mange sov på togstasjonen

Miri var heldig og fikk toppen i raden med to senger.

India, Jorda Rundt 2017, Reise

Dag 10: India, Alipura
Lokal tid: 16:00

Vi startet dagen med å forlate hotellet vårt i Agra klokken 07:00 og satte da nesa mot togstasjonen. Det var tid for å ta farvel med bussjåføren og hjelperen hans som hadde fulgt oss siden dag 1.

Neste etappe var en togtur på 2 timer til Jhansi. På toget fikk vi servert en frokost som var Bob-Bob. Den besto av 2 skiver brød, noen vegetarbiter i boks med 3 pommes frites og et tonn med erter. Vi ble også servert en flaske med vann og en kopp kaffe eller te.

Vel fremme i Jhansi ventet nye 2 timer i buss før vi nådde målet vårt som var et gammelt palass i Alipura. Vi har jevnt over vært veldig heldige med hvor vi sover, og dette var heller ikke noen nedtur. Etter å ha sett Taj Mahal dagen før var det å tilbringe noen netter i et palass himmel på jord! Alle pikers drøm vil jeg tro.

Vi hadde en liten gåtur til et nabolag i området. Fikk se noen av husene, et sykehus og skolene til barna. De fleste av barna var veldig interesserte i å bli tatt bilde av for så å se de på kameraet. Og for en gangs skyld tror jeg vi så flere kvinner enn menn!

Dagen ble avsluttet rundt bålet med øl, sang, og spilling på lokal tromme.

Dag 11: India, Alipura
Lokal tid: 16:00

Startet som alltid dagen med en kjøretur. Mål for dagen var Khajuraho. På tur dit gikk vi forbi ei elv som var skitten som fy, men likevel var det mange som badet i området. Dette har vi sett flere stedet. Barn og menn bader og vasker seg i elver jeg ikke ville satt lilletåa i.

Vi besøkte noen tempel som er på UNESCOs liste.

Stedet var fantastisk, men jeg kjenner at min interesse for tempel og palass begynner å minske. Jeg føler jeg ser det samme over alt og etter India skal jeg ha noen dager fri fra akkurat slike severdigheter.

Men templene var som sagt fantastisk! Dette er stedet for kama sutra så templene bar synlig preg av det.

Etter templene var det valgfritt å dra på tigersafari. Siden det ville bli kaldt på turen valgte jeg med min forkjølelse å droppe det. Vi var en gruppe som heller dro å spiste lunsj for så å bare vandre rundt. På vei tilbake til bussen kom vi over en cricket-kamp så vi ble stående litt for å se. Jeg skjønte helt ærlig ikke bæra av hva de gjorde eller hva poenget var.

Vi kom også over et lite bakeri, og de hadde kaker som så veldig fristende ut! Men med to timer på buss var ikke sjansen for å få den velberget tilbake så stor.

Kjøringa i India er forferdelig!! På turen hjem var jeg sikker på vi skulle kjøre inni en moped med far og to barn på. Heldigvis gikk det fint, men jeg kjenner at hjertet mitt trenger en pause fra India snart.

India, Jorda Rundt 2017, Reise

Dag 8: India, Agra
Lokal tid: 17:40

Vi hoppet i bussen rett etter frokost, og byen som er kjent for Taj Mahal sto for tur.

Siden vi kom til India har bussen vært vårt andre hjem. Og vi har fått sett så mye på disse bussturene. Veldig spennende å se forskjellen på levemåten i de forskjellige byene og forskjellene mellom by og land. Forskjellene er så enorme at det er mye å suge til seg mens man kjører. Shakti er også veldig flink til å utnytte bussturene til å fortelle om landet sitt. Vi var hørt om de forskjellige religionene, politikken deres, hvordan økonomien i landet er og mye mere.

Ettersom India er så annerledes enn alle på turen sitt hjemland har vi funnet små leker for å få tida til å gå. Så som å telle eller ta bilde av alle kyrene du ser midt i veien, eller å telle antall personer du ser sitte å bommelomme i veikanten.

Nesten fremme i Agra ble vi enige om å ta Baby Taj og solnedgangen ved Taj Mahal før vi dro til hotellet.

Vel fremme på hotellet var vi noen som gikk for å finne oss en dagligvarebutikk. Shakti hadde prøvd å vist oss den på tur til hotellet, men ingen hadde helt oppfattet hva han sa. Vi gikk og vi gikk, og det ble til slutt veldig ukomfortabelt. Gatene var svarte og det lå så mye skitt i lufta at vi knapt så noe som helst. Der var nesten på grensa til at man følte for å dekke munnen.

Med litt flaks fant vi til slutt butikken, men skuffelsen var stor nå det var mere enn klesbutikk med noen hyller fylt med dagligvarer. Uansett, vi fant området hvor kjeks og potetgull var og var egentlig fornøyd. Men er du i India så er det sjeldent at ting går slik du vil. Midt mens vi sto i butikken å fant hvilke sorter vi ville ha gikk strømmen. Og der sto vi. I stappmørket å blåholdt på veskene. Haha. Vi stampet oss ned til kassen og rasket med oss noe som lignet på coca cola på veien. Selvfølgelig når strømmen går funker heller ikke kassaapparatene. Så der sto vi i 5-10 minutter til vi til slutt fant ut at det ikke var verdt det og gikk fra varene.

Sultne og slitne trampet vi oss tilbake mot hotellet og stoppet innom McDonald's. Noen har vært litt ugne i magen så en cola var drømmen for øyeblikket. Jeg har heldigvis sluppet unna den opplevelsen, og håper jeg slipper unna noen mageproblemer resten av turen også. Uansett, det ble McDonald's middag i India.. svake mennesker.

Etter en uke med iskalde dusjer var jeg overlykkelig over at hotellet hadde varmt vann. Det er i slike situasjoner man verdsetter det livet man har hjemme. Varm dusj har aldri føltes så godt før. Og jeg følte meg endelig ren!

Dag 9: India, Agra
Lokal tid: 17:40

Dagen for det store Taj Mahal. Bygningen mennesker reiser land og strand for å se. Alles store drøm. Vi dro dit i rett tid på morgenen og fikk først en liten orientering fra Shakti før vi fikk fri til å gå rundt som vi ville.

Det å se Taj Mahal var helt surrealistisk. Det var som en drøm. Snakk om ekte kjærlighet når man bygger et så fantastisk bygg til minne for noen! Taj Mahal var virkelig fantastisk! Noe alle bør oppleve.

Etter Taj Mahal var alle i himmelen og var superfornøyde med det de hadde sett. Tror alle var enige om at det var bedre enn bildene og forventningene.

Neste sted å se var da Amber Fort. Stedet var som alle andre severdigheter vi har sett fantastisk. Men det var liksom ingenting som kunne toppe at vi nettopp hadde sett Taj Mahal. Men det er helt klart at landet har mye historie.

Det er rart å se hvor store severdigheter de har som stammer fra langt tilbake i tid når du ser hvordan landet er i dag. De har Taj Mahal, men de har ingen ordning på søppelet sitt. Ganske store motsetninger med andre ord.

Etter all sightseeingen vi hadde hatt var det nå tid for lunsj. Vi dro til et lokalt sted og bestilte en smak av sør-øst Asia. Maten var himmelsk!! Og som det dessertmennesket jeg er måtte jeg benytte sjansen mår de hadde egen dessertmeny. Endte opp med en banansplit som var deilig!

Tilbake på hotellet var alle klare etter alle inntrykkene så alle gikk til rommene sine for å slappe av før middag.

På kvelden dro vi til en restaurant med live-musikk og bål.

India, Jorda Rundt 2017, Reise

Dag 7: India, Dhula Village
Lokal tid: 06:50

Da kjøreturen fra Jaipur til Agra er veldig lang er det langt inn en stopp med overnatting. Dette også slik at vi får sett mere av landet vi besøker.

På turen stoppet vi for å kjøpe Lassi som er en tradisjonell drikk her i India. Vi bestilte den søte versjonen, og for min del syns jeg det smakte mye som biolaen vi har hjemme. På bildet ser dere damen som har blitt min lille bestemor på denne turen. Utrolig skjønn dame med positiv personlighet.

Shakti gjentok flere ganger på turen bort at vi måtte holde forventningene lave. Vi viste at vi skulle bo i telt så mange var ganske usikre på hva vi hadde i vente. Det vi kom til var LANGT fra alles forventninger. Vi følte vi kom til et paradis. Bort fra all tutingen, ville bikkjer som bjeffet og alt støvet som bylivet har.

På landsbygda var det innlagt en sykkeltur. Jeg var veldig spent på hvordan min kondisjon ville holde ut, og ikke minst hvordan mine sykkelferdigheter var etter alle disse årene hvor jeg knapt hadde rørt en sykkel. Jeg må si jeg ble positivt overrasket over meg selv! Klapp på skuldra det altså.

Å sykle langs veien med vakker natur, barn som kom løpende for å hilse, samt sol og skyfri himmel var helt fantastisk. Det var godt med et lite avbrekk fra alt det andre.

På kvelden fikk vi besøk av noen jenter som gjorde henna på oss.

Vi merket raskt at vi var på landsbygda da mørket kom. Å gå fra sol og skyfri himmel til svart himmel og iskaldt område var litt av en overgang.

Vi fikk servert deilig middag med råvarer fra området og en varm kopp te. Etter middag var det tid for samling rundt bålet, men på dette tidspunkt var alle kalde og egentlig mest interessert i å finne ei varm seng i teltet sitt.

Med oss i senga fikk vi varmeflaske som jeg tror alle satte utrolig stor pris på. Jeg gikk fra å ligge i sola i t-skjorte til å legge meg i senga med ullundertøy, soveposen min, fire tepper + varmeflaske. Tross det kalde været fikk jeg en god nattssøvn og nøyt stillheten til det ytterste.

India, Jorda Rundt 2017, Reise

Dag 5: India, Jaipur
Lokal tid: 06:45

Over ser dere bussen vi skal ha de neste fem dagene.

Dagen startet tidlig med Jaipur som mål. Jeg var så klar for å endelig se noe annet enn skitne og ekle Delhi.

Med alt som var å se langs veien gikk turen til Jaipur relativt raskt. Vel fremme fikk vi sjekket inn på rommene våre samt spist en liten lunsj. Ettersom vi skulle hjem til en familie å spise middag senere landet alle på en lett lunsj. Jeg spiste en suppe som jeg fint kunne vært foruten.

Over ser dere takterrassen vi hadde i Jaipur. Jeg hadde også rom der oppe så mye av fritiden ble tilbragt i sola på taket.

På ettermiddagen var det klart for en tur ned til Jaipur for å se hva denne byen hadde å by på. Jeg ble mega fornøyd etter skuffelsen i Delhi. Byen er så fargefull og vakker som jeg hadde forestilt meg.

På kvelden skulle vi som nevnt tidligere hjem til en familie. Dette var valgfritt og ikke en del av turen vår, men alle valgte å bli med. Familien vi skulle besøke var svigerfamilien til Shakti - vår guide gjennom India.

Det endte opp med å bli en fantastisk opplevelse. Maten var smakfull, hagen var vakker, og selskapet var trivelig.
Tror det er på toppen av lista over opplevelser så lang for mange.

Blomstene vi har rundt halsen var en gave fra guiden. Siden dette var hans hjemby var det normalt å vise respekt til besøket sitt ved å gi disse som gave.

Dag 6: India, Jaipur
Lokal tid: 06:45

Målet for dagen var Amber fort. På tur dit stoppet vi ved Palace of the winds slik at alle fikk fylt opp minnekortene sine. Det slår meg gang på gang hvor fantastisk mye av arkitekturen i India er.

Amber fort var også fantastisk! Jeg lar bildene tale for seg selv.

På tur tilbake stoppet vi ved Palace of the ocean for bildetaking. Da dette stedet nå er under renovasjon og om noen år vil være åpen restaurant man kan besøke gir dette en god grunn til å reise tilbake ved en senere anledning.

Videre på veien hjem stoppet vi innom en tekstilbutikk. India er kjent for sine tekstiler så her ble det mye shopping på de fleste. Jeg for min del gjorde unna noen gaver samt et skjerf til kveldene i kalde India.

Her fikk jeg også prøve meg på trykk-print så nå et jeg et stoffstykke med elefanttrykk rikere!

Etter en lang dag var det på tide å komme seg hjem for å slappe av litt. Shakti ville ta oss med til en overraskelse denne kvelden så alle var veldig spente på hva som ventet oss. Vi viste at vi skulle på en Bollywoodfilm senere den kvelden, men hva annet som ventet oss var vi helt blanke på.

Det viste seg at Shakti hadde organisert bursdagsfeiring hjemme hos seg. Kona og dattera hadde stelt i stand kake og mat til oss siden Gors på gruppa fylte 60 år denne dagen. Det var en positiv overraskelse, og kaka var DEILIG!! Den var ganske lik norsk sjokoladekake bare med litt ekstra frukt og smak.

Etter bursdagsfesten dro vi i hu og hast til bollywoodfilmen. Det var litt av en opplevelse. Alle var helt med i filmen og sang, heiet, buet og lo. Mennesker svarte telefonene sine om de ringte midt i filmen, og alt var rett og slett helt annerledes enn i Norge. Haha!

Dagen ble avsluttet på bar av noen fra gruppa. Eller, vi trodde vi skulle på bar men den var tydeligvis kun for menn. Velkommen til India! Vi ble altså henvist til familierestauranter hvor vi var de eneste menneskene i rommet.

Vi klarte selvfølgelig å kose oss uansett!