India, Jorda Rundt 2017, Reise

Dag 8: India, Agra
Lokal tid: 17:40

Vi hoppet i bussen rett etter frokost, og byen som er kjent for Taj Mahal sto for tur.

Siden vi kom til India har bussen vært vårt andre hjem. Og vi har fått sett så mye på disse bussturene. Veldig spennende å se forskjellen på levemåten i de forskjellige byene og forskjellene mellom by og land. Forskjellene er så enorme at det er mye å suge til seg mens man kjører. Shakti er også veldig flink til å utnytte bussturene til å fortelle om landet sitt. Vi var hørt om de forskjellige religionene, politikken deres, hvordan økonomien i landet er og mye mere.

Ettersom India er så annerledes enn alle på turen sitt hjemland har vi funnet små leker for å få tida til å gå. Så som å telle eller ta bilde av alle kyrene du ser midt i veien, eller å telle antall personer du ser sitte å bommelomme i veikanten.

Nesten fremme i Agra ble vi enige om å ta Baby Taj og solnedgangen ved Taj Mahal før vi dro til hotellet.

Vel fremme på hotellet var vi noen som gikk for å finne oss en dagligvarebutikk. Shakti hadde prøvd å vist oss den på tur til hotellet, men ingen hadde helt oppfattet hva han sa. Vi gikk og vi gikk, og det ble til slutt veldig ukomfortabelt. Gatene var svarte og det lå så mye skitt i lufta at vi knapt så noe som helst. Der var nesten på grensa til at man følte for å dekke munnen.

Med litt flaks fant vi til slutt butikken, men skuffelsen var stor nå det var mere enn klesbutikk med noen hyller fylt med dagligvarer. Uansett, vi fant området hvor kjeks og potetgull var og var egentlig fornøyd. Men er du i India så er det sjeldent at ting går slik du vil. Midt mens vi sto i butikken å fant hvilke sorter vi ville ha gikk strømmen. Og der sto vi. I stappmørket å blåholdt på veskene. Haha. Vi stampet oss ned til kassen og rasket med oss noe som lignet på coca cola på veien. Selvfølgelig når strømmen går funker heller ikke kassaapparatene. Så der sto vi i 5-10 minutter til vi til slutt fant ut at det ikke var verdt det og gikk fra varene.

Sultne og slitne trampet vi oss tilbake mot hotellet og stoppet innom McDonald's. Noen har vært litt ugne i magen så en cola var drømmen for øyeblikket. Jeg har heldigvis sluppet unna den opplevelsen, og håper jeg slipper unna noen mageproblemer resten av turen også. Uansett, det ble McDonald's middag i India.. svake mennesker.

Etter en uke med iskalde dusjer var jeg overlykkelig over at hotellet hadde varmt vann. Det er i slike situasjoner man verdsetter det livet man har hjemme. Varm dusj har aldri føltes så godt før. Og jeg følte meg endelig ren!

Dag 9: India, Agra
Lokal tid: 17:40

Dagen for det store Taj Mahal. Bygningen mennesker reiser land og strand for å se. Alles store drøm. Vi dro dit i rett tid på morgenen og fikk først en liten orientering fra Shakti før vi fikk fri til å gå rundt som vi ville.

Det å se Taj Mahal var helt surrealistisk. Det var som en drøm. Snakk om ekte kjærlighet når man bygger et så fantastisk bygg til minne for noen! Taj Mahal var virkelig fantastisk! Noe alle bør oppleve.

Etter Taj Mahal var alle i himmelen og var superfornøyde med det de hadde sett. Tror alle var enige om at det var bedre enn bildene og forventningene.

Neste sted å se var da Amber Fort. Stedet var som alle andre severdigheter vi har sett fantastisk. Men det var liksom ingenting som kunne toppe at vi nettopp hadde sett Taj Mahal. Men det er helt klart at landet har mye historie.

Det er rart å se hvor store severdigheter de har som stammer fra langt tilbake i tid når du ser hvordan landet er i dag. De har Taj Mahal, men de har ingen ordning på søppelet sitt. Ganske store motsetninger med andre ord.

Etter all sightseeingen vi hadde hatt var det nå tid for lunsj. Vi dro til et lokalt sted og bestilte en smak av sør-øst Asia. Maten var himmelsk!! Og som det dessertmennesket jeg er måtte jeg benytte sjansen mår de hadde egen dessertmeny. Endte opp med en banansplit som var deilig!

Tilbake på hotellet var alle klare etter alle inntrykkene så alle gikk til rommene sine for å slappe av før middag.

På kvelden dro vi til en restaurant med live-musikk og bål.

India, Jorda Rundt 2017, Reise

Dag 7: India, Dhula Village
Lokal tid: 06:50

Da kjøreturen fra Jaipur til Agra er veldig lang er det langt inn en stopp med overnatting. Dette også slik at vi får sett mere av landet vi besøker.

På turen stoppet vi for å kjøpe Lassi som er en tradisjonell drikk her i India. Vi bestilte den søte versjonen, og for min del syns jeg det smakte mye som biolaen vi har hjemme. På bildet ser dere damen som har blitt min lille bestemor på denne turen. Utrolig skjønn dame med positiv personlighet.

Shakti gjentok flere ganger på turen bort at vi måtte holde forventningene lave. Vi viste at vi skulle bo i telt så mange var ganske usikre på hva vi hadde i vente. Det vi kom til var LANGT fra alles forventninger. Vi følte vi kom til et paradis. Bort fra all tutingen, ville bikkjer som bjeffet og alt støvet som bylivet har.

På landsbygda var det innlagt en sykkeltur. Jeg var veldig spent på hvordan min kondisjon ville holde ut, og ikke minst hvordan mine sykkelferdigheter var etter alle disse årene hvor jeg knapt hadde rørt en sykkel. Jeg må si jeg ble positivt overrasket over meg selv! Klapp på skuldra det altså.

Å sykle langs veien med vakker natur, barn som kom løpende for å hilse, samt sol og skyfri himmel var helt fantastisk. Det var godt med et lite avbrekk fra alt det andre.

På kvelden fikk vi besøk av noen jenter som gjorde henna på oss.

Vi merket raskt at vi var på landsbygda da mørket kom. Å gå fra sol og skyfri himmel til svart himmel og iskaldt område var litt av en overgang.

Vi fikk servert deilig middag med råvarer fra området og en varm kopp te. Etter middag var det tid for samling rundt bålet, men på dette tidspunkt var alle kalde og egentlig mest interessert i å finne ei varm seng i teltet sitt.

Med oss i senga fikk vi varmeflaske som jeg tror alle satte utrolig stor pris på. Jeg gikk fra å ligge i sola i t-skjorte til å legge meg i senga med ullundertøy, soveposen min, fire tepper + varmeflaske. Tross det kalde været fikk jeg en god nattssøvn og nøyt stillheten til det ytterste.

India, Jorda Rundt 2017, Reise

Dag 5: India, Jaipur
Lokal tid: 06:45

Over ser dere bussen vi skal ha de neste fem dagene.

Dagen startet tidlig med Jaipur som mål. Jeg var så klar for å endelig se noe annet enn skitne og ekle Delhi.

Med alt som var å se langs veien gikk turen til Jaipur relativt raskt. Vel fremme fikk vi sjekket inn på rommene våre samt spist en liten lunsj. Ettersom vi skulle hjem til en familie å spise middag senere landet alle på en lett lunsj. Jeg spiste en suppe som jeg fint kunne vært foruten.

Over ser dere takterrassen vi hadde i Jaipur. Jeg hadde også rom der oppe så mye av fritiden ble tilbragt i sola på taket.

På ettermiddagen var det klart for en tur ned til Jaipur for å se hva denne byen hadde å by på. Jeg ble mega fornøyd etter skuffelsen i Delhi. Byen er så fargefull og vakker som jeg hadde forestilt meg.

På kvelden skulle vi som nevnt tidligere hjem til en familie. Dette var valgfritt og ikke en del av turen vår, men alle valgte å bli med. Familien vi skulle besøke var svigerfamilien til Shakti - vår guide gjennom India.

Det endte opp med å bli en fantastisk opplevelse. Maten var smakfull, hagen var vakker, og selskapet var trivelig.
Tror det er på toppen av lista over opplevelser så lang for mange.

Blomstene vi har rundt halsen var en gave fra guiden. Siden dette var hans hjemby var det normalt å vise respekt til besøket sitt ved å gi disse som gave.

Dag 6: India, Jaipur
Lokal tid: 06:45

Målet for dagen var Amber fort. På tur dit stoppet vi ved Palace of the winds slik at alle fikk fylt opp minnekortene sine. Det slår meg gang på gang hvor fantastisk mye av arkitekturen i India er.

Amber fort var også fantastisk! Jeg lar bildene tale for seg selv.

På tur tilbake stoppet vi ved Palace of the ocean for bildetaking. Da dette stedet nå er under renovasjon og om noen år vil være åpen restaurant man kan besøke gir dette en god grunn til å reise tilbake ved en senere anledning.

Videre på veien hjem stoppet vi innom en tekstilbutikk. India er kjent for sine tekstiler så her ble det mye shopping på de fleste. Jeg for min del gjorde unna noen gaver samt et skjerf til kveldene i kalde India.

Her fikk jeg også prøve meg på trykk-print så nå et jeg et stoffstykke med elefanttrykk rikere!

Etter en lang dag var det på tide å komme seg hjem for å slappe av litt. Shakti ville ta oss med til en overraskelse denne kvelden så alle var veldig spente på hva som ventet oss. Vi viste at vi skulle på en Bollywoodfilm senere den kvelden, men hva annet som ventet oss var vi helt blanke på.

Det viste seg at Shakti hadde organisert bursdagsfeiring hjemme hos seg. Kona og dattera hadde stelt i stand kake og mat til oss siden Gors på gruppa fylte 60 år denne dagen. Det var en positiv overraskelse, og kaka var DEILIG!! Den var ganske lik norsk sjokoladekake bare med litt ekstra frukt og smak.

Etter bursdagsfesten dro vi i hu og hast til bollywoodfilmen. Det var litt av en opplevelse. Alle var helt med i filmen og sang, heiet, buet og lo. Mennesker svarte telefonene sine om de ringte midt i filmen, og alt var rett og slett helt annerledes enn i Norge. Haha!

Dagen ble avsluttet på bar av noen fra gruppa. Eller, vi trodde vi skulle på bar men den var tydeligvis kun for menn. Velkommen til India! Vi ble altså henvist til familierestauranter hvor vi var de eneste menneskene i rommet.

Vi klarte selvfølgelig å kose oss uansett!

Reise, India, Jorda Rundt 2017

Dag 3: India, Delhi
Lokal tid: 06:44

Etter en lang reise ankom jeg endelig første distinasjon. På flyet til Delhi ble jeg sittende bak to andre norske jenter som skulle på tur i India. De skulle selvfølgelig ikke på samme som meg, men det var en trygghet at flere skulle samme sted.

Etter å ha hentet ut bagasjen var det om å finne en minibank som hadde penger. Siden India endret sitt pengesystem i november 2016 har de hatt mye problemer med penger i minibanker. Men min flaks var selvfølgelig alle på flyplassen tomme. Da startet min søken etter skyssen min som skulle stå klar. Jeg skulle bli plukket opp av whomen on wheels som er et prosjekt G adventures samareider med. Da jeg ikke fant noen innefor flyplassen begynte min søken etter noen på utsiden. Uten hell der også. Da begynte usikkerheten å ta meg. Hva skulle lille meg gjøre i dette landet uten skyss, uten penger og uten noen form for peiling på hvor jeg skulle ta meg. Jeg kom heldigvis på at i voucheren min sto det kontaktinfo til de som skulle plukke meg opp. Etter mange forsøk med dårlig forbindelse og dårlig indisk aksent ble jeg tilslutt møtt av de som skulle frakte meg.

Fremme på hotellet var jeg trøtt etter en lang flytyr, full av nye inntrykk etter kjøreturen og rett og slett superspent på gruppereisen jeg skulle ta fatt på. Ettersom jeg ankom så tidlig som i 9-tiden var ikke rommet mitt klart ennå men jeg ble henvist til et rom jeg kunne bruke i mellomtiden. Det var veldig trivelig av de som jobbet der, og virkelig hva jeg trengte på det tidspunktet. Etter å ha oppdatert alle hjemme om at jeg var trygt kommet frem lot jeg hodet så fint falle ned på hodeputa, og det neste jeg hører er noen som hamrer på døra mi. Det var tid for å finne rommet jeg skulle ha de neste to nettene.

Da det nå var litt senere på dagen tenkte jeg at dette var tidspunktet for å utforske India på egenhånd. Positiv og bestemt gikk jeg ned i resepsjonen og ut på gata. Lukta av brent rask, synet av de grå gatene og det at det var kun menn å se gjorde at jeg snudde like raskt so jeg kom ut. Bestemte meg da for at rommet mitt var kanskje det tryggeste stedet å være til gruppa skulle møtes senere på kvelden.

Etter enda flere timer med søvn kom roomien min for turen - Christina. Det viste seg senere at vi er de to eneste på denne gruppa som ikke har engelsk som førstespråk. Hun som tysker, og jeg som nordmann.

Vi gikk sammen til orienteringsmøtet og traff resten av gjengen. Guiden vår for turen heter Shakti og er en trivelig og morsom type. Gruppen overrasket meg litt da jeg hadde sett for meg at jeg var en av de eldste, men tro om igjen. Vi er en god gjeng på 15 stk hvorav jeg er den yngste på gruppa med påfølgende 4 stk under 30 år. Resten består av enten pensjonister eller mennesker som snart skal gå av med oensjon. En morsom sammensetning med andre ord. Tross aldersforskjellen har vi kommet godt overens og jeg vil si vi er en flott gruppe som har de samme intensjonene med turen.

Etter en kort gjennomgang av neste dag gikk vi ut for vår første middag sammen. Grunnet oppfordring fra Shakti, og det faktum at India er det beste landet å være vegetarianer i, endte jeg opp med å prøve en vegetariansk rett. Den overrasket meg positivt, og jeg bestemte meg for at om det fortsetter slik kan jeg greit være vegetarianer i India. Både for magens skyld, og for opplevelsens skyld. Denne reisa er jo tross alt for å utfordre meg selv.

Dag 4: India, Delhi
Lokal tid: 06:45

Dagen startet med en helt OK frokost på hotellet. Hotellet er generelt ok, men pluss for bra internett! haha.. har ikke helt blitt vant til backpackerlivet ennå,

Etter frokost dro vi ut til New Delhi hvor vi fikk en guidet tur av et tidligere gatebarn. Han tok oss med inn i noen av de smaleste gatene jeg har sett og fortalte oss litt om hvordan det var å være gatebarn i Delhi. Hele den turen var veldig spesiell. Å høre historiene som ofte går igjen var grusomt. Som den heldige nordmannen jeg er så er det nesten umulig å se for seg at noen kan leve under slike forhold. Heldigvis har de stiftelsen Saalam Balaak Trust som guiden vår er en del av. De hjelper barna med å finne tak over hodet samt det de skulle ha behov for. G adventures som jeg reiser meg betaler en viss sum til dette fondet per person som deltar på turen.

Etter turen med gatebarnet tok vi bussen inn til Old Delhi og for for å se en moske. Om jeg ikke husker feil var det Jama Masjid vi besøkte. Det er den største moskeen i India og kanskje den mest kjente. Virkelig noe for øyet

Deretter gikk turen til et Sikhtempel. Jeg har aldri sett noe så massivt og vakkert. Prøvde å ta noen bilder, men føler det er litt upassende når noen sitter å følger sin religion. Jeg har egentig aldri hørt eller lest så mye om Sikh, men denne turen fikk meg til å ville se litt nærmere på den. En fargerik og interessant religion med mye historie!

Så var det tid for litt fri. Vi var en del av gruppen som bestemte oss for å bare vandre rundt, finne et sted å spise lunsj, samt bare se hva Delhi har å by på. Det var mye fint å se, samt at vi fikk oss en god latter på tur hjem i våre flotte tuk-tuks.

På kvelden hadde vi igjen felles middag, noe som er en veldig fin samling etter en lang dag. På tur hjem fra middag stoppet vi også innom et sted de selger dessert. Jeg kjøpte meg noe som kalles Gulab Jamum og det var FANTASTISK!!

Delhi oppsumert:

For å være helt ærlig.. Delhi er skittent og stappfult av mennesker. Jeg tror ikke Delhi er plassen jeg vil reise tilbake til. Byen består dessuten av mest menn, så om du som kvinne går i gatene vil du føle deg ukomfortabel. Det gjorde hvertfall jeg. Jeg fortlot Delhi med en ting i tankene, og det var at India bare kunne gå en vei fra nå av, og det va oppover!

Reise, Finland, Mellomlandinger

Dag 2: Finland, Helsinki
Lokal tid: 18:20

Her sitter da jeg og prøver å få tida til å gå. Startet min reise fra Gardemoen klokken 13:15 i dag, og er forventet å være i India klokken 06:35 lokal tid.

Overraskende nok er nervene under kontroll og jeg er virkelig avslappet. Sjansen for at det kommer av at det ikke helt har slått meg hva jeg har startet på er sterk.

Nå skal jeg lese litt i spanskboka mi slik at jeg overlever slutten av reisa uten alt for mange misforståelser!

Reise, Norge

Dag 1: Norge, Oslo
Lokal tid: 21.15

Så sitter jeg her da.. Alle de nærmeste har blitt tatt farvel med, og jeg er klar for 6 måneder med sekken som min beste venn.

Snille Eva hadde tatt seg tid til å lage konvolutter som skal åpnes når jeg ankommer de forskjellige destinasjonene. I første konvolutt var det med et flaxlodd, men selvfølgelig med min flax vant jeg 0 kroner. Men takk Eva, tanken var god! haha.

Veldig spent på hvordan India blir, så nå skal nervøsitetsmusklene varmes opp i badekaret.
Hvem vet når neste sjanse for denne typen luksus byr seg igjen?!

Forberedelser, Reise

Dagene løper fra meg! Nå er det kun 2 måneder igjen til avreise. Faktisk er det i underkant ettersom jeg også må regne 1-2 reisedager til Oslo.

Siden jeg begynte å planlegge turen har mye skjedd.
1. Store deler av reisa er nå betalt. Alt som gjenstår er noen overnattinger, bussturer og diverse aktiviteter utenom det planlagte.
2. Det som skal bli min beste venn og mitt klesskap er kjøpt. Endte opp med en Osprey Wayfarer 70 liter. Er veldig spent på hva jeg vil få plass til i denne søte saken.
3. Jeg har vært til legen å sjekket hvilke vaksiner jeg må ta. Fikk ikke så mye utav det, så time for konsultasjon hos vaksinekontoret i Trondheim kommune er nå bestil!
4. Jeg har investert i to kamera som skal få være med meg på turen. En GoPro 4 silver edition, og Canon G9X.

Nå gjenstår det bare å sikre at alt man trenger til reisa er handlet inn og klart. Jeg regner med tiden fremover vil gå om mulig enda raskere enn tiden til nå. Snart er det desember og adventstid, og ikke lenge etter det starter mine 6 måneder jorda rundt. Jeg er så spent!!

Forberedelser, Reise

Da begynner reiseruta å bli klar. Hvordan jeg skal avslutte turen er ikke helt bestemt, men dette er heller ikke noe stress da billettene ennå ikke er lagt ut.

Kjenner nervene kommer sigende nå som ting begynner å bli klart. Drømmereisa begynner endelig å nærme seg realitet!