Idag blev jag 5 000 kr fattigare, men också mer förbered inför mitt Nya Zeeland äventyr! Jag har nämligen köpt ett bus pass idag, vilket är ett av de vanligaste sätten att resa runt på Nya Zeeland. Jag tänkte därför skriva lite om hur man tar sig runt öarna och varför jag valde just buss.

De vanligaste sätten att resa runt Nya Zeeland verkar vara att resa med olika bussbolag eller att köpa en bil. Att köpa bil hade ju varit väldigt skönt eftersom man då kan åka precis vart man vill, inte har några tider att passa osv. Det största problemet är ju dock att det är vänstertrafik på Nya Zeeland, och eftersom jag ska åka ensam så känns det ju rätt läskigt att själv hoppa in i en bil på höger sida och ge sig iväg. Så därför valde jag istället att åka buss, och nu har jag precis bokat ett busskort hos ett företag som heter Kiwi Experience! Deras bussar är hop on hop off-bussar, typ sådana som man kan åka i storstäder som London och Paris, fast mellan olika städer. Så jag kan alltså hoppa av i en stad om jag vill det och stanna längre om jag gillar den, och sedan hoppa på en ny buss några dagar senare, vilket jag tycker låter toppen! Dessutom garanterar bussarna boende i städerna man kommer fram till, vilket ju är en fördel mot att åka bil, då slipper man oroa sig över det. Det finns två olika bussbolag som har hop on hopp off, och det är alltså Kiwi och Stray. Stray är alltså ett liknande företag, men då en kompis hade rekommenderat kiwi, de åkte till många ställen som jag ville besöka plus var lite billigare så blev det helt enkelt kiwi. Dessutom var deras hemsida väldigt användarvänlig och enkel.

Jag hade egentligen inte planerat att köpa det just nu, men av en slump gick jag idag in på deras hemsida (uttråkad haha) och insåg då att de hade 50 % rabatt på deras allra största pass, ("The whole kit & caboodle") som man kan åka över hela landet med och till lite mindre, ovanligare ställen också. Så då passade jag på och köpte det! Kostade 5 000 kr (NZ$840) istället för 9 380 kr (NZ$1599), och genomför man hela rutten utan att hoppa av så tar det 30 dagar. Det lät först som ganska mycket pengar tyckte jag, men om man delar 5000 kr på 30 resor så blir priset per resa bara 166 kr! Så det är ju faktiskt väldigt billigt. Dessutom ingår en tur på Milford Sound vilket ju är perfekt! OCH efter att ha åkt hela rutten så får man fortsätta att resa runt till alla ställen helt gratis! Skitbra ju, att resa gratis är ju verkligen något man vill som backpacker haha.

Så det var faktiskt himla skönt att ha det inhandlat, det går ju såklart att fixa när man kommer till Nya Zeeland också men jag tycker att det är väldigt skönt att ha en sak mindre att behöva fixa och tänka på! Och imorgon är det bara 1 månad kvar, gaalet!!

Tre stycken bilder som är tagna igår, jag jobbade nämligen kväll så på förmiddagen passade jag & Amanda på att åka på utflykt till Läckö slott och Spiken. Så roligt både att äntligen få hänga med henne igen + hitta på spontana saker!

Idag slutade jag jobba 16 och nu sitter jag redan på bussen till Skövde och efter totalt fem byten kommer jag vara framme i Växjö!😃 Becca har jag inte träffat på ett år så nu ska jag äntligen besöka henne i Växjö och hänga där hela helgen!! Så peppad, och det ska bli kul att prova nya uteställen imorgon!

Och nu är det bara 37 dagar kvar tills jag ska backpacka Nya Zeeland! Ingen tid alls ju😍

Här ligger jag just nu, i vår utesoffa på altanen och läser gamla Hemmets Journal. Så himla välförtjänt tycker jag allt, det är nämligen fredag idag och min enda lediga dag den här veckan, imorgon är det dessutom delad tur. Men jag klagar inte, för som tur var så trivs jag väldigt bra på mitt jobb och tycker så mycket om att få jobba med människor. Dessutom är jag ju vikarie för jobbets enda 100 %-tjänst vilket ju är perfekt när jag sparar inför Nya Zeeland. Men det var ändå väldigt skönt att få sova ut och inte ha något planerat idag.

Påtal om Nya Zeeland så är det bara 58 dagar kvar nu, vilket känns helt sjukt, och trots att jag nu har visum och nästan alla grejer fixade så känns det nästan ännu mer overkligt att jag faktiskt ska åka. Känns bara som att jag går runt o snackar om en fantasi, kan inte fatta att jag faktiskt ska ÅKA DIT och vara där?? Helt omöjligt att ta in.

Något annat jag ser fram emot är att vara en helg hos Becca i Växjö i augusti, och se Niall Horan live i Stockholm och vara där i 3 dagar tillsammans med Emmy från Luleå! Dessutom kommer Manda hem om 10 dagar, efter att ha spenderat 4 veckor på Bali, åh va ja saknar henne❤ Lönen längtar ja också efter, haha är helt pank efter att ha bokat tågbiljetter, boende och konsertbiljetter😅

Här kommer i alla fall en salig blandning av bilder från den senaste tidens påhitt, har bl.a. haft utgång med Ida, Anton och Linus, ätit massa jordgubbbar när vi hade besök från Umeå, invigt Alice nya pool tillsammans med Fanny och tränat 3 veckor i rad med kollegorna (inte i bild).

Ha en fin helg allihopa!

Tjenare! Jag sitter just nu och väntar på att åka till jobbet (hemtjänsten) och tänkte passa på att skriva om gårdagens morgonäventyr. I förrgår (torsdag) var nämligen min enda lediga dag på veckan, så ja ville hitta på något, men råkade sova till 11.30 så när jag kom på idén att hyra kajaker så va det lite för sent för det. Men eftersom jag började först kl.15.30 igår så skrev jag till Sofia och frågade om hon ville göra det tidigt på morgonen igår. Och det ville hon! Så jag ringde och hyrde två kajaker och kl.08.00 igår träffades vi på Ekudden, så vi va ju typ helt själva ute på Vänern eftersom det va så tidigt! Vi paddlade nästan i två timmar och ibland satt vi bara och guppade och snackade om allt och ingenting. Va så himla nice!! Och roligt! När vi kände oss klara och hade paddlat tillbaka så gick vi upp på bryggan och hoppade ned i vattnet istället, första gången för mig det här året haha.

Att hyra kajak (och bada) var verkligen jätteroligt och jag ska definitivt göra det igen! Vi hyrde av Vänern Outdoor som vi är jättenöjda med. :)

Med tanke på att både Ida och Amanda stack ut på resor till olika ställen i världen i förrgår så har jag själv börjat tagga till (igen) på min egen resa i höst. Jag har ju nämligen gått och köpt en enkelbiljett till Nya Zeeland i september (!!!) och igår blev mitt Working holiday visum godkänt!! Det innebär att ja kan stanna där i ett år & även jobba och dryga ut resekassan om (när) det behövs. Vet alltså inte heller hur länge jag stannar, kanske blir bara 3 veckor eller så blir det 10 månader. Åh är såå pepp, även om jag inser att jag kommer behöva lära mig att vara ensam en del också. Som det kontrollfreak jag är så har jag efter timtals googlande tvingat mig själv att sluta kolla upp saker hehe och min "plan" är att vara så spontan så möjligt! Har därför bara bokat en natt i Bangkok, där jag ska spendera 35 timmar på vägen till NZ, och så tre nätter när jag kommer fram till Auckland, deras största stad. Så efter den 23 september har jag alltså ingen aning om vad som händer i mitt liv hahaha. Fett konstig känsla, men pirrigt och spännande också.

Anyway, tänkte berätta om några saker som jag jättegärna vill se och uppleva när jag är där! En sak jag vill göra är att:

Se maffiga vattenfall

Enligt vad jag har läst så ska det finnas massa vattenfall överallt i Nya Zeeland, som ju är känd just för sin natur. Fatta att åka runt på måfå i en bil och hitta ett sånt här vattenfall! (fast just det här är säkert i någon nationalpark översvämmad med turister hehe, men ändå)

Hoppa bungy jump

Nya Zeeland är ju också känd för alla sina äventyrsaktviteter och jag vill veerkligen hoppa bungy jump! Tänk vilken jäkligt häftig känsla att bara slänga sig ut! Dessutom finns ju världens första bungy jump på just Nya Zeeland

Varma källor

Precis som på Island så finns det naturligt varma källor i staden Rotorua, något som jag definitivt ska besöka.

Paddla kayak

Huuur nice? Ska bli världens naturnisse

Besöka Queenstown

Har hört (läst) så mycket om just staden Queenstown, ska va världens adrenalinplats och såklart poppis bland backpackers ;)

Blicka ut från Roy's Peak

Tänk att stå på den spetsen och blicka ut över den utsikten?? aasså whaaat is dis life

Ja, det här är såklart bara några exempel på allt jag vill se och göra under min tid där, men har som sagt satt förbud på mig själv från att googla eller kolla upp mer saker innan jag åker, haha! Allt kan man ju inte ha kollat upp innan, det ska ju va en spontan resa och har jag kollat upp allt innan kommer det kanske kännas som att jag redan upplevt det vilket jag verkligen inte vill! Men fattar ni att jag är peppad eller? :D Vilket jäkla äventyr jag ska ut på!! Bara 73 dagar kvar och nästan allt praktiskt inför det är klirrat, wiii!

Bildkälla 1
Bildkälla 2
Bildkälla 3
Bildkälla 4
Bildkälla 5
Bildkälla 6

Vet inte ens riktigt vart jag ska börja, juni kom och gick på en sekund och det hände konstant saker. Var barnvakt, 20 årsfirande för Sofia, Cambridgeprov, firade Amandas tjugoårsdag, grillkväll på klippor, studentveckan där vi körde irländsk julafton, fest på Sandviken där jag också träffade tyskar, volleybollturnering och såklart studenten själv! Med champangefrukost, parad genom stan till Karlsholme dit det kom så många fina människor som hängde saker runt min hals, festande på flak och en fantastisk studentmottagning med roliga människor och underbara presenter. Och så balen, som jag fick hår och smink fixat i tre timmar innan, och där jag lärde mig dansa vals med en av mina bästa vänner! Ååh det va så roligt. Och som att det inte vore nog så kom ju min amerikanska värdfamilj mitt i allt<3 Det va verkligen fint att se hur min familj, vänner och släktingar lärde känna min andra familj (aka amerikanerna) och hur de började tycka om varandra. Att folk helt plötsligt förstod vad jag menade när jag sa att min dad är jätterolig osv. Skulle kunna gå på i evigheter, men oj va det betydde mycket för mig... Och att jag sen fick spendera 9 dagar med dem, kramas, kivas, komma på nya internskämt, lära dem svenska, turista runt i Sverige, boxas och bara vara tillsammans. Världsbäst.

Här är en jätteblandning av bilder från juni som måste ha varit en av de bästa månaderna i mitt liv! Sjukt va glad jag var hela tiden. Trodde att folk hade överhypat och överdrivit studenten, men nä inte i mitt fall. Blev kallad "den gladaste studenten någonsin" vilket jag verkligen kände mig som. Vill bli ännu mer blödig och tacka alla men det vore heelt omöjligt, så; ingen nämnd ingen glömd. Men tack ändå till alla<3 (och jag vet att livet inte allt kommer vara såhär roligt och enkelt, vilket är en av anledningarna till att jag blir så blödig och kärleksfull haha) AJA PUSSSSSSPUSS

Jag har tagit studenten! Gått på bal! Spenderat de senaste dagarna med att kramas och komma på nya internskämt med min amerikanska familj! Solen skiner! Älskar livet, och just nu väntar jag på att amerikanarna ska plocka upp mig för en sommardag på Torsö🌻 Imorgon åker jag och de till Stockholm så att jag kan visa upp mina icke-existerande Sthlm-kunskaper! Skriver mer senare för nu kommer de, puusss

Hittade en braig lista hos Flora som jag kände att jag också ville göra!

HAR DU?

Folköl i kylen:
Usch nej, öl är verkligen inte min grej, inte gott alls..

Något husdjur:
Tyvärr inte :( Tjatade hela min barndom och när jag var tolv lyckades jag till slut få två marsvin, Oden och Birk! Oden var galning som hoppade runt överallt och Birk den fega, men väldigt gosiga. Så himla mysiga och knäppa <3 Men ska få va hundvakt i sommar, wii!

En favoritsötsak?
Kladdkaka! Mmmmm

Puder på dig:
Nja, max en gång i veckan haha, brukar inte komma ihåg det helt ärligt.

Några framtidsplaner:
Favoritfrågan till en som ska ta studenten närsomhelst<333 Efter studenten är jag iaf schemalagd 8 veckor på hemtjänsten, sista dagen är 20/8 och efter det hoppas jag kunna hoppa in som vikarie fram till att jag sticker till Nya Zeeland 17/9!!! Har dock inget planerat när jag kommer till Nya Zeeland, mer än att ja vill resa massor och får vara där i ett år på working holiday visum, så mina framtidsplaner sträcker sig till typ 20 september haha. Ska verkligen bli en utmaning att tvinga mig själv att inte överplanera och istället va spontan och ta det som det kommer.

Några MVG:n:
Psch mvg, den här listan måste va gjord av någon som är äldre än mig. Ny generation med nytt betygssystem här ✌ Men ja några A har jag allt lyckats knipa, är den där typen som tycker skolan är rolig. (update: blev 8 st A av 10 möjliga, satan så nöjd ja är)

Något beroende:
Ost! Skulle kunna (och gör typ??) äta till frukost, lunch och middag! Bästa som finns.

Fikat idag:
Nope, klockan är bara 9.48 just nu så har nyss ätit frukost. (ostmacka mmm)

Nagellack:
Kan väl va fint men är alldeles för lat för det, dessutom flagnar det o blir fult så fort. Har det max en gång om året.

Någon vän som bor i ett annat land:
Yesbox, har amigos i USA (duuh), Finland, Ecuador och Tyskland.

Emmy från Luleå och Kaitlyn från USA

VEM?

Avskyr du:
Som Flora svarade; Trump. Och alla våldtäktsmän.

Delar du mest minnen med:
Anna och Linda, mina barndomsvänner & grannar som jag delar buske med, är typ lika mycket uppvuxen i deras hus som i mina föräldrars haha.

Längtar du mest efter:
Min amerikanska familj!! Men nu är de här om... 22 dagar!!!! Skulle kunna skriva utropstecken för alltid, iiih.

Stör du dig på:
Hmm, kommer faktiskt inte på någon på rak arm just nu.

Gosar du med:
Många tror ja, gillar liksom att pilla i folks hår osv, men allra mest med mina bästisar Ida o Amanda.

Lagar mat:
Öh hehehe, #sämstapersoneniköket, skulle mina kompisar få den här frågan om mig skulle de kunna prata på i timmar om mina icke-kunskaper haha. Mina päron har liksom varit utomlands i två veckor nu och jag har i princip överlevt på korv som jag dränkt i bea plus några minitomater. I början var jag extra ambitiös och gjorde sallader till men det pallade ja inte efter typ fyra dagar så nu häller ja typ bara på några minitomater och skivar gurk hahaha. Illa.

När jag försökte göra pannkakor utan mjöl en gång, ehe...

Diskar
Säger bara; diskmaskin är bästa uppfinningen.

VILKEN?

Tidning läser du:
Mariestadstidningen och Aftonbladet ibland. Läser i princip alltid en tidning om det finns en intervju i den, haha älskar intervjuer oavsett vem personen är.

Buss åker du oftast:
Oj, kan inte komma ihåg senast ja åkte buss faktiskt. Illa det också. Men tvåan går preciiiis utanför vår trädgård iaf.

Dag fyller du år:
27de februari.

Årstid föredrar du:
Växlar alltid mellan att tycka sommar eller vinter. Fast nu på senare tid uppskattar jag nästan våren mest.

Stad är du uppväxt i:
Mariestad! Om det nu räknas som stad ;)

VAD?

Gör du nu:
Sitter på svenskalektion och varvar mellan att skriva på det här inlägget och att analysera en dikt av Karin Boye. Så kan det gå.

Är bra med dig?
Behöver ofta inte tänka över förslag från kompisar så länge utan säger ja för det mesta, skrattar mycket och ställer upp för vänner.

Är dåligt med dig?
Kan va lite besserwisse ibland och har kontrollbehov, vilket kan vara både bra o dåligt. Kommer jag på någonting som jag verkligen verkligen vill kan jag bli jäätteivrig och helst vilja att det ska hända NU haha.

Vill du arbeta med:
Människor och/eller skrivande. Funderar i nuläget på typ kommunikatör, socionom eller kanske lärare. Just nu lutar det mest åt kommunikatör, verka passa mig så bra!

Är roligast just nu:
Att alla vill hitta på saker hela tiden. Att man kan göra så mycket mer saker på våren/sommaren, och att fler saker sker spontant! Typ grillkvällar/dra ihop ett gäng o spela volleyboll/picknick osv.

Har du på dig nu:
Trosor, bh, strumpor, jeans, t-shirt och sneakers, spännande va?

Äger du för skor:
För få. Växlar mest mellan ett par svartvita adidas och vita sneakers.

Har du för storlek i skor:
38 på högerfoten och 40 på vänsterfoten. Rätt giltig förklaring till varför jag inte gillar att shoppa skor ;)

Läser du för bok:
Kemisten av Stephanie Meyer på 666 sidor, så jag har ju verkligen något att gotta ned mig i i sommar.

Ska du göra nu:
Duscha och om nån timme ska jag och tre kompisar åka till Karlstad för griiilllfeest! Woop woop. (lyckas jag alltid blogga när jag ska till Karlstad? Känns så haha!)

Ett blandat urval av bilder från helgen som har gått.

Trots att det imorgon är exakt en månad tills studenten (?!?!?!) så har vi väldigt många uppgifter kvar att göra i skolan, samtidigt som vi knappt har några lärarledda lektioner haha. Sociologin är ju redan slut, och så har vi haft eget arbete i några andra kurser + vissa som blir inställda, vilket resulterade i att jag fick långhelg och var ledig i fredags! Därför kunde jag möta upp Amanda som va hemma en snabbis och ta en långpromenad! Så fint ute nu också när allt är grönt och blommor överallt (även fast det inte ser ut så på bilden haha..). På kvällen sedan så hade jag grillkväll här hemma, vilket blev riktigt roligt! Från början var det bara 3 som kunde men det slutade med att vi var typ 14 pers haha! Grillade en jäkla massa mat, spelade kubb och fotboll, grillade marshmallows, körde musik quiz och sällskapsspel. En repris på förra årets succé alltså. :D Älskar verkligen våren och sommaren när man kan göra sånt här!!
​Resten av helgen städade jag, letade hus och tjötade med Anna, pluggade en massa och gick på yoga. :) Håret fick sig en omgång också förresten!

Trots att vi hade fyra lektioner planerade på schemat idag så blev det bara en halv, haha! Så den enda lektionen vi hade slutade t.om. en halvtimme tidigare. Inte fel om du frågar mig. Stannade dock kvar i skolan länge och skrev klart en kompletteringsuppgift och förberedde inför morgondagens lektion då jag och Ida L ska hålla vår tredje och sista lektion hos fjärdeklassare på Högelid! Nu ska jag plugga lite mer innan jag i vanlig ordning har läxhjälp (med nyanlända killar) 16.30 och klockan 18.15 börjar jag på hemtjänsten ;) Så det blir en jobbkväll. Kram!

Sooool. Vääärmee. Så jääkla gött. Älskar vilket glatt humör jag blir på så fort det är sånt fint väder som det varit idag! Är helt rödmossig i nyllet efter att ha läst i solen ☀️
Fortfarande en del kvar att göra i skolan men nu kan vi i alla fall säga "nästa månad tar vi studenten!!!!"