Jag är fortfarande helt blown away av vad jag upplevde för 8 dagar sen... Vi kom fram till en liten by som hette Waitomo och där hade jag bokat in mig på en aktivitet som hette The Abyss. Det komiska var att jag knappt kom ihåg vad det stod att vi skulle göra, så jag visste bara att det var något med en grotta och glow worms, alltså lysmaskar. Jag visste också att det var det största av 3 alternativ och att det därför skulle hålla på i 5 timmar. Men herregud jag var verkligen inte förbered på vad jag skulle uppleva! Hade tänkt ta med min aktionkamera men nu efteråt förstår jag helt och hållet varför det inte var tillåtet, den hade inte överlevt överhuvudtaget...

Det började med att vi fick ta på oss våtdräkter, hjälmar och säkerhetsutrustning, och efter det gick vi till en liten kulle där vi fick träna på att sakta bakta ned och justera hur snabbt vi sänkte ned oss själva. För nu skulle vi nämligen gå fram till ett stort hål och en och en sänka ned oss själva 35 meter ned i grottan. Det var så trångt att jag skrapade emot väggarna flera gånger, men efter det var vi nere i grottan vi skulle spendera 5 timmar i! Haha var jättepirrig innan vi började för jag har ju aldrig gjort något liknande och speciellt när det var jag själv som skulle styra nedsäkningen... När vi kom ned i grottan berättade den ena guiden lite fakta och historier om grottor, och sedan fick vi gå en liten bit innan vi kom fram till en typ klippa. Där hakade guiden fast mig i en sele och sa till oss att stänga av lampan på hjälmen. Sen skulle jag bara sätta mig rakt ned så jag satt i selen i luften och helt plötsligt puttade guiden iväg mig och jag for iväg på en gunga rakt ut i mörkret! Haha såg ingenting och det var så oväntat sa jag bara skrek hela färden haha!

Min australienska kompis Tara och jag när vi tränade innan vi åkte ned i grottan.

När jag hade landat fick jag sätta mig vid kanten av grottan och vänta på att de andra skulle åka på gungan, och när jag satt där i mörkret så såg jag för första gången att hela taket var fullt av lysmaskar! Kändes så otroligt häftigt, det enda jag kan likna det med var att se en becksvart himmel fylld med stjärnor... När alla hade kommit ned fick vi faktiskt varm choklad och en NZ/australiensk kaka som hette anzac, och efter det fick vi varsin upp uppblåsbar ring som man skulle hålla under rumpan och kasta sig ned för klippan rakt ut i vattnet! Alla landade såklart graciöst och stabilt på ringen förutom jag som på nått sätt lyckades få till ett äkta magplask och fick vatten överallt och ringen flöt iväg så ena guiden fick simma efter den hahaha! Men när alla (jag) var uppe på ringarna igen så skulle vi hålla oss till grottväggen, för där fanns det ett rep att hålla i, och så skulle man dra sig fram med hjälp av det! Vi höll på ett bra tag innan det istället var dags att paddla baklänges, och när vi kom fram till slutet av tunneln hade vi säkert paddlat över 150 m. Då skulle vi alla 5 bilda ett led genom att sätta upp fötterna pa varandras ringar, och sen drog guiden hela ledet tillbaka genom tunneln. Skillnaden den här gången var att vi hade släckt våra lampor och kunde därför se att hela taket var fyllt av miljontals lysmaskar! Kan inte förklara hur vackert och magiskt det var att i flera minuter sakta flyta fram genom den otroliga miljön, ville aldrig att det skulle ta slut!

Efter det så gjorde vi en jäkla massa grejer, som att gå på jätteostabilt underlag med vatten upp till bröstet, slängde oss ned för riktiga vattenfall och klättrade sen tillbaka med hjälp av ett litet rep, tryckte oss igenom jättetrånga utrymmen, gjorde magplask från en klippa, fikade igen, och i slutet så klättrade vi upp (utan något hjälpmedel) för 2 vattenfall! Och då menar jag inte ett stilla och harmoniskt vattenfall, utan jätteströmmande och forsande vattenfall i så trånga "rum" att det bara fick plats två personer och det knappt gick att varken se eller höra något pga allt vatten som forsade. Fick t.o.m sätta foten rakt in i det strömmande vattenfallet när jag klättrade upp!

Ååååh det var så jäkla häftig upplevelse alltihopa, kunde inte fatta vad jag precis hade varit med om när jag kom upp 5 timmar senare!! Ville bara ned igen dagen efter.

Så om det är någon som besöker nordön så måste ni verkligen stanna i Waitomo, det var verkligen oförglömlig och superhäftig upplevelse!!

När det här inlägget publiceras så sitter jag på biblioteket i Wellington och klockan är nästan 15. Om en timme ska jag möta upp Mark, James, Meghan och Katy från England, Richie från Danmark, Daniele från Österrike och Eva från Slovakien, för Mark har lyckats få tag i gratis fotbollsbiljetter! Vet bara att det är Wellington som spelar men är taggad ändå för alla livefotbollsmatcher som jag har varit på hittils har varit riktigt roliga pga stämningen!

Imorgon kl. 07.20 ska jag hoppa på kiwibussen igen, lämna både Wellington och nordön och istället åka till sydön och nationalparken Abel Tasman! Ska nog hoppa fallskärm där så jag är riktigt taggad! Där ska jag spendera 3 nätter innan jag åker till Westport 1 natt, sen Lake Mahinapua 3 nätter, Franz Josef 2 nätter, Wanaka 2 nätter och sen Queenstown i ungefär 10 nätter. Längre än så har jag inte kommit i min planering :)

Hoppas ni får en fin söndag!

Ojsan, här ekade det tomt minsann! Sanningen är att jag varken har haft tid, lust eller möjlighet att blogga. På en del hostels funkar wifiet bara till kl.19 och i förrgår natt bodde jag i River Valley där det överhuvudtaget inte fanns mottagning. Dessutom går ju mycket tid till att sitta på bussar. Jag har i alla fall gjort jättemycket roliga och sjuka saker, som att hissa ned mig själv 35 m ned i en grotta och sen spendera 5 timmar där, besökt Hobbiton, en park med gejsrar, en Maoriby, paddlat kajak, piercat näsan och bestigit ett äkta berg på 1886 m!! Tänkte dock skriva mer om både grottupplevelsen och bergsbestigningen i ett separat inlägg. Jag har huur roligt som helst och älskar att vara här!! Har träffat så många roliga, snälla och underbara människor från massa länder. (Och även några skummare typer) Känns så naturligt att jag är här och just nu vill jag aldrig att det ska ta slut!

Igårkväll vid 18.30 (fre 6/10) anlände iaf jag i Wellington, Nya Zeelands huvudstad! Efter att jag har rest runt på Sydön så är tanken att komma tillbaka hit och hitta jobb och boende och hittils gillar jag det! Igår skulle jag och slovakiska Eva gå ut och möta upp några andra roliga människor vi lärt känna tidigare under resans gång, och typ två minuter innan vi skulle gå checkade en brittisk tjej in på vårt rum så då frågade vi om hon ville hänga med och det ville hon haha! Älskar hur lätt det är att träffa folk när man reser, det enda man behöver säga är "where are you from?" så har man en diskussion igång! Kvällen blev dessutom bra, gillar redan Wellingtons uteliv!

Idag tänkte nog jag, Eva och Katy strosa runt i staden, kanske gå på ett nationellt museum och eventuellt gå upp för Mount Victoria till solnedgången. Vi har inget bestämt utan bara planerat lite, jag är i alla fall taggad!

Meghan, Katy och en tysk tjej i River Valley där alla umgicks och spelade brädspel hela kvällen eftersom det inte fanns nått wifi!

Giulia, som är den jag kommit närmast den här resan, och jag i början av bergsbestigningen!

Nu ska jag gå upp och fixa lite frukost, ha en fin dag!​

Mina två första heldagar här i Paihia, en liten stad på typ 4000 invånare, gjorde jag de två stora sakerna man "ska" göra. Den första dagen (söndag 24/9) var min första heldag här och då åkte jag och några roomates på en heldagsutflykt med en buss och åkte runt den mest norra delen av Nya Zeeland. Målet var Cape Reinga, den nordligaste punkten och där ingen människa bor. Och på vägen stannade vi flera gånger, och ena gången gjorde vi det för att åka sandboarding! Såå roligt, det var verkligen en jättestup sandbacke som man fick åka ner för. Precis när busschauffören/guiden hade hjälpt mig placera mig rätt på brädan och puttade ned mig så hörde ja honom säga på svenska "tack så mycket, hejdå", hahah blev så överraskad. Vi såg även vildhästar och körde med den stora bussen mitt på en strand (90 miles beach) eftersom stränder här faktiskt räknas som motorvägar där alla fordon får köra i 100 km/h! Samtidigt som det kan va (iaf på just den stranden) människor, pingviner, sälar och vildhästar. Haha så udda lag!

Dagen efter åkte jag och två roomates (Lou från Schweiz och Mark från England) plus en holländsk tjej jag aldrig hörde namnet på ut på en 4 timmarstur på båt här i Paihia! Vi besökte massa små vikar och öar, såg ett känt "berg" som det naturligt formats ett hål i som båten åkte igenom och såg vilda delfiner som simmade bredvid båten och hoppade!! Så häftigt, det var flera stycken! Tyvärr blåste det en hel del, så det var supernice när vi stannade till vid en liten ö med superblått vatten och steg av i 40 min. Jag och Mark bara låg i gräset och solade och njööt, det va så gött!
Men igår, tis 26/9, hade jag alltså inget planerat och de flesta av mina roomates som kom med samma kiwibuss som jag åkte tillbaka till Auckland. Jag har dock inte bokat buss tillbaka förens imorgon, torsdag, (eftersom jag väntar på att få ett id-kort till hostelet i Auckland), så efter en väldig slö och trött förmiddag som jag bara gick och handlade mat på, bestämde jag mig efter lunch för att faktiskt gå ut och se lite mer än bara turiststråken. Svängde upp på en random gata och efter typ 10 minuter hittade jag faktiskt en trail, (kmr inte för mitt liv ihåg va det heter på svenska eheh) som var på 3 km. Gick in på den och när jag kommit in lite så hörde man ingenting från civilisationen, så det kändes verkligen som att det bara fanns jag, naturen och alla fåglar som sjöng, i hela världen. Så häftigt känsla, och buskarna och träden såg så annorlunda ut från Sverige så det kändes verkligen som att jag hade hamnat i en djungel haha. Va så fruktansvärt fridfullt så ibland bara jag satte mig ned på marken och bara satt. Njöt av det häftiga ögonblicket, och att jag har möjlighet att vara där. Både ekonomiskt, fysiskt och psykiskt. Det var ett sånt ställe som jag bara ville att alla människor skulle kunna få uppleva, ville liksom kunna gripa tag i mina nära och kära och placera alla precis där. Samtidigt som jag var så glad över att vara där helt själv. Fick också sån stor inspiration till att skriva, skriva skriva.

När jag kom tillbaka till hostelet skrev jag det här inlägget och gick sen ned till vardagsrummet där de har en stor tv med netflix så satte på Broadcurch, och det slutade med att vi var 10 st som satt och kollade fyra avsnitt i rad eftersom det var så spännande haha!

Något som jag tänkte mycket på när jag gick runt där i backarna (NZ är verkligen tusen gånger mer backigt än Sverige) var hur tydligt mitt utbytesår i USA har påverkat mig, speciellt språkmässigt. För även om det bara var lite över en vecka sedan jag lämnade Sverige så kommer jag redan på mig själv med att tänka på engelska ibland, jag kan glömma svenska ord (har ex funderat i ett halvt dygn på vad djuret "bat" heter på svenska), hur lätt jag har med flytet när jag väl har snackat ett tag och ibland när jag skriver något på svenska så vill jag slänga in engelska ord mitt i meningarna). För typ en halvtimme sen hörde jag faktiskt några svenskar på avstånd, blev rätt paff för hittills har jag faktiskt inte träffat på några svenskar, bara folk som säger att de känner en svensk osv. Däremot är det sinnessjukt mycket tyskar och britter här, på hostelet i Auckland hörde jag nog mer tyska än engelska faktiskt.

Just nu är kl strax efter 12 och jag tänkte bara chilla och umgås med folk. Har haft så oväntat roliga kvällar på den här resan, för även om jag känt av resandet och jetlagen på eftermiddagen så har nästan varje kväll slutat sent ändå eftersom jag har pratat/druckit vin med så roliga människor! I förrgår ordnade t.ex mitt hostel bingo (plus att de har en bar där man också kan hänga eller köra beer pong) och igårkväll var det "taco tuesday" där man kunde köpa tacos för $2 och de anordnade en frågesport. Och så är det fett skönt för ingen bryr sig alls om hur man ser ut, jag har inte haft på mig jeans en enda gång utan lever i mina yogabyxor och nån t-shirt, och har heller inte rört mitt smink!

Hoppas ni har en bra dag! :)

Idag lämnade jag Auckland och åkte norrut till staden Paihia, i området Bay of islands, och det är så vackert här!! Bussresan var verkligen jäättefin, ville ta kort mest hela tiden haha. Har ju ett busskort med bussföretaget Kiwi Experience så imorse vid 7 blev jag upplockade i Auckland. Chauffören va en jätteskön 22årig kille som skapade en avslappnad stämning och alla på bussen va också schysta. Pratade specielllt med en brittisk tjej och en kille från Kanada :) Trodde först att vi bara skulle bli upphämtade och körda till Paihia men Phil, chauffören, berättade massa info om NZ och tog oss till ett vattenfall i Whangarei! Så nice! Han berättade också att klockan ska ställas fram en timme till "vårtid" inatt så då kommer det vara 11 timmars tidsskillnad till Sverige😅

Här ska jag stanna i fem nätter, och sen tror jag att jag ska tillbaka till Auckland en natt. Min första dag i Auckland skaffade jag nämligen ett id-kort som ska skickas till hostelet där, och det kunde ta upp till två veckor så får ringa hostelet och se hur lång tid det tar. Men imorgon ska jag iallafall åka på en dagstur till Cape Reinga, vilket är toppen av hela Nya Zeeland! Där ska vi se en känd fyr och åka sandboarding vilket låter spännande😍 Dagen efter det ska jag ut på en sextimmarstur på vattnet och åka mellan olika öar, se en känd strand osv och förhoppningsvis simma med delfiner!! Såå häftigt!

Paihia är en söt liten stad som ligger utmed flera stränder och eftersom det var soligt kunde jag gå runt på stranden i linne! Började snacka helt random med en tysk tjej där, Selina, och tillsammans satt vi och kollade på en stor familj som använde en drönare för att ta familjebilder haha. Det bästa är ju att sommaren börjar här i december så vädret kommer ju bara bli bättre! Wii!

Nu är klockan 16:47 så alla hemma i Sverige borde börja vakna upp snart :) Ha det gott!😘

Trodde faktiskt inte ja skulle ha nått att uppdatera om idag för hela dagen har jag bara sprungit runt på stan och skaffat ett nya zeeländskt bankkonto, telefonnummer, id-kort och skattenummer, vilket ju inte är så intressant att höra om haha. Men det var en snäll tysk kille här på hostelet som hade tipsat om att gå till Mount Eden vid solnedgången, så när jag var klar vid 17 traskade jag dit!
Asså alla här är verkligen så jäkla snälla, jag har frågat massa personer om vägen till olika ställen och alla har vart jättetrevliga, när jag åkte buss en sträcka var busschauffören jättehjälpsam, en kille i min ålder undrade om ja ville ta hans sittplats så jag slapp stå upp osv! Blev t.o.m fb-vän med en brittisk kille när ja gick förbi hans jobb tre gånger och pratade varje gång haha!

Hursomhelst så gick jag iallafall upp till Mount Eden som är en gammal vulkan, och jääklar va fint det var!! Både när det var ljust och sedan när solen gick ned och det blev helt svart med glittrande ljus överallt😍 Dessutom hade man en 360 gradig utsikt över hela staden! Och hur häftigt är det inte att vara mitt i en miljonstad och ha tillgång till så vacker natur?!

Tänk de som har det här som en del av sin joggingrunda... Men vad är väl det mot bäckarundan egentligen;);)

Nu är ja häär! Helt overkligt. Huvudet snurrar av sömnbrist & jetlag och ja pallar egentligen inte skriva men gör det ändå haha. För det är så stort!
Sedan jag reste iväg i söndags (onsdag nu) så har jag alltså spenderat 34 timmar i Bangkok, Thailand! När jag stod på tunnelbanan på flygplatsen kom det först fram två tyska tjejer och började prata och sedan även en svensk som också hon reste ensam, så vi åkte tillsammans in till centrum! Sen spenderade jag tiden där i en gigantisk galleria, åkte tunnelbanan åt fel håll några gånger, strosade runt, soov, hamnade i en lyxig galleria med Gucci & Michael Kors butiker istället för en park osv😅 Väldigt spännande å se lite av Thailand också, så kaotisk trafik haha.

Efter detta dygn i Bangkok så blev det två till mellanlandningar och för drygt två timmar sen landade jag här i Auckland i Nya Zeeland! Eftersom jag hade hört/läst så hiimla mycket olika om ifall man behövde flygbiljett ut från landet eller inte så var jag beredd på krig i passkontrollen. Hade kollat ut personen som såg gladast ut, var beredd med mitt immigrationskort, visumpapper, kontoutdrag från Nordea, visste exakt vart i papprena det stod att jag inte behövde flygbiljett och stod med bankappen redo att öppnas i mobil. Stegade fram, sa hej, la upp mitt pass och... fick en stämpel och "thank you" tillbaka! Haha asså va? Sprang direkt på toa och började skriva till folk (mamma lol) att jag blev insläppt, slappnar av helt och beger mig till utgången. För att där upptäcka att aaaha, det är här den riktiga kontrollen är. Är nu så trött att jag knappt pallar ladda om för en till debattomgång och hamnar såklart hos en riktig surgubbe... men det tar max 15 sekunder det också! Behövde alltså inte ens nämna att jag hade visum, och NZ ska ju va känt för strikt immigration! Haha jahapp, det va ju bra det!

Så, för den som pallade läsa ända hit, nu sitter jag alltså på en buss in till mitt hostel, där jag ska duuscha och sedan hitta nått att äta innan ja tänker stupa i säng. Och imorgon börjar min första riktiga dag i Nya Zeelaaaand😍

Klart slut från mooi.

Får man mittensätet på en åtta timmars flygning får man va påhittig haha...

Vad mycket den rymmer, den rubriken. Nu börjar resan! Backpackingresan slash flytten till Nya Zeeland. Ensam tjugoåring. Med en enkelbiljett. Förväntan, nervositet och längtan, oändligt mycket längtan. Men kanske också lite press, för nu börjar resan? DEN resan! Resan som jag drömt om sedan 2011, som jag bokade för 306 dagar sen och googlat om i förväg i timtal. Mitt livs resa! Eller? Något som jag insett under den senaste veckan är att jag verkligen måste försöka åka iväg med ett öppet sinne. Kanske blir det mitt livs resa, och kanske åker jag till den staden som jag har planerat först. Eller så kanske det inte alls blir så, kanske är jag hemma igen om fyra veckor och det här blir bara en parentes i mitt liv. Ingen vet. Och är inte det också något som är fantastiskt? Att just ingen vet hur precis denna resa ska bli, det kan gå hur som helst.

Något som jag tror kommer bli svårt att förstå är att jag för första gången inte har en tidsram. Innan har jag alltid vetat att "nu ska vi till Paris i fem nätter och måste då hinna med det och det", men nu har jag inte det, den längsta gränsen jag har är ett års visum, som dessutom kan förlängas. Jag tror det är därför jag har försökt planera och kolla upp så mycket innan, för jag inte kunnat fatta att jag inte måste veta exakt hur eller vart jag ska ta mig varenda dag på resan, för nu har jag inget känt slutdatum. Det är första gången jag någonsin gör en sådan resa. Och hur jäkla fantastiskt är inte det?! Jag har inga ledighetsdagar att ta hänsyn till, inga inlämningsuppgifter, inga barns måsten att tänka på, inget huslång eller nada. Jag behöver inte ens stanna i Nya Zeeland om jag inte trivs, jag kan bara flyga iväg till nått annat land om jag så vill! Jag är praktiskt taget fri att göra precis vad jag vill! Det är något som jag måste försöka komma ihåg och dessutom njuta av, att det här är min resa, jag har pengar, vill jag stanna och bo på en segelbåt i en månad så kan jag göra det. Försöka att inte stressa över att jag kanske i flera månader bara kommer ha utgifter, och stora helt plötsligt. För jag har ju aldrig betalt mat, hyra och transport innan. Och det är okej, för allting löser sig. Men ni kan ju fatta att det finns risk att det blir lite stress i magen för en planerare som mig haha.

Och så vill jag även vara medveten om det här med tekniken. Jag behöver inte uppdatera både instagram, bloggen, instagram stories, filma med action kameran och ta bilder med både mobilkameran och kompaktkameran varje dag. Bilder (och text) får komma upp på när det kommer upp. För vi reser ju inte för att agera fotografreportrar åt resten av befolkningen, utan för att vi själva ska kunna upptäcka världen. Kolla upp från skärmen och ta in att jag är på andra sidan jorden, för vem vet om jag någonsin kommer hit igen? Jag kommer ju ha resten av livet på mig att kolla på bilderna jag tagit, men kanske bara den här enda gången att se denna utsikt/vulkan/strand i verkligheten.

Men nu är dagen här, nu tutar och kör vi. Eller ja, jag. Nu beger jag mig mot andra sidan världen. Fan va kul det ska bli!

Jag tänkte i det här inlägget gå igenom vad mina billiga flygbiljetter till Nya Zeeland kostade, min flygrutt och lite allmänna tips på hur man hittar billiga flygbiljetter. Dessa tips gjorde i alla fall så att jag sparade minst 2500 kr!

Okej, så egentligen är det här väl egentligen generella tips för alla sorters resor, men framförallt om man ska resa långt bort, som exempelvis Nya Zeeland dit biljetterna ofta är väldigt dyra. För det är vanligt att behöva betala mellan 10-15 000 kr för tur & returbiljetter, och en enkelbiljett ligger oftast på minst 6 000 kr. Jag åker dit på en enkelbiljett och betalade faktiskt bara 3 600 kr, vilket i ärlighetens namn är det billigaste jag har hört/läst att någon har betalt, för som sagt ligger en enkelbiljett oftast minst 5-6000.

Att jag lyckades få tag i så billiga biljetter var en kombination av tur och dessa tips:

Använd inkognitoflik

Ni vet hur det alltid står "den här hemsidan använder cookies" nuförtiden? Well, dessa cookies innebär att sidan kan spara ens sökhistorik och vad det är man gör på hemsidan, så om man är inne på en hemsida och söker efter resor till Paris flera gånger så kommer hemsidan känna av det och automatiskt spara dina sökningar. Efter det visas det dyrare biljetter för varje gång du söker eftersom hemsidan vill få dig att tro att priserna höjs och därmed bli stressad och tänka "oj jag måste passa på innan det blir ännu dyrare!". Så det är ett superbra och viktigt tips, jag söker aldrig på resor, boende eller ens vanliga produkter utan att använda inkognitoflik längre.

Öppna din webbläsare --> tryck på de tre prickarna i det övre högre hörn --> tryck på "Nytt inkognitofönster". Alternativt tryck "CTRL+Skift+N"

Obs vet inte om det ser exakt likadant ut i alla webbläsare så det här gäller för Google Chrome.

Var flexibel tidsmässigt

Om du har möjligheten så snöa inte in dig på ett specifik datum när du måste åka och komma hem, för då är chansen mycket större att du hittar billiga biljetter. Personligen hade jag inte tänkt åka redan i september utan när jag var på jakt efter flygbiljetter så sökte jag först i oktober och t.o.m november. Men när jag sedan ändrade sökningen till september så insåg jag snabbt att jag kunde komma ner bra i pris! På Skyscanner.se finns det ett väldigt bra sätt att hitta billiga flyg, istället för att söka på ett specifikt datum kan man klicka i "Hel månad", och sen om det verkligen inte är så noga vilken månad man reser även "Billigaste månaden".

Dela upp resan

Söker man på "Stockholm -> Auckland" så kostar den första biljetten jag ser över 7 000 kr. Men om man istället söker på exempelvis "Stockholm --> Hong Kong" och sedan bokar flyg vidare från Hong Kong så kommer man väldigt ofta undan billigare.

Jag insåg exempelvis att Norwegian flög direkt från Arlanda till Bangkok, och för bara 1 900 kr! (dock ingår inte incheckat bagage eftersom jag reser med endast 40 l handbagage) Från Bangkok kunde jag sedan resa vidare med flygbolaget AirAsia (Asiens lågprisbolag, som Norwegian/Ryanair i Europa) till Auckland för bara 1700 kr, så sammanlagt tar jag mig till andra sidan jorden för bara 3 600 kr!

Obs: det finns vissa nackdelar, exempelvis tar det oftast mycket längre tid och man kan behöva betala för boende en natt istället. Men beroende på vart man mellanlandar kan detta fortfarande vara billigare att sova en natt i ex. Asien än att köpa direktflyg. Köper man via olika flygbolag så finns det dock risk att man missar nästa flyg, eftersom flygbolagen inte är ansvariga när du byter bolag. Därför kan det vara bra att på din mellanlandning försöka ha ett stort spelrum så att det inte gör något om exempelvis det första flyget är försenat 2 timmar.

Såhär ser min reserutt ut:

(sön 17/9) Stockholm --> Bangkok (Thailand) = 11 h flygtid
Sedan ska jag spendera 33 timmar i Bangkok, alltså med en natts övernattning.
Bangkok --> Kuala Lumpur (Malaysia) = 2 h flygtid
3 h 45 min mellandning
Kuala Lumpur --> Gold Coast (Australien) = 8 h flygtid
75 min mellandning (planet ska tankas & städas, vi flyger sedan med samma plan)
Gold Coast --> Auckland (Nya Zeeland) = 3 h flygtid (ons 20/9)
Ren flygtid: 25.5 timmar

Så ja, det här är ju en ordeeentlig flygtur haha! Snacka om jag kommer vara slutkörd när jag väl kommer fram till Nya Zeeland, jag börjar ju flyga på en söndag och kommer fram på en onsdag. Men eftersom jag ändå inte har någon vidare flygbiljett vare sig hem eller någon annanstans så har jag ju all tid i världen! Och tänk alla roliga saker jag kan göra för de pengar jag sparade, som typ att hoppa bungy jump😍

New York augusti 2014. Läs gärna om en dag i New York hääär.

Sist men inte minst - boka långt i förväg

Många tror att man kan få de billigaste flygbiljetterna bara någon vecka innan man åker, men en stor anledning till varför jag och min familj har kunnat resa så mycket är för att mamma har bokat flygbiljetter långt innan! Exempelvis köpte jag den här flygresan (som avgår 17/9) redan i november förra året, alltså för 10 månader sen. Riktigt så tidigt behöver man ju inte boka, men åtminstone 3-4 månader innan skulle jag säga. När jag och min bästa kompis Ida flög till Polen för 89 kr tur och retur per person (!!!!) så köpte vi biljetterna ungefär 4 månader innan. :)

Så, det var några tips som jag hoppas kan hjälpa dig lite att komma ut och resa mer i vår jäkligt häftiga värld! Själv har jag bara 4 (!!) dagar kvar innan jag sticker iväg, heelt galet!😍 Ha det en fin onsdag!

En himla gullig selfie på mig och norrländska Emmy, som jag faktiskt lärde känna under mitt utbytesår i USA! Vi har snackat en del både före, under och efter utbytesåret på sociala medier men vi har faktiskt bara träffats en gång, vilket var i maj 2015 när Emmy kom hem till mig i mitt amerikanska hem och sov över under en helg och följde med på min bal! Så det är ju mer än två år sen vi sågs, men när vi i juli i år hörde att Niall Horan skulle uppträda i Annexet i Stockholm så bestämde vi oss direkt för att se honom tillsammans och samtidigt ha en reunion i vår huvudstad!

Och i lördags var det äntligen dags att ta tåget upp. Emmy kom med flyg, och efter ett kramkalas begav vi oss till Odenplan där vi hyrde en suuuperfin och galet fräsch lägenhet med världens sötaste balkong via AirBnb!! Alltså det va typ livets lägenhet?! Mitt i smeten, med balkong, ljusa väggar och golv, marmorbänk och tv i duschen! Ni hör ju!

Efter att vi hade skålat in helgen med vin på balkongen (som ingen ens drack upp haha) & skickat selfies på oss till våra amerikanska familjer så strosade vi runt lite i parker (läs: gick vilse men låtsades att vi var riktiga Stockholmare) och snodde åt oss den sista platsen på Flippin Burgers uteservering. Vart annars skulle vi äta som de svensk-amerikaner vi är? ;) hehe.

När vi käkat klart åkte vi genom stan (vart vet jag inte haha) till en bio där vi såg på filmen För min dotters skull. Inte så känslosam som vi trodde den skulle va, men sen sträckte ju sig filmen över 30 år också. Vi satt btw i en salong med 3 rader, det var det gulligaste jag sett!! Haha vi var 10 personer där inne. Efteråt åkte vi hem till lägisen där vi gosade ner oss i en säng, kliade varandra i håret och såg på blödiga kärleksfilmer på Netflix till 2 på natten.

Morgonen efter sov vi därför ganska länge och chillade runt i lägenheten (älskar morgonfrillan!) innan vi till slut åkte till Moderna Museet, som va jäättetråkigt, haha så snopet. Vi gav ändå Hallwylska en chans efteråt, vilket var mer intressant men gick också fort. Men efter lite shopping och Starbucks kaffedrickande köpte vi med oss middag och åkte hem och halvkollade på ännu en film i Emmys säng innan vi skulle sticka till konserten. Och vid 18-tiden vare äntligen dags att sticka iväg och det såg så roligt ut när man kom in i arenan eftersom det bara var 3 000 platser, och alla var sittplatser! Haha. Fast under hela tiden Niall uppträdde så stod alla ändå upp, så det kändes inte lika konstigt då. Och han var såklart så jäklaa grym, det blev så häftigt stämning när det va sån liten publik och ingen stor och påkostad show, utan mer akustiskt och personligt! Dessutom tyckte vi att förbandet var himla bra med, Picture This hette de, också från Irland.

På måndagen så checkade vi ut ur lägenheten runt 11.30 (men kom sen inte ut genom porten så fick springa tillbaka till lägenheten och ringa på och tvinga ut värden i regnet, haha lagom pin) och åkte till Mall of Scandinavia där vi släpade runt på våra väskor i butikerna. Vid 16 befann vi oss istället på Fridhemsplan eftersom vi båda ville testa Pinchos för första gången, och vi båda var himla nöjda. Snacka om smart idé med appresturang, och maten var riktigt bra också. Åt bl.a. rödbetor och getost, vilket ju är typ det bästa som fiiinnss. När vi var mätta och belåtna var vi tyvärr tvungna att gå till centralstationen och ha hejdå-kramkalas eftersom mitt tåg gick vid 18 och Emmy behövde åka till Arlanda... Såå tråkigt, helgen gick verkligen superfort! Och trots att vi bara har träffats en gång tidigare så kändes det som att vi har känt varandra jättelänge, och dessutom är hon så himla sprallig och rolig så det blev verkligen en toppenhelg!! Saknar det redan! <3

Idag har varit en hemmadag där jag har fixat med massa smågrejer inför resan, som att tömma kameran, kontakta banken, (äntligen!) lära mig hur aktionkameran fungerar, rensa i garderoben osv. För herregud jag åker/flyttar ju nästa vecka!! Om bara 11 dagar, galetgaletgalet. Planen är ju såklart iaf att uppdatera mer och oftare när jag väl är i Nya Zeeland så stay tuned om det låter intressant, haha.

Tills dess, ha det gott!

Idag blev jag 5 000 kr fattigare, men också mer förbered inför mitt Nya Zeeland äventyr! Jag har nämligen köpt ett bus pass idag, vilket är ett av de vanligaste sätten att resa runt på Nya Zeeland. Jag tänkte därför skriva lite om hur man tar sig runt öarna och varför jag valde just buss.

De vanligaste sätten att resa runt Nya Zeeland verkar vara att resa med olika bussbolag eller att köpa en bil. Att köpa bil hade ju varit väldigt skönt eftersom man då kan åka precis vart man vill, inte har några tider att passa osv. Det största problemet är ju dock att det är vänstertrafik på Nya Zeeland, och eftersom jag ska åka ensam så känns det ju rätt läskigt att själv hoppa in i en bil på höger sida och ge sig iväg. Så därför valde jag istället att åka buss, och nu har jag precis bokat ett busskort hos ett företag som heter Kiwi Experience! Deras bussar är hop on hop off-bussar, typ sådana som man kan åka i storstäder som London och Paris, fast mellan olika städer. Så jag kan alltså hoppa av i en stad om jag vill det och stanna längre om jag gillar den, och sedan hoppa på en ny buss några dagar senare, vilket jag tycker låter toppen! Dessutom garanterar bussarna boende i städerna man kommer fram till, vilket ju är en fördel mot att åka bil, då slipper man oroa sig över det. Det finns två olika bussbolag som har hop on hopp off, och det är alltså Kiwi och Stray. Stray är alltså ett liknande företag, men då en kompis hade rekommenderat kiwi, de åkte till många ställen som jag ville besöka plus var lite billigare så blev det helt enkelt kiwi. Dessutom var deras hemsida väldigt användarvänlig och enkel.

Jag hade egentligen inte planerat att köpa det just nu, men av en slump gick jag idag in på deras hemsida (uttråkad haha) och insåg då att de hade 50 % rabatt på deras allra största pass, ("The whole kit & caboodle") som man kan åka över hela landet med och till lite mindre, ovanligare ställen också. Så då passade jag på och köpte det! Kostade 5 000 kr (NZ$840) istället för 9 380 kr (NZ$1599), och genomför man hela rutten utan att hoppa av så tar det 30 dagar. Det lät först som ganska mycket pengar tyckte jag, men om man delar 5000 kr på 30 resor så blir priset per resa bara 166 kr! Så det är ju faktiskt väldigt billigt. Dessutom ingår en tur på Milford Sound vilket ju är perfekt! OCH efter att ha åkt hela rutten så får man fortsätta att resa runt till alla ställen helt gratis! Skitbra ju, att resa gratis är ju verkligen något man vill som backpacker haha.

Så det var faktiskt himla skönt att ha det inhandlat, det går ju såklart att fixa när man kommer till Nya Zeeland också men jag tycker att det är väldigt skönt att ha en sak mindre att behöva fixa och tänka på! Och imorgon är det bara 1 månad kvar, gaalet!!