Sommarloven är nu slut för min del och jag började skolan igen i torsdags. Kan inte riktigt säga vad jag känner för det, det är många blandade känslor och tankar, både med att sommaren är slut, men främst för att jag precis börjat i årskurs 9. Nian har varit och är de skolåret som jag har fruktat mest. Så mycket press, inte hemifrån eller så mycket från skolan, utan mest av allt från mig själv. Jag vill verkligen prestera så bra som möjligt! Om jag inte fick de betygen jag ville ha när jag gick i 6:an och 7:an så var det ingen fara, då hade jag ett par år på mig att göra bättre och höjas. Men nu, nu gäller det. Det är dessa betygen som är min biljett till gymnasium och en viktig biljett till min framtid. Det är klart att de sätter mycket press på en.

Men jag har bestämt mig, jag ska och kan bara göra mitt bästa. Om jag bara tror på mig själv, på min kunskap och strävar högt så hoppas jag att det räcker!

Vi har haft både torsdagen och fredagen som uppstartsdagar, så skolan börjar på "riktigt" nästa vecka. Så i helgen ska jag bara försöka sova ut och ta det lugnt, bara vara hemma och samla krafter. Min syster är hos sin pappa varannan helg och min mamma jobbar varannan helg, så den helgen då min syster är hos sin pappa och mamma jobbar så är jag hemma med Elsie. Så jag har varit hemma med Elsie idag, vi har gått promenader, jag har målat och bara tagit det lugnt.

Mamma slutade klockan 17 idag, när hon kom hem cyklade vi till Ica för att hitta något att äta till middag. Vi hittade dessa veganska "hamburgare" eller "biffar". Suupergoda! Kommer inte ihåg vad de hette eller vilket märke det var, men vi kommer definitivt att köpa hem dessa igen!

Vi lekte en stund med lilla E efter maten. Mamma är ute med henne nu, så jag passade på att blogga. Ska strax sätta mig i sängen och kolla på någon film eller liknande.

Hoppas att ni haft en bra lördag! Kram

Vi kom hem från Öland i fredags kväll, så vi har varit hemma i 5 heldagar. Tiden går så fruktansvärt fort, idag är det redan onsdag och sista (!!) dagen på sommarlovet. I ett äldre inlägg skrev jag att jag skulle skriva som en liten sammanfattning av vår vecka på Öland. Jag ska verkligen inte skriva det som någon skoluppgift, men jag tänker att det kan vara roligt för mig att kolla tillbaka på, och det kan vara bra för er som kanske ska besöka Öland att läsa om hur vi hade det och vad vi gjorde osv.

Om ni åker till Öland så rekommenderar jag att prova på campinglivet. Jag har campat varje sommar i hur många år som helst och jag älskar det! Det finns så många fina campingar runt om på hela ön, där man kan ha tält, husbil, husvagn och på många campingar går det även att hyra stugor. Enda nackdelen med camping är att det blir en ganska dyr semester, men förutom de så är campinglivet verkligen något att rekommendera från min sida, speciellt till barnfamiljer. För er som inte är vana att campa eller inte tycker att det känns lockande så kan ni göra som vi gjorde i år - hyra en stuga. Vi hyrde en liten stuga på 35 kvadratmeter som låg mitt emellan Lundegård och Klinta camping, med gångavstånd till båda. Stugan vi bodde i var så mysig, hann bli förälskad i den lilla stugan under veckan vi spenderade där. Vi bodde inte i någon stugby, utan hade hyrt av ett par som ägde några, kanske 3-4, stugor som låg på deras tomt. Alldeles perfekt för oss!

Öland har massor med olika sevärdheter, jag skulle säga att det finns något för alla. Jag har ju skrivit och lagt upp bilder på alla ställen och sevärdheter som vi besökte under veckan, ni hittar alla inlägg längre ner. Vi ville ha en semester där vi både fick göra och se saker, men också där vi kunde ta det lugnt och bara vara. Det fick vi också! Dagarna började oftast med att vi besökte något ställe tidigare på dagen och var sedan tillbaka i stugan vid 13, 14 eller 15 på eftermiddagen. Vilket var skönt, vi fick se de vi ville men fick ändå tid att "ha semester". Om ni ska åka till Öland men inte är intresserade av en massa sevärdheter så finns det andra saker att göra. Men jag hade i alla fall tänkt dela med mig av en del platser och sevärdheter som kan vara kul att besöka om man åker till Öland.

Bilderna ovan är från våran första heldag. Vi bestämde oss för att sätta oss i bilden och köra tills vi hittade ett ställe att stanna på och göra något. Vi hade alltså inga planer och inga förväntningar på vad vi skulle se eller göra. Men vi hamnade på en sorts stenstrand där det fanns stora raukar, och dessutom kunde man se den Blå Jungfrun för stranden vi befann oss på! Både raukar och Blå Jungfrun är saker som jag hade läst om när jag letade sevärdheter och som jag vet att många turister kommer för att se.

Ölands karamellkokeri är en sevärdhet som är ganska känd på Öland, och jag tror att många barn skulle tycka om att besöka detta ställe! Jag hade besökt karamellkokeriet tidigare, men denna gången var det min syster som ville åka dit. Dit kan man åka om man vill köpa karameller, se hur karamellerna tillverkas eller om man bara vill ta en vanlig fika.

Det är svårt att välja ut bara två bilder, för denna plats är så otroligt vacker och ett måste att åka till om man är på Öland. Ni har nog listat ut att bilderna är tagna från Solliden. Det är på Sollidens slott som kungafamiljen brukar spendera sina somrar på, inte så dåligt va? Denna plats är så otroligt vacker, att bara befinna sig i denna park är, som min mamma brukar säga, balsam för själen. Underbart vackert!

Dessa bilder är tagna från Trollskogen. Vilket är en plats som jag aldrig tidigare besökt eller ens hört talas om tidigare. Det är i alla fall en stor skog som ligger på Ölands nordligaste udde. Det är verkligen en speciell skog! Ovanlig, men så fin. Charmig plats! Jag njöt av vartenda minut i denna skog.

Sist ut är inget mindre än Borgholms slott! Detta var också en plats som jag besökt tidigare, men eftersom jag har ett intresse för historia och gamla platser och föremål så uppskattade jag verkligen att åka dit igen. Det är en stor borg med fantastisk utsikt och en intressant historia. Även detta är en stor rekommendation från mig!

Jag måste också få visa några bilder från Ölands fantastiska natur, helt otrolig! Jag låter bilderna tala för sig själv.

Det var de som jag hade att bjuda på! Veckan på Öland var fantastisk och jag vill så gärna åka dit snart igen. Hoppas att någon kanske har fått lite hjälp eller tips!

Kram!

Godmorgon!

Idag är det tisdag och två dagar tills skolan börjar. Min mamma jobbar idag också, så jag och Filippa kommer vara hemma. Jag har några saker som jag vill och behöver göra innan skolan börjar, så jag tänkte ta tag i det idag.

Här är min checklista!

- Packa min (skol) väska. Jag måste ta ut några saker som inte ska vara där, och sedan behöver jag packa ner lite material som jag behöver till skolan.

- Byta ut kläder. Jag har en klädhängare i mitt rum, just nu hänger där massor med fina klänningar och ljusa toppar. Så jag tänkte byta ut några av plaggen till mer höstiga plagg.

- Jag ska också ta fram kläder till på torsdag och fredag, så att jag inte står där i sista minuten och inte vet vad jag ska ha på mig. Det är skönt att ha det färdigt.

- Tvätta sminkborstar. Jag måste verkligen tvätta upp mina sminkborstar, jag är så dålig på att göra det, men de måste ju göras.

- Jag ska träna. Detta är egentligen inget måste, men jag vill komma igång med träningen igen. Jag har faktiskt tränat bra under sommaren, men det har blivit lite slarv emellanåt och nu har jag precis varit på Öland i en vecka.

Detta är bara små saker, men det är skönt att ha de gjort, så jag hoppas att det blir en produktiv dag! Slår vad om att jag har glömt att skriva ner någonting, men jag kommer väl på de förr eller senare haha.

Jag vaknade, eller snarare blev väckt, vid halv sju för att jag och mamma skulle hinna gå en längre runda tillsammans innan hon skulle åka iväg och jobba. Det var den första morgonen på länge som det har varit så svalt och höstigt i luften. Nu känner man verkligen att sommaren börjar ta slut, på riktigt. Efter vår morgonrunda var det dags för frukost, samtidigt som min mamma gjorde sig färdig och körde till jobbet. Sedan gjorde jag inte något speciellt under förmiddagen, jag kollade lite på datorn och gick ut en runda till med Elsie senare på förmiddagen. Min mamma, som faktiskt började på ett nytt jobb idag, kom hem redan vid halv ett. Så jag, Filippa och mamma åt lunch tillsammans när mamma kommit hem.

Vi var bara hemma i några timmar, sedan packade vi in lite saker i bilen och körde till Malmö för att träffa en kompis till mamma som hon träffade på sin hundkurs med Elsie. Han som min mamma lärt känna genom hundkursen hade berättat om en stor hundrastgård i Malmö där de brukade åka för att rasta och leka med sin hund. Så han, hans tre barn och deras Cairn terrier, som är jämngammal med Elsie, träffades på denna fantastiska rastgård. Jag skulle inte kalla det för rastgård, mer som en stor park. Det var ett stort kulligt gräsområde som var omringat av träd. Jättefint och mysigt!

Vi satte oss på en av kullarna, fikade, pratade och hundarna lekte som bara den. Det var faktiskt jätte jättemysigt! Vet inte vilken tid vi kom hem, men det var lagom till att vi skulle äta middag. Jag, som inte alls var hungrig, åt bara "frukost". Alltså soygurt och macka. Frukost är ju min favoritmåltid, så jag äter mer än gärna frukost till alla måltider!

Dum som jag var så glömde jag helt att ta med kameran idag, så tyvärr har jag inga nya bilder att lägga upp.

Hoppas att ni mår bra och har haft en bra start på veckan! Kram

3 saker jag ser fram emot:

Stämningen - När det börjar bli svalare i luften, löven ändrar färg, det blir mörkare ute. Personligen tycker jag att allt blir så mycket mysigare på hösten! Tänk er att komma hem från skolan, byta om till mjukiskläder, tända ljus och dricka varm choklad, te eller chailatte. Hur mysigt?

Modet - Asså höstmodet! Höga stövlar, snygga kappor, stickade tröjor och stora halsdukar. För att inte tala om färgerna, alla möjliga nyanser av rött, brunt, beige och orange. Love it!

Fruktsäsongen - De frukter och bär som kommer på hösten är bland det godaste enligt mig! Nu på sensommaren är det säsong för bland annat rabarber, melon, hallon, björnbär, blåbär, plommon och så mycket mer. Men om bara ett par månader så kommer hösten bjuda på äpplen, apelsiner, päron, dadlar och annat gott!

3 saker jag inte ser fram emot:

Vädret - Som jag skrev ovan så gillar jag när det börjar bli svalare i luften. Men när den riktiga höst- och vinterkylan kommer och det blir sådär isigt i luften, när det börjar regna sånt riktigt höstregn. Nej, usch!

Skolan - Ni kanske vet att jag ska börja 9:an, och det är de året jag har fruktat mest. Stress för betygen, för de nationella proven och för att både välja och sedan komma in på den linje och skola man vill gå på. Jag vet att det händer mycket roligt också, exempelvis spexfoto och avslutningsbalen. Men för mig är 9:an bara ett år av ångest, stress och prestation.

Omotiverad - Längre in på hösten har jag lätt att känna mig omotiverad och nere. Allt är så mycket mörkare, vilket bidrar till att man känner sig trött och orkeslös. Själv tycker jag att det är väldigt jobbigt att känns så, att man inte orkar hitta på saker eller har svårt att koncentrera sig. Tror att många kan känna igen sig.

Vi kom hem från Öland i fredags kväll, vid sju tiden, vilket var mycket tidigare än vad vi räknat med. Så vi kunde packa upp våra saker i lugn och ro, börja tvätta direkt och äta middag hemma. Så det blev en lugn kväll.

Igår, alltså lördag, så hade vi bara en hemma-dag. Jag gjorde absolut ingenting. Det var såå skönt att ha en sådan dag efter att ha varit igång och gjort massa saker varje dag på Öland, även om det var jätteroligt! Därför bloggade jag inget igår.

Idag började jag dagen med att träna tillsammans med min mamma. Det blev ett lugnare pass idag, men de var skönt att träna igen efter en veckas semester. Fast vi har ju faktiskt hållit igång och rört på oss väldigt väldigt mycket under veckan. Efter träningen körde vi hem, åt frukost och sen gick jag och duschade. Sen tog jag faktiskt fram mina målar saker, men hann bara skissa lite innan det var dags för lunch - pasta med pesto!

Jag sitter fortfarande kvar i köket, mätt och belåten. Men jag känner inte riktigt för att fortsätta med min bild. Funderar på att sätta mig i soffan och kolla på film istället....hmm, vi får se.

Önskar er alla en förhoppningsvis fortsatt bra söndag!

Idag är det faktiskt vår sista dag här. Väldigt tråkigt. Vi skulle "egentligen" eller som det var tänkt, stanna här lördag till lördag. Alltså var det tänkt att vi skulle åka hem i morgon förmiddag. Men det blev lite ändrade planer. Vi kom fram till att det var bättre att vara här hela dagen idag där vi kunde hitta på något och sedan köra hem ikväll, än att vi skulle vara här hela dagen idag och sedan behöva vakna imorgon, städa och stressa för att vara ute ur stugan och för att komma iväg i bra tid. Det känns skönare att komma hem senare ikväll och kunna sova hemma, än att komma hem imorgon eftermiddag då hela dagen redan hunnit passerat.

Så, idag är vår sista dag här och vi valde att spendera den på Borgholms slott! Jag har varit där en gång tidigare, men jag älskar och är verkligen superintressant av historia och gamla föremål och byggnader. Så jag ville absolut åka dit igen. Vet inte riktigt vad jag ska skriva om slottet, jag rekommenderar nog att ni själva åker dit och upplever det om ni är intresserade. Annars finns det säkert massor med fakta och information att läsa om på både deras hemsida och om ni söker på Google. Men vi hade det jättemysigt!

Efter att vi varit på slottet, eller borgruinen, så åkte vi tillbaka till stugan och åt lunch. Sen hoppade jag faktiskt in i duschen, så skönt att duscha och ta på sig rena kläder. Samtidigt började mamma packa in våra saker i bilen och plocka undan och städa i stugan. Så nu har vi precis lämnat nycklarna och satt oss i bilen. Vi har några timmar hem nu, så vi kommer få stanna på vägen och äta något.

Jag uppdaterar med när vi är hemma. Tänkte också göra en liten sammanfattning av vår vecka här på Öland!

Hej på er

Tidigare i veckan har vi åkte iväg och hittat på olika saker på förmiddagen direkt efter frukosten. Men idag valde vi att vara hemma i stugan under förmiddagen och i så fall åka iväg en stund på eftermiddagen. Så efter att vi gått våran mysiga morgonpromenad och ätit frukost så satte vi oss ner och tog det lugnt en stund, jag tittade på några youtubeklipp och kollade runt på olika hemsidor. När det var dags att gå ut med Elsie igen så gick vi ut allihopa, jag, mamma och Filippa, och Elsie såklart. Vi gick inte en lika lång runda som i morse, istället gick vi över ängen och bort till Lundegårds camping. Vi stannade till vid campingen och gick in i den lilla matbutiken/kiosken och köpte lite blandgodis, bara för att det är gott och för att godiset på campingen var extra billigt just nu, förmodligen för att det inte är så många kvar på campingen och att de behöver sälja ut det. Mamma och Filippa köpte också varsin glass, som dessutom också var mycket billigare.

Sen gick, eller körde, mamma och jag ner till en sport-outlet som finns här i närheten. Vi hittade faktiskt några saker, så både jag och mamma var nöjda! Sen åkte vi hem till stugan igen för att äta lunch. Ett par timmar senare åkte vi in till Borgholm för att gå runt och kolla i några affärer. Vi gick där en stund, kollade i ett par affärer, provade några olika plagg. Vi gick bland annat in i butiken Lavendel där det fanns så mycket fina märkeskläder! Jag blev förälskad i en superfin stickat tröja och en otroligt fin kjol, men bestämde mig för att avvakta lite då det handlar om mycket pengar. Så vi gick vidare, kollade i en butik till och tog sedan en glasspaus.

Men innan vi åkte hem så gick vi en runda till på gågatan och då fick jag faktiskt den fina tröjan som jag provade. Jag är så tacksam för den, verkligen! Tack mamma!

Dagen avslutades sedan med middag i Kårehamn och sedan en kvällspromenad i solnedgången. Nu ska jag hoppa in i duschen en snabbis.

Kram!

Å här kommer ett par bilder från kvällens middag som vi åt i Borgholm på restaurangen Borgholms Kök & Bar. Maten var god, inget speciellt. Men all mat är så galet dyr, tyckte faktiskt inte att det var värt det. Vi gick i alla fall därifrån mätta och med mat i magen!

Vi är tillbaka i stugan och jag vet inte riktigt vad vi ska göra nu. Jag känner mig trött och energilös, så jag ska nog försöka lägga mig lite tidigare idag. Imorgon har vi inga planer, så vi får se vad som händer.

Puss & Kram

Dagens destination var Trollskogen som ligger vid Ölands nordligaste udde! Innan vi åkte till Öland satt jag och kollade runt på olika platser och sevärdheter som man kunde besöka på Öland och Trollskogen var ett av dem. Jag hade aldrig hört talas om detta ställe tidigare, men från de jag såg på bilderna så blev jag sugen på att åka dit.

Vi vaknade en stund senare idag, så vår morgonrunda och frukosten blev också lite senare. Men vi kom iväg ganska snabbt. Det var rätt mycket folk där redan när vi kom på förmiddagen, men när vi gått klart rundan i skogen och kom ut på parkeringen så var det ännu fler bilar än förut. Vi hade inte räknat med att det skulle vara så mycket människor där, haha. Men vi kom i alla fall dit, tog på oss våra jackor och kopplade Elsie, sen gick vi in till början av skogen och valde att följa den röda banan som var lite mer än 4 km.

Här kommer några bilder från vår runda!

Vår lilla skogsmulle!

Det var rätt jobbigt att gå i skogen, den var mycket rötter som stack upp och på en bra bit av skogen var marken stenig. Men vi kom runt och ont i fötterna hade vi. Klockan var väl runt 13 och vi bestämde oss för att sätta oss i bilen för att åka någonstans och äta lunch. På vägen till skogen hade vi kört förbi Kaffestugan som var ett café och bageri, där de även serverade lunch. Så vi åkte dit, jag och mamma delade på en macka/baguette som var riktigt god! Det var ett mysigt café, men det var också så mycket människor där! Vi åt egentligen bara upp vår mat och satte oss sedan i bilen igen för att åka hemåt mot stugan.

När vi var tillbaka så gick både mamma och jag och duschade. Sen spenderade vi eftermiddagen i stugan, jag och mamma satte oss ute i solen och pratade och fikade, medans Filippa gick till campingen intill för att hoppa på någon hoppmadrass.

Några timmar senare var vi ute och åt middag, och vi kom hem för bara en liten stund sedan. Men tänkte lägga ut fler bilder från middagen i ett separat inlägg. Kram!