Hello!

Vi gör väl en sista uppdatering innan vi kommer hem tänkte vi.

Dag 105

Vår sista dag i El Nido var vi uppe med tuppen för att kunna ta vara på dagen. Dessvärre när vi kom till stranden såg vi de allt för mörka molnen komma emot oss... Vi kom undan rätt så bra dock. Det var sol och moln fram till lunch men då började regna en stund. Vi satt och njöt av våra mango shakes under tak så det gjorde inget. När regnet hade slutat la vi oss en stund på stranden igen innan vi kände oss klara. Då begav vi oss till hotellet för att byta om och ta det lite lugnt. Vi åt kvällsmat och kollade runt i staden en sista gång innan vi åkte till bussterminalen och satte oss i en van mot Puerto Princesa. Vi kom fram till hotellet runt 1 tiden så då hoppade vi snabbt i sängs.

Dag 106

Idag vaknade vi runt halv 9 och var super trötta... Vi åt frukost och gick sedan tillbaka till rummet där vi duschade och packade om våra väskor. Vid halv 12 åkte vi till flygplatsen, där satt vi och väntade i två timmar innan vårt plan kom iväg. Vi både sov oss igenom den korta flygresan till Manilla. När vi kom fram skulle vi hitta till rätt terminal som visade sig vara lite klurigt tyckte vi. Vi virrade bort oss ex antal gånger och frågade ex antal säkerhetsvakter var vi skulle tills vi kom till rätt buss som körde oss till rätt terminal. Nu sitter vi på ett foodcourt i väntan på att få checka in våra väskor och komma in till själva flygplatsen. Vid halv 1 lyfter planet mot Doha där vi ska mellanlanda.

Snart hemma!

PUSS & KRAM!

Bilderna är ifrån Boracay & Malapascua då vi har inte tagit några på bilder de sista dagarna.

Hej kära släkt o vänner!
Tiden går väldigt fort och vi är verkligen hemma snart. Vi båda känner oss lite splittrade i våra känslorna. En del säger att den gärna vill hem till en normal garderob och vardagslivet. Den andra delen säger att den vill se så mycket mer än bara detta. Antar att vi får planera en ny resa om några år.

Dag 99
Vi kom fram till dagen innan att båttur skulle vara kul denna dag. Vi vaknade upp kvart över 7 i panik då våra telefoner hade dött under natten, det vill säga inget alarm hade gått på. Vi packade ihop våra väskor och åt frukost. Sedan blev vi upphämtade av en van som skulle ta oss till hamnen.

Vi besökte sju olika ställen. Detta var en mycket bättre tur än i El Nido. Alla bolag som körde turerna hade samarbetat så allt folk var inte på samma ställe hela tiden, kändes mer oturistiskt då.

Vi började att åka till Kayanman Lake, detta är en sjö som har sötvatten till 70% och 30 % saltvatten. Vattnet var även jättevarmt och extremt klart. Sedan åkte vi till CYC Beach. Detta var en liten ö som hade koraller runt sig. Vi stannade bara utanför ön och snorklade lite. Tyvärr var väldigt mycket dött och inte jättemycket att se. Vårt tredje stopp var 91 Beach. Här stannade vi och åt lunchbuffé. Väldigt gott. Vattnet var helt underbart vid ön.

Vårt fjärde & femte stopp var bredvid varandra. Det var Skeleton Wreck och Coral Garden. Detta låg ca 30m utanför en ö och sikten under vattnet var helt fantastisk. Vraket var en övergiven kinesisk fiskebåt och låg i en sluttning så man såg bara halva. När vi hade snorklat klart vid vraket simmade vi till den hela korallträdgården. Så många färger har vi nog aldrig sett på koraller under vattnet. Det var väldigt fint, dock inte så mycket fiskar. Vi fick även höra att där var 50% av korallerna döda.

Vårt näst sista stopp var Twin Lagoon. Denna lagun är Coron känd för på många medier. Det är två laguner som sitter ihop via ett hål i berget. När vi kom dit var det högvatten vilket betyder att man inte kan "gå" igenom tunneln utan man får klättra över via en stege eller simma genom tunneln som då är under vattnet. Philip valde att simma och Linnea valde att gå. Vår guide skrämde Linnea så det lät som att det var längre ner under vattnet än vad det var, även längden på tunneln överdrevs. Inne i andra delen av lagunen var det väldigt lugnt och fint. Och vattnet var, som vi borskämt får säga vana vid, helt klart.

Vårt sista stopp för dagen var Siete Pecados. Det är sju små "öar/berg" som sticker upp ur vattnet mellan de stora öarna. Här skulle snorklingen vara bland de bästa de hade. Det höll vi med om. Det var lika mycket färg här, om inte mer, som på korallträdgården. Men det fanns väldigt mycket fisk med. Linnea höll på att simma för nära en relativt stor Barracuda(det hade gjort ont).

När dagen var slut var även vi helt slut. Vi åkte till vårt hotell och hämtade våra väskor för att byta hotell. När vi fick vårt rum tog vi det lugnt i några timmar innan vi gick och åt på en lokal restaurang med väldigt god mat.

Utanför Kayanman Lake

Utanför CYC Beach

Lunchstopp

På väg till Siete Pecados

Dag 100

Denna dag hade vi bokat en dyktripp. Vi möttes halv 8 på dykcentret för att testa utrustningen innan vi begav oss ner till hamnen. Vårt första dyk skulle ske i deras kända sjö Barracuda Lake. Denna sjö är som Kayanman Lake, det vill säga både salt- och sötvatten vilket skulle vara coolt att se där det ändras.

MEN, när vi skulle börja gå neråt under vattnet fick Philip problem med sina bihålor. Så för varje meter han försökte ta sig neråt gjorde det bara ondare och ondare, tillslut kändes de som att hans ögon skulle ploppa ut och att han skulle svimma så han fick avbryta dyket och gå upp till ytan och stanna där.

Linnea, en annan tjej och sedan guiden fortsatte dyket. När vi kom ner till 8-9 meter blev vattnet extremt varmt(ca 40 grader) och det blev även helt suddigt. Detta är där söt- och saltvattnet byts. Väldig märklig känsla och lite obehagligt med värmen. Det kan jämföras med att försöka kolla i vatten med olja i. Sedan fick vi även försöka gå på en hinderbana under vattnet.

Efter första dyket, var självklart Philip besviken för att ha missat dyket. Men han hade tyvärr för ont för att kunna dyka på resten av dagen. Linnea fick alltså dyka själv med gruppen hela dagen. Hon dök vid två japanska vrak också. De blev nerskjuta av USA under andra världskriget. Väldigt coolt att se och mycket fiskar och koraller där. Vi fick även simma in i själva vraket och se olika utrymmen hur de såg ut.

Denna blev ju inte riktigt som vi tänkte eftersom tanken var att vi båda skulle kunna dykt. Vi bestämde då för att stanna längre för att se om Philip kunde dyka om någon dag.

Båten vi dök ifrån

Dag 101

Vi hade bestämt oss för att ta sovmorgon denna morgon(gå upp klockan 9). MEN. Vid 6 stod någon febrilt och knackade på vår dörr. Det var en som jobbade på hotellet som trodde vi hade bokat flygplatstransfer... Vi somnade i alla fall om och gick upp lite innan 9. Vi tog oss sedan till dykshopen igen för att boka en ny dyktripp dagen efter.

När klockan slog 11 åkte vi till en strand som låg på ön. Detta var en stenstrand och inte alls "fin" tillskillnad från de andra vi har sett här, men fick "duga" för dagen. Vi stannade i några timmar.

På kvällen köpte vi båtbiljetter tillbaka till El Nido och åt på en populär restaurang.

Dag 102

Det var det dags för dykning igen. Philip har försökt på alla möjliga sett rensa sina bihålor i hopp om att det skulle fungera.

Vårt första dyk bestämde vi oss för att göra i revet utanför Barracuda Lake istället för i sjön. Det gick bra för Philip denna gång och vi såg en Hawksbill sköldpadda, en sjöhäst, en elektrisk mussla och även en fisk som inte kan simma när den är liten.

Sedan gjorde vi samma vrakdyk som Linnea hade gjort två dagar innan. Det var riktigt coolt och vi såg lite nya fiskar där med, bland annat en krokodilfisk. Linnea var även klumpig nog att reta upp en clownfisk som bet henne i handen.

På kvällen fick vi byta hotell igen, dock hamnade vi på ett väldigt fräscht. Vi både somnade väldigt tidigt till en Podcast.

Dag 103

Igår blev det uppstigning vid 6 för att hinna äta frukost och packa ihop det sista innan båten skulle gå.

Denna båttur tillbaka till El Nido skulle ta runt 6-8h fick vi höra och tänkte att vi kunde sova. Båten är en större version av en sådan båt man åker på tur över dagen med. Så sova blev det inte mycket av.

När vi kom fram till El Nido regnade det så vi tog in på vårt hotell och stannade där en stund. Sedan kikade vi runt i områden vi inte riktigt gått till i El Nido innan. Där hittade vi en superbra restaurang som vi käkade kvällsmat på.

Kvällen spenderade vi på hotellet med kortspel och podcast.

Dag 104

Idag gick vi upp runt 9, gick och käkade frukost på samma ställe som kvällen innan då vi såg att deras frukost lät väldigt god. Det var den. Sedan var vi på jakt efter en låg solskyddsfaktor, vår var nämligen slut. Det fanns ingenstans. Det lägsta alla butiker hade var 20 och det är för högt vid det här laget. Efter en halvtimmes letande i den stekheta solen gav vi upp och åkte till Las Cabanas(en strand).

Där har vi spenderat hela dagen i solen. Vid fyra började vi känna oss klara för dagen och åkte hem. Nu har vi duschat och fixat lite och ska nu ta oss ut och äta. Vi ska idag testa på den omtalade restaurangen här i El Nido tänkte vi.

Imorgon är sista dagen vid en strand.... HELT SJUKT!!

Om tre dagar landar vi i Köpenhamn så snart ses vi!

PUSS & KRAM!!

PS: De flesta dagarna har vi tagit kort med vår GO-Pro men den krånglar så kan tyvärr inte visa dem.

Bilder ifrån vår favoritstrand här i El Nido

• Filippinerna

I Canggu, där vår vistelse mest handlade om nyttig mat då vädret inte alls var bra.

Denna goda frukost åt vi på Café Organic

Från den enda dagen vi låg på stranden här.

Den bästa sushin vi ätit på resan.

På Gili Trawangan solade & badade vi en del, vi dök även och cyklade flera varv runt ön.

Från dagen var vi på Lombok med Camilla och Emma.

En lokal matmarknad.

Här är bilderna från vattenfallen och vägen dit.

En kvinna som gör sjalar och saronger.

Och de sista bilderna kommer ifrån Ubud.

Första stoppet var Monkey Forest.

Ifrån Silver Byn.

Vi kikade på två vattenfall.

Kaffeplantage, höjdpunkten för dagen.

De berömda risfälten.

Vi avslutar med en bild på Linnéa och barnen till dem vi bodde hos i Ubud, ur söta.

Hejhej!

El Nido överensstämmer med vad vi hört. Det är helt underbart! Det är kristallklart vatten och väldigt fina stränder. Nu ska ni få höra lite om vad vi har hittat på de senaste dagarna.

Dag 95

Vi började dagen med frukost som var serverad på vår lilla veranda klockan 8. Efter det tog vi en så kallad tricykel till staden i El Nido för att checka in på vårt nya hotell. Det var så skönt att vi fick vårt rum direkt, även att klockan var 9 på morgonen.

Vid halv 10 bar det av mot Las Cabanas/Marimegmeg Beach. Det var kristallklart vatten(även att det blåste såg man hur fint det var) och sanden var sinnessjukt len. Efter x-antal timmar i solen började vi känna oss brända(Ja man kan tydligen bränna sig efter 3 månader) så då tog vi det lugnt i skuggan och lyssnade på podcasts.

På kvällen åkte vi till en mysig bar/utkiksplats i Corong-Corong och kollade solnedgången för att sedan äta kvällsmat på en pizzeria.

Dag 96

Nacpan Beach stod på schemat för dagen. Denna var också väldigt fin, dock mycket större(och mycket fler turister). Vi la oss i solen/skuggan och tog det lugnt innan det var dags för lunch. Till skillnad från Thailand så var inte den enda restaurangen som fanns där dyr. Väldigt bra tyckte vi. På eftermiddagen stekte vi och badade om vartannat innan det var dags för hemfärd.

På kvällen åt vi varsin Falafel som var väldigt god och stark. VI bokade även en båttur till dagen efter.

Dag 97

Båtturen började vid 9 och skulle gå till fem destinationer. Vi började med Small Lagoon, det var som inne i en vik och man fick simma/paddla Kayak in genom ett hål. Där inne gömde sig en lagun som hade väldigt klart vatten. Efter detta åkte vi till Big Lagoon som båten kunde åka in i. Passagen man åkte igenom var så himla fin och vattnet var väldigt ljust och klart här.

Sedan var det dags för lunch, då åkte vi till en strand som vi inte minns namnet på längre. Anledningen är för att vi åkte till en annan strand än vad som stod för att slippa alla andra båtturer. Till lunch fick vi buffé som var god.

På Eftermiddagen åkte vi till Secret Lagoon, som faktiskt inte var mycket att ha. Väldigt tråkigt då vi kom på eftermiddagen och vattnet var alldeles grumligt(På morgonen är det kristallklart enligt guiden) . Men det var kul för man fick klättra in som genom ett mini hål och helt plötsligt var det en Lagun inuti. Sista stoppet var 7 Commandos Beach. Där la vi oss och sov på varsin sarong. Väldigt skönt.

På kvällen fick Linnéa igenom sin önskan om att kika lite i affärerna som fanns. Väldigt roligt tyckte hon. Vi hade även tänkt äta på en omtalad restaurang som fanns på gågatan men det var för lång kö för vårt tålamod så vi gick till en annan.

Dag 98

Idag ringde klockan vid halv 5, det var dags att gå upp för att checka ut. Sedan tog vi oss till vår färja som skulle ta oss vidare till Coron, en ö som ligger över El Nido. Vi var framme vid halv 11 och då tog vi en tricykel till vårt hotell. Där lämnade vi väskorna och tog oss ner till byn för att äta lunch.

Resten av dagen har vi spenderat genom att kika efter olika båtturer och dykshoppar. På eftermiddagen sov Philip en stund och Linnéa pysslade med bilder. Nu ska vi nog bestämma oss för vad vi ska göra de nästkommande dagarna.

Hoppas ni haft en fin påsk där hemma!

PUSS & KRAM!

PS: Ser ni alla svarta fläckar på bilderna? Det är damm som kommit in i Linnéas Kamera. Tips hur de kan tas bort mottages gärna!!

Hejsan!

Dagarna springer iväg och vi insåg att det var dags att uppdatera er lite om var vi håller hus. Vi har hunnit med så mycket sedan vi sist hördes.

Dag 85

Denna dag var där förra inlägget slutade. Vi vaknade som sagt upp till ett molnigt Boracay. Linnea lät Philip sova ut medan hon fixade med bilder från resan. Vid 11 insåg vi att solen hade kommit fram och vädret faktiskt hade spruckit upp så det blev snabba ryck så vi kunde njuta i solen.

Där låg vi och svettades under dagen och på eftermiddagen tog vi en segeltur som gick utanför White Beach. Väldigt härligt!! På kvällen kikade vi på solnedgången och på en kille som skulle bygga en strandskulptur. De är riktigt duktiga och noggranna. Sedan åt vi på en BBQ-restaurang på stranden.

Dag 86

Vår dag började redan vid 7 då vi tog en taxi till Boracays hamn. Där ifrån åkte vi till Caticlan och sedan vidare med buss till Kalibos flygplats. Redan klockan 1 landade vi i Cebu.

Direkt från flygplatsen i Cebu åkte vi till Busstationen där vi mötte Johan och Henrik. Vi beslöt oss för att hyra en taxi tillsammans upp till Malapascua. Resan tog 4h till båthamnen och sedan tog det ca 1h med båt innan vi var på plats på ön. Vi gick och åt kvällsmat på en mysig restaurang innan det var dags för läggdags i vårt gemensamma rum.

Dag 87

Linnea studsade upp vid halv 8 och ville ge sig iväg till en paradis-ö som det gick dagstrippar till. Hon fick upp alla de tre trötta killarna och vi satt redo på båten vid halv 10.

Väl framme på ön så tog vädret en hel vändning och började regna och blåsa. Inte så skönt. Men vi fick njuta en liten stund av hur fin ön var. Vi snorklade även en stund, dock såg vi inget märkvärdigt.

På kvällen bokade dykning till morgonen efter och sedan åt vi på en väldigt god restaurang. Väldigt söta barn som sprang omkring bland borden dock väldigt sorgligt att de började tigga mat efter en liten stund.

Dag 88

Klockan stod på 4:45 då vi skulle upp och göra oss redo för att gå till dykshoppen. Vid 6 var vi redan ute vid dykstället och gjorde oss klara för att hoppa i. Där nere såg vi stora Rävhajar som var supercoola. Vi såg även blåsfisk och de vanliga fiskarna vi brukar se. På vägen tillbaka till ön såg vi en hel flock av delfiner som hoppas vid båten. Helt underbar start på dagen tyckte vi.

Det fina vädret var även framme så vi passade på att gå till stranden efter frukosten och steka. Efter lunch mulnade det på, då beslöt vi oss för att hyra två moppar och åka till andra sidan ön. Vi åkte igenom flertal områden där invånarna bodde. Väldigt kul att se massa locals och även stannade vi och prata med några. Linnea och Henke hittade även flertal hundvalpar som skulle med hem enligt dem.

På kvällen drack vi lite gott och kollade solnedgången från hotellet innan vi åt italienskt och somnade som små barn när vi kom till hotellet igen.

Dag 89

Denna dag tog vi lite sovmorgon på då vi ändå skulle åka över till Cebu igen för att ta oss till vår nya destination, Bohol. Linnea var som vanligt uppe tidigast och gick ner o solade lite innan vi tog båten.

Efter 30 min båt, 1h väntan och den 4 timmar långa bilresan kom vi till hamnen där båten till bohol gick. Väl framme så checkade vi in på ett svensk ägt hotell och sedan gick vi ut och åt och somnade runt 1.

Dag 90

Vi steg upp till en strålandes sol och Gud vad vi längtat efter den! Vi åt frukost och begav oss till stranden där vi spenderade hela dagen. När vi kändes oss klara med havet och sanden mellan tårna gick vi till hotellet och lade oss vid poolen en stund.

På kvällen gick på och åt en god middag vid stranden och gick sedan och lade oss då solen sugit ur all vår energi.

Dag 91

Denna dag hade vi planerat en sightseeing dag för oss alla fyra. Vi var uppe med tuppen och blev hämtade av vår chaufför för dagen.

Vårt första stopp blev vid de berömde chokladkullarna, det är alltså fullt med kullar(1776st) på en del av bohol. Där hyrde vi alla varsin fyrhjuling och åkte omkring. Väldigt roligt! Sedan åkte vi till en utkiksplats för att se kullarna bättre. Det var riktigt märkligt att se, och ingen vet hur de uppkommit.

Vårt nästa stopp var en zipline där du låg på mage och åkte över ett grönområde och flod ca 100-150 meter över marken. Riktigt kul och häftigt!

Sedan var det dags för lunch och sedan avslutade vi dagen vid en grotta. Det är som ett hål ner i marken där man kommer ner till en grotta. I grottan har det bildats som en undervattens sjö. Den var fin! Ljudet nerifrån grottan hördes inte heller så sekunden ditt huvud var över marken hörde du ingenting nerifrån.

När vi kom tillbaka till hotellet hoppade vi i poolen och njöt i det fina vädret. Vid halv 6 insåg Linnea att hon ville se solnedgången så på någon minut var vi ombytta och klara för att ta en tricykel(liknande tuktuk) till andra sidan ön.

På kvällen åt vi god mat, spelade biljard och dart på en restaurang innan det var läggdags.

Dag 92

Sista dagen på bohol spenderades i det fina vädret på stranden. Vi hängde där hela dagen tills vi kände oss klara och moln började dra in över oss. Vi gick då tillbaka till hotellet och badade i poolen en stund. Vid 5 tog vi vårt pick och pack och tog oss till hamnen för att sedan åka vidare till Cebu.

När vi kom till vårt hotell i Cebu, checkade vi in och valde att äta kvällsmat där. Alla var slitna och Johan hade börjat känna sig lite hängig. Maten på hotellet vad riktigt god och vi somnade gott efter den.

Dag 93

Igår gick alarmet redan vid 05:30 då vi skulle ta en taxi till Moalboal. Där skulle vi testa på canyoning som innebär att man klättrar, vandrar och hoppar i vattenfall och forsar. Detta var väldigt kul tyckte vi alla fyra och vi hoppade alla från höga höjder (över 10m).

Vädret var väldigt fint och vattnet var alldeles klart blått, vi har aldrig sett så klart vatten innan. När vi var klara med canyoningen så åt vi en god grillbuffe och begav oss sedan tillbaka till Cebu för att vila upp oss. Även denna kväll åt vi på hotellet.

Innan läggdags fick vi även säga hejdå till Johan och Henke som varit vårt resesällskap denna vecka. Vi har haft riktigt roligt tillsammans. Nu ska de bege sig mot Vietnamn och vi mot Palawan som är vårt sista stopp på denna resa.

Dag 94

Idag ringde klockan vid 7. Det var dags att packa ihop det sista innan vi tog en taxi till flygplatsen. Från Cebu till Puerto Princesa tog des ca 1h. När vi kom fram till Puerto Princesa åkte vi med en minivan hela vägen till El Nido. Vi var framme i El Nido vid halv 7. Då började motgångarna... Vi hade inget boende och hela stället är fullbokat på grund av så mycket turister och högtid i Filippinerna. Vi åkte runt i en timme med en tricykel för att hitta något mellan alla var fulla. Till slut hitta vi ett för natten utanför El Nido som faktiskt är helt okej. När vi gjort oss hemmastadda i rummet tog vi oss in till El nido för att äta och hitta boende till morgondagen.

Nu har vi hunnit fixa det och ska sova.

PUSS & KRAM / Linnea & Philip

Nu när vädret är lite tråkigt har Linnéa haft tid att studera bloggen lite närmare och insåg att ni inte fått se några bilder ifrån Singapore därför har vi nu satt ihop ett inlägg med bara bilder därifrån.

Från första dagen då vi gick en shoppingrunda på Orchad Street, besökte Botanic Garden och åkte till Little India på kvällen.

Från andra dagen när vi åkte till Sentosa Island på dagen, China Town på eftermiddagen och Clarke Quey på kvällen.

Sista dagen var vi med Linnéas Pappa och Helen, då besökte vi Garden By the Bay och Hotellet Marina Bay Sands och åt middag i området Clarke Quey igen.

Hej hej!

Vårt första stopp i Filippinerna är vi på och tyvärr har vi otur med vädret. Känns faktiskt som vi har haft väldigt otur hela resan men men, vad ska man göra. Vi kan inte rå för moder natur.
Tänkte att vi först berättar vad vi gjort de sista dagarna på Borneo fram tills nu.

Dag 79
Detta var i onsdags och vi vaknade upp där i djungeln vid halv 6. Det var dags för frukost med aporna runt omkring oss. Vid 7 åkte bilen mot hamnen i Sandakan där vi mötte vår nya guide som skulle ta med oss ut till Selingan Island, även kallad Turtle Island.

Väl framme vid Turtle Island hade vi dagen till att göra vad vi ville. På grund av molnigt väder tog vi ett varv runt ön för att kika hur den såg ut. Fanns väldigt fina snäckor på stranden och ön var så fin med alla palmer och växter. Efter lunch hade vädret spruckit upp lite så då gick vi och la oss på stranden, snorklade och solade tills klockan blev 4. Vid 6 kollade vi solnedgången en stund innan själva programmet för kvällen startade. Det började med att vår guide berättade väldigt mycket om sköldpaddor och Borneos historia för oss.

Vid 10 ropade guiderna "Turtle time" vilket betydde att de var dags att gå till stranden. Där på stranden var det en sköldpadda som la sina ägg vilket vi fick gå fram o kolla på. De kunde även se att hon hade varit på ön för 10 år sedan och lagt ägg. De använde sig av markeringar för att kunna hålla en uppskattning på hur många sköldpaddor de finns runt om öarna.

När mamman hade lagt klart sina 80 ägg så mätte de henne och sedan lämnade vi henne så hon fick vila och som hon trodde, gräva ner sina ägg. Det är nämligen så att de som jobbar där tar äggen medan hon lägger dem för att gräva ner dem på en säkrare plats så det är större chans att sköldpaddorna överlever. Det finns annars stor chans att varaner eller örnar äter upp dem. Så detta var nästa sak vi fick se. De tog med äggen till deras "ägg-odling" som de kallade det. Där grävde de ner äggen och satte en bricka med information(sort av sköldpadda, hur många ägg, vilket datum) om äggen.

Sista på programmet var att släppa ut nykläckta små sköldpaddor. Det är ju självklart att äggen de gräver ner kläcks och det kryper upp nya sköldpaddor. Så när de kommit upp på deras fält tar de in dem över dagen för att släppa ut dem när det är mörkt. Detta är för att öka deras chans att överleva också, annars är som sagt chansen stor att örnar eller varaner tar dem. Detta var helt underbart. De var så söta och snabba att de verkade ha ett race om vem som var först i vattnet.

Steg 1: mamman lägger sina ägg.

Steg 2: De flyttar äggen till en säkrare plats och gräver ner dem där

Steg 3: De släpper ut de nykläckta sköldpaddorna

Dag 80
Det blev en tidig uppstigning för oss då vi kollade soluppgången vid 6. Det var helt fantastiskt många spår från alla sköldpaddor som kommit till ön under natten. Soluppgången var också väldigt fin, man fick känslan av att vara ensam på en öde ö då det var så stillsamt. Sedan var det redan dags att lämna Turtle Island för att åka tillbaka till fastlandet. Vid 7 lämnade vi ön och åkte till ett rehabiliterings center för orangutanger. Det finns inte så många kvar i världen så de försöker hjälpa att se till så fler överlever. De tar in övergivna bebisar och i princip är deras mamma och lär dem ta sig omkring, hitta mat osv. Detta var riktigt roligt att se då centret ligger i anslutning till en skog så orangutangerna kunde välja själva(i alla fall de upplärda) om de vill ha hjälp med mat eller inte. När vi var på matplatsen där de gav mat till dem som ville ha mat, kom inte en enda vilket är positivt enligt centret då det betyder att de hittat egen mat i skogen.

Efter vi hade varit där gick vi även till ett center för solbjörnar. De var riktigt coola. De såg ut som en blandning mellan en Björn och en hund. Vi fick inte veta så mycket om dem då vår guide inte följde med in på detta. Vi åt lunch på ett berg över Sandakan och blev sedan avsläppta på vårt hotell. Vi bokade ett lite finare hotell då vi kände oss trötta och ville ha pool. Där spenderade vi eftermiddagen vid poolen och åt kvällsmat i gallerian som låg i samma hus som hotellet. Vi somnade även tidigt

Dag 81
Detta var en så kallad slödag. Vi sov ut och åt en lång frukost innan det var dags att checka ut. Väldigt behövligt och skönt. Sedan tog vi ett varv runt i staden innan vi var tillbaka på hotellet vid 2 igen. Då tog vi det lugnt, försökte fixa våra flyg som var felbokade och kolla universitet. Dessvärre gick inte våra flyg att ändra om vi inte var redo att betala 2000kr extra vilket vi inte var så sugna på. Men däremot är våra anmälningar till universitet inskickade, så om det går vägen kommer vi sluta upp i Karlstad eller Linköping i höst.

Vid 7 åkte vi till flygplatsen i Sandakan och vid halv 10 gick planet mot Kota Kinabalu. Där fick vi vänta på nästa plan som gick mot Manilla vid kvart över 2 på natten.

Dag 82
Som ni vet kom förra inlägget upp när vi satt i Manilla och väntade på nästa plan till boracay. Innan vi kom dit hade vi varit förbi Cebu Pacifics kontor för att en sista gång försöka fixa våra plan. Men icke. Vi lyckades i alla fall få ett nytt flyg för 700kr som var bra. Sedan hamnade vi på ett fik i 3h för att invänta vårt flyg till boracay.

När vi kom fram tog det ca 30 sek innan vi blev uppraggade av en säljare som kunde ta oss över till ön för en billig peng. Efter en timme var vi framme vid hotellet och humöret började svikta. Vi gick och åt lunch innan Philip gick tillbaka till hotellet och sov medan Linnea gick till stranden. Vid 7 gick vi och åt kvällsmat och sedan tillbaka och sov för att samla nya krafter.

Dag 83
I söndags startade vi dagen med frukost på ett litet hak vid stranden innan vi tog en rundtur runt ön då det var molnigt. Vi kikade in alla "stationer" som ön har. Vi gick även till andra sidan av ön där många kitesurfar, philip hittade ett ställe och bokade in en lektion till morgondagen.

Efter lunch sprack vädret upp så vi lade oss på stranden och tog det lugnt tills klockan slog 4. Stranden och vattnet är väldigt fint här och denna strand är känd för att vara en av världens finaste stränder(dock är det algblomning nu så lite grönt). Efter stranden fixade vi i ordning oss, kollade internet och sedan gick vi och åt kvällsmat. På vägen hem till hotellet beundrade vi öbornas fina sandstatyer på stranden.

Dag 84
Igår ringde klockan vid halv 7 då det var dags att kliva upp för att äta frukost. Sedan traskade vi bort mot andra stranden som ligger på andra sidan ön.

Philip hade ju bokat kitesurfing-lektion och Linnea tänkte sola. Detta kunde hon glömma eftersom det var molnigt och halv storm. Så hon gömde sig bland sackosäckar för blåsten och sanden medan Philip kämpade på där ute i vattnet och lyckades flertal gånger åka runt. Linnéa som var lite trött glömde att ta kort på Philip vilket var tråkigt.

Resten av dagen tog vi det väldigt lugnt. Philip sov i några timmar, Linnéa tog massage. Efter en sen lunch gick vi till D'mall som är ett utomhus-köpcentrum med "riktiga affärer" i. Där köpte vi ett simkort till Linnéa så nu har hon Filippinskt nummer. Linnéa köpte även en bikini-överdel.

På kvällen bokade vi även ett nytt flyg i Filippinerna då vi kände att det var värt de pengarna. Vi gick och åt Pizza på ett hak innan vi kände oss färdiga med dagen och somnade till en podd.

Här trodde Linnéa att hon tog kort på Philip men icke, det var på hans instruktör som var på väg tillbaka för att dem var klara.

Idag är det dag 85 och vi vaknar upp till ett molningt Boracay... Vi är trötta på molningheten nu. Så vi får se var dagen tar oss idag. Nu ska vi gå och äta frukost.

Puss och Kram!!

Hejsvejs!

Vi befinner oss just nu på Manillas flygplats där vi mellanlandat för att ta oss vidare till ön Boracay i Filippinerna. Vi ska försöka uppdatera er om vad vi gjort den senaste veckan och även visa bilder. Internetet har inte varit på vår sida så detta inlägg har behövts skrivas om ex antal gånger...

DAG 73-74

Vi tog sovmorgon första dagen i Seminyak då vi var helt utmattade efter dagen i Ubud. Det gjorde inget heller då det var molnigt ute. Vi gick runt i området, gick ner till stranden som var finare än Canggus strand men går inte riktigt mäta med Gili Trawangan och Nusa Lembongans stränder. I vilket fall gick vi till en omtalad Beach Club och tog varsin dricka. När vi kände oss klara där åt vi på Organic Café(även det är ett omtalat matställe) innan vi gick tillbaka till hotellet. På hotellet packade vi om våra väskor för att kunna ta med oss varsin liten väska på vår trekking vi skulle på.

De tre svenska tjejerna vi lärde känna på surfcampet skulle gå på en 24h-trekking som var upp för vulkanen Kawah Ijen på ön Java. Detta tyckte vi verkade jättekul o de rekommenderade den till oss. Det var alltså denna vi hade bokat då och skulle nu iväg på.

Vid 6-tiden blev vi hämtade och resan mot ön Java började. Vi försökte sova så mycket vi kunde under resans gång i bilen då vi skulle börja vandra för vulkanen vid halv 3 på natten. Ingen bekväm sömn men några timmar blev det allt.

När klockan slog halv 3 blev vi väckta av guiden och vandringen kunde börja. Vi gick ca 3 km och kom då upp 600 höjdmeter.

Där uppe kunde man se ett blåttsken som kom ifrån gasen sylfat. Sedan när soluppgången kom började man se den så kallade sjön i vulkanen. Väldigt häftigt var det att se. Vi fick även träffa några gruvarbetare som bar upp stenar med sulfur som de sedan gjorde medicin, smink och tobak av. Vi var även tvungna att ha gasmask på oss vissa stunder där uppe då blåsten tog tag i gasen som kom från både berget och vulkanen och kom på oss.

När vi kände oss klara där gick vi ner igen och blev sedan körda till en familj som vi åt frukost hos. Resten av dagen sov vi i bilen medan vi åkte tillbaka till Seminyak. Där åt vi en sushi på en mysig restaurang innan vi gick tillbaka till hotellet för att ta det lugnt.

På natten vaknade Philip och mådde väldigt dåligt så han var uppe halva natten och spydde som tur var bara en gång.

Det var sådär gruvarbetarna bar upp stenarna nerifrån berget, många av dem har missbildat sina axlar då de bär runt 60-90 kg på den lilla trästickan på axeln.

DAG 75

Denna dag tog vi oss från Seminyak till Kota Kinabalu som ligger på Borneo. Det var en mellanlandning i Kuala Lumpur och varsitt flyg på 3h så det tog oss hela dagen. Philip mådde dessvärre fortfarande dåligt och sov i princip hela resan medan Linnea både lärde känna en indisk lärarinna och såg på filmer.

Vi kom fram till vårt hotell runt 10 på kvällen och då kröp vi direkt i sängs i hopp om att Philip skulle må bättre dagen efter.

DAG 76

Vår första dag i Kota Kinabalu spenderade vi genom att utforska staden och planera kommande vecka. Philip hade börjat må lite bättre. Vi som tänkte att det inte spelade någon roll att de var söndag blev förvånade när inga turistbyråer var öppna. Vi fann i alla fall ett ställe som kunde hjälpa oss att kolla upp visa turer till dagen efter åt oss. Sedan traskade vi till ett dykcenter som var öppet, där bokade vi in en heldagstur till dagen efter.

Kvällsmat åt vi på en lokalrestaurang där vi var de enda västerlänningarna och maten var mycket god.

DAG 77

Dagen började 7 då vi checkade ut och sedan begav vi oss till dykcentret. Därifrån åkte vi ut till en Ö som hette Sapi Island. Vi dök tre gånger under dagen. Vi såg en Revhaj, väldigt många rockor, en gigantisk porcupine-fisk(googla för bild), blåsfisk och några lejonfiskar. Med detta sett var vi väldigt nöjda när dagen var slut. Lunch åt vi på ön bredvid som är betydligt större än Sapi och den heter Gaya Island.

Efter vi dykt gick vi tillbaka till stället som skulle hjälpa oss med en trip som vi ville göra, där fixades det så vi skulle åka dagen efter. På kvällen fick Linnea köpa nytt objektiv då hennes gamla gick sönder på Gili Trawangan... Det blev även ett annat då de inte hade hennes gamla så nu är det mega zoom. Vi åt mat på Pizza hut för halva priset mot vad vi skulle fått det i Sverige så vi var super nöjda med dagen.

DAG 78

Klockan stod på 5 då vi skulle ta oss till en bussterminal utanför staden för att åka vidare mot Medan Selera, det tog ca 6h. Där åt vi lunch innan vi åkte till Gomantagan Cave som är en stor grotta med enorma kackerlackor, massor fladdermöss och extremt många svalor. Ingen jättemysig grotta enligt oss men det var coolt att se. Svalornas bo är väldigt eftertraktade att äta av kineser och kostar upp emot 10 000 kr för ett bo som inte är större än en hand.

På vägen till grottan fick vi även syn på två Orangutanger i skogen. Väldigt ovanligt att se de ute i det vilda så vi var lyckligt lottade.

Efter detta åkte vi till vårt boende som var ett mysigt rum mitt ute i djungeln. Det låg precis bredvid Kinabantangan River. Innan det var dags att ge sig iväg på nästa ifrån boendet fikade vi lite och fick då besök av apor som sprang omkring över en. Vid 4 började vår tur på just den floden. Vi såg många apor av olika sorter, fåglar och stora ödlor.

På kvällen skulle vi gå nattvandring i skogen men eftersom vi skulle missa morgonturen på floden fick vi istället åka en natt-tur. Det var svin läskigt men också coolt. Vi såg upp emot 10 krokodiler, en bebis-krokodil, sovandes apor och en uggla.

Sedan var det läggdags då klockan var 11.

Hade gärna skrivit om dag 79-81 med men nu har inlägget försvunnit för många gånger så detta får förgylla er läsning för tillfället så ska vi försöka uppdatera er snart igen.

• Bali, Borneo

Hejsan på er!

Nu sitter vi i bilen påväg till seminyak då vi spenderade gårdagen och denna dag i vackra Ubud.

Men först börjar vi berätta vad vi har haft för oss på Gili Trawangan. De första två dagarna har ni förmodligen redan läst om i förra inlägget så jag börjar från dag 68. Denna dag blev en slappdag, vi låg på stranden och stekte till kl 3. Här träffade vi på Sonja som vi hade varit på surfcampet med och även bott med i villan i Uluwatu. När eftermiddagen kom började det komma in moln och vi gick då upp till hotellet och bokade dykning till morgondagen. Linnea var fortfarande förkyld men vi chansade! På kvällen gick vi till en matmarknad och åt gott för lite pengar. Sedan gick vi vidare till en bar och spelade beerpong.

Dag 69, även kallad söndag, skulle vi upp och dyka vid 9 tiden! Det var en kul dykning där vi såg bland annat vitspetsiga revhajar och sköldpaddor. När vi kom tillbaka så bestämde vi oss för att ta ett dyk till så vi hann bara äta lite lunch sen var det dags igen. Vi åkte till ett annat dykställe som bestod av mer koraller och fler fiskar. Vi såg vitspetsiga revhajar här med. På kvällen bokade vi en resa till Lombok med Linneas tjejkompisar Camilla och Emma som vi skulle göra dagen efter.

Dag 70, klockan ringde vid 07:00 och vi skulle ta båten till Lombok. Vi hade en privatchaufför som körde oss först till en traditionell matmarknad i Lombok där vi träffade den väldigt glada och trevliga urbefolkningen. När vi var klara med det åkte vi vidare till Lomboks kända vattenfall. Vi fick traska genom lera, stenar, vattentunnlar för att se det magnifika vattenfallet. Ett ord räcker att beskriva det med, vackert. Efter vi besökt det åt vi på en lokal restaurang och åkte sedan tillbaka till Gili Trawangan. Kvällen blev ung och vi somnade tidigt efter att vi hittat en svensk film på vår hotelltv.

Nästa dag, dag 71, tog vi båten tillbaka till Bali för att besöka det kända Ubud. Vi kom fram runt 15 tiden och vi beslöt oss för att packa en liten väska för att ge oss ut på lite äventyr. När vi kom ut började det regna, men smarta som vi är tog vi med oss paraply. Vi stannade och åt på en vegetarisk restaurang som låg precis vid ett risfält. Efter lunchen gick vi till monkey forest för att träffa lite små söta apor. Vi matade och lekte med aporna ett tag och kollade även på ett tempel som låg inne i skogen vid en flod. På kvällen åt vi lite mie goreng (stekta nudlar med tillbehör) och gick sedan och lade oss.

Idag(dag 72) har vi varit på dagstur i Ubud med Camilla och Emma. Vi hyrde en privatchaufför som körde oss dit vi ville. Så värt pengarna och vi hann verkligen se allt. Vi började med att åka till en silverby där de satt o gjorde äkta silversmycken för hand. Väldigt fina smycken fanns det och Linnea blev tvungen att köpa med sig en ring därifrån. Efter detta besökte vi två vattenfall, ett lite mer känt för ubud och sedan ett där vi var de enda turisterna. Väldigt kul att se lite mer oturistiga ställen då de känns mer speciella. När vi kände oss klara med vattenfallen åkte vi till ett kaffeplantage. Detta var nog höjdpunkten enligt alla. Vi fick testa på runt 10 olika kaffe& te-smaker de planterade där. Philip beställde även in de kände bajskaffet som även är känt för att vara världens dyraste kaffe. Alla dessa smaker var specialla och alla var mer eller mindre goda. När vi skulle lämna plantaget handlade vi alla på oss lite smaker att ta hem.

Efter kaffeprovningen började magen kurra så vi åkte till en restaurang som låg på ett berg och hade vulkanen Batur framför sig och även en fin sjö. Det sista som fick runda av vår dagstur blev de berömda risfälten. De var helt fantastiskt fina och man kände sig väldigt liten mitt bland dem.

Detta var allt än så länge! Ha det bra där hemma så hörs vi snart igen. Tyvärr har vi inte tillgång till alla bilder just nu så ni får vänta tills nästa gång.

Puss och Kram / Linnea & Philip

• Bali

Hej på er!!

Nu har det gått ett par dagar sen sist så vi ska försöka uppdatera om läget.

DAG 61

I lördags hade vi en dag vid poolen i villan. Det var riktigt skönt att bara kunna slappa och ta det lugnt.

På eftermiddagen drog vi fram högtalarna och Sonja började blanda lite cocktails som hon kunde(utbildad bartender). Det slutade med att vår eftermiddag blev till poolparty.

På kvällen åt vi taco, dansade till musiken, badade och körde lite lekar.

DAG 62

På söndagen ställde Philip klockan och åkte o köpte frukost till alla. När alla hade kommit upp och ätit frukost bestämde vi oss för att hyra moppar. Så 8 av 12 i gänget hyrde moppar och åkte till Uluwatus tempel. Det ligger på ett berg och var väldigt fint. Där spenderade vi någon timme i den stekande solen och fina utsikten innan vi åkte vidare till en av stränderna. Det var mycket klippor och vågor men fin att ha sett.

Väl tillbaka där vi bodde åt vi pizza innan vi förberedde oss för kvällen. Vi tog taxi till ett ställe som heter Single Finn's. Det är som en bar/klubb. Just söndagar är deras dag och det var väldigt mycket folk men också väldigt roligt! Vi alla delade på en taxi hem vid 11. Så blev inte så sent vilket var skönt.

DAG 63

På måndagen skulle vi alla splittras tyvärr. Alla lämnade villan vid 12, då åkte vi och de svenska tjejerna till Single Finn's igen för att äta lunch till den fina utsikten. Vi var nämligen lite sena på söndagen så vi missade solnedgången man skulle ha sett därifrån.

Efter lunchen åkte tjejerna till Kuta och vi vidare till Canggu igen. Väldigt trötta var vi denna kväll så vi åt bara och gick o la oss(halv 8 somna Philip).

DAG 64

På tisdagen bytte vi hotell på morgonen då vi kände att det låg lite fel. Vi hade sedan tänkt gå till stranden. Tyvärr blev vädret mycket sämre så vi åt lunch med två av Philips kompisar(Johan & Henke) som var i canggu istället. På eftermiddagen lyxade vi till det med en massage då vädret fortfarande inte var så bra. Vi stötte även ihop med ett av de danska paren ifrån trekkingen så vi åt kvällsmat med dem.

DAG 65

Onsdagen började med en väldigt god frukost på ett mysigt café i närheten av hotellet. Sedan hyrde vi en moppe så vi kunde ta oss till stranden som vi ville till. Där låg vi och solade hela dagen och fick även sällskap av Johan i slutet.

Runt 4 började molnen och regnet komma så då åkte vi hem igen. På kvällen åt vi på en jättegod sushi restaurang.

DAG 66

Igår stod klockan på 6 då vi skulle bli upphämtade vid halv 7. Vi skulle nämligen över till Gili Trawangan(en liten ö utanför Lombok) hade vi bestämt.

Vi var framme vid halv 12 och då checkade vi in, åt lunch och gick sedan till stranden. Där låg vi tills klockan slog 4.

På kvällen hyrde vi cyklar och cyklade ett varv runt ön innan vi satte oss på en restaurang vid stranden.

DAG 67

Idag var klockan ställd vid 7 då vi skulle dyka ipå morgonen. Tyvärr har Linnea sovit dåligt hela natten på grund av att hon är så förskyld så vi får ta dykningen någon annan dag. Vi fick även byta rum imorse då hotellet hade gjort något fel med rummen. När vi väl kom ifrån hotellet insåg vi att det fina vädret snart skulle försvinna då himlen var alldeles svart lite lägre bort... Men vi passa på att ligga i solen den halvtimmen vi fick. Resten av dagen har vi fikat, spelat kort och tagit det lugnt.

Nu sitter vi o spelar kort och dricker limejuice.

Puss & Kram// Linnea och Philip

(Bilderna kommer från rebeccas kamera får vi inte hunnit föra över våra bilder ännu)