Hejsan!
Sedan jag skrev här sist har det gått ett tag och endel har hunnit hända. Jag var med Resteamet en helg på en bussresa vilket var super kul och lärorik! Fick guida lite i bussen vilket var super kul, se hur det funkar vid färjan, i bussen, vid incheckning på hotell osv. Alla gästerna var så trevliga så när vi åkte hem kändes det inte ens hälften så nervöst när jag skulle prata i bussen. Dock har jag insett att ska man jobba som bussguide (vilket jag vill i framtiden) så är det en jätte stor fördel att kunna tyska. Så någon gång ska jag lära mig det :) timmendorfer strand är verkligen ett super fint ställe, lite likt Båstad här i Skåne. Mycket fina affärer och snygg bilar haha Bilder från resan kommer.

Sedan hade jag lov i 2 veckor, då tog jag körkortet! :D

Och sedan hade jag en sista vecka på Sundbusserne Vilket va lite tråkigt, alla där är så snälla och omhändertagande!! Den veckan hände inte särskilt mycket nytt, så finns inte så mycket att berätta.

Och nu denna veckan ska jag va på ResTeamet! Dock är jag sjuk nu så tror jag ska dit i morgon eller onsdag, så blir inte så många dagar denna vecka :-(
Det svåraste med att ha två olika praktikplatser såhär uppdelat är att när jag väl varit på ett ställe och kommit in i allt, så glömmer jag bort det sen när jag är på nästa ställe haha Men man kommer snabbt in i det :)

Nu ska jag bli frisk, och detta va allt för denna gången! Ha det

En av de två bussarna, Samanlagt var vi 112 personer om jag inte minns fel.

Hotellet vi bodde på. Där var det även vinprovning och dans på kvällen. Och maten och frukosten var nog bland den godaste buffé maten jag någonsin ätit!

Fick ju ha en bild från Sundbusserne också, och denna var den enda jag hade haha

Hejhej! 😊

Jag har inte så mycket att berätta om dessa två sista veckorna då det inte har hänt något speciellt.
Det har flutit på som vanligt och jag har blivit mer och mer van vid arbetsrutinerna.
Förra veckan fick jag prova att stå själv i receptionen medan de andra i personalen hade personalmöte, dock var de ju i huset så jag kunde bara ringa dem om det var något och det handlade bara om en timme.
Igår var det ju fredag = fredagsfrukost som vanligt. Men denna fredagen var det påsktema med ägg och sill (blö!) och lite påskpynt, vilket var trevligt och det uppskattades nog mycket av pensionärerna!

Nu har fem veckor på Friskis redan gått och 10 veckors praktik är gjorda, tiden har gått helt sjukt fort!!
Jag har trivts jättebra på Friskis och kommer definitivt komma tillbaka, eventuellt få möjlighet till jobb där i sommar. Har redan fått chans att jobba istället för min mamma nu på skärtorsdag så det ska jag göra! Kommer bli spännande att se om jag klarar det eller om det går helt åt skogen haha! Men det ska nog gå bra hoppas jag, har lärt mig så mycket och tycker det är roligt att vara där.

Jag är jättenöjd med mina praktikplatser och har verkligen trivts superbra på båda ställena!
Och även om det har varit skönt att vara borta från skolan så länge så saknar jag den faktiskt lite nu så det ska bli skönt att komma tillbaka. Nu är det inte alls långt kvar till studenten och jag är sååå taggad!! 😄

Enda bilden jag har att visa är från påskfrukosten igår! 🐣
Ha ett bra påsklov!

Hejsan allihopa! Det var ett tag sen vi bloggade sist, men nu är vi tillbaks med lite spännande grejer på gång. Vi har haft en del och göra så som: Varit på olika möten, gått på några ärenden. Och nu så har vi en påskaktivitet på G! Häng med oss till Blåkulla 🐦 Skriv ner denna datumet i er kalender.

För på Skärtorsdagen den 2/4 mellan kl 14-18 firas påsken med påskaktiviter i stan. Träffa mig, Christel, Malin (vår handledare) och en gäng volontärer då vi kommer klä ut oss som påskhäxor, påsk kärringar/påsk gubbar & håll även utkik efter Haribo nallen! Påskjakten går ut på att man ska hålla utkik efter bokstäver i dem olika butikerna i stan. Som man sedan ska bilda ett ord. Därefter kommer det vara en utslagsfråga där man ska gissa ett antal ägg.

Du har chans att vinna presentkort hos någon av citys butiker till ett värde av 300kr!

Tävlingstalongerna hämtas hos någon av oss cityhäxor på St Jörgens Plats, Stortorget och i Stadsparken.

Hoppas vi ses då! 🐤

Här kommer ett litet bildcollage från Melodifestivalen - Andra chansen i Helsingborg som Christel har skapat. Christel var på plats under Melodifestivalen - Andra chansen genrep i Helsingborgs Arena! Hon fick två biljetter, och bjöd mig med. Men tyvärr satt jag fast i Rigas flygplats i Lettland. Tåget var försenat i 9 timmar! 😭 & här kommer även lite andra bilder bl.a bild från Lettland.

Hejhej!

Min praktik rullar på som vanligt, går in i fjärde veckan imorgon. Veckorna går jättefort och studenten närmar sig mer och mer! 😄

Det har inte hänt så jättemycket på Friskis, de flesta dagarna är lugna men t.ex. torsdagar när jag jobbar till kl 18 är där lite mer att göra eftersom de flesta passen är på kvällstid.

Under de två senaste veckorna har jag bland annat fått hjälpa till och förbereda "Påskjakten" som är en liten tävling de ska ha 1-6 april. Det ska varje dag gömmas ett pappersägg någonstans inomhus och på det står där ett ord. Hittar man ägget och ordet har man chansen att vinna ett pris, och det kommer vara olika ord varje dag! Rolig idé! 😜
Jag har fått hjälpa en jättetrevlig "dam" som heter Bea som kommer varje fredag och har fredagsfrukost kl 10 för de som tränar. Skära lite frukt och bullar, lägga upp pålägg osv. Efter det har jag fått sitta och äta frukost med pensionärerna haha och där är många roliga typer!

Jag har även blivit tillfrågad om jag var intresserad av lite helgjobb - att hjälpa till att ordna barnkalas när det är någon som bokat det. Självklart svarade jag ja så jag hoppas att det blir något! 😊

Det var allt jag hade att berätta för denna gången! Ha det så bra!

Hola, buenos tardes!

Då sitter jag här igen, fyra veckor sedan sist, ursäkta den dåliga uppdateringen! Det blir ont om tid när man jobbar 5 dagar i veckan och slutar sent på kvällarna. Men, nog om det!

Två månader har nu gått förbi oss och vi närmar oss hemfärd om drygt 2 veckor. Kändes som det var igår vi kom hit men det var alltså nästan 8 veckor sedan, tiden bara flyger iväg! Jag befinner mig nu i restaurangen fyra dagar i veckan och i baren på söndagar. Lina hade sin första dag i baren igår och Arianna är nu med mig i restaurangen.

Jag börjar min fjärde vecka i restaurangen nu och det känns jättebra! Det känns som det är mer för mig. Jag har mer att göra och får närmre kontakt med gästerna plus att dagarna går snabbt. Ett stort plus är även att jag är ledig mellan halv 12 och halv 6 vilket betyder att jag hinner ligga på stranden de timmarna och då hinner jag bli brun nu innan vi åker hem.. 😉

Jag vet inte om vi har nämnt det men 95 procent av gästerna är tyskar och de andra 5 % är svenskar, danskar och fransmän. Så självklart är det extra kul när svenskar dyker upp, då har vi så mycket att prata om! Tyskar vägrar att prata engelska vilket gör det extremt svårt för oss att kommunicera med dem om vi ska säga mer än de vanliga orden som tex danke schön, bitte osv. De vill prata sitt egna språk och det är självklart för dem att personalen kan prata tyska. Så för er som ska åka till hotellet nästa år, öva lite extra tyska, det unnar er, jag lovar!

I restaurangen jobbar vi som sagt två pass om dagen och först är det då frukost klockan 8, då är där redan mycket folk men på något sätt är det ändå lugnare i frukosten än vad det är på kvällarna. När vi börjar halv 6 på kvällen börjar vi alltid med att duka terassen, sedan är klockan 6 och då springer gästerna in, så helt plötsligt är restaurangen full och klockan går så snabbt, rätt vad det är så är klockan halv 8 och då ska nästa gäng in. Jag tror vi serverar ungefär 500 gäster varje morgon och varje kväll.. Då förstår ni själva att det är fullt upp hela tiden! 😉 Men kul är det, om gästerna är på bra humör! Men de har varit på bra humör nu de senaste veckorna för det har varit kanon väder.

Det jag mest längtar hem efter nu är framförallt mammas mat, mina vänner, skolan FAKTISKT, och att bo ensam i sitt rum, slippa dela lägenhet med 4 andra.

Men samtidigt är jag så glad för att jag har gjort detta, har så mycket mer erfarenhet i min ryggsäck nu än vad jag hade när jag åkte hit. Jag har fått nya vänner, skapat kontakter, lärt mig oerhört mycket spanska, fått jobb om jag är intresserad efter studenten. Jag kommer att sakna detta, men kommer att komma tillbaka och hälsa på såklart! Ni tvåor som är intresserade av detta, prestera i skolan, lyssna på lärarna och uppför er så ni kan åka hit, för detta är något jag aldrig kommer att ångra. Att ha 30 grader och sol i stort sätt varje dag i tre månader är något jag absolut rekommenderar ;)

Har varit hemma från jobbet idag för har haft feber och ont i halsen men imorgon är det på det igen i tre dagar sen är vi lediga! Hoppas allt är som det ska där hemma och att ni andra trivs bra, så ses vi snart igen! Bilderna är ifrån vår by där vi bor, San Fernando, samt ifrån vår matsal där vi äter lunch osv på jobbet!

Ha det bra :):) // Ebba

Hej!😊

Nu har jag glömt skriva här på ett tag men nu är jag tillbaka på Resteamet i Klippan, sedan förra veckan! Eftersom jag skiftar mellan Sundsbussrna och Resteamet så tar det en liten stund innan man kommer in i allt igen men det har gått bra tycker jag. Denna veckan tycker jag är extra rolig för på Lördag till söndag ska jag få följa med på en resa till Timmendorfer strand! Är nervös men det kommer bli så kul och lärorikt tror jag. Så nu ska jag förbereda mig för jag ska guida lite på bussen också!

förra veckan har jag fått testa på lite i Amadeus också, vilket är svårt, men jag tror att lär man sig det ska det nog inte va så jobbigt :) Före det har jag även fått lära mig lite i resteamets eget bokningssystem, Linkon(där man bokar tågbiljetter) , cubik maskin (ladda jojo kort osv för skånetrafiken) bla. så det är mycket att lära sig.

Jag skriver mer och berättar om resan på söndag om jag hinner. För nästa vecka tar jag två veckors lov!!:D

Tar med en bild på mig med, roligare att läsa om någon om man vet hur den ser ut :)

Då var det dags igen! 😜

Jag kommer nu göra mina resterande praktikveckor på Friskis & Svettis i Höganäs! Så där började jag i måndags.
Själva stället var inte helt nytt för mig eftersom jag bor i Höganäs och har varit där några gånger innan men även eftersom min mamma jobbar där så jag visste lite vad det innebar.

Första veckan har varit lugn men samtidigt lite småjobbig eftersom deras datasystem har krånglat fram och tillbaka hela veckan och både igår och idag låg det nere helt, vilket betydde att alla som skulle logga in sig till t.ex. gymmet fick vi skriva ner manuellt på papper, i vanliga fall sköter ju kunderna det själv på datorer. Så den som jobbar när datasystemet funkar igen får det jätteroligt när de ska lägga in alla en efter en, det är en hel del! 😉

Annars har det mest varit introduktion dessa dagarna, man gör ju i princip samma saker varje dag så rutinerna sätter sig ganska snabbt. Arbetsuppgifterna är allt från att stå i receptionen och kassan till att tvätta, fylla på grejer, ta in posten, mata fiskar och lite sånt trevligt!
Alla som jobbar där är väldigt trevliga och välkomnande! Kunderna är också trevliga (för det mesta) och många är ju där flera gånger i veckan/varje dag så man känner igen dem!
Mysigt ställe helt enkelt! 😊

Ha en trevlig helg nu! 😃

Hejsan allihopa, det var ett tag sen sist! ☺️ I tisdags var det krogmöte här på Citysamverkan.
Vi fick: Fixa fika och köpa kanelbullar på Fahlmans, skriva ut och sortera blad som gästerna skulle ha på mötet.
Vi fick i uppgift av Malin (vår handledare) att under mötets gång ta notiser vilket vi dagen därpå formulerade ner till en text (minnesanteckningar) från mötet, som sedan kommer skickas till dem samtliga gästerna som var med i mötet. Förutom detta har vi fortsatt arbeta med den skriftliga delen av gymnasiearbetet b.la skrivit en kostnads sammanställning och skickat ut en utvärdering kring hur eventet gick och kring våran prestation.

Alla hjärtans dag ❤️: Kort sammanfattning av hur det gick under dagen.
Det gick kanon bra! Alla var på gott humör och det blev härlig stämning. Allt ifrån live musiken till chokladen uppskattades. När vi packade ihop för dagen var vi mer än nöjda och belåtna.
Utförandet av gymnasiearbetet check 😌✅ En spännande och lärorik upplevelse vi aldrig kommer glömma!
Trots kylan i 3 timmar, så var det värt allt det roliga! Det gick bättre än vad vi hade föreställt oss. Allt slit gav resultat.

Kort om idag:

För 7:e året i rad kommer "Konst på stan" ett koncept där samtliga butiker/verksamheter slås ihop med konstnärer. Verksamheterna kommer visa upp olika konstverk i form av olika utställningar i deras skyltfönster.
Till det har vi gjort en formulär som kommer skickas till verksamheterna samt till konstnärerna, som kan göra en intresse anmälan. Vi tyckte att den blev riktigt bra!
Vi kommer även pynta på kontoret med temat av melodifestivalen. Skoj! 🎉🎉🎈💃

Jag och Christel valde att stanna några veckor extra på Citysamverkan. Vi trivs så bra här! 😺
Vi kommer även planera lite påsk aktiviter på stan! 🐣

Coming up, sta
y tuned!

Melodifestivalen - Andra Chansen i Helsingborg på Hbg Arena, och Mellofest på stan kommer hållas den 6-7 mars.
Håll ögonen, öronen öppna i Hbg City. Här händer det grejer!

Monni åker tyvärr till Lettland nu på måndag nästa vecka (2-6/3-15) där hon åker med i projektet: YWB (Youth Without Borders-Comenius projekt). Ni som inte vet vad YWB är så är det ett projekt vi har i skolan. Vi samarbetar med 10 olika EU-länder där vi träffas i ett av länderna, har olika aktiviteter. I somras förra året hade jag en utbytesstudent från Holland som sov över hos mig i några dagar. Vi hade olika aktiviteter på skolan med andra samtliga utbytesstudenterna från dem andra europeiska länder. Lärorik dag och spännande dagar som jag sent kommer glömma! Nu så kommer detta hända i Lettland som jag kommer få vara med på.
Lite nervös att sova hemma hos en utbytesstudent och hennes familj. Nervös men ivrig! ✈️
Christel kommer vara själv här på citysamverkan med Malin under veckan jag är borta. Christel fortsätt kämpa på!
💪

PS! Missa inte Melodifestivalen - Andra chansen i Helsingborgs Arena eller Mellofesten på stan 6-7 mars!!! 🎉🎉

Haft väldigt lugn praktik på resebyrån i Båstad då det varit väldigt lite att göra. Men här ser ni vad jag fick skylta om haha.. Min praktik är klar på resebyrån och jag kommer nu att testa på något som är helt nytt för mig, nämligen blommor! Jag kommer att befinna mig på "mitt i byns blomsterhandel". Där kommer jag få göra inprincip allt, följa med i lastbilen och hämta blommor, binda och göra buketter mm, fixa i butiken och stå i kassan. Ser fram emot detta och att få lära mig något nytt! Kommer nog även ha praktik någon dag nu på lovet. Hoppas ni andra får ett bra lov!
//Jenny

• Jenny

Hej Hej!

Nu har jag precis kommit hem från praktiken på Sundsbussarna. Denna veckar har jag varit där från Mån-Sön så jag är super trött haha Igår var det riktigt kul när det var så mycket folk! Hände något hela tiden och jag fick öva på att hälla upp shots och drinkar osv :D

Har även lagt märke till att jag tror att personligt säljer. Alltså att man är trevlig mot gästerna, småpratar lite och liksom ger gästen lite mer tid. Det gör ju att gästerna återkommer och även, tror jag, att de köper mer då :) Dessutom gör det jobbet lite roligare :)

Nu ska jag vara ledig i morgon och på Tisdag så är det dags igen på Onsdag. Inget sportlov här inte :) Men det tar jag igen sen :)

Denna veckan har jag till och med tagit bilderna själv HaHa