Första dagen med riktigt blå himmel!

Det är underbart att ligga i timtal på stranden, strosa på gatorna och äta god mat. Att bara ta det lugnt och göra ingenting, visst är det vad semester står för. Men semester står också för att prioritera sig själv och må bra, något som många säkert gör genom att leva just som jag beskrev ovan. Men jag är långt ifrån ensam om att må bättre om jag adderar rörelse och fysisk aktivitet, notera adderar, inte byter ut.

Att innan frukost ta en promenad på stranden är knappast en uppoffring, och att efter frukost köra ett kombinerat styrke- & cardiopass sätter för mig prägel på hela dagen. Det får mig att njuta ännu mer av den goda maten och allt slappande som dagen vidare kommer bestå av.

Då vårt hotell inte har ett eget gym gav vi oss igår ut på jakt efter ett annat hotell som kunde tänka sig sälja medlemskap för sitt "fitness-center". På andra försöket hittade vi ett hotell som erbjöd ett litet och enkelt, men fräscht träningsrum där vi utan tvekan skulle kunna få ihop bra semesterträning de kommande två veckorna.

Dagens träningsupplägg har hittills sett ut som följer:

4 km strandpromenad före frukost

Latsdrag x 3
Superset för magen x 3

Motionscykel, 30 min

Vi hittade ett helmysigt lunchställe på stranden, dit vi definitivt kommer återvända! För oss var det alldeles lagom att beställa in varsin förrätt och sen dela sinsemellan, svårt att förstå hur restaurangerna kan föreslå en trerättersmeny till lunch i den här värmen 🌞

En ganska ful fisk👆🏼

Vädret var till en början molnigt, så vi promenerade på stranden och letade upp eventuella träningsmöjligheter för de kommande veckorna. Vid 13 sprack det upp och bredde ut handdukarna i sanden, ett par timmars solning fick räcka såhär första dagen på stranden.

När det var dags för nedstigning ropades det ut att flygtornet informerat om djur på landningsbanan, vilket innebar att vi skulle få cirkulera några minuter medan dessa jagades bort. Inte riktigt som hemma.. ;) Ett antal varv runt Sal senare hade vi en rätt bra överblick av ön ur ett 360 graders perspektiv!

Vi har nu passerat Lissabon, och har därmed åkt halvvägs och lite till. Ett par timmars sömn har jag fått, men 8 timmar är mycket tid att bara sitta av, jag roar mig med att fota flygplansvingen mot den ständigt varierade bakgrunden ☁️✈️☁️

Den där känslan av att ställa klockan på en helt orimligt tidig tid, av anledning att man ska åka mot Arlanda. Den känslan väcker barnet i mig, utan minsta uns till besvär hoppade jag ur sängen vid 02.30 efter två timmars sömn, kläder mig och fixade det allra sista med packningen innan vi satte oss i bilen.
Strax efter 04 var vi på plats på terminal 5, där vi åt frukost och inhandlade proviant inför resan. Nu är vi verkligen på väg, snart behöver jag inte drömma mig bort till värmen längre, och i eftermiddag promenerar vi på en sandstrand🏖

En helt perfekt sista kväll med mamma och lillasyster innan resan. När jag kommer hem från värmen har jag två kvällar kvar innan nästa äventyr. Som jag kommer sakna dem😭 Tacos, tittande på gamla bilder, fuldans, kortspel, froyo direkt ur förpackningen. Så mycket skratt, och så mycket kärlek!

Jag har så fina vänner, utan tvekan är jag lyckligt lottad som hamnat i just de sammanhang som lett mig in i dessa vänskapsrelationer. Just dagar som idag tänker jag lite extra på det, och känner att jag verkligen kommer sakna att ha alla dessa människor omkring mig, även om vi ses sällan, så finns ändå möjligheten på ett annat sätt än vad den kommer göra när jag bor 5 timmar bort.

Dagen idag började i stan vid 10, då på espresso house för mys, prat, frukost och en rejäl hejdåkram. Vidare därifrån åkte jag till centralen och ringde mormor för att spontant hinna träffa henne ett par timmar på dagen, vi lunchade tillsammans och åkte sen till Farsta för att uträtta ett par ärenden, innan det även där var dags för en hejdåkram. Min väg ledde direkt tillbaka till stan, där jag skulle möta upp ännu en vän för ett sista (på länge) snack om allt och ingenting, en sista update om livet och en tredje hejdåkram. På vägen hem hämtade jag ut paket på Hemköp och hämtade sen upp vem som skulle stå för dagens sista hejdåkram, vi åt middag, pratade massor, spelade kort och kollade serie innan även denna sammankomst slutade på samma sätt som föregående.

En dag som känns surrealistisk i sig, men ändå har fått hela situationen i stort att vara lite mer verklighetstrogen, lite mer lik den verklighet jag snart måste acceptera som min vardag.

Ovan en underbar bild på en underbar människa. Mitt lyckopiller, och mycket mer än så ♡

Helt plötsligt började det bli dags att säga hejdå till alla möjliga, nästan som en chock slog det mig att jag bara har några få dagar kvar i Stockholm innan jag lämnar stan för vintern. I och med att vi åker utomlands så nära inpå säsongsstarten så har jag nu bara 3 hela dagar kvar på hemmaplan, sen tar det 5 månader innan jag åter är stadigt tillbaka i Stockholm.

De senaste dagarna har därför spenderats med att träffa än den ena och än den andra för att få spendera lite kvalitetstid tillsammans innan jag säger hejdå för en längre tid än vad jag är bekväm med. Utöver detta har jag spenderat tid med dem som betyder allra mest, min familj. Det är känsloladdat att jag ska vara så långt borta under så lång tid. Jag har även hunnit med att vara ett par svängar till sjukan och går (återigen) på antibiotikakur, nu handlar allt om att bli frisk inför resan!