Kommer inte ihåg på vilket nummer med bra i NZ som jag var på men

DET FINNS OSTBÅGAR OCH SMÅGODIS MUMS

Nu till fåren, lämnar stranden och det blågröna vattnet för lite mer berg. Det finns många av dem här men nu kör vi mindre rask till Arthurs pass som är ett av de ställen på Sydön som förbinder väst med öst.
Upp, upp och sen ner, ner.
Vackert men svårt att gå. Rena fjällvärlden.
Tar oss till WILDERNESS LODGE som var det enda vettiga alternativet här. Otrolig utsikt från rummet, mat ingår inte lunch med middag. Hjort den ena kvällen och blå torsk den andra. Det fanns naturligtvis lamm också men det är ett himla kokande av kött på dessa öar och det funkar inte för herrskapet. Dessutom har de egna aktiviteter och den första var handlade im får.
Merrino får, först vallning med hund och förklaring av olika hundrasers roll, sedan var det matning av lamm och klappning av stora och små. De är så himla mjuka .
Sedan visade han hur klippning går till och de blir så små när ullen är väck. Och de blir som Jusse helt tokiga.
Sen verkar inte får vara världens smartast djur , det är tydligen viktigt att de inte ligger ner innan klippning för då blir de smutsiga. Hur lösa detta , jo ställ dem i ett hus eller inhängnad och låt ljuset vara på hela natten för de tror att det är dag och lägger sig inte ner.
Enligt fåra herden så står de upp vakna tills de dör, jaja.
Sedan efter middagen var det stjärnskådning och vi såg bla delar av Södra Korset, Mars, Venus, några andra galaxer men minnet är kort och inte speciellt bra men det gäller att passa på för i Shanghai syns inga stjärnor och vem vet om jag någonsin kommer så här långt söderut igen.
Efter en dag med fotografering, bla av en papegoj typ som bara finns i bergen här, ytterligare en middag med trevligt sällskap.
Man kunde välja att sitta bara Klas och jag eller träffa lite nya människor. Vi valde nya människor så träffade på först ett trevligt par från USA och sedan från England. Kul med lite nya människor.
Detta stället hade också de bästa sängarna hittills.

SKIT VILKEN DÅLIG BILDKVALITET

Resa från vin till bad, passerade Nelson på vägen en snabb titt med en riktigt trevlig hantverksmarknad. Men efter inköp av den otroliga mängden 4 flaskor vin att ta med är vår bagage vikt redan på gränsen. Trist men tur enligt Klas, vi är ju oftast inte överens om detta med hantverk och deras inköp.
Kommer fram till de absolut gulligast B&B värdarna , rum med havsutsikt och promenad avstånd till stranden. Tidiga middagar då restaurangerna stängde 19.00 på helgen och 18.00 på vardagarna, det skulle inte funka i Kina .
Så nu blev det en dag med sol och bad och en dag em helt otrolig båttur ut i naturreservat som gränsade till byhålan vi bodde i. Så först båt ca 45 minuter, 5 km helt otroligt promenad med skog, hav mm, lunch, solning och sedan båt tillbaka.
Stränder här var gula vilket gjorde vattnet grönt närmast stranden , harmonisk kan man bli för mindre.
Men skitkallt i vattnet men nu har jag doppat mig både i Australien och NZ. Tom badkrukan Klas lyckas doppa sig.

Har tyvärr aldrig varit på NHL hockey men sitter nu i första period pausen på min första KHL Match mellan Kunlin Red Star från Peking och CKA från någonstans i Ryssland. Hemmalaget består av 2 kineser och resten utlänningar, men dock en svensk med så jag får väl heja på dem.
Just nu står det 1-1 ifall någon är intresserad.
Det var faktisk dyra biljetter men vi chefens kontakter hamnade det på 100 för tre matcher i stället för 268 styck.
Nästa match är på lördag och då har jag lärt mig en sak eller kanske 2
1) i vanligt Kina manér är det sanslös hög ljudnivå , var är mina hörselkåpor . Kanske skulle dra av lite garn och rulla ihop till en provisorisk öronproppar. Dessutom så har det delats ut plast slagverk så det är ett otroligt oväsen.
2) ta med mig något att äta inte som i USA precis , vatten och söta popcorn finns att köpa, men vad gör man inte för en match.

Lite segt tempo men kanon ändå.

Återkommer med slutbetyg om denna serie efter de andra två matcherna.

Tog färja från Wellington till Picton och de som säger att det är världens vackraste färjelinje överdriver inte, men med min kamera så går det inte att göra detta rättvist. Ca 3 h i strålande sol men kallt. Framme i Picton ser vi delar av skadorna som jordbävningen ställt till, trasiga vägar, översvämningar då viadukterna har flyttat sig, biluthyrnings firman kunde inte ha öppet närmast färjan då det var förstört.
Tog en snabblunch och tittade in i en butik som säljer blå/ gröna pärlor som enbart finns på denna kust men 10000 SEK för ett halsband var lite magstarkt men snyggt.
Sen var det dags för den kortare turen till Renwick , en äkta byhåla där alla sysslar med vinodling . Ligger i Marlbourgh distriktet känd för sina vita viner.
Liten fråga VARFÖR FINNS DET INTE FLER VINER FRÅN NEW ZEALAND PÅ SYSTEMET
Vi har inte druckit ett enda dåligt , vissa har varit lite svaga i karaktären men visa så komplexa och hur smaskiga.
Vi checkar in hos en liten söt men förvirrad tant, eget hus med uteplats och grill. Får tom tillfälle att ligga ute på gräsmattan och sola inte helt fel. Tack och lov har hon cyklar som vi kan låna så dag ett bär det iväg till 5 olika vingårdar eller var det 6 stycken. Mycket fint vin men tyvärr började det regna vid lunch eller det kanske var tur i oturen. Trots att det inte är mycket vin i varje glas och som svensk ska det minsann drickas upp. Goda droppar ska inte förgås dessutom grattis och grattis är ju alltid gott. Så cykling hem, ett snabbt besök till den lokala slaktaren för inköp av dagens grillmat. Blev faktiskt lite besviken det sämsta köttet hittills.
Sedan var vi genomfrusna , bäddade ner oss och satte på madrass värmen. Husen här är inte speciellt isolerade och ofta en glas fönster . Löser det med mycket täcken och värme i sängen. Men det måste bli rått ofta.
Dag 2 klarade vi bara av en vingård, långt avstånd att cykla, fick en kanonlunch, solning, grill och ett besök på den lokala puben.
Vi var där första kvällen och det kändes som vi var i England, alla verkar känna alla, tar en pint eller två och åker sedan hem.
Träffade på en kul gubbe klädd som en skotte , men hade 6 generation i NZ, pratade mycket och satte sig glatt i bilen och körde hem efter 4 glas vin. Mindre bra och kändes helt onaturligt, vi hade tack och lov gångavstånd.

Nr 6. VINET

Vaknar med tanke i huvudet varför Klas inte kan ligga still utan hela tiden måste slänga sig runt i sängen.
Men som ofta är jag lite för snabbt att skylla på honom för efter 10 sekunder inser vi båda att säng, väggar, tak dvs allt rör sig.
JORDBÄVNING, första hittills, gårdens hundar är helt tokiga skäller som den.
Vi känner av ett skalv strax innan midnatt och somnar om tills Calle väcker oss för att höra hur vi mår. Vi var 300 km norr om Wellington så ingen påverkan men nere på Sydön speciellt på östkust sidan och Wellington var drabbade.
Men glada ihågen ger vi oss i våg och kommer fram just till Wellington.
Hade bokat ett jättemysigt B&B mitt i stan med egen trädgård men det regnade hela tiden men det löstes med god mat (mycket få resturanger , affärer och lokaler öppna) alla var tvungna att gås igenom för att kolla sprickor . Killen som vi lämnade in bilen till var svensk och han bodde på 15 våningen och visade bilder på hur det såg ut. Allt låg på golvet i en enda oreda och nu ville han hem.
Under dag 2 stängdes affärer hela tiden då de jättemånga små efterskalven fick brandlarmet att gå.
Sedan hade vi tur ändå för vår planerade färja mellan öarna var den första som tog emot gående passagerare, tur annars hade vi fått boka om mycket på Sydön.

I all hast glömde jag de 2 nästa bästa sakerna

Nr3. KRANVATTNET GÅR ATT DRICKA OCH ÄR RIKTIGT GOTT

Nr4. BACONEN SMAKER INTE GALLT OCH RIKTIGT. BRA KÖTT

Tips från coachen, svårt att tro det men i detta fallet menar jag höga vederbörande. Efter gårdagens dåliga nyhet att det inte gick att gå TONGARIRO ALPINE CROSSING så fick vi veta att det skulle vara OK att gå dagen efter. Sakt och gjort, bokar transfer, fixar mackor, dricka, bars , köper vindtäta jackor och jag slår till med ett par Alpacka sockor. Upp med tuppen, frukost och klockan 8.00 är vi framme för start.
SKIT POMMES FRITES VILKEN TOTAL UTMATTNING
TOTALT 19,4 km men på vår stegräknare runt 22 km, först så gick det upp 200 höjdmeter på 5 km helt ok gott tempo, ok väder , men sen 300 höjdmeter på 1 km varav på en viss sträcka var det metallrep som stöd att ta sig upp. Nu har det börjar regna och blåsa också sticker som nålar och utsikten är ca 5 meter, missade Domedagsberget och hela Mordors ställer.
Sedan blir det helt platt med vind från sidan, isspickar med lite inblandad så.
Trots att detta faktiskt är frivilligt kan ni väl tycka lite synd om oss.
Sedan var det dags för passets topp, red crater på 1886 meters höjd och brant var det 200 höjdmetet 1,5 km .
Och fortfarande ingen sikt men när vi nästan är uppe lättar molnen lite och då inser TANT att det är djävligt brant och tacksam för att det är taskig sikt. Trots att det har varit jobbigt (milt sakt) så höll vi tempo enligt plan ca 2,5 h men sen var det dags för nedåt färd, första delen består av en ca 3 meter bred remsa bestående av lavagrus som det är bästa att liksom åka skidor ned på. Och 200 meter fast på mindre än 1 km. Klas la sig fint i gruset men jag klarade mig, vidare till smaragd och blå sjön, snövandring och sedan blir tack och lov vädret bättre. Med ety helt oroligt landskap med pysande kratrar på avstånd , sanslöst vackert men jobbigt 900 höjdmetet på 10 km serpentin väg med enligt Melvin som vi bodde hos 24 000 trappsteg.
Nu 2 veckor senare är knäna inte OK. Det tog 3,5 h att ta sig ner.
HELT SLUT så nu har TANT lovat FARBROR att det ska bli slut på överaktiva semestrar, mat , dryck, sol och bad får gälla nu.

Men det är ändå en prestation att ha gjort en av Nya Zealands vackraste en dagars tracks, seger.

Tillbaka till resten av etappen, vi bodde på bondgård , hos Melvin och Carolyn de hade 2000 får och födde framförallt upp baggar som de sedan sålde.
Urtrevliga men det kändes konstigt att sitta i deras matsal och vardagsrum och bli serverad.
Kanonfrukost med bla ägg och bacon. Hon lagade också mat om man ville så det gick vi på Meny 1: varma räkor med mango salsa; lamm med potatis och rödvinsås; lime paj
Meny 2: musslor inte blå men gröna , stekt flygfisk med ris, frukt paj med glass
MUMS
Första kvällen tog de med oss på en liten utflykt för att titta på lysmaskar, tyvärr går de inte att gå på bild men det ser ut som små små julgrsnsbelysningar.
Vi hann också besöka NZ största Alacka farm, jag måste skaffa mig några, utsöta, mjuka, ger ifrån sig världens gulligaste ljud när man klappar dem, vilken garn och vilket skinn.

Nr 2. Människorna , det är så himla trevliga och vill så väl att det känna som vi har hamnat på en annan planet. Lite svårt i början att inte ta för sig på samma buffliga och oartiga sätt i Kina men tack och lov så går det fort att komma tillbaka till gammal god artighets form.
Inser att det på vägen inte är långt till
HOBBITTOWN, perfekt liten avstickare. Framme över kullarna så inser att detta ligger på en privat fårfarm och man får inte gå själv utan måste åka buss och följa en guidad tur, känns lite som Sällskapsresan men det var det värt. Tyvärr blev Klas extremt besviken då vi varken hittade hobber eller orcher, men jag har ju gång efter gång försökt förklara att allt som finns på film finns inte i verkligen.
Sedan var det raket fart till Rorotora,
Till Ken och Patrica, stort hus i villa område med egen lägenhet. Gick ut och åt, detta är en stad i Kungälvs storlek men så himla platt, dvs väldigt få höga hus och så är det i många små ställen här. Det är en huvudgata som du passerar igenom med alla affären på mitten. Känns lite grann som småstäder i USA. Men de har samlat alla restauranger på en gata så lätt att hitta men naturligtvis förvirrande vad att välja. Sedan tillbaka till utsikten och en flaska vitt.
Första dagen här:
Gröna sjön, skulle vara grön när solen sken, nu Hällungen men mindre,
Blå sjön, samma som tidigare men mindre ändå.

sedan bar det iväg till utsiktsberget men där var det dimma, så då brydde vi oss inte mer om sjöar och berg utan gick direkt på vulkanisk aktivitet. Waimangu , totalt 5,5 km med den ena coolare kratern efter den andra, svavelbildningar och stinklukt, tack och lov nedåt och buss tillbaka, hurra.

Kvälls aktivitet , den maoriska varianten av grisfest men med mycket mer kulturinformation, kul att få veta mera. Det verkar som de ägnade större delen av tiden innan européerna kom att slåss mot varandra i familjeklaner som vandrade omkring, deras befästa byar kunde ha upp till 16 stycken pallisader omkring med ständigt vaktmanskap och mycket komplicerade riter för att avgöra om de som närmade sig var vän eller fiende. Fick också en ordentlig genomgång av betydelsen av deras ansiktstatueringar.

Nästa dag lämnade vi Rorotara men han med ytterligare vulkaniskt aktivitet, Wai-O-Tapu med Lady Nelsons geiser. Henne lutade de varje genom att lägga ner lite tvål vilket fick henna
att nysa ut ca 10 meter hög vattenstråle varje dag kl 10.30
Sedan blev det bad i varma källor, skönt för våra ömma muskler , lite dåliga nyheter att den en dagas promenaden vi ska göra imorgon inte kommer att gå pga dåligt väder, typ snö och kraftig vind.

Lite svårt att veta vad jag ska börja.
MEN JAG MÅSTE BE OM UTSÄKT FÖR MIN HELT KASSA KAMERA SOM PÅ INGET SÄTT KAN GE NÅGON RÄTTVISA ÅT HUR DET SER UT PÅ NYA ZEELAND.

Vi befinner oss nu på Sydön men innan jag berättar vad vi har varit så kommer det 10 bästa med detta land
1) Naturen , ena sekunden befinner vi oss bland höga tall klädda berg, nästa gröna mjuka kullar med små vita fluffiga får eller om vi har tur Alpackor , nästa dalar med palmer som
Skulle kunna finnas i Thailand, världens coolaste träd, Tree Fern, den har stam som en Palm men blad som en ormbunke. Det visar sig naturligtvis vara deras national träd. Dvs så himla påläst precis som vanligt.

Men vi får ta en sak i taget.
Anländer till Auckland efter en kortare resa från Sydney, ca 25 grader , vår doft av blommande citrusträd, solsken , hämtar bilen en riktig skrothög Nissan Bluebird, inte kallad blixten. Det mest speciella efter att motor var ungefär lika stark som Flintas bil var AC:n, fyra olika temperaturer gick att välja på 19, 21, 25 och 31. Körde vi sedan också över gupp så bytte den temp själv, så ibland blev det himla varmt men det kunde också lika bra bli kallt. Men vad får man för absolut lägsta pris. Men säterna var kanon. Så det var bara att slänga sig ut på vägarna körandes på fel sida om vägen. Hamnar naturligtvis i rusningstrafiken , om det går att kallas det.
Över böljande kullar, brant berg och längs hav till Cormondel halvön och Hot Water Beach.
B and B , from nu förkortat BB, eller i detta fallet mer en stuga men två sovrum, kök, och världens utsikt, mot en folktom strand utom 2 gånger per dag , under lågvatten då det kom fram 2 stycken varma källor , bara att ta spaden och gräva sig en grop. Icke sa Nicke första kvällen, så himla många turistdjävlar så alla lämpliga ställen var upptagna men morgonen dagen efter var vi nummer 2 på platsen och 2 tokiga tyskar som redan hade grävt.
Och efter 14 månader i Kina så efter 2 egna spadtag ärvde vi deras grop. Shit vad varmt , gick att sitta i ena hörnan men inte för länge, sedan snabbt avspolning av sand i havet , håller då på att trampa i nästa källa. 100 grader varmt vatten som får sanden att bubbla. Coolt

Liten kort sammanfattning
1) besök av mamma, Mats , Claes och Maud samtidigt som de var national dagar, mat, shopping, magsjuka, utflykter. Det är alltid kul att visa vad vi tycker om. Kul att träffa lilla mamma igen också.
2) familjedag som facket anordnat, Disney land , inträde och allt betalt. Men nu har vi varit där och det räcker men Piraterna i Karibien var allt otroligt.

Hej, nu var det länge sedan som det bloggades men det blir så när det är vardag, finns inte så mycket att kommentera men helt dött hat det inte varit. Efter operationen bar det i väg på sol och badsemester till Yantai strax utanför Peking.
Men i Kina följer man kalendern som en tokig, efter 1 september så är
Det höst och så stängs poolerna, restauranger och barer. Men vi fick iallafall badat i havet , det var Åsa, jag och EN Kina tant som badade alla andra kvinnor satt fullt påklädda under ett paraply, jaja
Det som var lite kul var de tre bröllop som var på hotellet, mycket pengar blir det. Många gäster, det var tom folk som kom i nästan träningskläder , helt otroligt, middag några timmar och sen klart.
Men trevligt att lämna staden lite.