Nu har det blivit dags för mig att avsluta tiden här på Nouw. Ni hittar numera min blogg under min egen domän www.hilmashealth.com

Där kommer ni kunna följa en hälsosam resa, både min och andras! Jag delar med mig av recept, intervjuer, resor, nutrition, tillbakablickar och framtidsdrömmar och planer.

Välkomna!

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

I fredags tog jag bussen ut till landet aka mina föräldrars hus som jag hade för mig själv denna helg.

Lagade massa god mat

På lördagen var jag ute och sprang, när jag kom tillbaka var händerna gröna och ansiktet rött - helt slut med andra ord.

Sen mötte jag upp Anton, vi gick en promenad och satt ute i trädgården och drack te.

På söndagen sov jag till 12:30 (sov 13 timmar) och sedan gick jag och Anton ut och sprang igen.

Just nu är träning så viktigt för mig, måste få igång endorfinerna för att klara av att göra saker. Kämpar även på med att inte sova för mycket, vaknar inte av mig själv längre och har svårt att komma ur sängen även när jag ställer klockan.
Jag behöver göra ganska stora insatser för att må bra just nu, det kommer inte av sig själv. Kvällarna är värst. Men det blir bättre snart.

Likes

Comments

Kom över detta inlägg av Jill, en tjej som jag följt på sociala medier sedan flera år tillbaka och är en av få som delar med sig och lyckas sätta ord på det som många, däribland jag, tampas med. När jag läste det här inlägget grät jag, något jag väldigt sällan gör för att jag helt enkelt har slutat gråta. Jag slutade när jag hade för mycket att vara ledsen över och har inte kunnat gråta sedan dess. Men nu lossnade det, för hon sa precis som det var.
Läs hela inlägget här: https://jilicious-journey.com/2017/08/17/isolation#more-2177

Likes

Comments

Idag har jag gjort massor, men hunnit med lite. Ni vet den känslan när dagen inte räcker till? Kvällen avslutades i alla fall med mind club i spårvagnshallarna, en grupp där man tränar hjärnan och mindfulness - första gången för mig. Jag gillade det. Och spårvagnshallarna är ju en fantastisk byggnad!

Jag träffade kimberly och åt lite (nej mycket) middag på medelhavs deli vid Mariatorget, tallrikarna var stora som tefat och halloumibitarna i, typ, A5-format? Galet.
Nu ska jag krypa ner i soffan med pepparmint-te, hallon och nötter. Kram

Likes

Comments

Jag vill tipsa er om en meditationsapp som heter mindfulness, den är gratis och innehåller meditationskurser från 3-30 min. Helt perfekt för nybörjare som är nyfikna, eller den som helt enkelt vill ha guidning 'on the go', till exempel på bussen etc. Personligen upplever jag att 3 minuter är alldeles för kort, då blir jag bara stressad över att hinna bli lugn - haha. Men 5 minuter kan faktiskt räcka för att samla lite kraft eller få humöret att skifta från irritation till något godare!

Jag gjorde alldeles nyss först tre minuter och gick sedan vidare till 5 minuter, det var perfekt efter att ha suttit och pluggat i flera timmar. Sedan slog jag mig ner i soffan med Pepparmint-te och frukt&nötmix. Visst låter jag som hälsan själv nu? Ibland så.

Likes

Comments

Spendera inte tid med dom som lägger över dålig energi på dig, spendera tid med de som lyfter upp dig och förstår dig! Du ska inte behöva gå runt med obehagskänslor i magen eller fundera på vilka som verkligen vill dig väl. Du ska heller inte behöva oroa dig över vad det sägs om dig. Kram

Den här morgonen gjorde jag en grön "juice" och en halvtråkig yoghurtskål - jag börjar bli bortskämd med fantastisk granola och ett flertal olika toppings så nu kändes detta ganska naket, men det var gott och fräscht.

Likes

Comments

Idag på morgonen träffade jag Kimberly, vi upptäckte att jag matchade ett grannhus till mig och var tvungna att fota.

Sedan var det dags för mig att gå på ett möte med min holistic hälsocoach, Filippa. Efter det gick jag till Pom och Flora för att plugga och äta lunch.

Jag åt en "50/50-bowl" som består av hälften Chiapudding och hälften yoghurt, toppat med nötmix, hallon och tahinisirap - det bästa jag vet på hela menyn!

Just nu sitter jag och pluggar igen hemma och har middagen på gång i ugnen: ugnsbakad vitkål med fetaost, olivolja samt salt och peppar. Till det har jag lite lax, kikärtor och solrosfrön.

Likes

Comments

Igår var kimberly här och åt middag tillsammans med mig. Vi pratade framtidsplaner, drömde -målmedvetet. Sen gick vi ut och försökte lära Esther agility men där fanns det ingen talang att hämta så vi gav upp ganska snart.
Nu sitter jag och dricker kaffe i soffan samtidigt som jag skriver ner vad jag behöver köpa inför hösten.

Idag står plugg på schemat, må koncentrationen vara med mig.

Likes

Comments

Åkte till mina föräldrar i torsdags för att spendera natten där och hämta min hund Esther. På fredag morgon åt jag yoghurt, mammas müsli och nyplockade vinbär från trädgården.

Pappa tog fram vår gamla moped och jag körde lite på en skogsväg, det var såå roligt: jag som inte är någon motorintresserad person eller har körkort tyckte att det var helt underbart. En riktig klassiker :)

Sen åkte jag och mötte Agnes, Daniel och några nya ansikten vid Hornsberg. Otroligt härlig och varm dag!

Jag lagade mat, drack lite rosé och tittade på en fin film.

Likes

Comments

Nu har vi pratat lite om hur hälsan påverkar håret, nu vill jag dela med mig av produkter jag använder.
Jag använder kort och gott tre stycken produkter. Ju färre desto bättre, jag vill ha så lite produkter i mitt hår som möjligt för att låta det behålla sitt naturliga lyster.

Schampo och balsam köper jag från urtekram, det är billigt, naturligt, ekologiskt och innehåller inte massa skit som torkar ut hårbotten eller längderna.
Ett tips är verkligen att bara använda sig av ekologiska och naturliga produkter, undvik mineraloljor etc.
Ju mer lovande ord om "repair" "shine" etc på etiketten mindre naturligt innehåll - oftast.

Hårolja för att tillsätta lite fett i längderna som torkas ur varje gång man tvättar håret. Jag letat dock efter en mer naturlig arganolja som inte är parfymerad.. men denna är helt ok.

Tillskott för hår, hud och naglar. Ger positiv effekt för mig när det gäller håret men personligen märker jag ingen skillnad på hud och naglar..
Finns i hälsokostbutiker. OBS överdosera aldrig kosttillskott.

Snälla hårborstar och snäll teknik att borsta på, slit inte i håret - då går det av.
Använd dig av borstat med "elastiska" piggar, som kan böja sig och ge efter lite.
Jag borstar det när det är blött eftersom hårstråna är med elastiska då och inte går av lika lätt. Vet att vissa frisörer avråder från detta men - håller inte med det verkar mest logiskt att borsta när hårstråna är elastiska än när dom är helt torra.

Likes

Comments