Idag har jag gjort massor, men hunnit med lite. Ni vet den känslan när dagen inte räcker till? Kvällen avslutades i alla fall med mind club i spårvagnshallarna, en grupp där man tränar hjärnan och mindfulness - första gången för mig. Jag gillade det. Och spårvagnshallarna är ju en fantastisk byggnad!

Jag träffade kimberly och åt lite (nej mycket) middag på medelhavs deli vid Mariatorget, tallrikarna var stora som tefat och halloumibitarna i, typ, A5-format? Galet.
Nu ska jag krypa ner i soffan med pepparmint-te, hallon och nötter. Kram

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Jag vill tipsa er om en meditationsapp som heter mindfulness, den är gratis och innehåller meditationskurser från 3-30 min. Helt perfekt för nybörjare som är nyfikna, eller den som helt enkelt vill ha guidning 'on the go', till exempel på bussen etc. Personligen upplever jag att 3 minuter är alldeles för kort, då blir jag bara stressad över att hinna bli lugn - haha. Men 5 minuter kan faktiskt räcka för att samla lite kraft eller få humöret att skifta från irritation till något godare!

Jag gjorde alldeles nyss först tre minuter och gick sedan vidare till 5 minuter, det var perfekt efter att ha suttit och pluggat i flera timmar. Sedan slog jag mig ner i soffan med Pepparmint-te och frukt&nötmix. Visst låter jag som hälsan själv nu? Ibland så.

Likes

Comments

Spendera inte tid med dom som lägger över dålig energi på dig, spendera tid med de som lyfter upp dig och förstår dig! Du ska inte behöva gå runt med obehagskänslor i magen eller fundera på vilka som verkligen vill dig väl. Du ska heller inte behöva oroa dig över vad det sägs om dig. Kram

Den här morgonen gjorde jag en grön "juice" och en halvtråkig yoghurtskål - jag börjar bli bortskämd med fantastisk granola och ett flertal olika toppings så nu kändes detta ganska naket, men det var gott och fräscht.

Likes

Comments

Idag på morgonen träffade jag Kimberly, vi upptäckte att jag matchade ett grannhus till mig och var tvungna att fota.

Sedan var det dags för mig att gå på ett möte med min holistic hälsocoach, Filippa. Efter det gick jag till Pom och Flora för att plugga och äta lunch.

Jag åt en "50/50-bowl" som består av hälften Chiapudding och hälften yoghurt, toppat med nötmix, hallon och tahinisirap - det bästa jag vet på hela menyn!

Just nu sitter jag och pluggar igen hemma och har middagen på gång i ugnen: ugnsbakad vitkål med fetaost, olivolja samt salt och peppar. Till det har jag lite lax, kikärtor och solrosfrön.

Likes

Comments

Igår var kimberly här och åt middag tillsammans med mig. Vi pratade framtidsplaner, drömde -målmedvetet. Sen gick vi ut och försökte lära Esther agility men där fanns det ingen talang att hämta så vi gav upp ganska snart.
Nu sitter jag och dricker kaffe i soffan samtidigt som jag skriver ner vad jag behöver köpa inför hösten.

Idag står plugg på schemat, må koncentrationen vara med mig.

Likes

Comments

Åkte till mina föräldrar i torsdags för att spendera natten där och hämta min hund Esther. På fredag morgon åt jag yoghurt, mammas müsli och nyplockade vinbär från trädgården.

Pappa tog fram vår gamla moped och jag körde lite på en skogsväg, det var såå roligt: jag som inte är någon motorintresserad person eller har körkort tyckte att det var helt underbart. En riktig klassiker :)

Sen åkte jag och mötte Agnes, Daniel och några nya ansikten vid Hornsberg. Otroligt härlig och varm dag!

Jag lagade mat, drack lite rosé och tittade på en fin film.

Likes

Comments

Nu har vi pratat lite om hur hälsan påverkar håret, nu vill jag dela med mig av produkter jag använder.
Jag använder kort och gott tre stycken produkter. Ju färre desto bättre, jag vill ha så lite produkter i mitt hår som möjligt för att låta det behålla sitt naturliga lyster.

Schampo och balsam köper jag från urtekram, det är billigt, naturligt, ekologiskt och innehåller inte massa skit som torkar ut hårbotten eller längderna.
Ett tips är verkligen att bara använda sig av ekologiska och naturliga produkter, undvik mineraloljor etc.
Ju mer lovande ord om "repair" "shine" etc på etiketten mindre naturligt innehåll - oftast.

Hårolja för att tillsätta lite fett i längderna som torkas ur varje gång man tvättar håret. Jag letat dock efter en mer naturlig arganolja som inte är parfymerad.. men denna är helt ok.

Tillskott för hår, hud och naglar. Ger positiv effekt för mig när det gäller håret men personligen märker jag ingen skillnad på hud och naglar..
Finns i hälsokostbutiker. OBS överdosera aldrig kosttillskott.

Snälla hårborstar och snäll teknik att borsta på, slit inte i håret - då går det av.
Använd dig av borstat med "elastiska" piggar, som kan böja sig och ge efter lite.
Jag borstar det när det är blött eftersom hårstråna är med elastiska då och inte går av lika lätt. Vet att vissa frisörer avråder från detta men - håller inte med det verkar mest logiskt att borsta när hårstråna är elastiska än när dom är helt torra.

Likes

Comments

HÄLSOSAMT HÅR
--

Detta hänger så mycket ihop med en hälsosam livsstil. Det finns ingen quick fix genom att använda speciella produkter, du måste ta hand om dig inifrån. Jag ska dela med mig av en bild från när jag var sjuk, det blir extra tydligt när jag på bilden sitter mellan två hälsosamma tjejer, dom strålade och hade fantastiskt, tjockt och glansigt hår men mitt var torrt och tunt.

Jag vill också dela med mig av en bild på hur mitt hår ser ut nu när jag är hälsosam, ungefär 3 år senare! Nu äter jag mat från alla näringskällor och undviker varken fett eller bra kolhydrater, och jag får framförallt i mig vitaminer och mineraler.

HÄLSOSAM KROPP - HÄLSOSAMT HÅR

--

I nästa inlägg delar jag med mig av vilka produkter jag använder för att bibehålla ett hälsosamt hår. Trots att kosten är A och O är det viktigt att inte använda produkter som torkar ur ditt hår.

Likes

Comments


Jag har funderat ett tag på om jag verkligen ska dela med mig av detta, eftersom det är så personligt jobbigt för mig. Ett tag tänkte jag att jag kunde vänta med att berätta tills läget var lite mer stabilt - det är lättare att berätta när det är "över".

Men jag har valt att jobba med mig själv och dela med mig av min resa från ohälsosam och sjuk till ett liv med hälsa i fokus och där jag dagligen jobbar med mig själv.

Det är SÅ SVÅRT ibland men det finns ingenting jag vill mer än att ätstörningarna, psykisk ohälsa och depression ska vara ett minne blått.

Just nu är mina "happy pills" påväg ut ur min kropp. Jag har ätit "antidepressiva/stämningshöjande" sedan jag var 18 år och jag håller just nu på att trappa ner på dem för att så småningom (inom en månad) kunna klara mig helt utan. Och låt mig säga att det inte är en dans på rosor.
- BYE, BYE ENDORPHINS.
Just nu är allt lite svårare, från att gå upp på morgonen till att se meningen med livet. Och ibland måste jag påminna mig själv om vad som pågår i hjärnan just nu och jag har obalans i substanserna.
Och jag är rädd. Jag är så rädd för att bli deprimerad, få ett ordentligt bakslag eller inte klara av sociala sammanhang, men detta är en övergångsperiod och jag tar gärna emot frågor via min mail angående detta: hilmashealth@gmail.com
Ifall det är någon annan som går igenom samma sak, ska göra eller bara är nyfiken. Tar även gärna emot tips från er som gått igenom liknande!

Jag väljer att dela med mig av allt när det kommer till hälsa och jag vill tillägga att det är OTROLIGT många som äter antidepressiva i Sverige, TA DEL AV STATISTIK MINA VÄNNER - men ändå hör vi sällan någon som pratar om det? Varför är det så tabubelagt? Det är fantastiskt när människor försöker må bättre! Ofta väntar vi med att berätta vad vi drabbats av till när vi klarat av det och kan ta emot komplimanger om hur stark man har varit! Vi är inte svaga under tiden vi har det svårt?! Vi är svinstarka.

Jag ska hålla er uppdaterade om hur det går för mig och även skriva lite mer om ämnet, jag förstår att detta kan verka främmande för några av er och jag är glad om jag kan bidra med någon information.


Likes

Comments

Igår träffade jag Klara för lunch på Wiernercaféet. Vi satt där och njöt och pratade tills solsken blev regn och lite till.

Sedan åkte jag hem och gjorde mig iordning för att möta upp Celine och åka till Kimberly. (Det gick åt skogen för Stockholm gör om pendelstationerna och någonstans där tappade Celine bort sig själv och missade pendeln, som tur är går det inte bara en)

Jag lämnade klackarna i hallen och snörade på mig sneakers. Kände mig sporty och chic.

*bilder från Kimberly kommer senare

Vi åkte sedan tillbaka in till stan för att äta en sen middag på yuc. Himmelskt gott var det. Efter middagen bestämde jag mig för att åka hem för att kunna plugga bra idag, resterande gick ut och dansade!

Likes

Comments