Vi har nu varit i Thailand i nästan en vecka och om mindre än två dagar åker vi hem. Det känns väldigt konstigt efter såhär lång tid men nu börjar vi längta och det ska bli kul att komma hem.

Våra dagar i Thailand består av sol, bad och mycket god mat. Vi har även lyxat till det med massage och lämnat in våra kläder på kemtvätt, det behövs efter den här svettiga resan.

Lördag den 30 januari kommer vi hem och ser fram emot att träffa alla nära och kära och få en vardag igen.
Vi är så glada att vi bestämde oss för att resa. Vi trodde inte att det skulle blir såhär bra men denna resan har varit något av det bästa vi har gjort i våra liv!

Vår sista natt i Nya Zeeland spenderades i Tekapo. Ett riktigt mysigt ställe som hade utsikt över den otroligt vackra sjön (Lake Tekapo) med klart och blått vatten. Vi tog det bara lugnt här och lagade vår sista hostelmåltid för denna resa </3 Det fick bli pestopasta, riktigt gott!

På vägen till Tekapo stannade vi till vid en ännu vackrare sjö, Lake Pukaki, där man kunde njuta av den klarblåa sjön och samtidigt se berget Mount Cook i bakgrunden. Magiskt.
Alltså hade vi en fin sista dag i underbara Nya Zeeland. Att lämna idag var inte det lättaste då vi fått uppleva och se så mycket samt träffa så många fina människor, vi är otroligt tacksamma och glada över att vi haft det så bra.

Nu sitter vi på flygplatsen i Bangkok och väntar på vårt flyg som ska ta oss vidare till Krabi. Ska bli så skönt med lite sol, bad och thaimat!

Vår tredje dag i Queenstown åkte vi på en utflykt till Milford Sound. Det började med en busstur på ca 4 timmar med massa fotostopp och vi fick njuta av helt fantastiska vyer när vi cruisade genom landet.

Vi hoppade sedan på en båt som vi åkte runt med i 2 timmar och vilken underbar utsikt vi hade! Nya Zeeland är så vackert och inte likt något annat land, vi njöt kan vi ju säga!

När vi var hemma framåt kvällen bestämde vi oss för att äta vår sista domino pizza. Den är både himmelsk och billig och det har blivit några stycken genom vår resa. SÅ VÄRT!

Nu har våra tre nätter i Queenstown redan passerat och vi har hunnit med mycket skoj!

Dagen vi anlände började vi med att utmana oss själva då vi gjorde Canyon Swing. Detta är världens högsta swing och man har ett fritt fall på 60 meter och efter det övergår det till en stor gunga. Innan hoppet var vi galet nervösa och det var så läskigt att stå med tårna på kanten men vi klarade det och det var så häftigt! På kvällen gick vi runt lite i den fina staden och åt ute för att sedan gå till sängs tidigt eftersom vi var ganska slitna.

Vi tog oss en härlig sovmorgon dagen efter och började vår dag med brunch och fika på ett café, perfekt! Dagen fortsatte i matväg och vi tog oss en Fergburger till middag. Fergburgers är en känd hamburgerrestaurang i Queenstown och hamburgarna var verkligen himmelska!! Vattnar sig i munnen när vi tänker på dem...
På kvällen anlände vår gamla buss med alla våra vänner och världens bästa chaufför så då var det pubrunda som gällde! Hade en så rolig kväll tillsammans med alla, kommer sakna dom väldigt mycket.

Dagen efter (igår) väntade Milford Sound som det kommer ett eget inlägg om. Eftersom det var vår sista kväll tillsammans med alla körde vi en sista utgång och även denna kväll blev väldigt lyckad trots att det alltid är så tråkigt att säga hejdå.

Ett av våra stopp var Lake Mahinapua. Det låg mitt ute i ingenstans och här var det party som gällde. Vädret var strålande, så eftermiddagen tillbringades ute i solen med volleyboll spel och härligt häng.
Senare på kvällen blev vi bjudna på väldigt god mat och efter det stod maskerad på schemat. Temat var "I'm glad I'm not". Hilma var "I'm glad I'm not studying" och Julia var "I'm glad I'm not an umbrella". Kvällen var väldigt lyckad och den innehöll mycket skratt och dans.

Längs vår bussresa i Nya Zeeland blir det många fotostopp. Nu bjuder vi på några bilder från dessa ställen.

Nelson lake.

Pancakes rocks och fina stränder.

Lake Wanaka.

Vår resa på sydön har börjat och även här är det fantastiskt vackert! Så mycket magisk natur med höga berg, klarblåa floder och fina sjöar.

Vårt första stopp på sydön var Kaiteriteri, ett riktigt fint ställe som låg vid Abel Tasman National Park. Vi sov en natt här och på morgonen hade vi en kayakingtur inbokad. Så glada över detta då vi hade strålande väder och fick chans att paddla längs nationalparken, perfekt start på dagen!
Därefter åkte vi vidare mot Westport där vi inte gjorde så mycket förutom att ha en mysig bonfire med kiwigänget på kvällen!

Innan vi lämnade Taupo gick vi en walk på två timmar där vi fick se mycket vacker natur. Vi såg även Mount Whakapapa som var lite täckt av molnen men häftigt ändå!

Efter vår promenad åkte vi vidare till River Valley. Det var ett väldigt mysigt ställe och hostel då vi sov i en sal med 25 andra, det kändes nästan som vi var på läger. Även i bussen på vägen till River Valley fick vi njuta av vacker natur då vi åkte genom gröna kullar fyllda med tusentals av får.
Vi stannade i River Valley för att göra White Water Rafting och det var så kul! Adrenalinet fick pumpa lite igen men dock var det inte riktigt hårt som vi trodde.

Efter raftingen åkte bussen vidare mot Wellington som är Nya Zeelands huvudstad. Där hann vi dock bara vara i några timmar eftersom vi skulle åka vidare till sydön nästa morgon. Men vi hann iallafall med att ta en god våffla!

Här i Nya Zeeland har vi hoppat skydive, det absolut häftigaste vi någonsin har gjort!! Detta trodde nog inte alla om oss två höjdrädda tjejer men vad vi är stolta och glada över att vi gjorde det.

Vi skulle ljuga om vi inte sa att vi var nervösa, det var vi redan två dagar innan. Men faktiskt släppte detta lite när vi kom till platsen och fick göra oss redo. Nervositeten byttes då ut och istället blev vi så taggade!
Vi hoppade in i vårt rosa plan och hamnade längst bak, vilket betydde att vi hoppade sist, jippie... Vi såg alla försvinna ut från planet och efter bara några sekunder var det vi som hängde med benen utanför planet ca 4500 meter upp i luften. Därefter väntade ett fritt fall på en minut. Hilma njöt av detta till fullo, iallafall efter några sekunder, däremot njöt väl Julia lite mindre vilket man kan tyda på videon och bilderna haha!
Efter en minut fälldes fallskärmen upp och vi fick glida ner mot marken och njuta av den bedårande utsikten och det underbara vädret.
Det kändes tryggt att hamna på marken men nu när vi skriver det här inlägget får vi rysningar och vill verkligen uppleva adrenalinkicken igen!

Vi gjorde vårt skydive i Taupo som var ett mysigt ställe. Det låg vid Nya Zeelands största sjö som var så stor att Singapore skulle få plats i den. På kvällen efter hoppet firade vi med pizza och utgång, adrenalinet fanns kvar hela kvällen och vi hade så kul!

En av platserna vi varit på är Rotorua. På vägen dit stannade vi vid Hobbiton. Trots att vi inte är särskilt stora sagan om ringen fans så var det spännande (Julia tyckte kanske detta mer än Hilma..) och miljön med alla små hus var väldigt mysig.

På kvällen fick vi uppleva en kväll med urbefolkningen. Denna kväll var väldigt intressant och underhållande. Vi fick ta del av deras kultur då de framförde sång och dans samt berättade om deras historia. Det bästa av allt var maten vi fick avnjuta efter, en buffé med mycket av att välja på som avrundades med gosa efterrätter, MUMS! Där åt vi oss riktigt mätta...

Dagen efter åkte bussen vidare mot Taupo, på vägen stannade vi bland annat vid en stor fors.