Godmorgon,

Sitter vid köksbordet med min numera standardfrukost bestående av; en hembakad rågbulle, All bran-flingor med mjölk, en kopp kaffe samt juice. Sedan, som den tant jag är så har jag även börjat lyssna på förra sommarens Sommarpratare i P1. Just nu är det Malou von Sivers stämma som strömmar ut från högtalarna.

Om en halvtimme tänkte jag ta tag i mitt liv och sticka ut på en löparrunda. Men först långfrukost, sommarpratare och blogg.

I lördags firades Sofias födelsedag tillsammans med Natha, fia, Alex och deras flatmates. Vi tjejer fixade små kycklingspett, en couscoussallad samt två tårtor. Tanken var först att gå till någon klubb efter middagen, men vi hade så trevligt att vi satt kvar vid bordet till klockan ett på natten, och sen dansade vi i köket istället haha. Jag sov i Nathas och Fias rum. De har verkligen bott in sig - från att jag (första gången jag sov över hos dem) sov på deras lilla soffa med en morgonrock som täcke - så har de nu införskaffat luftmadrass och ett bäddkit för gäster. Det är häftigt att se vilket härligt liv de har skaffat sig här. För till skillnad från mig, som glidit lite på en räkmacka när det kommer till att hitta boende, skaffa jobb osv. då allt ingått i mitt au-pair-jobb, så har de fått lösa allting själva. Allt från räkningar, bankkort, mobilabonnemang till jobb, boende och levnadsbudget.

På söndagen åt vi fyra frukost på café Nero. Sedan drog jag till Stefanies hus och åt middag samt BOKADE TYP ALLT FÖR SKOTTLAND-RESAN!! Dvs. två tågresor, två hotell/motell och en restaurangmiddag. Det enda som är kvar är tåget hem till London från Glasgow. Planen är nämligen att först åka till Ben Nevis (berget vi ska bestiga) och sova på ett motell i närheten en natt. Sedan ta tåget till Glasgow och spendera en natt där också. Så att vi får se lite mer av Skottland. Ska bli sååå roligt!!

På tal om resor så bokade pappa, Moa och farmor igår en trip hit över kristihimmelsfärd! Längtar! De har bokat ett hotell i centrum av London som jag också ska bo på. Så det blir som en minisemester för mig i min egen stad. :D

Igårkväll träffade jag tyskorna och Ida på puben. Var väldans mysigt då jag inte sett dem sen brunchen förra måndagen. <33

Nu är kaffet uppdrucket och frukosten har börjat sjunka - så dags att säga hejdå och sticka ut på den där rundan. Solen skiner ute och det är knappt någon vind (dock endast TVÅ plusgrader..).

Hoppas ni får en härlig dag!

Hej på er!

Sitter i köket och ska snart börja fixa middagen, dvs. steka korv och koka pasta....tro inte att mina matlagningskunskaper ökat avsevärt haha.

Saker har skett i denna härliga stad sedan mina senaste berg-och-dalbano-känslo-inlägg. Så let's go for a recap!

I lördags åkte jag, Stephanie och Marie till Greenwich - känt för att nollmeridianen passerar här och att man, på toppen av en kulle där linjen är utmarkerad, kan stå med ena foten på östra halvan av jordklotet och med den andra foten på västra.

Det blev inte att vi stod på den kända, utmarkerade linjen, eftersom man behövde betala för att komma fram till den, lokaliserad på the Royal Observatory Greenwhich område. MEN vi bestämde att linjen på bilden ovan, lokaliserad på andra sidan om the Royal Observatory Greenwich, måste vara en fortsättning på linjen. Oddsen var faktiskt ganska höga haha, om man tittade på hur orginallinjen gick i förhållande.

På kvällen följde jag med på ett familjefirande med min värdfamilj. Och jag hade det verkligen SÅ HIMLA TREVLIGT! Är så glad för min värdfamilj! Det känns verkligen som om de på riktigt tycker det är viktigt att jag har det bra. Det finns verkligen MÅNGA som har sådan otur med sina värdfamiljer - så känner mig verkligen lyckligt lottad.

Söndagen startades med en megafrulle på Beams tillsammans med Paulina, Aylin och Ida! Min frukost bestod av två stora skivor bröd, den ena toppad med scrambled egg (måste varit gjord på typ fem ägg) och den andra skivan var pimpad med parmaskinka samt mozzarella. På toppen av allt: ruccola med parmesan. Det var gaalet gott! Och gaaaaaalet mättande haha, nästan lite smärtsamt för magen då det kändes syndigt att lämna kvar något jag betalat för (läs: jag åt upp allt!...som den halv-smålänningen jag är hehe).

Efter fem ägg, två skivor bröd osv. så bestämde vi oss för att vara lite kulturella. Ingen orkade åka tåg utan istället satte vi oss på 91:an (buss) och åkte in till Trafalga square.

Första kulturella stoppet var The National Gallery. Kan inte säga att jag går på museum ofta, men det betyder inte att jag inte kan uppskatta det. Tycker det är lite mysigt att gå och runt och titta. Jag får som ett lugn i kroppen. Blev även chockad över min glädje när jag såg bilden ovan haha. Den är av målaren Claude Monet - och när jag var liten, runt sju år, åkte jag, min syster, pappa och Gunsan till Paris och besökte hans trädgården som tavlan avspeglar. Vi tog t.o.m. foton på mig och min syster ståendes på bron och besökte även konstmuseum haha. Anledningen till denna kultur-tripp var för att jag och Moa läst en bok om en flicka som åkte till Paris och gjorde precis dessa saker - så vi följde hennes exempel till punkt och pricka. Lite gulligt ändå haha. En femåring och en sjuåring som vill gå på kända konstmuseum.

Nästa kulturella stopp skulle bli The British Museum. Påvägen dit gick vi förbi Neil's Garden som jag, samma morgon, pratat om att jag ville besöka. Det var rätt och slätt en liten tvärgata i Covent garden, med färgglada fasader och vegobutiker.

Sedan besökte vi British Museum - i typ tjugo minuter, för sen hade våra blodsockernivåer sjunkit till en liite för låg nivå. Men det var intressant, även om vi inte såg så mycket. Mumierna gjorde mest intryck på mig måste jag säga, mådde lite dåligt efteråt....

På kvällen drog de tilll en pub, men jag var för trött så chillade bara hemma.

Höjdpunkten denna vecka var absolut brunchen i måndags med Paulina, Ida och Illaria!! Paulina poängterade så klokt att vi borde proritera roliga saker på måndagar! Så här hade vi ett härligt exempel! (får se om vi "klarar" att hålla vanan vid liv dock....pubträff varje onsdagskväll har väl skett typ fem gånger under fem månaders tid haha)

En annan höjdpunkt (om man nu kan ha flera höjdpunkter) var att Stephanie idag kom till mitt hus och lunchade samt.....planerade för vår resa till Ben Nevis!! Om inte biljetterna och hotellen är uppbokade innan måndag, så ser det ut som om vi kommer vara borta över Valborgshelgen. Sååå taggad!!!

Pratade även med kära far om vilka datum som vi kan träffas på! Och det kändes väldigt bra!!! För om de fyra månaderna mellan det att jag kom hit till jul kändes som en lång tid, så kan jag ju bara poängtera för mig själv att det nu är över sex månader tills jag slutar jobba här. Då är jag glad att jag har fina vänner och en fin värdfamilj i London. (samt att jag kommer åka hem minst tre gånger under detta halvår hehe).

Sov gott!

Hejsvejs,

Fredag!!!!! Så najs!

Har haft blandade dagar:

I onsdags inledde jag med ett spinning pass på gymmet. Sedan tänkte jag kolla på Tour de ski men det funkade inte :( Så i brist på annat började jag "förjobba" lite haha. Tvättade lite. Städade lite.

På kvällen åkte jag in till Nathas jobb (fasen vad jag kommer sakna Nathas nuvarande jobb! Så mysigt ställe att mötas upp på innan man ska ut. Och megagoda bullar plus bröd). Tillsammans med Fia drog vi till en restaurang i närheten. Så mysigt att hänga med dem igen! Har saknat vårt häng!! Och snart kommer Alex till London också så då är vi alla fyra tillsammans igen :D

Torsdagen kan beskrivas med ett ord: STÄDNING. Jag hade massor av timmar på mig så då blir jag automatiskt långsammare också. Så blev att jag typ städade hela dagen.

Idag har jag haft en så sjukt härlig förmiddag! Deltog i en klass på gymmet. Sedan duschade jag och tog bussen till Muswill Hill för att äta frukost/brunch med Stephanie och Marie. Marie var au pair här i höstas men inte längre tyvärr. Och Stephanie borde ni känna till vid det här laget haha. Stephanie och jag pratade om att gå upp på Ben Nevis (Skottland) tillsammans i vår. Vi får se hur det blir med det men skulle vara så kul!! Vår inspirationskälla är Hanna-Banana som gick upp där själv i höstas #cool.

Kände mig så himla nöjd med livet när jag gick hem från Muswill Hill. Jag var färdigtränad, nyduschad, magen full av gröt och kroppen full av koffein. Solen sken och det kändes lite som vår.

Ikväll ska jag till Paulina och äta tacos samt titta på någon film. Imorgon blir det en utflykt med danskorna och sedan mys hos Aylin.

Hejsan vänner,

Oroa er inte! Deppens mörka moln kommer inte hänga över detta inlägg likt det gjorde i förra. Redan när jag kom fram till Crouch End började livet kännas lättare.

Solen sken i byn.

Och min värdfamilj var så gullig när jag kom fram. Fick mig verkligen att känna mig välkommen. De gav mig även två julklappar, filten och boxen på bilden ovan. <3

Efter lite häng med dem gick jag upp till mitt rum och bytte om. Sedan blev det en kort löparrunda för att rensa tankarna. Var en jättefin kväll och när jag kom upp till Alexandra Palace med utsikt över ett blinkande London, så fick jag ett lyckorus i kroppen.

Efter löparturen mötte jag upp Aylin och Ida för en middag. Är så himla glad att jag har dom här! Vet att de alltid skulle ställa upp om jag mår dåligt, precis som de gjorde denna kväll när jag längtade hem och ville umgås.

Denna dag har spenderats åt att bara ta det lugnt och småfixa lite. Tog sovmorgon och åt en frukost som jag försökte efterlinka den jag ätit hemma varje dag de senaste två veckorna. Sedan körde jag ett litet gympass på värdmammans yogamatta och sedan plockade iordning i mitt rum. Detta följdes av en trip till mataffären för att köpa kludd, gojjibär, morötter och pepsi max - en stadig mix. Åt lunch med värdfamiljen och spenderade sedan en stund åt att försöka fixa det mysigare i mitt rum genom att sätta upp foton på väggen.

Här har ni bild från innan jag började sätta upp bilder....

Och här har vi efter-bilder.

Tycker det blev såå mycket mysigare!

För att även få mig mer att känna mig som hemma, tände jag ljus både igårkväll och ikväll. Älskar att ha tända ljus så fattar inte varför jag inte gjorde det i mitt rum i höstas...

Just nu sitter jag i sängen, med Vinterstudion på i bakgrunden, medan jag bloggar. Planen är att titta på Tour de Ski och sen sova. Bokade precis flygbiljetter hem till Sverige mellan 16-20 februari. Det känns skönt att ha dessa datum i huvudet när jag längtar hem. För även om dagen har varit härlig så känner jag mig lite känslomässigt skör, jätteglad ena sekunden och hemlängtan nästa. Då är det bra med uppsatta foton, tända ljus, inbokad flygresa och fina vänner i Crouch End.

Kram på er <3

Halloj,

Sitter på Piccadilly line påväg mot Crouch End. Helt ärligt så känns det lite jobbigt asså. Men tror det kommer kännas bättre snart. Har bara haft så härliga dagar i Stockholm med familjen.

Nyår firades med familjen, plus Pia och Kjelle, med middag i lägenheten och nedräkning på Skansen. Var riktigt maffig vy från Skansen över vattnet.

Igår tog hela lägenheten sovmorgon, (precis som resten av Sveriges befolkning). Åt frukost sent och sedan tog vi en långprommis. Det är härligt med Norra Djurgårdsstaden; den ligger nära centrum såväl som stora grönområden.

Efter prommisen körde jag ut till Rita i Älvsjö och lämnade lite av Hannas prylar. Sedan drog jag hem, bytte om och drog in till stan. Blev en mysig middag med Sofia och Megan på Primo Ciao Ciao.❤❤ Som Megan sa - det kändes nästan lite nostalgiskt att hänga haha. Vilket visar på hur länge sen det var sen vi sågs med våra mått mätt.

Back to reality: Usch detta är jobbigt vänner. Ska bli skönt iallafall att följa med värdfamiljen på en släktmiddag ikväll, så kommer jag säkert på andra tankar.

Kram ❤

God morgon på er!

Har precis käkat frukost efter en kortis springtur med mamma. Snart ska vi dra en liten repa bland butiker. Måste handla lite födelsedagspresenter och sen är det bara roligt att glida runt bland det som finns kvar av mellandagsrean.

(Bild från onsdagskvällen i brist på andra bilder)

I onsdags åkte jag och mamma längdskidor i dalen. Sedan på kvällen gjorde jag åter ett försök (första försöket var dagen innan när det var storm ute) att ta mig till Funäsdalen och hälsa på Maja och Thomas, fd härliga kollegor på Coop. Fick se deras jättemysiga hus som de köpte i höstas, samt hänga med dem och deras gäster. Var riktigt roligt att träffas utanför Coop! Och helt sick att de har stuga så nära stugan vi brukar bo i!

Torsdagen inleddes med frukost och en skate-tur till Ramundberget och tillbaka. På eftermiddagen hade vi besök av Lotta och Lorentz - familjevänner vi känt så länge jag kan minnas. Kvällen bestod av nedpackning av gran, bortplock av julpynt och fix. Vi ville nämligen få allting färdigt den kvällen så att vi dagen efter på morgonen skulle hinna.....

...äta frukost på Funäsdalens fjällhotell innan vi fortsatte resan hemåt. (Inser nu hur B denna frukost ser ut haha...men jag ääälskar äggröra och deras är himmelsk <3333)

Att inleda en resa med hotellfrukost gör att den känns så mycket lättare....i år var vi dock alla ovanligt taggade på att åka hemåt. Inte för att vi haft det tråkigt i fjällen, utan för att det är lite spännande att komma hem till vår nya lya.

Väl hemma packade vi ur bilen och sedan körde jag till Hässelby. Målet var hem till Greta, men körde även runt lite i Villastan innan. Åkte förbi min gamla skola, Riddersvik, infarten till mitt gamla hem (två gånger...tog två varv), mitt gamla dagis, Valfrid Broddsväg, Berghamns brygga osv. Kändes lite sorgligt inledningsvis, men samtidigt fint. Är så glad för alla minnen jag har där och alla människor jag lärt känna. Det var verkligen ett perfekt ställe att växa upp på enligt mig. Hade dessutom tur som hittade kompisar som Greta, Sofia, Natha, Clara och Lollo inom ett avstånd av fem minuters promenadväg.

Det är roligt att testa något nytt nu, och samtidigt ha guldkornen kvar. Det var verkligen så himla värt att ta bilen ut till Hässelby igår för att hänga med Greta i några timmar. <3

Hoppas ni får ett härligt och lagom galet nyår!

Kram

Hej på er,

Här uppe är det halvt storm. Vinden viner utanför och även när det var ljust kunde man knappt se ut genom fönsterrutorna. Jag tycker dock det är ganska mysigt. Bara ta det lugnt och hänga i stugan.

Lugnt tog vi det även på julafton. Traditionsenligt åt vi frukost framför brasan och begav oss sedan mot kapellet i Bruksvallarna. Detta kapell har inte bara en koppling till vår familj genom att vi går dit på julafton, utan det var även där mamma och pappa gifte sig samt jag och Moa döptes.

En banbrytande händelse var att Moa sjöng solo under gudstjänsten! #stoltsyrra

När vi gick hemåt var det så himla fint väder och inte speciellt kallt heller. Riktigt sånt där film-jul-väder.

Traditionsmönstret följdes av risgrynsgröt och vörtbröd.

Sedan tog jag och mamma en prommis ner till affären innan den stängde.

Vid klockan tre tittade vi på Kalle Anka, som föjdes av Kan du vissla Johanna, öppnade julklappar, åt omelett med champinjonstuvning (bästa), köttbullar, prinskorv, lax, ägg, sill (inte jag för allt i världen), Janssons frestelse, rödbetssallad osv.

Vi hade knappt några julklappar i år. De hamnade lite i skuggan av allt annat som skett denna höst. Jag fick dock något som jag är väldigt nöjd över: PENGAR. Så jag kan leva lite i London hehe.

Juldagen och Annandagen kan sammanfattas med några få ord. Vila. Längdskidor. Bonde söker fru. Promenader. Gunsans mat. Jag tycker det är väldigt skönt att inte ha en "att göra lista"-rullandes i mobilen och samtidigt inte känna mig rastlös.

Nu ska vi börja titta på den brittiska versionen av danska serien Brottet.

Kram <3<3<3

Hejsan,

Sitter i fjällstugan. Mamma är ute och skatear (en åkteknik inom längdskidåkning....blir chockad över hur många Stockholmare som inte förstår vad jag pratar om när jag nämner detta haha). Jag och papps är båda förkylda, så vi tar det lite lugnt. Snart ska jag skjutsa Moa till Funäsdalen för att öva inför imorgon. Hon ska nämligen sjunga i kapellet under julcermonin!

Är så väldans himla skönt att vara i Sverige med familjen igen. Började nästan gråta när Moa och pappa mötte mig på Arlanda med en hjärtballong <3 Det kändes även väldigt bra att komma till lägenheten. Älskar området med nära till natur och city. Nallo var även väldigt glad över att se mig haha...så oroade mig i onödan.

Dagen efter jag kom hem (onsdag) inledde jag med att ha en frukost i lägenheten tillsammans med Greta, Sofia, Emmie och Alex. Mamma stod för pannkaksstekande och det mesta av fixet <3. Var jättetrevligt att hänga med dem, blir som lite extra härligt nu när det är mer sällsynt, man uppskattar det på ett helt annat sätt.

Vid lunchtid kom Fabian, Frida och deras mamma Pia över på fika. Sedan tog vi en promenad i skogen. Efter cirka tio minuters promenad passerade vi en kohage - snacka om lantlivskänsla.

På kvällen hade vi julmiddag med pappas sida av släkten. Vi åt i källaren på Nybrogatan 38. Jättemysigt och apgott! Från början skulle vi äta på Djurgårdsbunns värdshus, men deras kock bröt benet samma dag och deras andra kock var sjuk. Så då blev vi erbjudna detta ställe istället och det var lika bra!

P.S. Vad säger ni om pappas tröja?? Hur snygg hahaha....direkt importerad från Primark via min resväska.

Igår packade vi och for upp hit. Och idag har jag enbart sovit, ätit frukost och gått en prommis i solen. Lagom intensivt haha.

Vi hörs snart! Och God Jul om jag inte skriver imorgon. <3

Kram!

Hejsan!

Sitter på Heathrow flygplats och väntar på att få boarda mitt plan hem till goa fina Sverige!! Ska bli sååå skönt att komma hem. Känner mig redan fylld av ett lugn. Har dock två tankar som far genom mitt huvud:

1. Jag hoppas att den positiva spänningen över att få se vår nya lägenhet...inte kommer försvinna och utbytas mot sorg och längtan senare. Tror dock att jag kommer vara taggad :D

2. Jag undrar hur min hund kommer reagera när jag kommer hem...det är 50% risk att hon (istället för att vara glad) kommer ge mig en ilsken blick för att jag övergett henne....haha det är sånt jag sitter och funderar på just nu.....

Låt mig köra ett liten snabb tillbakablick på de senaste dagarna.....

I lördagsmorse var jag först på au pair barnens teateruppvisning (de hade en uppvisning förra veckan med skolan och en på helgen med en teatergrupp), sedan begav jag mig till Leicester square för att möta upp Rita och Hanna. Rita är somsagt anledningen till att jag är au pair i Crouch End och hon lärde känna Hanna väl under sin tid där.

Efter lunch åkte vi till Winter Wonderland och strövade runt, åt churros och lyssnade på live musik.

Efter några timmar begav vi oss mot Covent Garden. Slutade dock med att vi gick hela vägen eftersom tunnelbanor var avstänga och busslinjer inte passade vår färdväg. I Covent Garden mötte vi upp Ida och sedan åt vi middag på en jättemysig restaurang som Hanna fixat. Kvällen avslutades med drinkar i närheten innan vi begav oss ut till vår by.

Söndagen bestod av en julkonsert i Wembley Stadion och en fika på Haberdashery i Crouch End. Sedan var det tyvärr dags för Rita att dra hemåt! Det var en väldigt härlig konstellation att hänga med; Rita, Ida och Hanna. Jag tycker det är roligt hur man, för typ ett år sen, inte hade en aning om att ett au-pair-liv i London väntade. Och att jag skulle hänga med dessa tjejor.

Igår packade, städade och tvättade jag. På kvällen var det avskedsmingel för Hanna med min värdfamilj och hennes värdfamilj. Kommer kännas skumt att inte ha henne nära nästa år....men planen är att hon ska flytta till Stockholm i höst :D

(En random bild på mitt rum från imorse)

Nu måste jag sluta!

Kram <3333

(Skulle publicerats i onsdags)

Hej svejs,

Sitter vid matbordet och bloggar medan somliga mitt emot mig pluggar. Ganska gött att blogga istället må jag säga (men inte out loud). Har verkligen haft en skön dag idag. Fått flera saker gjort som att lämna in min kappa på kemtvätt, träna, skriva och posta brev, ta en "nap" på en timme...men trots det så har jag en klump i bröstet. Känns typ som om jag missat något viktigt....jätteskumt. Blir bra att träffa Ida, Paulina och Aylin ikväll på puben, samt att titta på näst sista avsnittet av bonde söker fru. :D :D

Nu tänkte jag köra en liten recap med start från i söndags.

På söndagen tog jag en lång sovmorgon. Sedan for jag in till stan för att handla julklappar....vilket var typ det mest misslyckade jag gjort på länge. Slutade med att jag satte mig på Pret vid Oxford street, och beställde allt via nätet istället.

Från ena änden på Oxford street, tog jag tunnelbanan till Bank. Vidare från Bank gick jag till Soutwark Cathedral för att titta på ett luciatåg. Passerade över en bro och tog bilden ovan. Ääälskar när jag gör vardagliga saker och samtidigt är omringad av en häftig miljö.

I kyrkans kapell bjöds det först på pepparkakor, lussekatter, kaffe och glögg. Kändes härligt skumt att vara omringad av svensktalande, lite som att komma hem.

Luciatåget var verkligen fint och de sjöng flera sånger fyrstämmigt. En härlig upplevelse att få lite Sverige-feeling genom denna mysiga tillställning.

Måndagen spenderades åt att städa, tvätta, springa, fika med Paulina och Ida <3 samt börja titta på serien Skam.

Tisdagen inleddes med en frukost tillsammans med Carmen, Stephanie och Hanna. Var väldigt mysigt men samtidigt lite sorgligt, för Hanna åker hem för gott nu på tisdag, så detta var sista frukosten alla fyra...men god var den iallafall! Och visst var det mysigt ändå! Så glad att Stephanie och Carmen stannar, de talade nämligen också ett tag om att åka hem efter jul.

Efter fikat drog jag och Stephanie hem till mig en snabbis. Sedan vidare till våra au-pair-barns teateruppvisning. Den var sååå himla bra och välgjord! Skolan har övat inför detta i massor av veckor. Alla elever är involverade. Föräldrar hade sytt kostymer och sminkat. De yngre klasserna hoppade då och då in i pjäsen genom dansnummer som var kopplade till teaterns berättelse. Mycket satsigare än någon skolpjäs jag sett i Sverige!