halsband och skjorta - H&M / kjol - Gina Tricot / väska - fått som present / skor - NLY Shoes
bilder - Sara Ruokonen

Ååh, får sådan lust att fara tillbaka då jag ser på bilder från vår resa. Tänka sig att det är snart tre veckor sedan vi kom hem från vår resa till Rodos... Jaa-aa, tiden går så sjukt snabbt.. och det är ju snart augusti! Helt sjukt. Och helt sjukt med tanke på vad allt jag lyckats åstadkomma under sommarlovet (d.v.s. typ ingenting fiffigt). Det enda nämnvärda är att jag börjat bilskolan, vilket nog var på tiden tycker jag! Annars har jag bara jobbat och chillat och också tränat då jag inte haft ryggont eller varit flunsig, vilket jag tyvärr är nu.

Gillar ni outfiten förresten? Själv ÄLSKAR jag den! Tycker off shoulder är så himla snyggt och har verkligen börjat gilla jeanskjolar på sistonet. Och kombon av dem tycker jag är härlig, speciellt då man matchar den med vita sneakers. Skulle gärna gå runt så där lite oftare här i Finland också, men hittills har det nog lutat mer mot långa byxor och huppare, då jag en gång är så frusen av mig. Efter min teoritimme idag ska jag åka med ett par vänner till vår väns lande, och jag är såå taggad inför dessa kommande dagar då också vädret borde vara fint! Ska bli kul att spendera tid i solskenet med alldeles härliga människor, och även skönt med ett par lediga dagar från jobbet.

Ha en fin vecka hörni! Kram <3

Day 3

Så var det dags att åka till staden Rodos. Vi bodde alltså på ett hotell som låg i Ialyssos, några kilometer från själva Rodos-staden. Ialyssos verkade mer eller mindre som en liten by med en enstaka restauranggata, ett antal klädbutiker och matbutiker och flera kvarter av tomma och övergivna byggnader. Det var nog ett lugnt och skönt ställe, men kanske inte ett ställe man far till om man vill se och uppleva något. Vi hade liksom sett allt som fanns att se redan andra dagen vi var där, och då hade vi ju faktiskt tillbringat vår första dag endast på hotellområdet. Hur som haver hade vi planerat att åka ut till staden Rodos och där spenderade vi största delen av vår tredje semesterdag.

Vi beslöt oss för att åka dit med lokalbuss, vilket var ett äventyr i sig. Som ni kan se på bilderna var bussen alldeles proppfull. Vi hade verkligen tur med att rymmas in i bussen, så full var den. Ju närmare vi kom staden Rodos, desto fler passagerare blev kvarstående på vägkanten då de inte rymdes med på bussen.

När vi väl kom fram till staden var det med hjälp av det här transportmedlet som vi utforskade gatorna. Ett liknande tåg fanns också i Ialyssos, vilket vi tog andra dagen. Rekommenderar varmt att stiga på dessa tåg och åka hela tågrutten precis som vi. På så sätt fick vi nämligen en ganska bra bild av staden på relativt kort tid, och vi slapp med det samma att gå ute och svettas i hettan - för det gjorde man utan att gå också!

Utsikterna från tåget var fantastiska! På bilden syns en del av Rodos och Ialyssos med Medelhavet till höger.

Gott som bara den med nypressad apelsinjuice! Mums!

Vi for även ut på havet med en båt från Rodos hamn. På båten fick vi till en början höra en bit av Rodos historia och beundra de fina utsikterna i solen. Efter en stund steg vi ner på ett lägre däck och befann oss såvida under havsytan, i ett rum med stora fönster. Genom fönstren kunde vi se havsbottnet och fiskar som simmade omkring i vattnet, ja lite som i en u-båt. Det var en häftig upplevelse att se hur fiskarna följde dykaren och hur de rörde sig snyggt i grupp. Tidigare hade jag bara sett sådant på TV. Vi blev dock lite besvikna för att vi endast såg några få olika sorters fiskar... och en enstaka krabba... på båtfärden, men åtminstone blev vi en upplevelse rikare.

Det jag tycker var väldigt konstigt var att det såldes paraplyer överallt i Rodos. Det såg ut som att det inte regnat där på evigheter, så jag kunde verkligen inte förstå varför paraplyer behövdes. Till skydd mot solen kanske? Som förklaring till paraplyförsäljandet fick jag först nyss veta att det faktiskt brukar förekomma regnskurar om eftermiddagarna i Rodos, dock först mera mot hösten. The more you know..

Hamburgare, caesar sallad och wienerschnitzel... Mmm.. Mera mums!

Resten av dagen spenderade vi för det mesta på shoppingrunda i butiker. Det blev tyvärr ingen lång shoppingrunda eftersom jag lyckades stöta min rygg på något konstigt sätt i en av butikerna. Hade inte haft några som helst besvär tidigare den dagen, men så började plötsligt min rygg värka alldeles enormt mycket då jag böjde mig ner i omklädningsrummet för att ta upp något från golvet. Mamma sa att det troligen var ryggskott (?, noidannuoli på finska), som drabbade mig. Jag fick värkmediciner och gel för min rygg från apteket och värken blev betydligt lättare inom några dagar. Värken kom dessvärre tillbaka för ca en vecka sedan då jag, dum som jag är, ville vara flitig på jobbet och städade undan tyngder från golvet. Vågade inte lyfta mer än 5kg men till och med det var för mycket. Jag fick sjukt ont i ryggen då igen, nej usch! Nu, en vecka senare, är värken väldigt mild och jag ska försöka vara försiktig så att jag inte stöter ryggen på nytt. Hoppas så att detta går om helt och hållet, för kommer värken ens en aning tillbaka blir det dags för läkarbesök till näst. Fingers crossed att detta inte går så långt.

t-skjorta och kjol - Gina Tricot / halsband - H&M / klocka - Daniel Wellington / väska - Nelly / skor - NLY Shoes
bilder - Sara Ruokonen

Alltså älskar den här t-skjortan - och outfiten för den delen också! Tycker det är så härligt att något så enkelt som en t-skjorta kan se så sjukt snyggt ut. Texten på skjortan är också härlig, ja om man gillar kokos, vilket jag verkligen gör. Kokossmak i choklad, smoothie eller någon dryck är helt klart det bästa jag vet!

Idag har jag tagit det riktigt lugnt, sett på Game of Thrones (så himla taggad för säsong 7! Anyone else?) och försökt planera lite de kommande veckorna. Är nämligen väldigt upptagen under hela juli och augusti på grund av mitt jobb, och att mina jobbturer är så oregelbundna krånglar till alltihopa ännu mer. Måste därför planera och ordna tid för större program långt i förväg, och tyvärr tacka nej till många andra program som helt enkelt bara krockar med mitt jobb. Får se hur jag gör när studierna börjar i höst, för vill verkligen inte känna mig så här bunden till jobbet när skolan är det jag vill och tänker satsa på.

Dagens planer för min del är jobb och mycket sömn. Så kommer hela, eller åtminstone största delen av mitt veckoslut också att se ut. Vilken tur att jag ändå har 10 dagar semester bakom mig, så jag har haft tid att samla på krafter inför allt jobbande. Det kommer bli ganska tungt, men så är det ibland. Hoppas att ni har ett skönare veckoslut än jag!

PS. Tyckte bara det var lite synd att jag inte hitta en kokos för bilderna haha... Men nästa gång i stället!

bilder - Sara Ruokonen

Vi flög till Rodos natten mellan fredag 30.6 och lördag 1.7, och kom hem för två dagar sedan. Veckan i Rodos var härlig men alldeles för kort, och jag längtar redan tillbaka. Veckan var full av sol, hav och god mat, ja och mycket fotande, vilket ni säkert kommer att märka här på bloggen av de kommande inläggen. De av er som följer mig på Instagram har nog för den delen redan märkt det, hehe. Om ni alltså vill se fler bilder av vår resa så är det bara att kika in på min Instagram @maijaruokonen, där jag har uppdaterat ganska så effektivt under hela resan och fortfarande uppdaterar nya resebilder.

Vår första dag i Rodos spenderade vi helt och hållet på hotellområdet. Vi badade på hotellets strand, åt gott och vilade på hotellrummet efter nattens resande. Närmare besämt, vilade OCH svalkade oss.. (En utetemperatur på 37 grader kändes nämligen ganska tung efter att ha vant sig vid Finlands kalla sommarväder..) På kvällen åt vi en god middag, tog några bilder och njöt av våra free drinks på uteterrassen. Vi hade alltså inga som helst större aktiviteter den dagen, vilket jag tycker var superskönt! Att bara få vara och njuta och koppla av... SÅ ska en bra semesterdag se ut tycker jag!

Äntligen dags för semester! I går hade jag min sista jobbdag före mitt lov från jobbet och måste säga att det känns verkligen underbart att inte måsta jobba på en stund. Det är nämligen såå skönt att inte behöva ha tidiga väckningar eller långa dagar mer. Eller ja, inte på de kommande 10 dagarna i alla fall.. 😅

Så här såg min säng ut för ännu några timmar sedan. Japp, som ni kanske redan av rubriken kunde ana så ska jag till Rodos, vilket kommer bli alldeles härligt! Jag far dit med mamma och min syster Sara och vi kommer att tillbringa en hel vecka där. Massor av toppar, korta nedredelar och ett flertal bikinin är vad jag packat med mig. De som känner mig bra vet att jag dessutom packat med mig en hel del annat (och alldeles för mycket), vilket är just typiskt mig. Av bilderna i inlägget är det inte heller svårt att se att det är ganska neutrala och blåa färger som gäller för mig. En annan sak som också syns bra på bilderna är att jag älskar blommiga mönster, tycker det ser så somrigt och tjusigt ut med lite blommor här och där!

Lite efter kl. 1 på natten kom taxin och för tillfället väntar vi på att få gå in på planet. Denna semester har nog alla vi tre behövt enormt mycket och hoppas verkligen den blir avkopplande. Vi ska njuta av värmen, solen, havet och den goda maten. Och vi ska minsann också njuta av friheten och de otroligt fina utsikterna!