Header

Den øvelsen som bygger mest muskler, men gjør den riktig!

Her i HHgym tror vi på å vokse for å bli en sterke versjon av seg selv, og med markløft så er du godt på vei i riktig retning. Så hvorfor skal du egentlig gjøre markløft?

Med markløft trenes abdominal(mage), den nedre rygg, den øvre rygg, rumpa, hamstrings ( bakre lårmuskel) og armene. Det finnes ingen andre sammensatte øvelser som trener så mange muskler på en gang, som gjør øvelsen til kongen av muskler. Det er også en øvelse som trener evnen til å puste dypt som har sine helsefordeler.

Det har også sine positive egenskaper ellers i livet, fordi markløft handler om å plukke opp ting fra bakken og opp til kroppen, uten at det skal knekke kroppen som en kvist.

I HHgym kødder vi ikke, å vi inviterer deg til å gjøre det samme. Gjør du markløft feil kan det føre til leie skader som strekk, defekt, smerter og ryggplager. Vi er veldig opptatt av sikkerhet for at markløft ikke skal være en dårlig opplevelese, og vi anbefaler deg som leser på å være opptatt av sikkerhet.

Slik gjør du markløft på 1-2-3

1. Føtter: Ha stangen på midten av foten. Dette forhindrer at du unødig må bøye deg fremover eller bakover for å hente stangen som skaper bøy i ryggen.

2. Rygg: Det er veldig viktig å opprettholde en rett rygg. Hvis en rett rygg opprettholdes og blir trent inn, blir det lettere å løfte videre uten at man treffer et platå. Hvis man løfter kontinuerlig med bøyd rygg vil ryggen slites og hvis man løfter skikkelig tung kan det bli strekk, eller i verste fall kollapse helt.

3. Skuldre og hofter: Ved å putte skuldrene foran stangen, gjøres det plass til at hoftene blir plassert i en riktig høyde. Hoftene skal være høyt oppe, og en bøy på ca 20 grader er anbefalt. Dette er fordi vi vil ha mest mulig trekkraft i løftet.

Når alt er klart så kan man løfte opp. Tenk at kraften du setter til skal fordeles best mulig for å gjøre løftet mest effektivt. Når skuldrene er bak stangen så er det lett for at stangen skaller mot leggen noe som gjør vondt. Ikke løft med ego fordi det vil ikke gjøre deg bra i fremtiden og du vil finne deg selv fortere på et platå som betyr at du ikke gjør utvikling.

Grunnen for at amerikaneren kaller øvelsen "deadlift" er fordi løftet starter og slutter i en død posisjon. Stangen skal rett opp og rett ned, og den følger en vertikal rett linje. Her er et eksempelbilde på hvordan øvelsen utføres.

Takk til stronglifts for illustrasjoner, sjekk gjerne ut informasjon om markløft hos deres nettside på: https://stronglifts.com/deadlift/

Dette er en forenklet forklaring om markløft og jeg inviterer deg til å studere mer om denne fantastiske øvelsen og lær den gjennom praktisk trening gjerne med noen som kan det.

-HHgym

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

Likes

Comments

God aften folkens!

Vi meldte oss på Nattcupen med laget Shazam FC. Vi hadde ingen forventninger med cupen og meldte oss på mest for å ha det gøy med gutta, paw så kom vi til finalen. Vi dominerte kampene i pulja vår og gikk fortjent til kvartfinalen. Der vant vi 9-1 og gikk videre til semifinalen, der møtte vi publikumsfavorittene Hardeskudd. Vi forventet ikke å spille så bra som vi gjorde. Etter en hard og jevn kamp så vant vi 2-1 og gikk videre til finalen. Der møtte vi stjernelaget Habibi... Vi tapte. 

Vi har laget en recap av nattcupen og vis denne bloggen får mer enn 20 delinger så lager vi bloopers av cupen. 

Kos dere videre med dagen, og del den gjerne med venner! 

!Peace out!<3

Likes

Comments

Hei! Gutta er tilbake og denne gangen skal vi være aktive! Denne helga så skal vi spille på Ringeriksnatten og representerer laget Shazam FC i fotball. Vi spiller klokka 00:30, 04:20 og 06:40, så møt opp for å se på heidundranes kamper. Vi håper selvfølgelig å gå hele veien til topps og ta gullet, men det kan bli litt vanskelig fordi det er med mange gode lag og måtte det bestelaget vinne. Vi skal filme ''the best of nattcupen'' Det blir forventet at vi poster en video til neste innlegg.

Likes

Comments

Halla folkens! Dette er en blogg vi kommer til å poste et par innlegg i. Vi kommer til å poste mest video og bilde content om trening, tutorials og hvordan man har det gøy på gymmen.

Vi er to gutter fra Hønefoss som går på Ringerike videregående skole og vi liker å trene på fritiden. Vi begge liker ballsport, så det kan hende at vi lager noen heftige videoer av det også. Stay tuned!

- H&H

Likes

Comments

Nouw Magazine