Det blev en tidig avfärd till Milford sound, som är en djup fjord på södra sydön, och MÅNGA timmar i bussen. Vi började dagen i bussen 8.15 och var framme vid färjan i Milford sound 15.00, där emellan gjorde vi några få fem minuters fotostopp.
Det var väldigt fint där vi stannade, men man tröttnade ganska snabbt på att åka buss.

Vädret var perfekt, soligt och varmt, vilket gjorde båtturen på ca 1,5 h riktigt bra. Vi kunde verkligen se allt.
Efter att ha suttit så länge i bussen var det verkligen skönt att komma ut och stå på däck och njuta av utsikten.

När vi kom tillbaka med färjan väntade ännu fler timmar i bussen, denna gången utan några extra stopp. Vi få som skulle vidare deep south åkte halvvägs tillbaka sen fick vi hoppa på en ny buss, en gammal mini buss, som förde oss till invercargill.
Eftersom Milford sound var en heldags utflykt fick vi inte många timmar i invercargill, det blev inprincip bara att käka och sen gå och sova. Men egentligen finns det inte så mycket att göra där, det var ganska dött där, så det var kanske lika bra.

Nästa dag bestod av att hitta så många djur som möjligt, vårt mål var sjölejon, sälar, fåglar, delfiner och pingviner.
Morgonen började vi med en trip för att se sjölejon och vi hittade en bjässe mitt på stranden. Sen åkte vi bara en liten bit till en annan strand för att se delfiner, de var inte stora men vi såg dom! Vissa gånger kom dom väldigt nära strandkanten, så häftigt!
Efter det for det vidare mot mclean falls och en promenad på ca 40min. Det var så vackert.
Efter det åkte vi vidare mot en grotta för att försöka se pingviner. Tyvärr utan lycka den gången, men en häftig promenad genom grottan och på en fin strand iallafall.
Bättre lycka blev det på Nugget point där vi såg både sälar och en pingvin.

Det var en väldigt intensiv dag så när vi väl kom fram till dunedin var vi alla trötta, det blev bara en kort promenad genom staden innan vi avslutade kvällen med biljard.

Efter en skön sömn startade vi dagen med att planera att gå till chokladfabriken mitt i stan, men väl där var alla turer fullbokade så vi gick runt och kollade på streetart istället och gick på baldwin street, världens brantaste gata. Sen åkte vi vidare mot Queenstown.

Påväg till Wanaka stannade vi för en vandring runt Lake Matheson, the mirror lake, Så vackert! Och även thunder creek falls.

Väl framme i Wanaka bestämde jag och en annan tjej från Sverige oss ganska snabbt för att gå uppför mount Iron, en lugn promenad på ca två timmar med många fotostopp. En underbar stad och så vacker.
När vi kom tillbaka möttes vi av julmusik och uppträdanden på en scen med julgranar och tomtar. En sån konstig känsla att se och höra det mitt i sommaren. Kan inte fatta att det snart är jul.

När vi kom tillbaka till hostlet började vi prata om att göra en hike nästa dag uppför Roys peak. De andra i rummet var också intresserade och vi började prata om att börja gå redan under natten för att uppleva soluppgången där uppe. Efter mer research insåg vi att det troligtvis skulle bli för svårt. Så vi började vår hike tidigt på fm istället. En hike på sex timmar, men som slutade med åtta timmar istället då vi bestämde oss för att gå längst Lake Wanaka tillbaka till hostlet. En jobbig hike med fårskit längst hela vägen som inte gjorde det lättare. Med flertalet blåsor på fötterna lyckades vi tillslut både komma upp och ner!

Franz Josef är en väldigt liten by med många hostel, en restaurang, en mataffär och många glaciärer.
Och jag har varit uppe och gått på en av dom, nya Zeelands fjärde största glaciär. Detta är nog en av dom bästa dagarna hittills.
Vi började med att checka in, vägde oss och sen fick vi byta om till varmare skor och kläder.

Sen fick vi hoppa in i en helikopter (!!) Av oss fem som hoppa in fick jag sitta i framsätet med piloten. Sjuk känsla. Jag var både livrädd och exalterad på samma gång, obeskrivlig känsla. Flygturen var bara i ca tre minuter fram och tillbaka, men det var underbara minutrar!

Väl uppe på glaciären började vi vår guidad tur, en tur som blir inställd 60% av gångerna på grund av vädret, och vilken vandring! Hela upplevelsen är verkligen obeskrivlig. Så magisk, Så coolt!
Jag har verkligen varit uppe och gått på en glaciär, en glaciär som troligtvis kommer försvinna om några årtionden. Overkligt!
Och vi fick se ett ras, det var ett litet ras men ljudet från raset var enormt. Det gjorde verkligen hela upplevelsen perfekt!

Som perfekt avslut på dagen fick vi tillgång till deras hot pools och senare på kvällen hade hostlet "all you can eat pizza fest" tror aldrig jag ätit så många pizzaslices innan, så gott!

I Lake Mahinapua stannade vi för costumepartey, temat va 'anything but clothes' Jag hatar verkligen sånt, har ingen fantasi när det gäller sånt. Men det blev ett stopp i en affär påväg dit där jag köpte julpapper och tejp. Så jag klädde ut mig till en julklapp.

I Lake Mahinapua finns egentligen bara huset vi stannade i och en sjö, väldigt litet och öde. Perfekt för fester.
Men det bästa var ändå maten. Vi fick pulled pork, stekt potatis och grönsaker till middag och chokladbrownie till efterrätt. Till frukost blev det pannkakor. Så underbart att få äta riktig mat!

När vi skulle åka till sydön förväntade jag mig massa sol. Det har inte blivit så. Jag lämnade Kaiteriteri, Abel Tasman, i shorts och ångrade mig redan innan vi ens hade börjat åka därifrån. Verkar som sydön och regn är något som hänger ihop. Nästan hela bussresan till Westport var i regn och det fortsatte hela dagen. Alla planer på att kvällssurfa fick läggas ner och istället blev det filmmys i hostles tv-rum.
Enda positiva va hostlet, supermysig stugkänsla med sköna sängar, gratis kaffe (!!) och te och ett tv-rum med brasa. LOVE IT!

Vad gör man då när man vaknar nästa morgon och det fortsätter ösa ner? -man går till sporthallen och spelar basket. Sen går man på spa.
Ett skönt avbrott i backpacker-bubblan.
Det blev dock en liten vandring i Westport på FM och jag lyckades till och med få en bild när solen lyste! Wiho!

Okej, då var det dax att lämna nordön för att bege sig till sydön. Efter att ha varit uppe hela natten kändes fyra timmars turen med färjan alldeles för kort, då jag sov hela tiden.
När vi väl kom fram med färjan till Picton möttes vi av riktigt skitväder, blåst och ösregn, vilket hängde med hela vägen till Kaiteriteri, Abel Tasman.

Utsikt från hostlet i Kaiteriteri, Abel Tasman.
På kvällen tog vi en promenad längst stranden och fick se en hel flock små pingviner som kom simmande upp från havet. Så söta!

Sista dagen i Kaiteriteri, Abel Tasman, tog vi en båttur till Abel Tasman Nationalpark och gick troligtvis inte mer än typ 10% av den och ändå gick vi i fyra timmar, så stor. Och så vacker!
Det blev även ett stopp på en strand för sol och bad eller ja, det blev ett snabbt dopp i det ganska kalla vattnet och ett stopp vid Cleopatras pool.
På väg till Nationalparken åkte vi även förbi split Apple rock.

Nya Zeelands huvudstad och nog det tråkigaste stället vi stannat på hitintills. Jag vet inte varför, men har inte lyckats få någon bra känsla i Wellington. Kanske för att jag hade föreställt mig det mer som en typiskt storstad. Jag vet inte riktigt vad man kan kalla Wellington, men en storstad kallar inte jag det iallafall.

Men en tur till Wellington museet och nya Zeeland museet har det blivit. Helt okej.

Och en vandring uppför mount Victoria där man hade bra utsikt över Wellington.

Att vakna upp efter att ha gått the crossing var inte lätt. Och inte lättare blev det när vi stannade på väg till Rriver Valley för en liten utflykt. En utflykt som skulle ta en timme men som tog det dubbla. Fortsätter det såhär kommer jag va jävligt fit när jag kommer hem! 💪🏽

Men väldigt fin utsikt!

River Valley är verkligen som det heter, en flod och en dal. Mycket mer är det inte. Men det var så skönt att bara ta det lugnt och verkligen slappna av. Vi bodde i en mysig stuga mitt i dalen och allt var så lugnt.
Att kvällen slutade i allt för många prost och skål gjorde det bara ännu bättre! 🍻

6 timmar 45 minuter av blod, svett och tårar. Och enormt mycket glädje.
Tror aldrig jag gjort något tuffare.
Vi fick en varning innan vi börja gå, att blåste det för mycket så fick vi inte gå längre utan då skulle vi vända. Det blåste. Inte bara lite.
Men vi fortsatte och vi kämpade oss igenom ett helvete. Det var så kallt (tom snö!!) och på vissa stället så dimmigt att man knappt såg någonting.

När väl den värsta blåsten och kylan var över hittade vi flera paradis. Denna helt magiska natur! Flera gånger man stannade till och blev helt förbluffad.

Är så jävla stolt att vi klarade av hela vandringen, att jag klarade det. Något av det mest fysiskt och psykiskt krävande som jag gjort. Att inte ge upp när vädret var som värst, när benen inte längre orkade gå, när allt kändes omöjligt.
Lyckan när vi kom fram va enorm!!
Fick uppleva detta med helt fantastiska människor 😍

Påväg till taupo stannade vi och gick en runda i redwoodforest, fin promenad med väldigt fin utsikt på vissa ställen.

Vi stannade även i waiotapu geothermal. En lerpool.