Då var det onsdag och mät & vägdag!
lite nervöst faktiskt haha! Jessica har lånat min våg sen i lördags, så jag har noll koll just nu. Jag kommer ha två olika "resultat", det första från dom senaste 7 dagarna, och den andra från FitLine starten, dvs dom senaste 14 dagarna.
Här kommer i alla fall resultatet av den senaste veckan:

Kg
1: + 0.5 kg
2: - 0.8 kg

Överarm

1: - 0.2 cm
2: - 1.2 cm

Underarm

1: - 0.2 cm
2: - 1.6 cm

Bröst
1: - 3 cm
2: - 7 cm

Midja
1: - 3.5 cm
2: - 9 cm

Mage
1: - 5.5 cm
2: - 9.5 cm

Rumpa
1: - 3.2 cm
2: - 6.5 cm

Lår:
1: -
2: - 5.5 cm

Vad
1: - 1.6 cm
2: - 2.4 cm


Helt okej resultat ändå, bajs tråkigt att ha gått upp 0.5 kg, men det kan ju bero på muskler, att kroppen "formateras" om och bygger om sig. Men resultat åt rätt håll blir det ju i alla fall, är en del cm som har försvunnit 💪

Likes

Comments

Jag som är en salt junkie ääälskar grönkålschips. Mina chipsfavoriter var vanliga lättsaltade, men kan absolut säga att grönkålschips funkar minst lika bra, och dom är busenkla att göra!

Du behöver:

Grönkål (ca 400g)

olivolja

salt, gärna havssalt

för extra smak, lökpulver eller chilliflakes

Såhär gör du:

1. Sätt ungnen på 125 grader

2. Skär bort alla grova stjälkar från grönkålsbladen och riv resten i mindre bitar. Massera dem med olivolja och sprid ut dem på en plåt. Krydda med salt och eventuell annan smaksättning som lökpulver och mortlade chiliflakes och massera runt så allt får smaksättning på sig

3. Torka i mitten av ugnen tills kålen är riktigt krispig, torr och "chips-aktig"

När vi ändå är inne på chipsspåret så ska jag tipsa om rödbetschips!

Du behöver:

6 st färska rödbetor, gulbetor eller polkabetor (fungerar även med sötpotatis)

salt

ev lite olivolja

kryddor t ex paprikapulver, persillade, lökpulver, svartpeppar

Såhär gör du:

1. Skala och skiva rödbetorna tunt med mandolin eller hyveln på rivjärnet.

2. (Man kan välja att förfritera dom i rapsolja, men personligen tycker jag att det blir lite för "flötigt" då) Krydda, salta (ev ringla på lite olivolja) och strö ut chipsen på en plåt klädd med bakplåtspapper och låt dem torka i ugnen på 100 grader i 40-60 minuter, beroende på tjocklek.

För att vara helt ärligt så har jag aldrigt tyckt om kikärtor speciellt mycket, tills jag gjorde min egna kikärtsröra. Jäklar vad god den va/är! Perfekt att dippa grönsaker i. Hur jag gjorde den är lite diffust, och jag gjorde i en väldigt stor mängd, så man får gå lite på känsla och smaka av när man gör den.

Du behöver:

Kikärtor

Olivolja

Lime eller citron

Paprikapulver

Salt

Gör såhär:

Mixa kikärtorna med lite olivolja. Jag tog lite i taget för att slippa massa klumpar. När kikärtorna är som en "slät smet" så river du skalet av lime (eller citron), sedan pressar du ut all saft. Krydda med salt och paprikapulver, rör om och smaka av ifall du saknar något.

Lättare än så blir det inte!

När vi ändå är inne på röror så kan jag även tipsa om vitlökröra om ni älskar vitlök lika mycket som jag gör.

Du behöver

Fil/ yoghurt/ turkisk yoghurt/ gräddfil/ creime fraiche (det ni gillar bäst dvs)

Vitlök

Salt

citron

honung om man vill ha lite sötma

Gör såhär:

Riv/ pressa ner vitlök, pressa i citron, salta och ringla ner honung om så önskar. Rör om och smaka av


Det var några av alla mina tips, jag älskar allt som smakar gott! Har massa fler på lager så håll utkik!

Likes

Comments

Tänkte dela med mig av några grymma rumpövningar som jag o min träningspartnwr har kört några gånger. Shit vad dom känns och tar, helt galet!

Set 1 = 20 reps
Set 2 = 15 reps
Set 3 = 10 reps
Set 4 = 5 reps
Totalt = 50 reps

1. Squats eller sumosquats (bredare ben) eller squats och när du ställer dig upp så ställer du dig på tå
Med eller utan skivstång

2. "Stillastående" utfall
Man "pumpar" benet samma rörelse som om du gör utfall men man står stilla
Båda sidor

3. " glute kickback "/ åsnespark
Stå på alla 4, lyft ett ben så högt du kan och sen tillbaka till marken. Båda sidor

4. Kissade hunden
Stå på alla 4, lyft benet åt sidan så långt du kan. Båda sidor

5. Bryggan
Ligg på golvet, benen böjda (fötterna på marken). Lyft rumpan mot taket, sen ner på golvet. Armar raka efter sidan

Sen en annan grej, jag och min kära mor har börjat med " Squat challenge" (tror att Jessica & Lea också gör det), och jag tycker att ni också ska hänga på! Kul grej att göra, och fatta vad snygg röv vi kommer få sen😎 Häng gärna på och skriv om du gör det!

Likes

Comments

Vill bara börja med att säga; jag är så J Ä V L A stolt över mig själv i just detta nu!

Har som sagt haft N O L L motivation idag, planen var att jag skulle åka o träna men åkte förbi Jackie o Kim först för att säga hej, planera in lite saker till våren oså. När vi va klara så frågade dom om jag inte ville åka med o åka pulka, kändes inte så frestande, men tänkte att det va roligare än att åka o gymma ensam. Vi drog till slalombacken, åkte lite i barnbacken. Men vi ville ju åka med mer fart, så vi tänkte att vi skulle gå upp för slalombacken här i Rättvik. Så det va bara att klaga upp, och FAN VAD BRA det kändes! självklart var det lite jobbigt, men hade jag gått där för 10 veckor sen hade jag varit död, haft ont i benen, jobbigare att andas och ni fattar grejen. Men det gick fan, trots massa vinterkläder och snö. Och för mig så är det fan stort. Endorfinboost. Känslan av att det jag gör och håller på med faktiskt gör skillnad. Så bästa Jackie & Kim, tack för att ni drog med mig! Sen att stå där på toppen och kolla ut över vackra Rättvik, vilken belöning.

jävla skönt att den här måndagen som började lite sämre vart så jävla bra.

bilden till höger är utsikten från toppen av backen, dock tog jag bilden i somras. Telefonen dog så kumde inte ta en bild så lämna den i bilen, lika bra va väll det så som vi flög runt på nervägen haha. Men ni fattar hur vackert det är!?

Likes

Comments

Usch, idag är en sån dag som jag känner att jag vill skita i allt och äta "den där mackan" eller ta den där chokladen. Vissa dagar känner man sig hur peppad som helst och ibland så känner man bara BLÄ. Men får försöka hålla ut, tänkte dra till gymmet och se om jag får lite ork därifrån. Men hade lätt kunnat dra hem, köpa choklad o cola och legat o plöjt igenom en serie.

Men, man kan ju inte alltid vara på topp, jag tycker att det hör är sjukt jobbigt, och som ni märker så är vissa dagar sämre än andra. Det bästa man kan göra då är egentligen att bita ihop och verkligen tänka på sitt mål. Som en klok människa en gång sa till mig "Är det värt det? Tänk när du står framför godishyllan eller framför drickan, du kommer njuta av det en stund, sen får du ångest och mår dåligt. Och all tid du måste lägga ner för att bli av med det. Är det värt det?"

Hatar att behöva tänka så, men det är så himla sant. Går i princip varenda dag o tänker på vad jag ska äta när jag har nått mitt mål, och då blir jag ännu mer sugen. Känner mig som en alkoholist eller knarkare som försöker sluta med ett beroende. Hemskt är det. Men, får tänka att halva tiden på "FitLine" har gått, har bara 2 veckor kvar. 14 ynka dagar av mitt liv. Sen blir det lättare, får äta mer varierat då, och jag får äta salt, haha! Så när jag blir sugen på sött på kvällarna så kan jag göra olika röror med grönsaker till, eller grönkålschips. Eller mammas nyttiga chokladbollar. F j o r t o n dagar till. Sen blir det lättare.

Nu fick ni komma in i mitt huvud lite, men fick lov att skriva av mig lite.

Puss till alla er som tror på mig!

(Sen så har antingen min P-stav börjat toka ur, eller så har FitLine gjort något, för jag har typ aldrig mens, men har haft det i en vecka nu. Äcklig mensvärk så jag grinar, sötsuget från helvetet, mensmage och sist men inte minst, tankarna som kommer vid mens. Flickor, ni förstår vad jag menar)

Likes

Comments

Dagens humör:  Än så länge är det ingen fara med det, är på bra humör idag, lite trött bara. Men lär ju vara glad, har ju namnsdag 😎

Dagens borde: Borde vara vuxen, dvs tvätta, städa, gå ut med saker i förrådet osv

Dagens frisyr: uppsatt i en bulle nu till träning, senare så kommer det vara utsläppt och plattat 👌

Dagens smink: inget för tillfället, men sen kommer det gamla vanliga på skulle jag tro.

Dagens planer: Träna Rumpa med Jessica, hem fixa mig o hemmet, sedan iväg på Lea's tjejmiddag. Kanske åker en sväng till Dalen, det beror på hur trött jag är senare

Dagens materiella vill ha:  pengar ♡ haha nej men förutom det så skulle en diskmaskin sitta bra

Dagens craving: choklad hade vart najs, men är även sugen på popcorn o grönkålschips. Eller något från Max :(

Dagens tråkiga: städning

Dagens längtan: Är ganska sugen på sommaren just nu.

Dagens låt: "Fråga din baba" - Fronda & Fredrik

Likes

Comments

Shit vad snabbt en vecka går! Det är redan lördag och halva januari har typ gått. Sinnes.

Var ledig under jul o nyår så va lite tungt att komma tillbaka till jobbet i måndags, men skönt ändå att få till vardagen. Något annat som var skönt är att jag får äta sallad och yoghurt till frukost! Har inte alls samma hungerkänsla, riktigt skönt. Dock så vägde jag maten häromdan, och jag får äta 150g kyckling eller kalkon och 200g fisk, och när jag slängde på ett kycklingbröst på vågen så var det knappt 100g! och jag tyckte att det var mycket, så jag åt mindre under min såkallade "vita vecka", så det kan förklara att jag va lite extra hungrig. Så nu när jag får börja äta sallad så blir jag såå mätt! Får äta 100g sallad + 2 tomater.

I torsdags så körde jag o Jessica lite axlar och rygg, och av vad jag förstått av er så tycker ni att det är roligt när jag lägger upp övningar. Så här kommer passet vi körde;


Uppvärmning

5 minuter trappmaskin

10 minuter cyckling

10 minuter gåband

Cirkel

Axelpress

Lyft vikten med båda händerna (rak rygg, spänd bål) och ”svinga” upp den till korrekt startposition

"Stjärnan" (vet inte vad den heter så har döpt den själv)

Ligg på marken eller på en stepbräda på mage med raka armar (armar och händer ska vara ovanför huvudet) och ben så att du formar ett rakt streck. Lyft sedan både ben och armar och forma ett X, nudda tårna och händer i marken och lyft sedan tillbaka till startposition.

Skruvad axelpress

Precis som vanligt axelpress, dock så börjar du med handlederna vridna innåt, dvs så att fingrarna är mot kroppen, och när du lyfter armarna så vrider du handlederna så att dom pekar ut, och när du tar ner armarna så vrider du in dom igen,

Marklyft med kettlebell

Rygglyft

Du ligger platt på mage, och lyfter upp huvud och bröstpsrtiet så högt du orkar, sedan ner igen.


Även här gör jag övningarna under 4 varv.

Varv 1 = 20 reps

Varv 2 = 15 reps

Varv 3 = 10 reps

Varv 4 = 5 reps

Likes

Comments

Körde ett svettigt pass igår med Jessica, och tänkte dela med mig av övningarna vi körde. Alltid kul med lite inspiration och få lite nya övningar att köra.

Vi startade med uppvärmning på gåbandet (heter det gåband??), då körde vi snabb gång 4 minuter med lutning, så det va som om vi gick i uppförsbacke, sen sänkte vi farten och gick baklänges 2 minuter, och sen ökade vi farten och gick vanligt 4 minuter, sen baklänges 2, och så höll vi på i 30 minuter. Svetten rann kan jag säga! Ni kanske undrar varför vi gick baklänges, men kan säga att det brände i vader och översida lår!

Sen såg passet ut såhär;


1. Alternerande hälnuddningar

En bra magövning som ger en bra kontraktion genom att du hela tiden befinner dig i "spänt" läge med magmusklerna. Genom att du går mellan att nudda höger och vänster häl så ger du en extra hård träning av de sneda magmusklerna.


2. Russian twist (med eller utan vikt)

Russian Twist. Använd en viktplatta och lyft den från ena sidan till den andra som på bilden (nedan). Här aktiveras speciellt de sneda magmusklerna. I början kan man börja att ha benen placerade på marken framför dig, när du förstått rörelsen kan du prova din balans och ha de i luften. En utmaning för både magen och balansen.

3."liggande situps" (vet inte vad övningen heter haha)

Ligg på rygg på golvet och dra upp dina knän, ben och höft i en 90 graders vinkel. Fäll ner ett eller båda benen så att dom nästan nuddar marken, dom ska vara precis ovanför. Gå sedan långsamt tillbaka med benet/benen till startposition. Ha hela tiden båda fötterna ovanför golvet så att magen hela tiden får jobba.

4. Fällkniven

Inled liggandes på rygg med benen raka och händerna raka ovanför ditt huvud. Dra kontrollerat upp dina ben samtidigt som du gör en sit-up med överkroppen, dina händer ska sedan möta dina tår i mitten av övningen innan du långsamt går tillbaka till startpositionen. Sträva efter att hålla benen- och armarna raka samt rörelsebanan fin och kontrollerad. Vill man ha en lite lättare variant så kan du ha benen uppe hela tiden och bara jobba med överkroppen.

65. Benindrag på pilatesboll

Startpositionen är händerna i marken och benen på pilatesbollen. Om du är ny med övingen är det bra att börja med att bollen ligger under knäna, efter ett tag kan du ha den vid anklarna (så som på bilden). Sedan drar du bara in bollen mot magen och lyfter rumpan mot taket.

6. Plankan

Vanlig eller på sida kan man göra, jag H A T A R den, men den är ju jäkligt bra för magen tyvärr.

Jag gör varje övning 20 gånger varv 1, varv 2 gör jag dom 15 gånger, 10 gånger varv 3 och det fjärde och sista varvet gör jag dom 5 gånger. Gör man dom här ett par gånger så kan man klocka sig, det ska gå ganska snabbt att göra dem här, men det blir lätt att man vilar för länge mellan varje övning. Det ultimata är väll att vila 10-15 sekunder så att man har ett bra tempo och får upp pulsen.

Lycka till, säg gärna till om ni testar någon av dem här och vad ni tycker!


Kram till nästa gång

Likes

Comments

Läste igenom mitt förra inlägg, och det låter lite som att jag bara har hållt på en vecka med träning och vikt, men jag är inne på 9: onde veckan nu, men jag testar en ny grej; FitLine. jag har skrivit om det i ett tidigare inlägg, läs gärna! Det är lite roligt att testa olika saker och se vad som passar mig, och kul så att man inte blir uttråkad av maten. Men har inprincip inte ätit socker sen i mitten på november, har väll hänt 2-3 gånger, och då bara någon bit 💪 läsk har jag inte druckit alls, jag drack alkohol en gång - nyår -, men annars har jag hållt mig till nyttig mat, ätit en del vegetariskt men jag älskar kött för mycket för att sluta helt med det. Men kul att se vad kost gör med kroppen!

Sen förra veckan har ju jag o Jessica börjat träna, vi körde ett benpass igår och avslutade med fuldans, och vi har lagt upp ett "schema" på vad vi ska göra nu i 2 veckor. Vi kommer va helt döda haha! Idag så ska vi köra mage, tänkte lägga ut övningarna vi gör sen 👏

puss hej så länge

Likes

Comments

Till en början vill jag tacka alla som stöttar mig i  det här,  sjukt kul när folk skriver o peppar o frågar frågor!

Men mina vänner, det har ju gått 7 dagar sen jag började, och lite har det ju hänt 💪

Kg: -1,3

- jag mätte mig första gången i fredags, så det har inte gått riktigt en vecka

Överarm: -1 cm
Underarm: -1,7 cm
Bröst: -4 cm
Midja: -5,5 cm
Mage: -4 cm
Rumpa: -3,3 cm
Lår: (missade mäta)
Vad: - 0,8 cm

Så lite har det i allafall hänt dom här dagarna 💪
Det jag tycker är lite synd är att jag inte mätte från första början där när jag började i november. Men nu har jag ju börjat 💪

Tänker inte lägga ut för och efterbilder riktigt än, men ovan så ser ni en liten ändring efter några veckor 👏 vänster är från november, mitten december och höger från igår.

Likes

Comments