En vecka i val thorens med detta underbara gänget har varit sååå bra! Har haft det så sjukt roligt, grymt bra skidåkning, afterski, fest, soligt och myyycket skratt! Har verkligen haft det så galet roligt denna veckan!

Har nu avklarat 24h i buss hem till Sverige igen och om jag ska vara helt ärlig så känner jag mig överkörd av ett tåg. Kroppen är helt död. Man kan ju inte kalla skidsemester för "semester" direkt haha, men dessa timmar i buss har varit så värda. Hoppas på samma resa nästa vinter!

Bilder från de senaste veckorna! Har "landat" nu efter resan och det känns bra. Saknar det jättemycket men det är samtidigt väldigt skönt att komma hem. Har träffat alla saknade vänner, familjen, jobbat väldigt mycket och gjort mig mer och mer hemma i lägenheten!

Just nu så sitter jag i en buss påväg mot ännu en resa haha, ska ner till Franrike för att åka skidor en vecka!! Ska bli riktigt roligt! Så nu väntas cirka 30h i buss sen är vi framme.. Håller även på att klippa ihop en video från förra resan som jag inte hunnit göra klart tyvärr men den kommer upp så snart som möjligt! Hörs!

Nu när jag varit hemma några dagar och landat lite så kände jag att det var dags för en ''rese guide''. Dels för att sammanfatta hela resan för mig själv och även ge lite tips om det är någon av er som ska iväg till samma ställen. Tänkte att jag börjar med Thailand eftersom att det var det första stoppet.

När vi landande i Bangkok så var planen att åka direkt till öarna Koh phangang och Ko samui men på grund av de stora översvämningarna så fick vi ändra våran resrutt direkt. Jag och Linnea (som jag åkte med) bestämde oss för att ta nästa flyg till Krabi för att sen ta oss med taxi till Koh lanta istället där Linneas pappa och hans sambo bor några månader under vinterhalvåret. Tanken var att vi skulle hälsa på dem efter Koh phangang och Ko samui så det gjorde inte speciellt mycket eftersom att vi ändå skulle dit. Så frågan är då vad gör man på Koh lanta? Jag skulle säga att det är ett väldigt bra ställe för att ha en riktigt lugn semester, chilla med familjen, ha många fina stränder att välja mellan, äta god och billig mat samt kunna åka till den ''större'' staden saladan för att gå på marknad. Ett väldigt fint, lugnt och prisvärt ställe helt enkelt. Men vart ska man bo? Vi bodde hos Linneas pappa, vilket var perfekt för oss då vi fick bo gratis, ha en riktig dusch, frukost och ac (tack bästa Jörgen & Malin<3). Där vi bodde heter iallafall whiteflower och är väldigt fina och fräscha lägenheter med pool och ca 7 min till stranden. Annars så finns det massa andra bra och prisvärda boendet på hela ön. När jag var där med familjen förra året så bodde vi i bungalows som låg jätte nära stranden och om jag minns rätt så hette det lanta sunny house.

Efter Koh lanta tog vi båten till Phi phi öarna. Alltså det var så sjukt fint där! Vattnet var helt kristallklart, superfina stränder, finns en bargata, massa båtutflykter och billiga boenden! Det vi gjorde där var då att såklart att hänga på de fina stränderna, festade några kvällar, för er som varit på Rhodos så är det nästan samma sak. Massa olika barer på en lång gata haha. Sen ''hyrde'' vi en båt över en dag med en som körde då såklart och åkte runt till alla omtalade stränder, monkey beach exempelvis osv. Vi bodde på ett ställe som hette Oasis hotel/hostel som jag inte kommer ihåg vad det kostade. Alltså alla boenden under resan kostade mellan 50-120kr/natten. Detta vet jag var ett av de billigare och rummet var väl sådär. Men eftersom att vi hade en budget att hålla oss till så fick det bli lite sämre boenden på vissa ställen. Vi hade iallafall en säng att sova i och en fungerande toalett! Annars så älskade jag Phi phi öarna, dels för att det var så himla fint och att man kunde se sig om väldigt enkelt med båt. Helt klart en av de finaste öarna i Thailand!

Nästa ställe blev ön Koh lipe som vi åkte speedboat till och det tog ca 3h om jag inte minns fel... Jag skulle rekommendera speedboat just för att det går snabbare vilket är skönt men man ska absolut inte ta det om man har lätt för att bli åksjuk eller inte gillar att bli blöt. Annars så kan man åka färjan som tar lite längre tid och man håller sig torr haha. Vi bodde på ett ställe som heter Forra diving och ligger på pathaya beach. Då fick vi en familje bungalow eftersom att vi var 4 pers. Det var väldigt mysigt boende med två dubbelsängar och utedusch. Det fanns dock inget wifi där man sov men det fanns vid receptionen. Vad vi gjorde där var att hänga på stränderna, äta massa god thaimat (jag äääälskar thaimaten). Jag kan inte riktigt förstå hur det kan vara så billigt, man kan liksom äta en middag för ca 40kr!? Nu var dock Koh lipe lite dyrare då allt måste transporteras och så men det är fortfarande väldigt billigt. Det regnade någon dag när vi var där så då gick vi på massage, Linnea tatuerade sig och så åt vi massa mat haha. Ett tips när man inte har frukost vid sitt boende är att gå till 7eleven på morgonen, de har oftast yoghurt och varm toast!

Sen åkte vi vidare till Langkawi, och nej det tillhör inte Thailand utan ligger i Malaysia men det ligger precis på gränsen så tänkte att jag tar med det i detta inlägget också:-). En större ö som alla andra ställen är väldigt fint och även där mycket att se och göra! Vi var där precis samtidigt som det var kinesiskt nyår vilket gjorde det väldigt svårt att hitta något boende. Men tillslut hamnade vi på senang homestay. Jättemysigt ställe och vi hade varm dusch (!!!). Vi gick runt i massa butiker, hängde på stranden och åkte även till skybridge vilket var väldigt häftigt!

Langkawi var vårt sista stopp vid Thailand sen åkte vi vidare mot Singapore och Bali! Men det visar jag i ett annat inlägg:-).

Annars så älskar jag Thailand! För er som inte varit där och funderar på att åka dit så säger jag bara att åååååk! Allt är så himla fint, maten är helt fantastisk, det finns så många fina platser att besöka, det är enkelt att ta sig med hjälp av taxi eller moppe. Sen är thailändarna alltid så himla trevliga och vill alltid hjälpa till. Sen är det väldigt billigt också! Jag kommer definitivt att åka tillbaka!

Efter sex veckor i Asien är vi nu påväg hem till Sverige igen. Allt gick bra tills vi kom fram till Amsterdam då vi fick reda på att det sista flyget hem har blivit inställt och ersätts med ett flyg 12h senare.. Men det löste sig och vi fick de två sista platserna på ett tidigare flyg så snart är vi påväg hem! Detta blir nog rekord i längsta resandet för oss båda haha, men om det är något jag lärt mig på denna resan så är det att allt löser sig:-)

Annars så känns det faktiskt helt okej att åka hem. Ska bli så skönt att få sova i sin egen säng och träffa familjen, vänner och så. Men kommer självklart att sakna livet man levt nu i några veckor. Speciellt värmen och att inte ha några måsten. Kommer garanterat att åka tillbaka nästa vinter! När jag är hemma kommer det självklart en "Asien guide" med massa tips och bilder så vi hörs hemma i Sverige!

Här är min första vlogg! Känns så konstigt att filma sig själv, sen så var det inte det inte det lättaste att redigera genom telefonen men blev väl ändå helt okej, eller hur? Haha oj vad sacke kommer skämmas nu..;-) Detta var iallafall från i torsdags! Så konstigt att höra sin själv prata... har så ljus röst? Enjoy!