Fritid

I går var det 1.desember, og jeg skrapet en luke i kalenderen min. Har gått for FLAX-kalenderen i år, og det er rett og slett fordi jeg satser full pott. Som student har jeg dårlig økonomi, og ikke akkurat mye å leve på hver måned. Vinner aldri, men synes det er moro å delta. Selv om jeg er en utrolig dårlig taper, hehe. Kan ikke alltid vinne, men det er bittert for en vinnegal person.

Kalendere er ofte dyrt, og derfor kan man enkelt finne andre løsninger som for eksempel å lage en hjemmelaget, og ´´lappekalender´´ hvor man skriver ned noen gode ord til hverandre, ´´aktivitetskalender´´ hvor man skriver ned daglige ting man skal gjennomføre. Personlig er jeg ikke så glad i tradisjonelle sjokoladekalender, fordi vi får i oss alt for mye tilsatt sukker gjennom kosten. Derfor glad det finnes andre løsninger for de som ønsker det. ☺️

Håper alle koser seg i helgen. Fremover for min del er det eksamenlesing som står på planen!

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - Klikk her

Likes

Comments

Nå har jeg akkurat testet ut Helene Ragnhild sin oppskrift på pepperkakekuler. Oppskrift finner du her! Anbefaler den på det sterkeste. Uten verken tilsatt raffinert sukker, melk eller gluten. Det passer meg ypperlig!

Til ca 20 kuler trenger du:

♥ 5 store dadler

♥ 2 dl naturelle cashewnøtter

♥ 1 dl finmalte mandler

♥ 1 ss cocosa sukker (for ekstra god og søt smak)

♥ 1 ss cocosa (kan sløyfes)

♥ 1 ts kanel

♥ 1/2 ts ingefær

♥ 1/2 ts malt nellik

♥ 1/2 ts kardemumme

Vipps alt i en blender og server, gjerne sett de i kjøleskapet eventuelt frys de ned. Bruker å servere det til kaffen i stedet for de tradisjonelle pepperkakene med masse sukker og salt. Dette er et mye bedre alternativ, og husk det er lov å kose seg.

Likes

Comments

Som mange vet er smoothie en utrolig god og søtt alternativ til 5 om dagen. Selv om hovedkildene av 5 om dagen skal bestå av grønnsaker, så velger jeg å tilsette en frukt-& grønnsaksjuice fra Sunniva.

Dette trenger du:
Sunniva Supri (Frukt og grønnsaksjucie, eventuelt tilsette liten mengde av eple, gulrot, sitron, brokkoli, rødbet og søtpotet).
Grapefrukt juice & Merlot drue jucie
Mango, jordbær ananas og bringebær.

Jeg velger å bruke mest av jordbær, og har ikke mye jucie oppi grunnet at den skal bli tjukk i konsistensen. Hele poenget med en smoothiebowl er at den er tjukkere, så den kan spises som en ´´grøt´´. Jeg bruker alltid langt tid på å spise opp smoothien, spesielt om jeg bruker kokos oppi, fordi den er så mettende. Denne må du prøve, så utrolig god!

Likes

Comments

Hei alle sammen, og velkommen til bloggen min. Mitt navn er Oda Bråten og jeg studerer Bachelor i Folkehelse ved Høgskolen i Innlandet. Jobber deltid i helsevesenet, litt ned ernæringsrådgivning på fritiden og ellers er jeg i 100% studie. Tidligere har jeg gått helse og sosial, IKT-servicefag og nå tar jeg høyere utdanning innenfor et fagfelt jeg selvfølgelig interesserer og brenner for. Dersom du har spørsmål, så send de gjerne til: Helseogmat@hotmail.com

Målet mitt med studiene er å jobbe innenfor Folkehelsen enten med rehabilitering, trening eller som ernæringsterapeut i Frisklivssentralen. Grunnen til at jeg startet denne bloggen var for å dele oppskrifter og eventuelt bidra til å kunne lage sunnere mat i hverdagen. Det vil også komme en del blogging om trening, så her er det bare å følge med. Gjerne kom med innspill og forslag, så håper jeg dere følger meg her på bloggen og på Instagram for inspirasjon og matglede.

Likes

Comments