Jag älskar min frukost. Gröt med ägg och mjölk i, samt jordnötssmör och så kaffe förstås.

Det är skönt med rutiner. Troligtvis blir rutiner kring mat, sömn och träning ännu viktigare när man inte har några jobb- eller pluggrutiner. Snart ska jag dock påbörja praktikterminen inom socionomprogrammet och då kommer andra rutiner att rulla igång igen. Jag längtar och bävar, inte för rutinerna egentligen kanske, men för allting annat. ifall tillvaron på praktiken känns bra kommer jag verkligen att uppskatta de rutiner den för med sig, men ifall det inte känns bra - då kommer rutinerna bli svåra att axla. Jag får lätt en meningslöshetskänsla av att följa andras regler ifall tillvaron reglerna ingår i inte tycks intressant, lärorik eller behaglig. En rätt så självklar sak egentligen. Ändå finns det så mycket regler i samhället. Grundskolan och gymnasiet var verkligen proppade med regler. Regler som egentligen inte alltid var till någon större nytta, utan mest bara fanns där. Fanns där för att tukta eller på grund av en ovillighet eller lathet avseende förändringar av systemet.

Sommaren börjar lida emot sitt slut och vädermässigt har jag inte ens ångest över det längre. Jag längtar helt enkelt till hösten. Ändå blev jag glad över måndagens värme och sol som gav mig tillfälle att ha min vinröda kjol som inte använts så där väldigt mycket i sommar.

För övrigt är jag fortsatt beroende av att locka mitt hår. Jag kan knappt gå ut utan att göra det, känner mig helt enkelt mycket finare i lockigt hår, och mer närvarande i drömmarnas värld på något vis.

Här kommer lite blandade bilder från London. När jag reser tycke rjag mycket om att bara ströva runt lite så där halvt planlöst och ta in olika intryck från de platser som råkar dyka upp i min väg. Helt planlösa blev dock inte mina dagliga strövtåg då jag oftast hade en eller annan butik i sikte. Men på vägen till dessa butiker fanns ju många intryck att hämta.

På de översta bilderna syns middagen första kvällen, den 1a augusti på Maze by Gordon Ramsey. Lite längre ner kan Regent Street skymtas och människor som gömmer sig under sina paraplyn. St James Park hann jag även fånga på bild i ett tillstånd indränkt i ösregn. Några sevärdheter hann också slinka med - Big Ben och the London Eye. Vi har även en bild från restaurangen The Pig and the Goose där jag åt lammage till förrätt - förvånande gott faktiskt. Tyvärr var köttet till huvudrätten inte alls särskilt gott, efterrätten var däremot magisk - jordnötsmörsglass, hör bara... På den sista bilden syns baren i Hotel Savoy med dess mörka interiör.

Drömmer mig tillbaka till London och Hotel Conrad St James...

Jag tycker verkligen om att befinna mig på hotell. Det är skönt att komma hemifrån en stund, få frukosten serverad på morgonen, samt lakanen och handdukarna bytta som i ett trolleri! Dock kan jag förstå att detta med hotell inte är lika spännande för personer som vistas på dem konstant genom jobbet. För mig blir det dock en trivsam vardagsflykt.

Andra dagen passade jag på att beställa in Eggs Benedict till frukost, då det är den solklara favoriten vad gäller frukostar för min del... Gott var det också, men jag tror fortfarande att Eggs Benedict på Wienecaféet i Stockholm tillhör favoriten med deras frasiga lilla english muffin och krämiga hollandaisesås. Detta var dock också gott som sagt.

Londonvistelsen sträckte sig från första till tredje augusti förra veckan. På kvällen den första blev det middag på Maze by Gordon Ramsey. Onsdagen och torsdagen bestod av butikstittande och gatustrosande om dagarna, middag på The Pig and the Goose på onsdagskvällen samt en drink på Hotel Savoy. På torsdagseftermiddagen blev det afternoon tea i The Oscar Wilde bar på Hotel Cafe Royal och därefter var det strax dags för hemfärd.

Ojdå, det var visst ett tag sen jag skrev här nu... Tiden springer iväg som vanligt och jag hinner inte alls med.

Nåja. Igår kväll som bilden antyder befann jag mig på Stationen här i Uppsala för en liten stunds tedrickande med kära Amanda (idag var vi visst formella). Förresten blev det inte alls té för min del utan cappucchino såklart. Hur ska man annars kunna överleva.

Vad har då hänt sedan mitt tidigare inlägg om middagen på Gondolen för jag vet inte hur länge sen. Var det i juni? Nej juli var det väll i alla fall. Ja, jag har skrivit på min uppsats, träffat vänner, ätit och fikat ute - lite för ofta, shoppat - inte så mycket faktiskt, beslutat att ta semester från uppsatsen och således gjort det - det var väll några veckor sedan, haft dåligt samvete över studier, jobb och framtid, samt ledighet, relationer, livet i stort och så vidare - jag är bra på att ha dåligt samvete. Jag har även varit i London, flytt verkligheten och kommit tillbaka, tyvärr, eller kanske som tur är, hur man nu väljer att se på saken. Åh, jag skriver visst i gåtor, men hela tillvaron känns mestadels som en gåta, så det är väll därför. Eller kanske vill jag bara vara lite hemlig.

I fredags checkade Isabella och jag in på Berns Hotel för en liten minisemester. Vi klädde om och tog oss ner på stan för en drink före maten. Därefter blev det dags att ta sig till Slussen för en middag på Gondolen.

Jag åt entrecote och drack ett glas rött - CaMarcanda och Isabella åt lamm och drack rosé. Vi hade valt en tidig middagstid vid 17 eftersom vi skulle ut och dansa senare och ville därför inte äta en stor middag alltför tätt inpå. Tyvärr medförde också detta att lokalen var relativt tom och den där speciella stämningen infann sig därför inte. Men det var trevligt ändå, dock lite lugnare än vi, i alla fall jag kanske hade föredragit det.

Maten var god, men tyvärr blev jag inte helt nöjd med köttet då det var segt på sina ställen. Tillbehören var dock mycket goda och bestod utav kokta rödbetor, lök, cheddarcréme och skysås. Vinet hade jag inte smakat tidigare men tyckte mycket om, ett stramt och rätt så fylligt vin fick jag höra. Lite åt Bordeaux-hållet men aningen mindre kraftigt. Jag hade verkligen hoppats på att köttet skulle vara bättre då jag upplevde exakt samma besvikelse av min kötträtt som jag åt på Gondolen för ungefär ett år sedan. Jag tänkte den gången att det kanske var en tillfällighet, men nu blir jag mer tveksam... När jag åt gös på Gondolen i april blev jag heller inte helt nöjd, gösen var väldigt god i sig men den gången var det helhetsintrycket av rätten som jag tyckte var lite tunt och tråkigt. Det var en för mager sås till den magra fisken. Till min entrecot i fredags var det dock mycket goda såser och jag uppskattade även den friterade potatisen som serverades i en liten skål bredvid, men köttet som sagt. Det kunde ha varit mörare och med en finare marmorering istället för större bitar av fett här och var.

Kanske är det så att Gondolen är en restaurang där utsikten är det mest utmärkande, men det hade varit bra ifall maten höll sig i samma klass. Servicen är dock mycket trevlig och miljön i lokalen vacker med de vita dukarna på borden och de fina presentationerna av rätterna. Jag kommer verkligen fortsätta att gå dit, men kanske mer för miljön än för att att få mig en riktigt god köttbit.

I söndags morse föregående vecka åt jag frukost på Hotel Diplomat i Stockholm. Senast jag åt frukost där var i januari när jag även bodde en natt på hotellet. Den gången åt jag dock endast av buffén då jag på något vis glömde av att det gick att beställa a la carte, eller kanske blev jag bara för mätt... Det är ju lite olika vad man föredrar - a la carte eller buffé. Själv föredrar jag a la carte då jag är svag för tjusiga presentationer av rätterna när jag har dem på bordet framför mig :)

Det fanns mycket på menyn jag ville prova och jag bestämde mig för att beställa in några olika rätter och helt enkelt äta lite från varje. Det blev pocherat ägg, amerikanska pannkakor med sirap, sylt och grädde och färska bär, en smoothie på jordgubbar och jordnötssmör, samt en acai bowl. Den senare hade jag inte tidigare smakat så den var jag riktigt nyfiken på.

Det godaste var helt klart de amerikanska pannkakorna och smoothien. Acai bowl var nog lite för "nyttigt

" för mina smaklökar med sin alltigenom rena fruktighet och bärighet vilken bröts av endast av de olika sorterna av nötter. Den var dock mycket vacker att titta på och jag kan förstå varför så många uppskattar den.

Det var en riktigt härlig lugn frukoststund och jag satt länge och åt och sippade på min cappucchino medan jag betraktade båtarna, vattnet och de förbipasserande människorna på gatan. Jag satt i det lilla uterummet och det var en lugn atmosfär med så där lagom mycket gäste.så att man känner sig

Det var en sådan perfekt kväll i lördags, ur gastronomisk synvinkel, samt övriga synvinklar också om jag minns rätt :) Exempelvis blev jag väldigt nöjd med kvällens klädval då jag inte använt denna zebrarandiga klänning särskilt många gånger och därför kändes det tillfredställande att få uppmärksamma den lite genom att låta den följa med på middag. Hmmm, det låter som att jag beskriver en hundvalp...

Nåväl. Middagen i lördags den andra juli intogs på Miss Voon här i Uppsala, vilket innebär att jag nu varit där två gånger på mindre än två veckor... Inte mig emot! Den här gången var det då med Amanda och vi hade en mycket trevlig stund tillsammans med mat, vin, prat och drinkar, samt världens största dessert.

Jag blev betydligt mer imponerad av det här andra besöket än mitt första. Under det första besöker, vilket jag beskrev i ett inlägg tidigare i bloggen fick jag inte alls samma känsla av kvalité på maten som jag fick denna gång. Jag tog ju också helt olika rätter under dessa olika besök. Jag var nöjd med rätterna under det första besöket också, men under detta andra besök blev jag helt enkelt imponerad. Denna kväll valde jag tartare på lax med forellrom (översta bilden), samt råbiff (tredje bilden). Bägge rätterna var så underbart goda! Jag var i himmelriket uppriktigt sagt. Råbiffen var grovmalen och ganska starkt kryddad vilket gav den en asiatisk känsla. Lax tartaren var också saftig, naturligtvis, och forellromen gav en härlig brytning genom sin lite hårdare konstisens gentemot laxen.

Efter maten kände både Amanda och jag sugna på att få veta vad "Miss Voon Grande Dessert" var för någonting då det inte stod någon mer uttömmande beskrivning än så och den kostade hela 175 kronor vilket är relativt ovanligt för en dessert. Efter att ha frågat servitören fick vi veta att detta var en kombination av alla övriga desserter på menyn och att den lämpade sig utmärkt för två personer att dela på. Valet var därefter givet och strax satt vi med den härliga lilla dessertbuffén framför oss och kunde hugga in på chokladfondant, creme brulé, små knyten av banan och jordnötssmör, färska bär och färsk frukt samt olika sorters glass och sorbet. Det var himmelsk! Min favorit var - inte särskilt förvånande - chokladfondanten med dess härligt kladdiga konsistens och distinkta smak av choklad.

Efter middagen förflyttade vi oss ut på terassen för att njuta av utsikten med varsin drink i handen. En Kyoto valde vi bägge två vilken innehöll sake, champagne och limejuice om jag minns rätt... God var den minsann och med en liten skiva melon på kanten.

För övrigt vill jag säga att servisen på Miss Voon var mycket bra, både professionell och personlig och vi kände oss väl omhändertagna och uppmärksammade hela kvällen.

Det är så mycket bilder jag vill lägga upp och så många händelser jag vill beskriva, men tiden och energin räcker inte riktgt... Dessa bilder är i alla fall ifrån i torsdags förra veckan. Det var så varmt, soligt och somrigt och Isabella och åt först lunch på Wienercaféet i Stockholm för att sedan promenera längst med vattnet och sätta oss ned med en varsin glass.