Vi skal til bryllup i Spanien! Og det er ingen mindre end min far, som skal giftes, med min, ja nu bliver hun vel min 'papmor', de har været sammen de sidste små 15 år, så nu er det vel også på tide.

Det blev Spanien, fordi hun er fra Spanien, så det bliver en ægte familie tur. Fordi hun er fra Spanien, har jeg været dernede meget som lille, så jeg glæder min til, at se den spanske side af familien. Vi skal bo på et lækkert hotel, så udover at være bryllups gæster, glæder vi os til for en gangs skyld bare til at ligge og fede den ved poolen, og spise tapas.. mange tapas. Vi skal flyve til Malaga, så det er jo bare en lille hygge tur i forhold til Indien.

Flyt din blog til Nouw - nu kan du importere din gamle blog - klik hér!

Vi er i Jaipur, og vi oplever den første af i alt 5 strømafbrydelser (både i Jaipur og Delhi), og vi sender et tak til min onkel, som insisterede på, at vi skulle have en pandelygte med. Det var meget sjovt at prøve, men lige i øjeblikket føles det hele bare som dårlig timing, fordi intet strøm = intet netværk, og (selvfølgelig) den dag ville hæveautomaten ikke tage mit kort, og vi havde fra starten aftalt ikke at hæve så mange penge af gangen, hvis de nu skulle blive stjålet, og det var også en fin idé, men det betød så også bare at vi havde, hvad der svarede til 7 kr. tilbage.. Måske fik vi lidt sved på panden.

Men vi kunne heldigvis hæve fra min kærestes kort.. disaster averted. Efter et par dage med strømafbrydelser, skal vi videre til New Delhi (som involvere en lille køretur på ca. 5 timer). Et sted midt i mellem Jaipur og Delhi, er der nogle køer i vejkanten, som der er alle andre steder i Indien, men de her køer besluttede sig for, at de gerne ville over vejen, og det ender med at vores chauffør må klodse bremsen for ikke at ramme de (hellige) køer, men ham bag vores bil var bare ikke lige så hurtig, så han ender med at påkøre os. Men vi overlevede da, og uden at ramme køerne!!

Vi når Delhi, hvilket også betyder, at rejser er ved at være slut, og det bliver vi enige om måske egentlig også er okay.

En lille note i forhold til Indien: De er nogen af de sødeste, høfligste og ikke mindst nysgerrige mennesker, som vi har mødt., og jeg har som ung, lyshåret kvinde ikke følt mig utryg på noget tidspunkt. Men som altid skal man lige fornemme situationen.

Go for India.

- Mig med pandelampe...

Hvis der er nogen, som siger, at de ikke blev syge i Indien, så lyver de.. eller jeg tror i hvert fald ikke på dem. Og det har jeg en grund til, vi var i Indien i 16 dage, og at sige vi var syge, er en underdrivelse, vi var helt præcis syge i 14 dage, og så lige en lille uge oveni i Danmark, fordi ens krop slet ikke fatter hvad der forgår.

Men når vi nu var syge i største delen af tiden, kunne vi jo ikke blive ved med bare at ligge på hotellet, og slet ikke i Udaipur, som var vores yndlingsby. Så min kæreste fik skræddersyet nogle shorts, og vi købte det lækreste Kashmir tæppe.

Vi fik også slæbt os afsted på en bådtur ved solnedgangen, som bestemt var det værd. Og jeg fik endelig lavet lidt yoga, for jeg havde helt klart undervurderet, hvor varmt det ville være, men det er som en af vores indiske venner sage, på den ene side er der (virkelig) varmt, men på den anden side, er det ingen turister og alt er billigt.

Vi skal fra Jaipur til Udaipur, og det gør vi med tog, mere præcist 7-8 timer i tog, i Indien. Lad os bare kalde det for en oplevelse. Selve toget var måske ikke tip-top, men på den anden side det kan man jo dårligt nok kalde togene i Danmark. Der er dog en ting, som Danmark kunne tage ved lære af, for det er sådan, at når toget kommer ind på en station, så er der små madboder, hvor det er timet sådan, at når toget kommer ind er der friske samosaer og andet godt klar.

Efter 7-8 timer når vi frem til Udaipur (med meget flade numser!), og man får straks oplevelsen af, at Udaipur er noget andet en Jaipur/Delhi, men om det er fordi, Udaipur er mere afslappet eller egentlig bare er mindre crazy, er vi i tvivl om. Da vi kører i tuk tuk hen til vores hotel, finder vi hurtigt ud af, hvorfor Udaipur kaldes ’the Venice of India’, især Lake Pichola er et kendetegn for byen, og vi har udsigt over søen fra vores hotels tagterrasse. Efter vi har kigget os lidt omkring, beslutter vi os for, at vi nok er Udaipur-mennesker nærmere end Jaipur eller Delhi-mennesker.

Udaipur er også kendt for at være en af lokationerne i James Bond filmen Octopussy, og mange hoteller viser filmen fast en gang om dagen, så noget siger mig, at de er glade for filmen. Byen er også kendt for flere forskellige slags kunst, og så ligger der måske en skrædder hver 10. meter.

Som jeg før har skrevet om, blev jeg ikke så overrasket over Indien, som jeg troede, jeg ville blive, men det er måske bare resultatet af internettet og en globaliseret verden, eller det troede jeg.

For en ting jeg ikke var forberedt på, er den mængde opmærksomhed jeg får. Forældre kommer og spørger om, de må tage et billede af os sammen med deres børn, nogen gange vil de også have et billede med dem selv.

Men det der virkelig er komme bag på mig, er alle de indiske dregne, mænd, piger og kvinder, som kommer og vil have en selfie. Så nu er jeg pludselig blevet foreviget i fremmede menneskers fotoalbum, og det er en ret mærkelig følelse, især fordi det aldrig ville ske i Danmark.

Men det er trods alt dem, som er høflige/modige nok til at spørge, så er der alle dem som prøver at tage et billede i smug, når jeg går forbi, særligt af min numse🙈🍑

For dem, som jeg har en egenlig samtale med, bliver jeg endnu mere interessant, når de finder ud af, at jeg vil studere til jordemoder, det er næsten som om min kurs stiger. De fleste bliver dog en smule nedslåede, når de finder ud af, at jeg allerede er forlovet😂

Tilgengæld er der også dem, som tænker at de stadig har en chance. Særligt en dreng (måske 16-17 år) gjorde indtryk pga. Hans vedholdenhed. Vi måtte ham, da vi besøgte abe templet, han gik med os hele vejen og slap os ikke af syne, og så var det lige detaljen om, at hver gang min kæreste så meget som kiggede den anden vej, rykkede han 10 cm tætter på🙈

I morgen tager vi toget til Udaipur, og så må vi se hvad der sker.

I dag var vi på safari i Ranthambore national park!! Parken kaldes også 'the Land of Tigers' så kan man vist godt sige, at vi havde rimlig høje forventninger om at se en tiger, bare en lillebitte en😇

Vi bliver hentet i en jeep, hvor 4 mennesker (udover chaufføren og guiden) ville have været ideelt, især i 40 grader og direkte sol, meeen vi skulle selvfølgelig være 6.

Men vi har i det mindst kurs mod park, selvom vi sidder lidt tæt. Da vi når parken har guiden allerede fortalt, at Ranthambore er et af de bedste steder i verden at se tigere, og at årstiden også er pefekt, fordi der er så tørt, hvilket gør det nemmere at spotte dyrene. Vores guide fortæller også, at det bor dyr som leoparder, hyæner og dovendyr. 🐆🐯

Så nu er vi virkelig klar på at så nogen dyr! Men den idé var dyrene åbenbart ikke med på, for det eneste vi så på den 4 timer lange safari var 2 slags hjorte.. 😤

Men på den lyse side var det ret sjovt at køre i jeep, og vi kom også op i nogle bjerge og fik en virkelig god udsigt. Men vi er stadig lidt skuffede på dyre-fronten.

Jeepen sætter os af hvor den hentede os, og svedige og trætte som vi er, længes vi efter at komme tilbage på hotellet, men (fordi her er der ikke noget, som skal være smooth) så snakker vores taxachauffør at vi skal betale 3500 rupees for at komme tilbage til hotellet, hvilket vi ikke kan forstå, da både safari og kørelsen til og fra Ranthambore var betalt hjemmefra.

Så der måtte snakkes en del frem og tilbage i gamle Nokia telefoner med mænd, der havde en god tyk indisk accent. Men efter vi fremviste en mail, blev problemet løst uden vi skulle betale, heldigvis.

Vi skal selvfølgelig rundt og se hvad Jaipur har at byde på, og det skal selvfølgelig være med tuktuk!

Vi starter med at se Amber Fort, hvor det er meget populært at ride på en elefant for at nå toppen🐘 det gør vi selvfølgelig ikke, når vi selv har to ben, præcis ligesom vi ikke køber pels/læder, når vi har vores egen hud.

Amber Fort er super fascinerende bl.a. fordi, det stedet er malet med er grøntsagsfarve. Men også kongen som boede på fortet var imponerende eller måske er ordret nærmer snarrådig. Han havde nemlig hele 12 koner, som alle være meget jaloux anlagt. Derfor byggede han 12 'lejligheder' som var ens, for på den måde kunne de jo ikke være jaloux.

Desuden havde alle disse 'lejligheder' hver deres hemmelige trappe, som gik oppe fra kongens værelse, så han i hemmelighed kunne besøge en af konerne, uden de andre opdagede det.

Næste stop på vores tuk tuk tur er Jal Mahal, eller vandpaladset. Jaipur har også Hawa Mahal, vindpaladset og Surya Mandir, sol templet.

Herefter går turen til Jantar Mantar, som rummer instrumenter til astrologi. Man kan f.eks. se sit stjernetegn♍ Astrologi er meget vigtigt i Indien specielt i gamle dage. Indere går bl.a. til en astrolog for at få svar på store spørgsmål i livet, som hvem de skal giftes med.

Fordi astrologi var så vigtigt, var kongen heller ikke tilfreds, da det byggede solur havde en nøjagtighed på 20 sekunder. Der blev derfor bygget et nyt, som havde en nøjagtighed på 2 sekunder, hvilket stadig er det største solur i verden.

Rajasthan er generelt kendt for sine smykker og særlige tryk på stof, derfor var vi både ude og se, hvordan smykker bliver lavet, og vi prøvede at lave tryk på stof (igen kommer farven fra grøntsager). På et mønster, kan de bruge op til 8 forskellige tryk, og det var virkelig sjovt at prøve.

Senere tog vi hen til galtaji templet, som nok er bedre kendt som 'the Money Temple'. Og man må sige templet lever op til sit navn!

- På billede kan men de er tryk, vi har lavet (med hjælp)

Vi skal fra Delhi til Jaipur, planen var at tage toget, men de bliver overraskende hurtigt udsolgt i Indien, og vi var bare ikke ude tidligt nok, så i stedet ender vi med en 5 timer lang køretur i bil.

Da vi endelig rammer Jaipur, får vi forvildet os ud på vores første marked siden vi landede i Indien, og jeg får købt i obligatoriske slaske-elefant bukser. Hovedregel nr. 1 på markeder: betal aldrig fuld pris!💸

Vi får også set vores anden elefant i gaderne. I forhold til Delhi er det som om, at der er blevet skruet en tand ned for køerne og en tand op for kamelerne🐫

Men det betyder dog langt fra, at der ikke er køer overalt, for det er der! og mange af dem vælger ofte at stå midt på de meget trafikerede veje, næsten som om de har luret, at de er hellige...

Apropos dyr er jeg meget overrasket over, at vi endnu ikke er stødt på edderkopper, skorpioner eller andet ubehageligt. Det eneste vi har set er et flyvende insekt, som ligner en brumbasse, men som er sort og på størrelse med en finger.