​Vi skal ud og svømme med hvalhajer!🐳 vi bliver hentet og kørt til havnen, hvor vi tager en båd ud på Suluhavet, som ligger omkring Palawan.

Vi får dykkerbriller og snorkler, og stiller os ud i siden af båden, klar til at hoppe i, når guiderne spotter en halvhaj.

Og så sker det, der bliver råbt Ho! Go! Go! Det er anden eller tredje vi hopper i, men vi har endnu ikke set nogen halvhaj. Vi hopper i og der er den, og det er som om, alting er stille, og det føles som, det kun er dig og hvalhajen, som bare svømmer roligt og elegant rundt 🌊🐋

Vi er på havet i ca. 7 timer, og vi ser flere forskellige hvalhajer, og det er den mest fantastiske oplevelse i mit liv. Udover hvalhajerne der vi også 5-6 havslanger, som var giftige, men også flotte og farvestrålende🐍

Men det var lige spændende nok, at der var en havslange lige omkring en hvalhaj, og vi skulle hoppe i... Vi fik også lidt sved på panden, da hvalhajen svømmede lige imod os!

Men det er uden tvivl det vildeste, vi har gjort, og jeg er glad for, vi gjorde det, og at hvalhajerne var vilde og ingen cirkusdyr #captivitikills 💙🌏

Flyt din blog til Nouw - nu kan du importere din gamle blog - klik hér!

Vi ankom til Puerto Princesa i går, og i dag var vi ude i mangroven og se ildfluer! 🔥 (amazing what mother nature does).

Turen startede med at vi tog ned til PP's baywalk, og så sejlede vi ud til en flydende restaurant! Hvor vi spiste aftensmad.

Så skiftede vi til en mindre båd og sejlede ud i mangroven, hvor vi så ildfluer. - Man må på ingen måde fælde eller ødelægge træerne🌱 og hvis man gør risikere man mellem 6 - 10 års fængsel.

PP er en af de, snart få, byer, som producerer mere O2 end CO2 👍, det er også derfor træerne i og omkring palawan og PP er vigtige🌱🌴❤

Nacpan beach var andet stop på vores scooter-dag, og vi kører fra las cabañas beach, hvor vi ziplinede.

Det er ret sjovt, at kunne kører selv og så er det er god måde at se landet, vi så bl.a. mange rismarker og vandbøfler🍚

På et tidspunkt drejer man af (vi kørte først for langt, tror mottoet på Filippinerne er, at man hellere skal spørge for meget end for lidt, når det handler om, at finde vej, også fordi mange bare nikker uden rigtigt at vise vej.), og når man drejer af, stopper asfalten, og eventyret begynder... 💫

Det er ikke kun eventyret, der begynder, det gør mudderet også (som sagt; regntid). Og et godt råd er, at man ikke skal tage sit fineste tøj/sko på, vi havde selv mudder halvt op til knæet 👒👡 (filippinerne selv har tit gummistøvler på) 💧

Men straden er uden tvivl det værd!

- billedet er af Nacpan beach

I dag har vi lejet en scooter, og første stop er las cabañas beach, hvor vi skal zipline! 👏 det er nervepirrende (især deres mere eller mindre hjemmebyggede platforme), men man får en ubeklagelig udsigt😉🌹

Man kan zipline en eller to veje, gør man det kun den ene vej, skal man gå tilbage langs standen (måske igennem vandet, afhængig af tidevandet).

Igen det kan anbefales 👍

- billedet er fra las cabañas beach

Vi starter vores tur med at tage en tricykel til tur arrangørens 'kontor', og det begynder at regne (ikke øv-det-regner-dk-regn, men filippinsk rengtids regn). Vi skulle gå fra kontoret til stranden, hvor båden var, og alle var gennemblødte inden de nåede at tage mere end 4 skridt💧💧

Men vi når båden (gennemblødte) og vi begynder at sejle mod 'The Small Lagoon', vi snorker og ser smukke fisk og koraler, og José ser en lille havskildpadde! 🐢

Efter vi har snorklet lidt omkring båden🏊, lejer vi en kajak og sejler rundt inde i lagoonen, og det er, det smukkeste jeg nogensinde har set😍

Så sejler vi til Shimizu Island, hvor en af mændene hopper af for at lave vores frokost. I mens sejler vi til 'The secret lagoon', det skulle man kravle i gennem et hul i den omkringliggende klippe for at komme ind i lagoonen (og ja, jeg slog mit hoved). Vandet inde i lagoonen var halv saltvand og halv ferskvand.

Efter super lækker frokost på Shimizu Island sejlede vi til 'The Big lagoon' og herefter til 7 commando Beach🌊

Vi tog tur A, som klart kan anbefales 👍🌴

- billede er fra The Big lagoon

Vi er nået til Abu Dhabi, og vi er ved at være rimelige færdige, men vi mangler stadig flyet fra Abu Dhabi til Manila.

Ikke nok med at vi er trætte og mangler en flyvetur på 9 timer, er vi også begge syge. Men heldigvis er manden, som sidder på vores række (som også bliver vores første filippinske ven) mega amaz, og han rykker sig, så vi har et ekstra sæde at sidde/ligge på.

Den anden helt er selvfølgelig søde José, som lader mig ligge på ham i næsten alle 9 timer, he is truly a keeper!😍

Vores filippinske ven hjalp os også med en taxa fra lufthavnen, og han gav et vigtigt råd: "tag kun de hvide taxaer, de gule er for dyre" 💸

Efter vi lige er faldet på plads i 'Manic Manila', går vi ned til poolen, hvor vi får en anden ven; en flagermus! Som mere eller mindre bader med os🌊💙

Det var et super flot bryllup, og jeg fik mine tapas, så vi havde en god tur. Jeg har som sagt være i Granada mange gange, men jeg vil stadig klart anbefale at lægge vejen forbi Alhambra.

Bryllupper er en smule anderledes i Spanien, der er bl.a. en tradition omkring brudebuketten. I brudebuketten sidder der en form for knappenåle, som bruden går rundt at sætter i folks tøj. Hvis man allerede er gift sættes nålen med 'dutten' op, så ledes at den ikke kan falde ud, som et symbol på at kærligheden har vundet. Men er man derimod ikke gift, sættes 'dutten' ned af, og er det meningen, at man skal danse til nålen falder ud, og at nålen falder ud betyder, at man bliver gift. - og ja min nål faldt ud :)

Men nu er vi jo ellers ikke pool-mennesker, så derfor sætter vi om et par uger kursen mod Filippinerne!

Vi skal til bryllup i Spanien! Og det er ingen mindre end min far, som skal giftes, med min, ja nu bliver hun vel min 'papmor', de har været sammen de sidste små 15 år, så nu er det vel også på tide.

Det blev Spanien, fordi hun er fra Spanien, så det bliver en ægte familie tur. Fordi hun er fra Spanien, har jeg været dernede meget som lille, så jeg glæder min til, at se den spanske side af familien. Vi skal bo på et lækkert hotel, så udover at være bryllups gæster, glæder vi os til for en gangs skyld bare til at ligge og fede den ved poolen, og spise tapas.. mange tapas. Vi skal flyve til Malaga, så det er jo bare en lille hygge tur i forhold til Indien.