Första veckan , Livet i Australien

Alltså.... hörni vi är i Sydney, i Kellyville som numera är vårt hem och vi absolut älskar detta ställe 😍

Igår kl 23 lämnade vi hotellet i Phuket och gjorde oss redo inför en flygresa till Sydney. Vi beställde roomservice, pasta och sen tog vi en dusch innan vi packade det sista och gav oss av. Jag har varit/är så taggad men också lite nervös. Vi har haft kontakt med Pernilla ett tag och äntligen skulle vi få ett ansikte på henne och hennes familj.

Efter ca 8 timmars flygresa (sov typ hela vägen) så landade vi lite tidigare än planerat. Dock så var det en kille vi tidigare sett på flygplatsen som kollapsade mitt under flygresan, han fick drop och grejer så det drog ut lite på tiden. Vi fick vänta med att kliva av men hade ändå tid på oss. Stackarn..

Vi gick igenom kontrollerna som jag fått uppmålat att det skulle vara svinläskigt med massor utav kontroller och att jag skulle hamna i fängelse typ för minsta lilla. Men så var det inte. Min biljett fungerade inte i scannern så jag gick fram till en kontrollant som kollade på mitt pass och sa "Hi Helena, welcome" med ett stort smile så det var ju inte som på tv och som folk tror 😅
Vi var svinhungriga så vi åt på donken, tog en cigg och sen så väntade vi på vår transfer. Vi blev upphämtade av en skön tant och sen åkte vi ca en timme och 20 min till Kellyville.

Jag blev sååååå pirrig när vi klev ut ur bilen och där kom Pernilla direkt. Vi kramades, hälsade på barnen (Molly 10, Nellie 12 och Oliver 14) och blev direkt visade runt i huset. 5 sovrum, 2 vardagsrum, stort kök, inglasad altan och en altan ute och det bästa, en pool 😏 Den kommer att rädda oss nu under sommaren! Det var superfint. Hon har fixat det så bra till oss. Handlat allting som vi behöver hit. Pernilla erbjöd sig direkt att skjutsa oss till affären så att vi kunde handla mat så det gjorde vi. Alla tjejer åkte. Världens goaste ungar. Älskar dom redan.

Pernilla bjöd på middag, vi snackade, skrattade och så höll det på. Vi vet nu nästan allt om den här familjen efter några cigg på baksidan känns det som och vi känner oss så himla välkomna ❤️ När jag ringde mamma för att uppdatera så skickade tjejerna in en lapp under dörren, så söta. Där fick dom oss på fall kan man säga.

Klockan är nu 21:27 och vi tänkte ta oss en dusch för att sen krypa ner i sängen. Natten på planet blev sådär, man sover ju inte som en stock, även om man sover.

Pappren är skrivna och vi är nöjda som sagt. Det här kommer att bli så bra. Vi har fan ingenting att klaga på. Här kommer vi att känna oss hemma 😇
Planerna imorgon är att tvätta allting från resan, packa upp alla kläder och saker, söka en himla massa jobb och sen ska Pernilla visa oss runt i området, är ju nyfiken. Barnen har lov också så vi lär väl hänga lite med dom skulle jag tro. Dom är nyfikna på oss också märker man.

Finns inte så mycket mer att tillägga än fan så nöjd jag är. Detta är redan bättre än vad jag förväntat mig. Dov gott folket, vi hörs imorgon.

Måste bara tillägga att det idag var ca 25 grader här. Puss

Livet i Thailand

Nuuuu är det nära mina vänner 😍✈️ Är så taggad, så spänd och jävlar vad roligt det ska bli att äntligen få uppleva Australien. Vi har ingen aning om hur länge och det gör det nästan ännu bättre.

Idag var det toppenväder på förmiddagen. Planerna var att se lite av Phuket så vi åkte till Turtle village ca 20 min bort men blev lite besvikna. Det var jättefint men det var knappt någr butiker alls så vi tog en dricka och tog oss vidare. Vi åkte in till Patong där vi shoppade, åt lunch, tog en öl och kikade runt. Det var häftigt att få uppleva det också. Vi tog en taxi som tog en timme, 1200 bath (300kr). Saker och ting kostar knappt någonting här. Mycket shopping, mycket folk och en häftig upplevelse. Men vi kom fram till att man inte vill vara där mer än ett par dagar, det är för mycket.

Mitt från ingenstans började regnet vräka ner så vi fick gömma oss i en butik och sen hitta en taxi snabbt som tusan. Där vi stod och väntade på taxin var det kanske 2 decimeter djupt med vatten, mysigt 🌧

Vi köpte smink. Så nice. Väldigt bra smink förvånansvärt nog. Och så köpte jag en klänning till mamma som hon vill ha. Har letat i 3 veckor och äntligen hittade jag den, i hennes färger också😌Hittade en fin present till Pernilla också👌🏼 Så nöjda åker vi här ifrån i alla fall. Är inte alls brun då vädret har svikit men vafan det går rykten om att det är helt okej väder i Australien ändå 😏

Som sagt, 6 och en halv timme till avgång. Ska packa, duscha, fixa mig och försöka äta något sen är det dags. Hörni, vi hörs när vi är framme ❤️

Livet i Thailand, Inför resan

Efter en rätt så lång resa som började med att vi åkte till fel flygplats, så är vi äntligen på Marina express hotel i Phuket ✈️
Vi bokade taxi i Hua hin i ett sånt där litet stånd eller vad man ska kalla det- till Bangkok för att vi skulle flyga där ifrån. Vi sa flera gånger att vi skulle till flygplatsen men inte F A N nämnde han att det fanns två flygplatser?😂 Så ja, vi hamnade tyvärr på fel. Kollade runt, såg inte vårt flyg på tabellen och tyckte att det var konstigt. Tillslut frågade Fia i informationen om det ens var rätt flygplats och det var det ju då inte. Som tur var så kom vår chaufför 30 min för tidigt när han hämtade oss så vi gick snabbt till en taxi och åkte ytterligare en timme (hade åkt 3 timmar resan till första flygplatsen) och tillslut hamnade vi rätt. Vi hann, med marginal! 🙌🏻

Klockan är 01:10 här och vi ligger äntligen i en stor säng i Phuket och ska snart sova.. 😴 Hotellet låg 2 min från flygplatsen vi ska till imorgon. Vi har suttit på balkongen ett tag och snackat, nu börjar man bli rätt trött.. är SÅ himla taggad inför imorgon 😃Lämnar hotellet ca kl 23.

Jag har lagt upp fler inlägg i olika grupper på Facebook ang jobb. Så förhoppningsvis får man ett jobb rätt så snart i Australien, hoppas! Det är inte mycket pengar på kontot. På tal om det så skickade Pernilla bilder på rummet nu när det är klart. Hon har varit och köpt en massa nytt på Ikea. Så go. Vi är väldigt nöjda med rummet 👌🏼.

Livet i Thailand

God morgon 😍Klockan är 10:37 här och vi vaknade för en stund sen, idag tog vi lite sovmorgon..

Lördag idag., vilket innebär taxi 3 timmar till Bangkok och sen flyg ca 1 timme till Phuket. Vi bokade Marina express hotel i Phuket för det ligger väldigt nära flygplatsen. Eftersom att vi bara kommer sova där så känns ju det skönt. Men det ser bra ut, fina rum😃

Planerna idag är väl att packa ihop det sista, få i oss något att äta innan vi ger oss iväg och typ handla lite. Resan bli nog totalt på ca 5 timmar skulle jag tro. Frukost struntade vi i. Varför skulle vi gå upp tidigt i det här vädret? Nu vill vi bara iväg 😀 I Phuket har vi bara en heldag, men det ska nog räcka. Det enda jag är ute efter där är att hitta en klänning mamma vill ha, som inte finns nånstans.. sen är jag nöjd.

Pernilla skickade precis en bild på rummet och skrev att hon hoppades att vi gillade det so far och det gör vi. Hon har fixar kyl och frys precis och ska nu fixa det sista på Ikea, det kommer bli så bra! Hon erbjöd sig också att skjutsa oss för att handla mat osv på måndag, vilken hjälte.

Nu är det nära... shit va nervös jag börjar bli..

Livet i Thailand

...och det känns så pirrigt, spännande & overkligt

Idag är som sagt vår sista dag i Hua hin, imorgon blir det Phuket och på söndag natt åker vi till Sydney. Nu börjar det kännas i magen rätt ordentligt. Fan va coolt. Det ska bli så jäkla kul att träffa Amanda som är där också 😍 , att få se var Fia bodde och jobbade förut och allt annat häftigt! Jag ser så himla mycket fram emot att förhoppningsvis få träffa massor utav folk!

Imorse var det sol men vi såg att det skulle regna så vi la oss vid poolen. Låg väl där ca 30 min sen kom regnet. Vi duschade och drog in till "stan". Vi bokade taxi till Bangkok imorgon där vi flyger ifrån till Phuket, vi åt lunch, tog en fika och sen åkte vi tillbaka till hotellet igen när vädret svek. Vi har bokat hotell i Phuket och lyssnar på musik. Tar det lugnt 😊

Vi får bara ha 20kgs väskor när vi åker till både Phuket och till Sydney så jag måste slänga massor av saker tror jag. Min väska är fan tung.. 😅

Imorse fick vi svar. ALLTING är nu klart. De har tagit bort de visum jag inte vill ha. Skulle jag få godkänt på de andra så försvinner det jag har nu och det vill jag inte. Så det känns grymt. Fan va det påverkar humöret.

Jag såg att Pernilla la upp en bild på fb på vädret i Australien (Kellyville), jobbigt 😌👌🏼

Klockan är 23.22 allting blev precis klart med alla dessa visum 🙌🏻
Ett blev nekat, ett blev godkänt och ett måste tas bort ur systemet. Det är lättare sagt än gjort mina vänner.. herregud! Men nu tror jag att allting ska va klart och nu kan vi äntligen slappna av och se fram emot resan på måndag! 🛩 Vi pratade med Pernilla imorse och hon är en sån fin person. För det första så har hon hjälpt till sjukt mycket och sen säger hon "ja jag vet inte vad ni gillar för färger tjejer men jag har köpt nya kuddar, täcken, påslakan, handdukar osv osv i färgerna vit, ljusrosa och grått, jag hoppas att ni gillar det". Hon lovar oss en massa bad i poolen och härliga grillkvällar. Fan va bra det blir det här 😍

Imorse var det stråååålande sol och galet varmt. Jag var ju då tvungen att fixa med visum men lite solande och bad blev det. Vi checkade ut från Escape och hade nu bokat vårt åttonde hotell i Thailand. Haha helt sjukt men lite kul är det. Nån där ute som behöver tips och råd i Thailand? Här är vi! Hur som, vi fick i alla fall stanna kvar på Escape under dagen. Vi var själva vid poolen så vi chillade där, åt lunch och sen åkte vi till nya och sista hotellet i Hua hin. Ayrest. Det är väldigt fint men otroligt konstigt poolområde så imorgon kanske det blir stranden ☀️

Vi åkte tuktuk till Market village (där vi bodde förut), vi tog en öl på en uteservering och kollade runt i butiker. Vi avslutade med världens godaste Frappe. Det var passionsfrukt och mango. Var inte så rackarns hungrig så jag beställde lite räkor med vitlök och vitt vin 😋

Nu ligger vi äntligen i sängarna på hotellet. Vi har fått ett rätt stort rum, skitfint med en galet stor balle. Två nätter kvar, sen Phuket.

Inför resan, Livet i Thailand

HÖRNI, JAG HAR FÅTT MITT WORKING HOLIDAY VISUM GODKÄNT! 😍Kl 08:28 kollade jag mitt account som vanligt på morgonen. 4 dagar innan planet lyfter från Thailand till Sydney, så svarar dom och godkänner bl.a. efter att Pernilla vi ska bo hos, ringde igår och var upprörd FAN vad skönt , en sten som släppte kan jag säga. Det var värt alla jävla papper, formulär, alla dokument som skulle skrivas osv.

Så glad att Fia hjälpt mig också❤️det är svårt tex ringa till nån i London och snacka med bra engelska när man inte gjort det förr. Det är tom svårt att uppfatta va de säger tycker jag..

Jävlar va skönt. Senast igår trodde jag starkt att vi skulle behöva åka hem till Sverige. Men istället blir det till Australien. Coolt. Jag har alltså möjlighet att vara där i ett år men Fia har bara 3 mån i taget så vi får se hur det blir
😇

Nu vill man ju bara ringa alla och berätta men kl är 3:43 där så jag får hålla mig....

Livet i Thailand

Gårdagen startade med packning sen ner till frukosten. Vi solade och badade till kl 12 och då checkade vi ut från Amari. Vi fick stanna kvar under dagen på området så det gjorde vi, det var kanonväder☀️Stressen angående visum blrjade kännas rejält och vi blev oroliga att jag inte skulle hinna få visum innan måndag då vi ska åka och det här var min sista chans. Vi åkte till det nya hotellet Escape i Hua hin och jag satte mig direkt med datorn och skickade in en ansökan. Jag skulle svara på en massa frågor, skicka in passuppgifter , kontoutdrag osv osv så sjukt krångligt allting hela tiden... Nu är alltid gjort och jag håller verkligen tummarna.
Det ska bli sååååå skönt när / om allt blir klart. Jag har fått mycket hjälp av Fia, av mamma och av Pernilla som vi förhoppningsvis ska bo hos i Australien, vilket jag är väldigt tacksam över. Det är fan inte enkelt att fixa allt... speciellt inte när man inte är så jävla bra på engelska heller 😅 Ikväll ska jag ringa ambassaden och försöka få fram något mer.

Annars idag så vaknade vi vid 8:30 ungefär och jag hade/har så ont i ryggen. Vi åt en helt okej frukost och har legat själva vid poolen den tiden vi inte fixat med visum. Drack en supergod Lemon juice och åt Cesarsallad till lunch 😋Och vi är som vanligt typ ensamma på hela hotellet. Vi badade jättelänge i poolen. Räknade vem som kunde hålla andan längst under vattnet, vi lekte gris med en boll osv. Barnsliga men fan va kul det var 😂 molnigt idag men lite sol trots allt, det är 32 grader. Så fryser gör vi ju inte.

Klockan är 16:11 och vi ska duscha och göra oss iordning. Vi bor 5 meter från Bluport galleria så vi tänkte dra dit en sväng. Vi har inte råd att shoppa. Men kika man kan ju alltid 😌 en middag på det, kanske nån kaffe eller så sen blir det sängen! Hoppas på kanonväder imorgon 😍

Livet i Thailand

Äntligen har solen varit här, hela dagen ☀️Vi vaknade rätt så tidigt imorse, jag gick upp och såg att det var sol så vi gick ner till frukosten (som var grym) och sen gick vi till poolen. Solsängarna var för övrigt som att ligga i en säng. Vilken skillnad det kan vara på hotell. Det finns solsängar som är dubbelsäng, med sänghimmel. Haha.. vi körde dock på de vanliga idag 😇 Lite moln men solen trängde igenom så vi är helnöjda med dagen. Jag åt grillad focaccia till lunch, solade sen till 16 och då beställde vi in en varsin kaffe i skuggan. Har duschat och fräschat till mig så jag skulle gissa på att vi snart ska ut och äta lite middag. Fia sitter just nu och bokar flygbiljetter till Phuket, dit åker på lördag kväll. Nu är det bara 6 hela dagar kvar i Thailand sen drar vi till Australien (förhoppningsvis) coolt 😍!

Livet i Thailand

Idag har det varit molnigt precis h e l a dagen, men vi har roat oss och haft det supermysigt ändå 😍 Imorgon vill vi dock ha sol, nu vill vi få lite bra bränna och bara ligga på stranden hela dagarna! Eller varför inte den sjukt stora poolen vi nu har på hotellet?

Imorse checkade vi ut från Dvaree diva hotel och valde att boka rum på Amari istället. Ett 4 1/2 - stjärnigt hotell som är extremt stort, fint och bra. Vi är så nöjda! Det låg bara ett par kilometer bort från det andra hotellet vi bodde på och det är så fina rum. Det är väldigt hemtrevlig här, love it. Som sagt, vädret svek oss idag. Vi har istället för att sola bl.a. ätit lunch på ett väldigt nice ställe här i närheten. Dock så var det sååååå starkt. Jag är inte världens mesigaste när det gäller sånt men jävlar. Började svettas under ögonen, det har jag aldrig varit med om förut 😅 Fia beställde in annan mat för att det var så jävla starkt, det gick inte. Det brann i käften så jag beställde in en äppelpaj typ med glass. Mycket bra alternativ. Vi hängde på hotellet ett tag efter det , innan vi åkte till gallerian vi var i igår. Älskar det stället. Fia ville ta fler hål i öronen så det gjorde hon. Vi kollade runt lite bara sen åkte vi till Papa Johns, en restaurang vi spanade in under dagen men som var stängd då. Sjukt mysigt ställe! Var inte så hungrig efter braklunchen med efterrätt och grejer så det blev en förrätt. En laxtoast 😏 Sen beställde vi in lite drinkar, beställde åt varandra. Vi skulle gissa vad den andra tyckte var gott, det var lite kul. Den jag beställde till Fia var god, mangodrink. Den jag fick gjorde dom tyvärr inte lika god men den var ok 👌🏼 Jag har duschat, smort in mig och glidit runt i morgonrock och tofflor. Det måste man ju för att känna lyxen på ett sånt här hotell haha.. nu ligger jag i sängen medan Fia sitter vid datorn. Jag tänkte sova snart 😴 Är det sol imorgon ska jag upp tidigt. Så äre ba! Slänger in lite bilder från dagen.