Imorse runt niotiden lämnade vi Koh Chang för att spendera de sista dagarna i Bangkok. Vi blev upphämtade av en mini-van för en cirka 6h resa. Resan gick väl bra men fick hålla humöret uppe några gånger med tanken på att det är sista långa fordon-resan innan hemkomst.

Vi blev avsläppta vid vårt hotell och det var världens bilentré och vid receptionen kom det två killar som tog varsin väska. Vi blev fyllda av skratt... Har vi kommit rätt?! Men jodå.

Rätt sjaskig men en lite stadsvy från sovrummet.

Får vi se vad vi hittar på resterande dagar men shopping och lite häng vid poolen är redan bestämt 😊

Tre nyanser av himlen. Och en mango shake

Imorse tog vi farväl av Jossan med en frukost.
Nu är hon Påväg mot Koh Tao och fortsatta äventyr. Vi fick fem dagar med Jossan och det var väldigt kul att vi mötte på varandra såhär på andra sidan jorden. Riktigt kul!!!! O vi har haft mysiga dagar med mycket skratt och snack.

Nu ligger vi proppmätta vid poolen efter lunch. Vi har som plan varje morgon att kämpa med solen de sista dagarna nu men slutar nästan alltid lika dant haha. Så, så, sååå varmt så blir inte så långa dagar men vi njuter de timmar vi orkar 😊

Vår toalett och dusch har ett fönstret ut mot rummet. Jättekul tycker vi haha...

Puss o kraaam

Här bor vi de resterande dagarna här på Koh Chang. Vi är nöjda och happy 😊

Idag gick vi upp vid åtta för att äta lite frukost i sängen för att vid nio åka bort, tillsammans med chauffören för dagen, till Lonely Beach för att möta upp Jossan.

Började med att åka bort till en pir där det var mycket shoppingsstånd till en början och sen avslutade med en lång pir med en fyr. Var ett rätt onödigt stop egentligen men var fint att kolla på.

Vi satte oss i den kokheta bilen för nästa stop. Tydligen ett elefant stop. Vi valde att inte rida eller trekka men blev en korg med banan så dom fick lite mat från oss. Jag har varit och är rätt anti allt detta med djur och turister här borta, är ingen alls vidare kombo och vi har tagit avstånd från det under resans gång. Och till en början såg det ändå bra ut, men när vi kom närmare så såg vi ju att dom var fastbundna i foten med en 1m lång kedja och dom stod som "idioter" o ville närmare. Fick ont i magen då... Men vi delade bananerna jämt ut och försökte ändå njuta av dessa mäktiga djur.

Men ja... Ett mål i livet är att få upptäcka dessa kamrater ute i Afrikas natur där det är vi som är instängda. ❤️

Den guppiga och branta färden i den heta bilen var igång igen och vi blev frågade om vi ville kolla på "monkeyshow" men valde att avstå. Så vi fortsatte och de två nästa stop blev vid två vattenfall där vi äntligen fick svalka oss. Så svalt och skönt det var... Att svalka sig i annat än pissljummet saltvatten är ibland att föredra 😜

Från ingenstans hoppade denna lilla vän fram vid vattenfallet. Jag har hållit avstånd från djuren här, försökt i alla fall, men denna var vääldigt svår att undvika... Jag ville aldrig gå där ifrån... men hungern slog in och vi bad chauffören att ta oss till ett matställe.

Vi åkte ett tag och stannade sedan vid ett ställe inne i en liten by, slog oss ned och beställde in maten. För mig blev det Chicken Chasew och oj så god den var!! Mums! Glada i magen som vi blev bestämde vi oss då för att köpa oss en 40minuter båttur i en liten charmig båt genom en flod precis intill. Var extremt mysigt och mäktigt att få åka och se dess natur. Måste man lämna detta snart?

Sista stop blev vid ett tempel. Jag är inte insatt och tyvärr inte så intresserad men var ändå coolt att se.

Blev en hemfärd med några små stop vid viewpoints och Jossans hostel på Lonely Beach för att hämta hennes väska. Sen landade vi vid hotellet vid 18 ungefär så vi var igång hela dagen idag och är nog alla tre väldigt nöjda över dagen 😊

Imorgon tar jag och Emmy in på MAC Hotel här på White Beach som vi bokat. Vi får se hur länge Jossan gör oss sällskap innan hon fortsätter sin resa. Men nu bor hon mitt emot oss i en av dessa bungalows vi övergav här om dagen. Dock med en förvarning och tydligen är hon skedis med kackerlackor så det ska nog gå suveränt.

KRAM PÅ ER!

Jag kan ju inte säga att jag är bra på att uppdatera er här längre. Men så får det vara helt enkelt.

Vi mår i alla fall bra och njuter så mycket vi bara kan nu dom sista veckorna. Försöker att inte ta en lunch vid stranden med vågorna som bakgrundsmusik för givet men jag kan inte rå för det. Nästan i tre månader har det varit ens vardagliga ting, det blir verkligen vardag. Men som jag vet redan nu att jag kommer sakna det väl på hemmaplan igen. Det börjar kännas i både hjärta och hjärna att jag snart är påväg hem...

I dom billiga bungalowens bodde vi i fyra nätter till det blev stop. Jag har bott i sån standard flera gånger under resans gång och är faktiskt något jag ändå föredrar - det enkla, fyra väggar och tak duger för mig.

Men under dessa fyra dagar hade vi besök av två stora, vidriga kackerlackor. En tusenfoting kom upp-krypandes i ögonvrån när jag ligger i sängen en eftermiddag och grädden på moset, vi vaknar om nätterna av klor o klösande i väggarna.

Och ja, må låta fjantigt men när det kommer till djur/insekter så sover jag helst utan dom. Ödlor, fine. Men detta fick oss att ligga raklånga i mitten av sängen med hjärtat lite överallt haha.

Vi bestämde oss för att kolla om det fanns några "riktiga" hotellrum lediga på samma hotell och jajamän. Vi packade ihop våra väskor och sista titten jag gör för att utesluta bortglömda prylar resulterar i att filten jag skakar levererar en råtta som skrämt hoppar ned i hörnet. Om vi var glada för rumbytet? Svar, ja!

Nu är det andra dagen vi bor här. Två rejäla sängar, ac, tv, kylskåp och hör och häpna inga hål i tak och golv. Några ödlor har gjort oss sällskap men inget annat som vi vaknar av på nätterna än så länge hehe.

Igår mötte vi upp en gammal handbollskompis till både mig och Emmy. Jossan, som ni garanterat känner igen. Hon är ute och reser själv och våra vägar korsades tillslut, helt omedvetnes, här på Koh Chang. SJUKT KUL!!

Imorgon drar vi tre på en utflykt här på ön. En bil hämtar upp oss vid nio och sen är valen våra. Vad och vart vi vill. Ska bli spännande 😊

Kram på er!! 80 dagar har passerat idag och jag längtar efter er ❤️

Hallå! Nyss checkat ut från gårdagens boende och nu kan man säga att jag är tillbaka på standard haha. Hotellet bredvid gårdagens hade bungalows för 50kr/natt och person. Vi har bokat tre nätter sen får vi se hur vi gör. Just nu känner i alla fall jag att det känns bra och en bra känsla i magen att vara inom lagom budget.

Annars har Koh Chang varit bra hittills, påminner en hel del om Koh Phangang där jag började resan i februari. Kan inget annat än längta tillbaka till vår härliga terass med alla fem hängmattor upphängda men detta är inte fy skam heller.

Tyvärr var det molnigt när vi kom fram igår vid 14-tiden men var inget vi bekymra oss över, la oss en stund på stranden innan det började åska så då drog vi oss hem tog en dusch och somnade till 19. Dags för middag och äääääääntligen, äntligen o äntligen god thaimat igen. Satt och åt med blixten bakom oss men så saknat och gott det var!!!!!!!!!!!! Wiho!

Imorse kollade Emmy vädret och tyvärr ska det vara molnigt hela veckan och även lite åska. Inte jättepeppande om vi säger så men detta ska gå an 😊

Tyvärr har mitt mål att kunna äta med pinnar väl på svsnsk mark sen inte gått så långt framåt. ​

Sittandes på en varm busshållplats klockan 08.59. Efter en bitter kväll igår med ännu bittrare thailändare som skickade oss till fel ställen för vårt försök till en biljett mot Koh Chang, så började morgonen idag inte mycket gladare. Thailändare är verkligen jätte otrevliga, värre än vad jag kan minnas.

Nu har vi i alla fall fått tag i en biljett, men inte fören 15.30 och den tar oss till Trat där färjan mot Koh Chang avgår, men inte i passande tid för oss. Blir alltså en natt i Trat för färjan över till vårt efterlängtade Koh Chang imorgon. Ja... Två bittra svenska tjejer som försöker hålla humöret uppe ska nu sitta här i värmen i 6h. Men den som väntar på något gott.... Hehe.

Igår gick resan jätte smidigt, lämnade hotellet på Boracay runt 06.30, båten över till Caticlan där de flesta planen var försenade. Men vi blev förflyttade till ett tidigare plan, som också var försenat, än det vi bokat. Efter en lite svajig resa till Manila i det lilla och otäcka propellerplanet så blev det ett tag väntade på flygplatsen. Tyvärr inte det smartaste eller nyaste systemet för transfer mellan terminalerna så vi ska tacka och bocka för att vi fick åka med på det tidigare planet från Caticlan. Väl fastspända på nya planet så var det en hyfsad fin kontrast mot det tidigare propellerplanet, 3x3 säte på bredden och hur långt som helst, härlig köttgryta med ris och valfri film.

I Bangkok tog vi taxi in mot stan där vi gick en liten bit tills vi hittade vårt rum för natten. Över budget men förhoppningsvis så jämnar det ut sig i Koh Chang. Kvällen slutade sedan i lite tröstshopping och sen en middag på donken.

Och ja... Nu längtar vi till vi får landa de sista veckorna i Koh Chang. Bangkok föll mig inte i smaken denna gång heller.

Kram på er!!! (Detta läggs upp när wi-fi finns men är antagligen skrivet för ett tag sen)

Update: nu sitter vi på donken (igen haha) o väntar in bio klockan 11.00. Lite tidsfördriv 😊

Lite blandade bilder från senaste dagarna i brist på annat. Men imorgon bitti går turen mot Thailand i alla fall. Vi sitter nu och lunchar och ska snart försöka hitta en segelbåt för att ta en runda i solnedgången 😊

Hej på er! Extremt dålig uppdatering nu för tiden, just nu pga att vi för det mesta är wi-fi lösa. Skönt och oskönt på samma gång.

Vi mår i alla fall toppenbra, vi bytte boende igår förmiddags så nu bor vi i ett litet rum lite längre in mot centrala delen av White Beach. Vi bor precis vid vägen så buller och trafik dygnet runt men det går bra och är bara några minuter ned till stranden 😊

Konstigt nog är det kaos(hehe, vad annars?) och sängen är i det minsta lagret men fungerade utmärkt inatt.

Stranden, som har blivit utsedd till en av världens finaste stränder, är helt fantastisk verkligen!!! Men vi och alla alger lyckades tyvärr tajma in varandra suveränt... Tråkigt för det förstör helheten och bada vill man och behöver man i denna värme. Men vi försöker hitta lite hål i den gröna alghinnan och när man väl kommit ut en bit lugnar det sig lite i alla fall 😊

Den 10onde flyger vi vidare mot Thailand och Ko Chang och spenderar våra sista veckor där. Emmy var där förra året och trivdes bra så vi får hoppas vi gör detsamma även denna gång. Vilket jag garanterar att vi gör och jag ser fram emot att återvända till Thailand 😊 Hörde jag Padthai och chokladokaffemjölk?!?! Haha jaaaaa!!!!!!!!!!

Lyckats få mig två munsår men annars är livet på topp. Sista månaden nu blir att intala sig själv att komma ihåg att njuta... denna paradisbubbla som funnits i 69 dagar idag är snart slut och detta bör man ju inte börja ta för givet.

Men visst fan är man lyckligt lottad?! Och evigt tacksam är jag för detta 😊