First stop --> Bali

Så hela resan började med att vi gav oss iväg från Vellinge Väster vid fem tiden den 29 Januari 2016 och stoppet var Kastrup flygplats. Vi flög sent på kvällen med destination Bali och mellanlandning för någon timme i Doha. Vi flög med Qatar airways och vi var väl sådär nöjda, inte särskilt hjälpsamma eller trevliga flygvärdinnor och maten gick inte att äta. Men tur att det var stopp i Doha så vi kunde få i oss något att äta.

Dag 1 - Bara chillade på hotellet/stranden och kollade in närområdet.

Här nedan ser ni vårt hotellrum och sängarna var väldigt sköna att sova i.

När vi väl kom fram till Bali så hämtade hotellets flygtransfer upp oss - så det var smidigt! Hotellet vid bodde på för fyra nätter hette Vasanti Seminyak Resort ***** och låg i en ganska stor stad som hette Seminyak. Vi kom mitt i regnsäsongen så det regnade/öste ner de två sista dagarna men två dagar hade vi helt OK väder. Hotellet var verkligen jättefint och otroligt bra service. Just där vi bodde och rörde oss var väldigt fullt med turister och lokalbefolkningen var inte ute efter något mer än att sälja. Vi var inte så förtjusta i Bali och innan vi åkte hade vi höga förväntningar.

Dag 2 - Vi åkte ut på en dagsutflykt till ön Gili Air. Denna ön var väldigt fin och lokalbefolkningen var väldigt trevliga och hjälpsamma. Det är inte tillåtet med någon form av motortrafik på Gili öarna så man tar sig runt med åsnor/vagn och transporten till öarna sker endast med båt. När vi åkte båten ut simmade delfiner inte långt ifrån båten så vi kunde se de! Fantastiskt fint!

Dag 3 - Vi hade bokat in en dagsutflykt med privat chaufför som körde runt oss på Bali och visade höjdpunkterna runt om Bali:

- Blabatuh village, det var ett vackert vattenfall.
- Padangaling, här besökte vi en skola och fick medverka på en lektion. Detta var hur kul som helst och barnen verkligen uppskattade att gå till skolan. Vi har nu i efterhand skickat en världskarta/Atlas bok till skolan för att barnen ska få möjlighet att se en världskarta och fatta sig en bild av vart Sverige ligger och hur långt det är till Bali för oss. Vi åt även traditionell Balinese lunch på ett lokalt ställe nära skolan som vi (trodde) vi var nöjda med.. Men inte långt efteråt började jag få ont i magen och då förstod jag att jag hade blivit matförgiftad och någon timme senare var jag liggandes på toa konstant i 18 timmar.
- Perean, kaffe plantage.
- Bedugul, tempel.
-Jatiluwih, ris terrace.

Dag 4 - Bara chillade på hotellet och jag försökte att bli frisk.

Summan utan Bali var att vi var glada av att åka därifrån! Men väldigt nöjda av att ha besökt en skola och träffat söta barn! Gilli Air var också fint att besöka och vi skulle kunnat spenderat mer tid där, mer än endast tre timmar (resten av tiden gick åt till transport).

Nästa stopp --> SYDNEY

Hej'å'hå

Hej'å'hå

Är det inte ett passande namn för bloggen? Det är ju det uttrycket vi använder oss mest av - så det är ju nästan en självklarhet.

Det kommer att vara jag, Linnea, som kommer att skriva bloggen men jag kommer att hålla pappa uppdaterad och medveten om vad som skrivs.

Bloggen startas i syfte med att hålla en "dagbok" över denna fantastiska resa vi gör "down under" och att ni som vill kan följa med på detta äventyr. För att kunna komma ihåg så mycket som möjligt från resans gång är ju det bästa att skriva ned allting och en blogg är ju ett ypperligt tillfälle att göra detta, så länge man kommer ihåg att uppdatera den (men det ska vi verkligen prioritera).

Jag kommer att skriva ett mer detaljerat inlägg angående planerna för kommande platser och vad vi gjort hitintills.

Kram på er alla och något att suga på karamellen till nästa inlägg får ni två bilder från fallskärmshoppningen pappa och jag gjorde för ett par dagar sedan i Byron Bay.