Mat og oppskrifter

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er noen fan av salat og synes det er en skikkelig kjedelig rett. Jeg har aldri vært den typen som bestiller salat på restaurant for eksempel, og den eneste salaten jeg virkelig syntes er god er den jeg har fått servert hjemme hos mamma! De lager nemlig en kyllingsalat med bacon, egg, forskjellige grønnsaker OG en skikkelig digg dressing til med hvitløksbaguetter ved siden av. Kanskje ikke den sunneste varianten, men definitivt en veldig god en!

Det siste året har jeg testet ut flere forskjellige retter med mozzarella, og funnet ut at det alltid er en vinner. Så, hvorfor ikke lage en salat med mozzarella? Kanskje litt fersk basilikum, tomater og løk? Så ballet det bare på seg, haha! Jeg trasket rundt i butikken og fylte handlekurven med alt jeg liker, og fant tilslutt ut at jeg måtte ha brushetta ved siden av også.

❥ INGREDIENSER ↓

Olivenolje
Balsamico
Salt & pepper

Jeg endte opp med å kjøpe to baguetter til bruschettaen som skar opp i mindre biter, før jeg dyppet dem i en blanding med olivenolje, balsamico, hvitløk og salt. Før jeg satte dem inn i ovnen strødde jeg litt parmesan over. Mens jeg ventet på baguettene i ovnen kuttet jeg opp tomat og løk sammen med det andre jeg ville ha i salaten. Da baguettene var ferdige la jeg tomater, løk og basilikum på toppen og serverte ved siden av. Dette ble utrolig godt og jeg tenkte at jeg måtte dele det med dere! Istedenfor dressing brukte jeg olivenolje og balsamico i salaten i tillegg til salt og pepper. Det er ikke så mye mer som skal til, synes jeg! Siden vi brukte tre forskjellige oster så ga jo dette også mye smak til salaten, og den ble absolutt ikke kjedelig. ❤

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

Hverdag

Mandagen startet ganske blå da vekkerklokken ringte kvart over seks i går morges. Det er lenge siden jeg har vært så trøtt om morgenen, og det har nok noe med at det ikke er like lyst ute lenger. Jeg synes høsten er en av de fineste årstidene, men den har sine ulemper også. Det er en helomvending å gå fra å våkne til solskinn, til at det er like mørkt som om det skulle vært kveld. Det er på denne tiden av året den berømte vinterdepresjonen sniker seg på, og da er det deilig at man ikke våkner alene. Snilleste Alexander lyste opp morgenen med nytraktet kaffe og frokost før jobb, og plutselig var ikke mandagen så blå likevel!

Etter jobb var det duket for middag på Campo De Fiori for vin- og matsmaking! Denne restauranten besøkte jeg da jeg jobbet med artikkelen for Bogstadveien Magasinet, og jeg lovet at jeg skulle komme tilbake. På fredag fikk jeg en super koselig telefon fra Fabio som lurte på om vi ville komme i går og da kunne vi jo ikke si annet enn ja, takk! Vi hadde sett for oss en enkel middag med prøvesmaking av et par viner til, men det som møtte oss var noe helt annet. Vi ble tatt imot med åpne armer av Fabio, før vi ble vist til et pyntet bord for 8 personer. Dessverre var det flere som hadde meldt avbud i siste liten, så det var kun Alexander og jeg som kom. Dette gjorde heldigvis ingenting, og det som skulle bli en vinsmaking ble heller en hyggelig middag med to i vinbransjen som presenterte hele 9 forskjellige viner fra Palladino. Dette er en bransje vi ikke er så godt kjent med, annet enn til fyll og fanteri selvfølgelig, men hensikten med middagen var å få en forståelse for hvordan vin og mat går sammen. Noe vi i Norge kanskje ikke er såå godt kjent med, i hvert fall ikke de på min alder og yngre.

Til vinene fikk vi servert en deilig italiensk 3-retters med pasta til forrett, lam til hovedrett og ost til dessert. Samtalen gikk i ett og det var veldig hyggelig! Jeg har vært på vinsmaking i Italia før, men dette ble noe helt annet ettersom vi bare var fire stykker som nøt et deilig måltid sammen med vinene de presenterte. Det var med andre ord ikke den tradisjonelle "smak og spytt ut"-runden som jeg har vært med på en gang tidligere, haha! Vi fikk en introduksjon som forklarte hvordan vinen ble produsert, litt informasjon om alkohol generelt og hvilke kjemiske effekter som oppstår i munnen når man blander mat med forskjellige viner. Utrolig interessant og absolutt en bransje som har mye interessant å by på. Med andre ord så var det en veldig hyggelig mandag i går og den var mer rød enn blå, for å si det sånn ;) Håper dere også hadde en fin start på uken!

For et par uker siden fikk jeg jobb hos Bogstadveien Magasinet som journalist og fotograf. Dette er livsstilmagasinet for hele Majorstuen som kommer ut fire ganger i året. Denne gangen har jeg dekket delen om mat i magasinet, og løpt Majorstuen rundt på forskjellige restauranter og dokumentert for en artikkel jeg har skrevet som kommer ut i oktober. Stas!! Jeg har alltid hatt veldig lyst til å utvikle meg når det kommer til bilder og tekst, og jeg tror absolutt jeg har funnet det rette stedet å starte.

Bilder fra La Såda & Publiko, tatt av meg.

Artikkelen jeg har skrevet denne gangen handler om høstmat og inneholder flere restauranter som du bør besøke denne høsten. Jeg har med andre ord vært på restaurantbesøk hver dag i en uke, smakt på himmelsk mat av forskjellige sorter og blitt kjent med flere av de superhyggelige eierene på de forskjellige restaurantene.

I dag skal jeg innom Campo de Fiori, en super koselig italiensk restaurant, for å smake på deres nye meny og et par viner de har fått inn. Det gleder jeg meg veldig til! Håper dere har en fin start på uken <3

• 42 Lesere

Interiør, Leilighet

Riktig god lørdag! Beklager for null og nada oppdatering de siste ukene, det har rett og slett ikke vært noen tid til overs for bloggen. Jeg lover å fortelle dere mer om hvorfor senere, men kort fortalt så har jeg fått meg ny jobb OG selvfølgelig klart å pådra meg en hjernerystelse. Jeg har ikke tellingen på hvor mange ganger jeg har hatt uflaks dette året, eller rettere sagt; skadet noe. Snakk om å være klumsete... Er det ikke kneet som får kjørt seg etter et kraftig fall, så er det hodet. Den siste uken har jeg sittet hjemme med veggen som underholdning, for som dere kanskje vet kan man ikke oppholde seg foran verken pc-skjerm eller tv-skjerm, så det er godt å føle seg litt bedre nå i hvert fall ettersom det klør i fingrene etter å blogge.

Da jeg flyttet i mai lovet jeg dere interiøroppdateringer på leiligheten, men for å være ærlig har det egentlig ikke skjedd noen ting før nå. Vi har brukt flere timer i forskjellige butikker for å finne den type stilen vi vil ha hjemme, hvilke farger vi vil ha på veggene, testet litt forskjellig og endelig har vi kommet i gang! Fremover skal det skje veldig mye, og jeg håper ikke det tar såå lang tid før vi er ferdige. Vi har allerede gjort en endring, og det er å få inn en ny sofa og ommøblere stuen litt. Her er litt før/etterbilder:

FØR

ETTER

Ble ikke dette mye finere så vet ikke jeg, altså! Vi er jo ikke ferdige, men vi har i hvert fall kommet et lite stykke på vei. Det er jo en del som mangler, og vi må blant annet finne ut av hva vi skal gjøre med TV-en, for den har vi nå koblet fra og bare satt fra oss. Haha! Men men, alt i sin tid. Vi har også planer om å få malt her inne, men vi vet ikke helt hvilken farge vi skal ha her enda. Vi har bestemt oss for farge på soverommet og i gangen, så vi må ha noe som går i ett med det vi har valgt der. Er det noen farger dere synes er fine som vi bør ta en titt på? Resten av dagen skal vi gjøre et par små ærender før jeg skal bort til en venninne fra jobb i kveld. Håper dere har det fint!

Kypros

I'm gonna miss having this for breakfast every day...

Åhh... Så tomt det føles ut når koffertene er pakket sammen og man lukker igjen døren for siste gang på hotellrommet. Denne gangen hadde jeg absolutt ingen ønske om å reise hjem, og det kjennes på kroppen at jeg kunne blitt her minst en uke til. Likevel er det mye hjemme som venter, oppgaver som må fullføres og den hektiske hverdagen som smått kryper tilbake.

Denne ferien har vært den beste investeringen på lenge, og vi har kost oss maks. Det har jeg vel kanskje sagt et par ganger allerede, men jeg føler bare for å uttrykke meg skikkelig denne gangen. Som regel har disse feriene blitt tatt litt forgitt, men denne gangen er det noe helt annet. Jeg har nok aldri klart å slappe av på lik linje som nå, og det føles ut som at batteriene er fulladet igjen. Noe de ikke har vært på veldig lenge, og det er utrolig deilig!

.. GONNA MISS THIS PLACE ↑

Kypros
Jeg skrev før vi dro at denne ferien var etterlengtet, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hatt en så fin ferie noen gang. Skuldrene gikk i gulvet idet vi ankom Gardemoen, og det har ikke vært en eneste antydning til stress. Absolutt alle oppgaver ble lagt igjen hjemme, alle dumme tanker og stress har ikke blitt kjent på en eneste gang.

Først og fremst; hotellet! Et avslappende hotell med god mat, nydelige omgivelser og luksus. Vi har tilbragt alle dagene på hotellet og tatt en lokal buss inn til sentrum på middag om kvelden. Etter solfylte dager enten på stranden eller ved bassenget, har vi kjøpt en flaske vin og delt på terrassen til synet av solnedgangen. A m a z i n g!
Jeg kan ikke si annet enn at vi har kost oss gløgg ihjel her, og at jeg absolutt ikke har noen ønske om å reise hjem. Vi har spist på så mange fine restauranter og i går hadde vi reservert bord på en fin tapas restaurant. Vi bestilte totalt 8 forskjellige småretter, og drakk en flaske prosecco. Ikke at vi hadde noe spesielt annet å feire enn at vi er på ferie, og at dette har styrket forholdet. Vi har endelig fått lov til å bare være kjærester, uten noen form for forstyrrelser.
I kveld er det duket for den siste middagen, den aller beste, som vi har spart helt tilslutt. Om det ikke har kommet tydelig frem, så er vi begge svært opptatt av god mat - nye smaker og opplevelser! I dag skal vi tilbake til en av de første restaurantene vi besøkte, nemlig en helt fantastisk biffrestaurant! Jeg skal ta bilder og fortelle mer om dette senere. Jeg håper dere har det bra! Takk for fine tilbakemeldinger på de siste innleggene mine, det settes stor pris på! Klem.
  • Kypros
  • 215 Lesere

Kypros

I kveld var du veldig vakker.

Kypros

Hei dere! Nå har vi endelig fått landet her på Kypros, og det er såå fint her. Det kjentes virkelig på kroppen at denne ferien trengtes, og skuldrene senket seg med en gang vi gikk ombord i flyet på Gardemoen. Det var ikke før vi ankom hotellet vi innså hvor fint det faktisk var. Selv om bilder sier mer enn tusen ord, sier synet enda mer! Siden rommet ikke var klart da vi kom frem, gikk vi oss en oppdagelsestur. Hotellet er virkelig et avslappningshotell med spa, flere badebassenger, høye palmetrær, stranden rett utenfor dørstokken og myke solsenger med hvite gardiner som skjermer solen. Absolutt helt fantastisk!

SENTIDO SANDY BEACH

TODAYS BREAKFAST

I dag stod vi opp tidlig og gikk ned til frokost. Hotellfrokost må være noe av det beste jeg vet! Det er så innmari luksus å våkne opp i en hotellseng og gå til frokosten hvor det som regel er mat for en hver smak. Her var det alt du kan tenke deg av alle typer egg - stekt, kokt, omelett -, grønnsaker, friske frukter, ferskpressede juicer, nybakt brød og diverse pålegg. Kaffen smaker også kjempe godt her! Etter frokosten skiftet vi om til badetøy og la oss langflate på solsenga, akkurat slik vi begge pleier å gjøre på ferie! Helt helt perfekt og absolutt en tilværelse jeg har lengtet etter hele sommeren! Nå sitter vi på verandaen og nyter et par glass vin, før middag litt senere i kveld.

PS. Stikkontaktene her er annerledes enn de i Norge, som vi ikke var klar over, så det spørs litt hvor mye jeg rekker å blogge før macen tar kvelden. Men følg meg på Instagram hvis du vil ha flere oppdateringer: @heidinathalie.

Hverdag

Hei dere! Etter mye om og men har jeg bestemt meg for å komme tilbake til min tidligere plattform, og jeg angrer ikke ett sekund! Etter at jeg bestemte meg for å skifte bloggplattform tidligere i år har det skjedd innmari mye på kort tid, som har ført til at jeg ikke har hatt mulighet til å prioritere bloggen. Nå er det heldigvis andre boller, og da bestemte jeg meg for å blogge hos Nouw igjen. En plattform jeg er godt kjent med etter å ha blogget her tidligere, og et sted hvor jeg kan ha alle de fine bloggerne jeg følger på ett og samme sted.

• • • • • • • • • • • • • • • • • •

På fredag setter vi kursen mot Kypros for en etterlengtet ferie, og jeg gleder meg skikkelig! Denne ferien er virkelig fortjent etter en lang sommer med oppussing og jobbing, og det skal bli godt å få litt varme på kroppen etter noen kalde dager inne på kontoret. Vi bestilte turen for ca. tre måneder siden, og det føles ut som at vi har ventet i evigheter på avreisedagen før den plutselig var rett rundt hjørnet! Selv om vi har hatt tre seige måneder å vente, er jeg igjen sent ute med alt som skal ordnes før avreise. Dette er vel noe jeg burde ha lært av de siste x antall gangene jeg har vært på reise, men nei. For å nevne et eksempel, kan jeg jo fortelle at jeg sist gang fant ut at jeg plutselig trengte et GoPro kamera kun timer før avreise, og fant ut på veien til flyplassen at jeg hadde røsket med meg det dårligste som var å finne på markedet.

I år har jeg virkelig tatt kaka, og klarte å knuse telefonen like før vi skal dra. Heldigvis har skjermen blitt fikset og jeg kan hente telefonen allerede i morgen! De siste dagene har jeg vært i full sving med å laste ned Podcaster og kom på i farten at jeg ikke hadde funnet en bok til ferien. Tidligere denne sommeren har jeg lest meg gjennom Linnea Myhre sin Evig Søndag og Kjære, og nå var det på tide å svinge innom bokhandelen igjen.

Jeg har alltid vært begeistret over bøker som forteller sanne historier enten om krigen, kjærlighet, skjulte hemmeligheter og den siste tiden har jeg blitt svært opphengt i uløste saker verden rundt. Ikke alltid noe jeg kan kjenne meg godt igjen i, men noe som virker spennende og som gjør dagen i sola litt mer interessant. Jeg kom over en artikkel tidligere i dag, selvfølgelig en +-artikkel som jeg ikke fikk lest, om en bok som heter «Går du nå, er du ikke lenger min datter.» av Anne Bitsch. Etter et par søk på Google, fant jeg ut at dette var en bok jeg måtte ha!

Det er fremdeles mye som gjenstår som skal fikses, men det ordner jeg nok i løpet av morgendagen og torsdag! Jeg har faktisk ikke fått brukt så mange sommerklær denne sesongen, ettersom jeg bare har vært på jobb, så det skal bli godt å få på seg de fine sommerantrekkene igjen! Fremover kommer jeg til å vise dere litt av prosjektene vi har jobbet med her hjemme, og selv om det har vært lite aktivitet på bloggen har det skjedd mye behind the scenes. Jeg har tatt før/etter-bilder av alt vi har gjort, og dette kommer jeg selvfølgelig til å vise dere etterhvert. Hvor mye blogging det blir på ferien vet jeg ikke enda, ettersom at de fleste hoteller i utlandet har en tendens til å ha litt tregt internett. Likevel satser jeg på at det blir et par oppdateringer underveis! Lots of love ♥

I dag har jeg noe morsomt å fortelle dere; fra og med nå er jeg en del av Femelle-bloggerne. Jeg syns dette er utrolig spennende og jeg gleder meg til å blogge videre her inne. Jeg har lenge vært en stor fan av denne plattformen, og er veldig takknemlig for å kunne være en del av den. Ikke minst så er det veldig motiverende og det gir en liten boost i bloggsjela som har vært litt uten inspirasjon i det siste. Jeg gleder meg til å gi dere et innblikk i min hverdag, mye mer enn tidligere og til å få brukt den kreative siden min litt mer. Ting har gått veldig på autopilot siden like før jul, og disse kreative tingene jeg vanligvis driver på med har vært pakket ned i en skuff. Det skal derfor bli godt å skrible litt, ta litt bilder og få litt utløp for mye av det som skjer. Fra nå av kan dere altså finne meg på heidinathalie.femelle.no Jeg håper dere fortsetter å følge meg, selv om jeg har byttet plattform! :) Xx.