Krakow 2017

Idag har vi faktiskt bara vandrat runt i stan, så istället för en massa onödig text kommer lite bilder istället!

Imorgon vid 14.40 lyfter flyger hem mot Skavsta igen, men här finns det trots det inte några sura miner för i övermorgon åker vi till Malta! Vi byter storstadslivet mot sol och bad i nästan sex dagar, helt okej för min del!

Krakow 2017

Igår strosade vi mest runt på gatorna och tog det lugnt. Vädret var lite kyligt men ändå helt okej! Vi tog oss äntligen ut till Kazimierz, de judiska kvarteren och det var verkligen värt den extra promenaden. Så mysiga kvarter och restauranger. Vi slog oss ner på uteservering och drack gott för att vila en stund.

Mitt i allt när vi gick där dök det lilla torget på bilden ovanför upp i en korsning. Det såg väldigt mysigt ut med thailändska glassrullar, några matställen och en bar samt hängmattor att lägga sig i.

Vi slog oss ner längs floden för lite högläsning ur nyinköpta boken "I was doctor Mengeles assistant".

Ursäkta snapbilden, men jag måste visa dessa godingar! Vi båda har fallit pladask för dumplings, de fyllda degknytena. Det är någon sorts dumplingfestival här just nu så på ett litet torg i gamla stan finns massa olika stånd där dom säljer dumplings till sent på kvällen. Igår hängde vi där och smakade på några men idag tänkte vi faktiskt äta middag där!
Nu ska vi strax dra ner på stan igen så dagens inlägg kommer förmodligen senare ikväll, ha det bra så länge!

Krakow 2017

På Birkenau fanns inga utställningar, så där var guiden rätt bra att ha. Rälsen ni ser på bilden är 800 meter lång och går genom nästan hela området (20 gånger större än Auschwitz). I mitten ungefär stannade tåget och alla ombord fick gå av för "the selection". Dr Mengele som de flesta säkert hört talas om avgjorde vilka som såg ut att kunna arbeta och vilka som skulle direkt till gaskamrarna längre ner längs spåret.

Området var RITKIGT stort. Om jag inte minns helt fel hade de fyra gaskamrarna tillsammans en kapacitet på 8000 människor om dagen, då kremerades alla efteråt också. Bilden nedanför visar det som finns kvar av ett av krematorierna.

När kropparna brändes bildades förstås väldigt mycket aska. Askan kastades ut i vattendrag, väldigt mycket i den stora floden Wisla men också i mindre vatten som på bilden nedan.

Människorna bodde förstås inte bekvämt inne på området. I barackerna gjorda av tegelstenar fick det rum drygt 600 människor. Vi var in i en av dem och jag låter bilderna berätta.

Jag avslutar med ett viktigt budskap och jag hoppas att världen ska slippa vara med om något liknande någonsin igen.

Hejhallå!

Igår gjorde vi faktiskt ingenting alls, så därför tänker jag hoppa över det. Vädret var riktigt kasst så vi fördrev tiden genom att se lite film och gå till köpcentret för billig lunch.
Idag däremot var en mer intressant dag, vi har nämligen varit till Auschwitz och Birkenau. Vi valde att åka på en arrangerad tur med SeeKrakow som företaget heter. Såhär i efterhand skulle jag nästan rekommendera att man åker till Auschwitz på egen hand och köper en guidebok, det gick tyvärr väldigt fort med guide och vi hann aldrig läsa några skyltar eller stanna och titta lite extra på något. Dessutom pratade guiden rätt dålig engelska så vi båda hade lite svårt att uppfatta allt hon sa. Till Birkenau däremot var det rätt bra med en guide eftersom det inte finns några utställningar där och därmed inte heller några skyltar att läsa. Utan en guide hade vi alltså inte förstått så mycket.

Jag tänkte dela upp det här i två delar, en för Auschwitz och en för Birkenau. Vi börjar här med Auschwitz:

Det var en rätt speciell känsla att se den välkända skylten "Arbeit macht frei" på riktigt och att gå genom den in till lägret, precis som alla fångar gjorde dagligen till och från sina slavjobb. Lite kusligt också med alla tegelbyggnader omgivna av taggtråd som jag så många gånger sett i historieböckerna i skolan.

Bilden till vänster behöver knappast någon mera förklaring, det är bara för hemskt och så svårt att förstå att något sånt här har hänt på riktigt. Den pokalliknande statyn till höger innehåller aska från människor som kremerades vid Auschwitz.

Dokument i alla dess former fanns det hur mycket som helst av. Listor med judar som kommit till lägret, personer som avrättats och på den här bilden personliga filer med orsaken till varför de transporterats till lägret. Hur sjukt är det inte att en av dem hamnade där för att ha lyssnat på en utländsk radiostation?!

Inne i de olika byggnaderna fanns olika utställningar där man fick se bland annat hur det såg ut där fångarna bodde men också fångarnas tillhörigheter som skor, borstar, resväskor och det värsta av allt: nästan två ton hår. Kvinnors hår såldes till textilindustrin och de tvingades klippa av allt. Bilden till vänster är tomma burkar som tidigare innehöll Zyklon B, giftet som användes i gaskamrarna.

På innergården här avrättades personer genom att bli skjutna. De stod framför den gråa fyrkanten framme vi tegelväggen. Fönstren på byggnaden till vänster är täckta för att personerna inne i byggnaden inte skulle se massavrättningarna som pågick utanför.

I byggnaden till höger i bild fanns en massa olika celler. Bland annat så kallade "starving cells" där fångarna svalt ihjäl och "standing cells" där fångarna fick stå i ett mörkt rum på 90x90 cm tills de dog.

Auscwitz var till huvudsak ett arbetsläger och de flesta som gasades ihjäl gjorde det vid Birkenau, men i början pågick även den typen av avrättningar vid Auschwitz också. Uppe till vänster syns gaskammaren, som faktiskt är rätt välbevarad. Under rundturen fick vi gå in i den och det var verkligen sjukt att tänka på vad som har hänt där. Kapaciteten där var inte så stor, det var "bara" 300-400 som dog varje dag. Luckan ni ser på bilden bredvid är där de släppte in gasen som på bara en halvtimme hade ihjäl alla där inne. Bilderna under visar ugnarna där kropparna sedan kremerades.

Under rundturen fick vi se de viktigaste delarna av lägret, vi har alltså inte varit in i alla byggnader på området. Trots det var det väldigt mycket att ta in på en och samma gång.
Nu blev det här ett väldigt långt inlägg, så Birkenaudelen kommer en annan gång. Godnatt så länge!

Hej på er!
Klockan börjar närma sig midnatt och jag känner att jag är rätt så färdig för sängen. Det har varit en väldigt lugn dag, men trots det börjar krafterna ta slut. Vid ungefär klockan 13 tog vi en über till en strand ca. 10 km från lägenheten och där hängde vi sedan fram till klockan 17. Vädret var på topp, solen stekte på och temperaturen låg på 35-36°C så det var riktigt skönt att kunna svalka sig i sjön med jämna mellanrum. Vi passade även på att äta lite glass och dricka slush för att kyla oss. Stranden, plaza Bagry, var kanske inte den bästa men det var helt klart värt ett besök ändå!

Väl hemma fräschade vi upp oss innan vi gick ner mot stan för att äta middag. Idag hamnade vi på stora torget igen men en annan restaurang, en pizzeria. Vi drack öl och radler (öl med citronläsk, rekommenderas starkt!) och njöt av den varma kvällen på uteserveringen. Innan vi vände hemåt traskade vi runt vid marknaden som fortfarande var öppen och tittade på allt hantverk samt köpte mera slush (ja, jag har cravings).

Inte en speciellt händelserik dag, men väldigt trevlig ändå! Imorgon ska temperaturen sjunka rätt mycket till just över 20 grader, så vi planerar att promenera runt lite extra mycket när vi slipper drunkna i svett samtidigt.

God kväll!

Idag har det varit riktigt varmt här, 35 grader som mest. Vi började dagen med frukost på balkongen för att sedan ta en über till andra sidan floden Wisla. Tanken var att vi skulle hänga på en strand och bada i en pool, men vi kom dit bara för att märka att poolen var tömd på vatten och stranden igenväxt. Lite besvikna blev vi men vi tänkte inte så mycket mera på det utan traskade istället iväg längs floden och in mot centrum vi det kungliga slottet.

Hettan gjorde dock att vi inte orkade vandra runt där allt för länge trots att vi svalkade oss med billig men god glass vid floden, så vi bestämde oss för att gå vidare och äta lunch på en uteservering. Därefter kände vi att orken började ta slut så vi tog oss hem mot lägenheten och vilade ett tag medan temperaturen sjönk lite utomhus. Nu på kvällen har vi varit i Galeria Krakowska, en galleria med 270 butiker som har öppet till klockan tio (!) för att shoppa lite och äta middag. Vi kom hem runt halv elva och avslutar nu dagen med jordgubbar ute på balkongen.

Krakow 2017

Varma hälsningar från Krakow kommer här!

När vi steg av planet på eftermiddagen låg temperaturen på 32°C, lagom skönt tyckte vi då vi hade allt för mycket kläder på oss och tunga väskor att släpa på. Väl framme på vårt mycket fräscha airbnb slängde vi på oss lite mer lämpliga kläder och gick ut för att utforska staden som visade sig vara riktigt vacker!

Vi började med att äta en rätt tidig men god middag på en restaurang just före centrum, tagliatelle med lax, sparris och mascarponesås för båda. Mums! Därefter strosade vi mest runt och tittade på fina byggnader i flera timmar innan vi bestämde oss för att gå hem och äta kvällsmat på balkongen. Fin avslutning på fin dag!