Hei🌸🌸🌸☀️
Nå sitter meg og Anine nok en gang på buss på vei til noe nytt spennende! Vi skal nemlig på seilskute fra mandag til fredag⛵️⛵️Her skal vi både hjelpe til å lage mat, vaske og lære å sette seil og styre på egen hånd! Ruten går fra Hervey Bay (som vi er på vei til nå) til Brisbane. Vi vet egentlig veldig lite om hva som skal skje eller hvordan det kommer til å bli men jeg skal fortelle alt når jeg kommer hjem!! Vi vet hvertfall alt det blir en opplevelse for livet

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - Klikk her

bildet over fra Noosa

Hei igjen fra meg som sitter på tog hjem fra Noosa!! 🐬🌊☀️

For noen dager vi har hatt! Fra første stund fra ferien begynte kl 1500 da skolen ringte ut, var Anine sin hostmor klar med bil som jeg la fra meg skoletingene mine og videre løp vi fra bilen til bussen videre til toget som til slutt ankom Brisbane en gang mellom 17 og 18! Nora kom og møtte oss på veien og vi fikk møte hennes helt nydelige familie som hadde kjøpt inn taco som vi lagde med brownies til dessert som vertsøsteren hadde bakt kun til oss! Skikkelig herlig hele gjengen!! Savner Nora og familien allerede....:( to andre norske venninner, Sunniva og Tina kom også å spiste taco og kake med oss!! Kos kos kos.

Vi sov hos Nora fredag til lørdag og våknet tidlig lørdagen for å ta toget til litt utenfor Brisbane, der en Skandinavia festival holdes hvert år! Der var vi i omtrent to timer kanskje, og kjøpte alt fra Noeske vafler med brunost (som jeg egnt ikke liker), kanelboller, svensk smågodt (VAR SÅ DIGG), lemonade osv! I tillegg var det masse morsomt å se på og bli underholdt av som både dans, musikk, sang og noe bunadlignende drakter. Var veldig morsomt å dra innom å se, men vi hadde ikke trengt noe lengre tid enn akkurat det vi hadde før vi skulle videre til Sunshine coast samme dagen!

Bilde til venstre er av Nora og fineste huset hennes. Skikkelig typisk sånn australsk strandhus.
Bildet til høyre er fra Skandinavia festival av Victoria og Mari som vi bodde hos i Sunshine coast som kom og møtte oss der og tok oss med hjem til de, eneste bildet jeg tok på festivalen....

Såååå kom vi da til Sunshine coast på ettermiddagen lørdag og dro på fest til noen australske venner av Mari og Victoria👸🏽🌸

Dagen etter leide vi en liten båt og hadde to timer på vannet, været var vi ikke heeelt heldig med, men det var helt greit, men ikke så altfor mye sol, som var litt kjipt denne ene gangen vi hadde leid båt.. her nede ser vi sjeldent på værmelding siden vi er vant til sol hver dag 😅

På kvelden bestilte vi litt takeaway mat og satt oss på en topp å så solnedgangen som var skikkelig koselig! Her ble vi i flere timer å bare snakket og lite oss med mat og musikk til der ble helt svart og litt kaldt og vi bestemte oss for å dra hjem å se en film

Dagen etter var det avreise for meg og Anine videre til Noosa kl 1500, så vi fikk hele formiddagen hos Victoria i Sunshine! Her inviterte hun noen av hennes australske venninner til et aldri så lite pool party!! Og det var bare såå kjekt å møte et par av hennes venninner fra skolen

Turen gikk deretter videre til noosa, som var en busstur på omtrent 90 minutter fra Sunshine! På togstasjonen ble vi plukket opp av verdens herligste dame og hennes to jenter på 9 og 11, som vi skulle bo og sove hos i to netter. Dette er venner av anines hostmor som vi var så heldig som fikk bo hos. Vi var ganske slitne fra å farte rundt hos alle og ble tatt imot med en rask biltur for å få sett de fineste stedene i nærheten og da vi kom hjem var det klar middag til oss som hele familien satt rundt bordet i noen timer der vi bare snakket og ble kjent før vi gikk tidelig til sengs!

Så kom dagen der meg og Anine skulle utforske Noosa!! Vi gikk en spasertur på omtrent en time før vi la oss ned på steiner der vi lå helt alene og bare nøt! Det var flere helt hvite nydelige strender, men de var virkelig fulle av mennekser. Vi spiste også acai bowls til lunsj som har blitt en klar Australia favoritt hos de fleste norske og internasjonale her nede tror jeg!!

På kvelden møtte vi familien vi bodde hos og spiste ute med de på et sted ved havet🐬🌊🐋🐳 vi så faktisk hvaler fra der vi satt å spiste!! da fikk jeg også endelig spist laks her nede, som er første gang utenom rå laks i sushi da..

Før vi dro fra Noosa i dag var vi innom et svært marked som de setter opp hver onsdag og lørdag som vi var heldig å få med oss! Der handlet vi litt unødvendig og fikk smakt på litt forskjellig mat fra verden rundt

Nå er to veldig fornøyde jenter med både masse fine bilder i hodet og på mobilen og nye venner på vei hjem igjen til Gold coast der vi hører hjemme i år. Litt slitne er vi og litt godt skal det bli å komme hjem til egen seng og eget bad. Men wow så flott vi har hatt det de siste fem dagene vi har vært på tur! Vi har takket fint for alle vi har fått bodd hos og er såå takknemlig for de åpne menneskene som har latt oss bo hos de! 👭

Fra denne turen har vi fått sett nye steder, blitt kjent med andre familier og prøvd ut forskjellige måter å bo og leve på! Noen er heldigere med noe enten det er stedet, huset eller familien, og jeg er heldig med noe annet der hvor jeg bor hos den familien i mitt hus!

• ferie

Hei!! Her kommer nå innlegget om ferieplanene mine for den førstkommende ferien som starter etter fredag.

Jeg har ikke verdens største planer, men noen planer har jeg da! Denne ferien varer i to uker og jeg skal både slappe av her i Gold coast og finne på ting her, men også prøvd å reise litt, men til nærme steder! Foreløpig er planene mine: Første fredagen å dra til Brisbane, som er en storby, kun 1 time unna Gold Coast (Tar ca 1,5 timer med buss og tog), her tror jeg jeg og Anine skal sove hos en norsk venninne fredag til lørdag. Lørdagen er planen å dra på noe som heter Skandinavia festival, som er i Brisbane. Her samles massevis av norske, danske og svenske!! Høres skikkelig merkelig, men gøy og morsomt ut. Akkurat hva som skjer på festivalen er jeg faktisk sykt usikker på... men tipper vell det er litt norsk skandinavisk stemning, kanskje noe mat og musikk fra Skandinavia(?) Jeg skal fortelle dere alt om det etter jeg har vært der!

Videre fra Brisbane etter festivalen, skal vi (meg og Anine) dra videre til Sunshine Coast, som er ca tre timer fra oss, men bare omtrent 2 timer fra Brisbane når vi da allerede er der. I Sunshine skal vi sove en natt hos en som heter Victoria og en natt hos en som heter Mari, som jeg har forstått det.. I Sunshine er planene å bare slappe av og se de fine strendene og plassene, kanskje gå en hike eller noe! Vi har også booket en seilbåt tur søndagsmorgen som sikkert blir utrolig fint <3 VIDERE DERIFRA skal vi (forsatt meg og Anine) til en plass som heter Noosa, og bo hos en venn av hennes vertsfamilie. Noosa er i Sunshine Coast, men enda lengre opp, og er et utrolig fint sted. Her tror jeg og vi bare skal se og oppleve fine steder og strender, ettersom det er mest det Sunshine Coast er kjent for.

Sååå da går det vell rundt 5 dager på den lille søte reiseruten meg og Anine har planlagt på dersom alt går som planen. De andre 10 dagene har ferien har jeg null planer for, men jeg er sikker på at jeg klarer helt fint å kose meg her eller finne på ting her!! <3333 Kanskje noen vil planlegge en campingtur til Byron Bay også. Alle elsker Byron haha!

Her er frokosten min som er skikkelig standar frokost her nede for meg; havregrøt med banan og peanuttsmør og en iskaffe mmm! Sitter ute å blogger siden det er godt og varmt, men det er dødsmasse mygg og maur rundt meg og på meg og til og med kravlende på pcen.

• ferie

Heii vennene mine der hjemme eller her nede med meg i Australia <33

Klokken er nå 09:37 hos oss Lørdag morgen<3 Denne morgenen har jeg allerede lagd meg frokost, spist frokost, dusjet og sett litt gjennom en innlevering jeg har i Businessen. Akkurat nå sitter jeg utenfor huset mitt for å få litt sol og varme mens jeg har på min nye ansiktsmaske og blogger litt. Rolig lørdag morgen<3<3<3

I dette anlegget tenkte jeg å kort fortelle om uken som har vært og uken som kommer! Hvor skal jeg begynne? Jo, jeg var syk i forrige uke, så mandag, tirsdag og onsdag var jeg hjemme fra skolen med legeerklæring. Det er som hjemme folkens, fraværsgqense... som jeg håpte jeg kom meg unna her, men nei.. Litt annet konsept er det her da; dersom du har mindre enn 92% tilstedeværelse på skolen blir det trøbbel.. Har ikke helt skjønt hva som egentlig skjer om det skjer, meeen de snakker alltid om at da viser man at man ikke vil være her og da kan man like så godt "melde seg ut av skolen og slutte", har også hørt snakk om at man ikke får den termen godkjent. En term er omtrent 10 uker på skolen. For her nede er det noenlunde 10 uker skole, to uker ferie, 10 uker skole, 2 måneder sommerferie (desember, januar), 10 uker skole igjen, to uker ferie og igjen 10 uker skole før to uker ferie. Skolens slagord er faktisk "Every day counts at Keebra" SÅ prøver å greie 92% på skolen, som ikke burde være for vanskelig.

Uken som var og uken som kommer er exams periode og en periode med masse innleveringer og prøver siden det er på slutten av en term. En exam er noe blanding av tentamen og egnt bare en vanlig prøve. Den varer kun i en time- to timer, men har veldig mye å si ettersom jeg ikke har noe særlig annet vurderingsgrunnlag. Derfor var det jo midt i blinken at jeg skulle bli syk akkurat under den! SÅ nå har jeg masse masse å ta igjen. Jeg fikk i forrige uke tatt igjen både matte og engelsk "examen", så er glad de to er ferdig og ute av hodet og stresset. Nå har jeg kun accounting examen igjen, som er den ABSOLUTT vanskeligste. Denne skal jeg ha neste onsdag og torsdag, så planene for søndag, mandag, tirsdag og onsdag er å øve til den. Er ganske sikker på at jeg stryker, som høres ille ut, men dersom man får under C så stryker man her nede, så det er ikke så altfor vanskelig å stryke her nede altså. Men skal jobbe disse neste dagene for å bestå. Jeg har også to innleveringer til neste uke. En i historie som skal inn til mandag som jeg må få jobbet med i helgen, og en i Business som er til fredag.

Så jeg har en travel uke med masse skolearbeid å se fram til. Gleder meg bare uendelig masse til det er over for da har jeg feriiiiie!! Ferieplanene mine er ikke veldig store, men kan skrive et innlegg om det senere i helgen dersom dere er interessert.

Litt kjedelig skolerelaterte innlegg, men er jo et skoleår jeg har her nede, ikke bare ferie og fri som jeg av og til tror selv...

KLEM FRA MEG SOM ER STRESSET MEN SKAL PÅ STRANDEN NÅ

(litt mer motiverende bilder siden deprimerende innlegg)

Vet ikke om det kanskje er litt sent å skrive en bucket list etter jeg har vært her en stund, men har jo enda over 10 måneder igjen så hvorfor ikke???

Bucket list:

Sydney
Melbourne

Annet🌞💫🌺

Klappe en kenguru og holde en koala🐨
Campe på en strand/ sove på en strand
Bli sykt brun!!!!!!🙍🏿
Konsert i Brisbane
Konsert i Melbourne
Fly sånn lite søtt fly✈️✈️✈️

Hei! Da var det en stund siden jeg hadde blogget igjen.. dette er et innlegg for å oppdatere og oppsummere litt av alt fra siste uken(e)

Skole og fag
På skolen går det veldig bra! Alle lærerne og elevene er kjempegreie og det er et skikkelig bra miljø på skolen!! eneste som er litt kjedelig er at skolen har en god del internasjonale, og det gjør at vi blir en samlet gjeng altså ikke får vært like mye med de lokale, men kanskje det kommer mer etterhvert! Er hvertfall godt og trygt med både norske og andre venner mesteparten fra Italia, Tyskland og Brasil

Fagene er ganske like som i Norge vil jeg si... jeg har matte A, som jeg akkurat byttet til fra matte B siden det var litt vanskeligere enn jeg hadde trodd når alt var på engelsk... tror det blir mye lettere og mer motiverende med litt enklere haha! Tror matteprøver er mye lettere her med sånn avkryssing så skal prøve å få topp karakter i matte, Mehe! Jeg har også engelsk, der vi nå holder på å lese en bok som vi skal skrive novelle til, men siden vi kom midt i deres år er de andre elvene komt en del lengre enn oss her, som i en del av de andre fagene... det er litt kjipt med å starte på skole i Australia, at skoleåret er helt anderledes. I tillegg har jeg historie, som er mye som historie hjemme, akkurat nå har vi om den Russiske Revolusjon. Ellers har jeg valg å ikke gå realfagretning som jeg må tenke på å velge riktig fag som jeg kan forsette på i tredjeklasse når jeg kommer hjem. Her har jeg da valg business og accounting, som er innenfor området språk, samfunnsfag og økonomi. Business går veldig fint, men jeg synes virkelig accounting er vanskelig, både fordi jeg aldri har hatt om det før, og fordi det er på engelsk og jeg ikke klarer å skjønne alle begrepene like godt som jeg ville gjort om de var på norsk. I tillegg igjen er de midt i sitt år, som jeg kommer inn i, så noen ganger sier læreren "dette kan dere jo fra før" og da er jeg ganske så lost...
ellers har jeg ingen fler fag enn SURFING hver mandag haha<3333 favorittdagen!! Kun historie og surfing

Venner og familie
Sååå, hvem henger jeg egnt med om dagene? Og hvordan går det med meg og min vertsfamilie?

I hverdagen og skoledagene mine er jeg stort sett med de internasjonale fra skolen, inkludert de norske. Det er ikke alle de internasjonale som er nye, noen har vært her noen måneder allerede og noen til og med flere år! Så det er en stor, god gjeng som jeg og finner på ting med i helgene og etter skolen!

Ellers siste helgene har det blitt mye tid med alle de norske, og jeg må innrømme at det er såå behagelig å ha noen å være med og snakke med og slappe av med som kan forstå deg og du kan snakke lett med, hvertfall nå første tiden her nede. Det er så sykt mange norske her nede i år. Tror bare i Gold coast er der rundt 20-30 personer!! Også i tillegg er det fler i Brisbane og Sunshine coast som begge er ganske nærme som vi har kontakt med og møter innimellom

Over til familien; Det er forsatt en merkelig familie og en veldig anderledes situasjon jeg er i! Men det funker ganske bra. Selvfølgelig er det ting jeg ikke er fornøyd med, men når jeg veier de gode og de dårlige kvalitetene med alt i alt hus, familie, mat osv. Synes jeg det er verdt å bli her i denne familien!

Daaaa var helgen i gang!! Og jeg har massemasse planer fra morgen til kveld for helgen! Første jeg gjorde etter skolen var å møte Anine, som er en norsk venninne jeg har blitt kjent med her nede, som går på Southport. Vi møttes på southport og spiste sushii🍣!! Senere dro meg, Mats og Julian rett innom surfers, for å se solnedgangen, som vi akkurat gikk glipp av....

Nå er kl 21 her nede, og jeg venter på at vertsøster, vertsbror og vertsfar er klar for å dra, for vi skal nemlig kjøre til noe som heter Natural Brigde, der vi skal hike/ gå tur i mørket og se både stjerner og glødende ormer....(?) Hvertfall som jeg har forstått det som Hahah! tror det er veldig fint, så gleder meg masse ✨✨🌟

Ellers skal meg og Jona se om vi finner en kul foss og dra litt på eventyr i naturen i morgen på dagtid, før jeg skal til Synne på en liten jentekveld med fire norske venninner 💕💕 det er også en på skolen som skal ha en fest i morgen kveld, som vi kanskje går innom siden de bor veldig nærmt hverandre!

Søndagens planer er BYRON BAY ENDELIG!! Har hatt lyst til å dra dit helt siden jeg kom hit, og har hatt planer om det i to helger nå, så nå er det på tide og få gjort det🌏🏄🏝🏖

God helg alle sammen!! <33 håper jeg får til alle planene mine, Hahaha jeg er altfor flink å lage altfor mange planer

I dag har to av mine nærmeste venninner Christine og Mathilde bursdag, og på lørdag har min kjæreste mamma og bestevenninne bursdag!! GRATULERER MED DAGEN 🎊🎊✨

Er utrolig rart å ikke være der med dere alle og ferie sammen med dere!! Er kanskje på dager som dette, hjemlengsel kommer mer fram enn andre dager. De dagene man er vandt til å være med hverandre, samles og feire. Jeg kjenner hvertfall på savne hjemme litt ekstra da!! Orker ikke engang å tenke på julaften, nyttårsaften og 17 mai og mer. Eller alle gangene klassevenninner, buss, og bestevenninnene samles :( uff av meg!!! Det som holde humøret oppe er tanken på at vi fyller alle år hvert år, og har 17 mai, nyttårsaften og julaften hvert år, så et år med alle de festlighetene i Australia med nye mennesker kan da ikke være så altfor ille!! ✨ så er jeg tilbake og med på alt som før igjen om ikke så altfor lenge heller

Hei alle sammen<33 må bare si at jeg er ganske aktiv på bloggen om dagene! Tenkte å oppdatere litt om hvordan jeg har det og fortelle litt om helgen min, som er en typisk helg for meg her nede (tror jeg) har jo enda bare hvert her 3/4 helger... så foreløpig tror jeg dette er en vanlig helg for meg Hehe 😋😋

Fredagen startet med en fest/ sammenkomst av alle eller hvertfall mange av de internasjonale på skolen pluss noen fra andre skolen🌸🌸 her er litt bilder fra det

Meg og vertsøster har meldt oss inn i treningssenter rett over gaten!! Skikkelig deilig og motiverende å bare kunne gå 5 min for å trene!

Ellers har jeg hvert på stranden i sånn fire timer både lørdag og søndag!! Så er kjempefornøyd med endelig litt strandliv og ferie midt i skolegangen og vinteren her nede 🌸☀️🏄🌊🦋

Helgene går altfor fort og vil bare ha evig helg og ingen skole:(( føler jeg har altfor mye å gjøre og se til å ha skole hver dag, hah! Så får bare gjort ting i helgene, neste helg skal jeg prøve å få noen med meg enten til Byron Bay eller Brisbane 🌏

Nå er klokken 17 her, og jeg skal bare slappe av, spise middag, som er pasta igjen for femte gang denne uken... også må jeg gjøre lekser faktisk, har lekser i Accounting, engelsk OG business! Er ikke vant til å ha lekser hjemme egnt, hjemme er det mer ditt eget ansvar å øve og følge med så du er klar til prøver, men her får man gjensitting i noen klasser dersom man ikke har gjort leksene