Idag är våran sista heldag här i Tanzania. Igår åkte vi med bussen i 9 timmar från Moshi ner till Dar Es Salaam. Det var lite jobbigt, men det kändes som att tiden gick fort ändå. Väl framme var vi tvungna att ta oss till hotellet. Vi träffade en man som sa att han jobbade på hotellet, men vi tyckte att han var lite skum. Han visade oss vägen till bussen, och därefter skulle vi ta en "shuttlebus" som tillhörde hotellet. Dock var det hans kompis i sin privata bil, som vi tyckte var lite konstigt. Så vi valde att gå den sista biten, vilket var trevligt efter att ha suttit på en buss i många timmar, men också lite ansträngade. Men vi var inte så sugna på att bli rånade de sista dagarna, vilket tydligen inte är så ovanligt i den här staden.

Idag chillade vi lite på rummet, innan vi begav oss till "Quality Centre". Det är ett shoppingcenter, där det skulle finnas en fin butik/galleria med afrikansk konst. Vi blev positivt överraskade av stället, det fanns en bio, bowling och en isrink! Men inte särskilt många butiker, så vi var bara där ett tag.

Nu har vi just ätit våran sista lunch/middag i Tanzania. För resten av kvällen ska vi spela spel, kolla på serier och ta det lugnt, innan vi imorgon beger oss tillbaka mot Sverige!

Jörn :)

Idag är sista dagen i Moshi. Vi har haft en väldigt lugn dag. Åt frukost och gick sedan runt på stan och letade efter presenter. Vi har faktiskt lyckats få tag på allt vi vill ha, det blev en del. Något jag inte kommer sakna härifrån är att behöva pruta. Varje gång vi ska köpa något blir det ett projekt. De säger ett pris 4 gånger över det riktiga värdet och sen får man kämpa ner priset ett bra tag. Saknar fasta priser!

Vi bestämde oss för att ta nåt att dricka på eftermiddagen. Jörn beställde en iskaffe och jag en smoothie. Jörn fick istället för vanligt iskaffe, iste med kaffe och glass i, inte det godaste.

Senaste två nätterna har vi bott på ett centralt hostel. Och för första gången på över 7 veckor har vi en TV, lyx. På kvällarna har vi suttit och kollat på animal planet och drömt oss tillbaka till vår safari! Just nu kollar vi på Lion country: night and Day.

Imorgon kl 7 går vår buss till Dar Es Salaam. Det ska ta 9 timmar men tar oftast längre tid än så. Vi har bunkrat upp med mat och dricka. Bussen har ingen toalett vilket inte känns så nice. Men det ska bli en trevlig busstur! Vi har spel, läsplattor och korsord redo.

Hedvig

Idag har vi varit på ett litet äventyr här i Moshi. Vi bestämde oss för att ta oss till Materuni waterfall med daladala istället för att åka med en guide. Vid stationen träffade vi en kille från dagen innan som pekade på en daladala som vi skulle ta. När vi gick av följde han efter oss vilket vi var tydliga med att vi inte ville. Men han följde ändå med. Det var konstigt nog inga turister där och han tog oss till branta och smala stigar med stup på sidorna. Ibland var det halt och vi fick vara väldigt försiktiga så att vi inte skulle ramla. Vi såg ödlor, kaffeplantage, banan- och avokadoträd. Vi började nu misstänka att han tagit oss på helt andra vägar än hur man vanligtvis tar sig dit. Det var väldigt ansträngande. När vi kom till en gate skulle vi betala inträde. Här sa han att det skulle kosta 22000 shilling per person, men vi visste att det bara skulle kosta 10000. Men väl här hade vi inte riktigt ett val då vi aldrig skulle kunna ta oss tillbaka själva den väg vi kom från. Så vi fick surt nog betala det. Här lyckades vi även bli av med killen. Så sista biten var väldigt trevlig då vi var själva.

Vattenfallet var fantastiskt och vi hade en liten picknick där. Vi var lite irriterade på killen som lurat oss. Men vi försökte att strunta i det och njuta av den fina naturen. På tillbaka vägen tog vi en annan, den officiella vägen. Den var väldigt mycket kortare och hade mycket säkrare stigar. Vi tog daladalan tillbaka och gick och åt god middag på Milans. Det var en väldigt trevlig dag även fast allt inte blev exakt som vi ville.

På vägen hem till hotellet träffade vi killen igen. Han försökte hälsa på oss och skaka hand men vi sa bara "No, you tricked us!" och då sprang han iväg från oss. Så vi fick oss ett gott skratt även om vi inte fick tillbaka våra pengar.

Här i Moshi har vi lärt känna en man som kör taxi. Han är så snäll och härlig! Skjutsar oss för bra priser och hjälper oss på andra sätt. Här försöker många lura turister och säljer därför allt för väldigt höga priser till oss. Därför går vår vän och köper sakerna åt oss till bättre priser. Superskönt att slippa stå och pruta!

Hedvig och Jörn

Just nu sitter vi i en bil som kör på extrema vägar. Vi kör i 10km/h och ändå skakar det som mycket att vi hoppar upp och ned. Vi har nämligen simmat i en häftig oas, Maji Moto hot spring. Hur klart vatten som helst. Det var fullt med sådana småfiskar som man har i fotspan. Det var sjukt obehagligt att ha 20 fiskar som äter på ens fötter!

Vi kom till Moshi igår. En 2 timmars busstur från Arusha. Det var inte lika trångt i minibussen som det brukar vara i daladala vilket var skönt. Nu ska vi åka i lite över en timme tillbaka till Moshi. Vi ska hitta något ställe att äta på och sen gå till en marknad som ska vara trevlig.

Hedvig

Oj, så tydligen var det min tur att blogga. Jag vet inte ens vart jag ska börja, vi har sett så sjukt mycket de senaste fyra dagarna! Jag ska göra mitt bästa att få ihop de viktigaste sakerna i alla fall ;)

Vi blev upphämtade på morgonen av en taxi som skjutsade oss till kontoret. Här skulle vi betala för safarin, vilket vi gjorde i shilling. Det blev hela 2.2 miljoner, och eftersom den största sedeln som finns är 10.000 shilling, blev det en hel bunt med pengar ;)

Redan på vägen till Lake Manyara, den första av våra 3 nationalparker som vi skulle besöka, såg vi några giraffer. Den ena sprang till och med över motorvägen, vilket såg ganska roligt ut. Inne i nationalparken åkte vi runt i några timmar, och redan i början lyckades vi se ett lejon, en buffel och elefanter, så 3 av de "Big 5" på ca 30 minuter!

Under natten var vi på en campingplats där der fanns tält. Vi fick god middag och bjöds till och med på akrobatshow, som var imponerande.

Dagen efter åkte vi i flera timmar mot Serengeti. Våran guide kallade åkturen för massage, eftersom vägarna inte är så släta i nationalparkerna. Framme i Serengeti åkte vi runt i någon timme till, där vi såg en väldans massa lejon och även en leopard, och sedan åkte vi till våran camping. Vi sov mitt i parken, helt utan staket, och under natten hörde vi hyenor som rotade igenom soptunnorna på området.

På morgonen gick vi upp klockan 6, för att djuren är mer aktiva tidigt på morgonen. Vi åkte i några timmar och såg bland annat en lejonhane med sju stycken lejonungar! Vi såg också en till leopard, så vi hade väldigt mycket tur, eftersom dessa är svåra att hitta.

Under dagen åkte vi halvvägs tillbaka samma väg som vi kom ifrån dagen innan, till Ngorogoro, den sista nationalparken. Även här sov vi på en gräsmatta utan staket mitt i parken, och vi hade en fantastisk utsikt över Ngorogorokratern, som är huvudattraktionen i parken. Under natten var det tydligen zebror mellan tälten, men de hörde eller såg vi ingenting av.

På morgonen åt vi frukost klockan 6 för att sedan åka ner i kratern, ett ca 16 km långt område omringat av berg som är ungefär 600 meter högre. Här lyckades vi hitta den sista arten av "Big 5", noshörningen. Tyvärr såg vi den bara från långt håll, men vi lyckades se två stycken, av de totalt 10-15 som ska finnas i kratern.

Efter några timmar påbörjade vi våran resa tillbaka till Arusha, som blev kort avbruten av en leopard som gick över vägen framför oss, bara några meter ifrån. På eftermiddagen var vi framme och tillbaka på hotellet.

Nu har vi just ätit middag och ska snart sova, eftersom vi är väldigt trötta. Imorgon åker vi vidare till Moshi, som bara ligger 2 timmar härifrån. Nu ska jag välja ut en massa coola bilder som vi har tagit, vill egentligen lägga upp varenda en ;)

Jörn

Dag 1 har i här uppe. Nu kommer dag 2:

Nu kommer dag 3:

Och nu sista dagen:

Imorgon åker vi iväg på safari i fyra dagar, så galet taggad!! Vi ska till tre nationalparker, Serengeti, Ngorogoro crater och Lake Manyara. Vi kommer tälta på nätterna. Så nu håller vi tummarna för att se Big five.

Idag tog vi en promenad i Arusha. Det är inte en så väldigt spännande stad men det var trevligt. De flesta turister kommer bara hit för att boka safari

Något lite mindre kul är att jag har fått biverkningar av antibiotikan. Jag ser suddigt och allt smakar salt. Så om jag dricker vatten så känns det som att jag fått en kallsup i saltvatten. Och jag som älskar vatten blir superfrustrerad. Det positiva är att jag inte behöver salta maten!

Men nu ska vi sova så att vi är utvilade för imorgon. Det ska bli så fantastiskt. Det är även Jörns första safari, så kommer bli en helt ny upplevelse för honom!

Hedvig

Sedan Hedvig bloggade senast har vi tagit oss från hotellet till flygplatsen, flugit till Arusha och är nu framme på vårat nya hotell.

När vi kom fram till flygplatsen gick vi till en väldigt tveksam säkerhetskontroll. Metalldetektorn var avstängd, men det kändes inte som att någon brydde sig. Efter en stund kom en trevlig man fram till oss med våra biljetter, som var ifyllda för hand. Han tog också vårat bagage, och strax därpå bad han oss att följa med honom. Det var nu vi insåg att vi var de enda passagerarna på planet! Vi bad mannen att ta kort på oss framför det lilla flygplanet, och medans han tog de kom piloten och sa "Oh, kolla, de sista bilderna innan planet kraschar!"

Det var vi två och piloten, och säkerhetsinformationen var exakt såhär: "Det finns fyra nödutgångar, två där bak och två här framme. Mer info får ni på lappen i stolsryggen framför er. Ni måste ha säkerhetsbälte. Nu kör vi!" Och så körde vi.

Efter en och en halv timme landade vi, strax efter vi hade sett Kilimanjaro vid horisonten. Den var sååå stor, om några dagar ska vi lite närmare berget.

Nu har vi just ätit väldigt god middag, och fick veta att frukosten imorgon ska vara helt sjuk! Så det ser vi fram emot nu ;)

Jörn

Igår:

Senaste två dagarna har inte varit mina bästa! Legat på hotellrummet med högfeber, uppemot 40 grader och mått skit. Idag åkte vi till sjukhuset under några timmar för att göra prover, fy vad jobbigt det var. Som tur var så var det inget farligt. Jag fick antibiotika som jag börjar med idag. Imorgon ska vi flyga till Arusha för safari. Och jag är galet orolig för att jag ska må som nu. Men nu känns det väldigt skönt att veta att det inte var något farligt!

Så vi har verkligen inte mycket att berätta. Jag har varit på rummet i 2 dygn. Jörn går ut och äter själv då jag inte orkar röra mig och inte får i mig mat. Men som tur är har jag Jörn som tar hand om mig på bästa sätt. Han gör allt jag ber om och mycket mer. Fin är han!

Nu blev det inget roligt i det här inlägget så fortsätter imorgon hehe!

Idag:

Jag mår mycket bättre!!! Nästan frisk. Så skönt! Nu ska jag äta för första gången sedan i söndags. Nu lämnar vi Stone Town, staden Freddie Mercury växte upp i som barn. Vi gick förbi hans hus, ganska häftigt att tänka på att han brukade gå omkring där!

Hedvig

Här bodde Freddie Mercury när han var liten!

Vi kom fram till Stonetown för två dagar sedan. Den första dagen gick vi runt på stan lite och åt middag på Lukmaan, en restaurang som serverar billig lokalmat. Här äter både turister och lokala, så det var en upplevelse att sitta bland allt folk. Efter maten bokade vi en tur till Prison Island, som vi gjorde igår morse. Klockan 9 träffades vi och gick till stranden, och i slutändan var vi 9 personer som åkte till ön, där det finns en massa sköldpaddor. Innan vi gick av båten kunde vi snorkla lite. Hedvig tyckte om det väldigt mycket och var i vattnet mest av alla, jag själv hoppade också i en liten stund. Men det fanns bara några fiskar och sjöstjärnor att se, inga vattensköldpaddor.

Efter dykningen gick vi i land och begav oss till området där sköldpaddorna fanns. Jag tyckte att det var väldigt häftigt att det inte var ett avspärrat område, utan man kunde gå fram till djuren och klappa de. Den äldsta var 192 år gammal, så häftigt!

När vi kom tillbaka från utflykten gick vi igen och åt på Lukmaan. Vi båda åt för sammanlagt 9500 shilling, vilket är under 40 kronor.

Ändå sedan igår eftermiddag har Hedvig varit lite sjuk, så idag har inte gjort någonting. Hedvig har sovit för det mesta och jag har läst en del. Jag hoppas att det blir bättre igen imorgon, och på tisdag ska vi flyga till Arusha för safari, vilket jag är väldigt taggad på!

Jörn :)

Den sista bilden är tagen exakt när Hedvig inser att sköldpaddan, som säkert väger 150 kilo, just har ställt sig på hennes stortå.

Igår åkte vi på en sunset cruise, det var inte riktigt vad vi hade förväntat oss. När vi först gick på verkade det som att det var för många där för att få plats på båten, många förvirrade spanjorer stod kvar på stranden. Helt plötsligt blev en som vi bokade resan med tagen av polisen för att han hade brutit en annans arm.

Vi trodde att vi skulle på en lugn segeltur i solnedgången men riktigt så var det inte. Det var 6 trummisar på båten som spelade afrikansk musik, medan de andra dansade. Det var rumpor överallt! Det bjöds på shots och öl. Spanjorerna blev mer och mer fulla. Det var en annorlunda upplevelse, men kul! Vi träffade några amerikanska studenter som vi gick och åt med och drack drinkar. Vi hade en väldigt bra dag!

Idag lämnar vi Nungwi och crazy man. Det känns lite sorgligt faktiskt. Vi trivs så himla bra här. Men nu ska vi utforska Stone Town i fyra dagar innan vi tar oss till fastlandet. Vi har mycket att hinna göra i Stone Town på de dagarna. Crazy man skjutsar dit oss för att han har några ärenden att göra där.

Nu ska vi ta en sista promenad i Nungwi!