Sen sist har det hänt massor med saker!
Jag har haft två ganska intensiva veckor i skolan med grupparbeten, inlämningar och faktiskt min första tenta här. Jag klarade den och det kändes så skönt!

I onsdags gick jag på höstlov. Det firade vi med middag hos Emma och sedan lite festligheter hos Hannah. Det blev en ganska tidig kväll för mig eftersom jag skulle åka till Geneve och hämta min familj dagen efter som skulle hälsa på mig över helgen!

En dag åkte vi till Chartreuse-destilleriet och gick på rundvandring och provsmakning!

Vi var på museum och kollade på en Kandinsky-utställning!

Sista kvällen åt vi ostron! Ingen av oss hade ätit det innan så det var kul att prova även om det inte var så gott :)

Här är dom uppe på Bastille!
Vi har haft såå himla mysiga dagar och det har varit väldigt kul att få visa dom Grenoble!

Nu under höstlovet har glaciären i Les 2 Alpes varit öppen för skidåkning, så igår passade vi på att ta en sväng dit och inviga skidsäsongen!
Det var Emma, Ebba, jag och Jana som åkte och det var en helt perfekt dag. Klarblå himmel, solsken, perfekt temperatur och knappt något folk i backen.

Dagen bjöd på väldigt fina åk med utsikt över bergen och en solig pannkakslunch mitt i backen. Vi åkte tills benen vek sig och sen åkte vi hemåt mot Grenoble igen. Det tog bara drygt en timma att köra dit, det är nästan ofattbart att man har sådana backar precis runt knuten.

Ikväll har jag varit på botpump med Elin och Emma och nu efter lite kvällsmat är det dags att hoppa in i duschen och sen läggdags. Imorgon bitti ska jag åka och hämta Olle i Geneve, han ska hälsa på mig över helgen. Längtar så efter att få träffa honom igen!​

/Hedda

Imorse tog jag och Emma en bla bla car till Lyon. Det tog bara en timma att åka dit, perfekt dagsutflykt!
Vi började med att gå på en marknad och sedan upp för ett berg tills vi nådde den här utsikten!

På toppen fanns nämligen en basilika som vi var inne och kikade i. Väldigt häftig byggnad!

Sedan gick vi till Vieux Lyon (gamla stan) där vi käkade lunch. En trerätters-lunch med franska specialiteter. Rullade därifrån och vidare för att möta upp Elin och Stina som är på sitt utbyte i Lyon, men egentligen pluggar i Linköping precis som vi!

Dom visade oss ett jättemysigt kvarter och sedan en stor shoppinggata. Vi var även inne i en saluhall som hade allt från superfina bakelser och macarons till diverse slaktade fåglar som man köpte över disk. Jag tyckte dock ostdiskarna var bäst. Och så ångrar jag att jag inte provade ostron, det fanns ostron och champagne-bar där man kunde sitta och sörpla i sig!

​Det var en väldigt härlig dag i Lyon med soligt väder!
Lyon är Frankrikes tredje största stad så det kändes dock inte riktigt som man hann med hela staden, det kommer nog bli minst ett besök till dit.

Imorgon tänkte jag ge mig ut på en morgonlöprunda och sen plugga. På kvällen ska jag på bio och se nya Bridget Jones med svenskarna och några tyska tjejer. Och innan det ska vi ses för lite ost och vin, det blir en mysig söndag!

/Hedda

I lördags tillbringade vi hela dagen på olINPiades men innan vi åkte ut för att heja på lagen från vår skola så mötte jag upp Emma och två tyska tjejer för att käka brunch. Och vilken brunch! Så gott! Jag tog "Brunch Nordique", dvs med rökt lax. Det finns alltid "Nordique" när man ska käka typ mackor, sallad osv och det är den rökta laxen som gör det nordiskt, haha!

I söndags tog jag en lugn pluggdag hemma. Så skönt att ligga i fas med skolan när veckan börjar. Passade även på att baka lite rawbollar. Dom blev himmelskt goda! Jag hade jordnötter, dadlar, kaffe, olja och kakao i och dom smakar som snickers!
På kvällen tog jag en springtur till några ställen som jag aldrig hade varit på, kul att upptäcka staden på springande fot!

Den här veckan har det varit ganska mycket i skolan. Många grupparbeten som har dragits igång och jag må säga att det är ytterst intressant att jobba med folk från andra länder och kulturer. Man stöter till exempel på att fransmän inte alls vill jobba med utbytesstudenter, mycket slöa människor samt mycket aktiva människor. Salig blandning!

Idag efter skolan gick jag och pluggade på mitt nya favvohak, French Coffee heter det. Dom har massor olika kaffe och fritt WiFi!

Nu ska jag snart ut på en springtur som avslutas på gymmet för ett bodypump-pass. Vill helst bara stanna under täcket för det är faktiskt väldigt kallt ute, men jag får springa mig varm helt enkelt!

/Hedda

Det är fredag och ännu en vecka har swishat förbi!
Igårkväll lagade vi middag tillsammans hos Hannah och till efterrätt bakade vi äkta svenska kanelbullar. Så mysig kväll och sinnesjukt goda kanelbullar. Precis vad man behövde, en smakbit av Sverige!

Hur fina blev dom inte?
Eftersom vi inte hittade pärlsocker så hade vi färgglatt strössel på, mycket snyggare!

Idag gick jag i skolan 8-12.30. Började en ny kurs idag som heter Sustainable design and management. Den verkar bra men 4,5 timmars föreläsning med tio minuter paus är ganska långt så på slutet var inte fokus på topp, men vi ska göra ett grupparbete som jag tror blir kul!

Efter skolan tog jag bussen till IKEA för att köpa ett varmt täcke. Det börjar bli ganska kallt nu och jag har inga element i min lägenhet, så det täcket kommer användas flitigt!

Passade även på att köpa en liten matta så det blir lite varmare att gå på golvet plus lite posters till min magnetvägg!
Nu börjar det bli ganska mysigt på mina 20 kvadratmetrar!

​Givetvis köpte jag doftljus också. Nu kan hösten komma, jag är redo!

Ikväll blir en lugn kväll med läggdags tidigt. Imorgon ska vi nämligen på olINPiades som är en olympiad på mitt universitet där man tävlar mot de andra skolorna inom universitetet i massa olika sporter. Jag, Emma och en tysk tjej Elisa ska gå en parad som börjar klockan 7, sen tänkte vi bruncha och heja på lagen från vår skola! Heja GI!

Nu ska jag springa iväg till gymmet och köra ett pass!

/Hedda

Idag är jag ledig, som alltid på torsdagar, vilket är superlyxigt!
Passade därför på att gå på ett morgonpass på gymmet med Emma. CAF heter det och man fokuserar på lår, rumpa och mage under en timma. Riktigt bra pass.

Senaste veckan har jag hunnit med en solig dag vid en sjö som ligger en timma härifrån. Så härligt att fortfarande kunna sola och bada i slutet på september!

I helgen åkte vi med våran klätterförening på "adventure weekend". Den bestod av klättring, alpinisme (vandring med klättring), canyoing (vandring i vattenfall) och speologie (klättring i grottor). Här är precis innan vi skulle ge oss in i grottorna.

Sjukt häftig helg med mycket nya upplevelser och människor. Det var riktigt kul att prova på allt!
Här är en bild från söndagen när vi skulle åka och klättra på en bergsvägg. Vi åkte upp i bergen ovanför molnen och klättrade på förmiddagen, det var så fint väder då till skillnad mot lördagen då vi hade regn hela dagen...

Det var i stort sett bara dessa bilder jag tog under helgen. Eftersom vi bodde i en stuga utan el, vatten eller värme så var jag väldigt sparsam med mobilladdningen hehe...
Natten i stugan var väldigt kall och sov inte toppenbra på endast liggunderlag så den här veckan började med en förkylning. Nu är det dock mycket bättre så hade tur eftersom mina förkylningar annars brukar hålla i sig några veckor...

Nu ska jag gå upp till tvättstugan som finns här i mitt student residence och tvätta, det var alltför längesen sist!
Solen har även tittat fram så tänkte nog sätta mig på takterassen där uppe och sola medan tvättmaskinen går, perfekt medan jag väntar.
Ikväll ska vi svenskar ses och fira kanelbulles dag några dagar försent, man måste ju hålla i de svenska traditionerna!

/Hedda

Jag skulle nog säga att den här veckan har mitt Grenoble-liv startat på riktigt, Nu känns det faktiskt som jag bor här!

Jag har börjat få vardagsrutiner i och med att skolan har dragit igång, vilket faktiskt känns jätteskönt. Kurserna jag har valt känns än så länge toppen, så det är kul att plugga!

Här är en bild från en löptur i veckan runt floden, Isère, det är inte ens jobbigt att springa med den här utsikten!

​En hiss-selfie är alltid rätt. Här på väg till skolan i min nyinköpta höstkappa. För det börjar faktiskt bli höst här också!
Imorgon ska vi carpa sista sommardagarna. Det ska bli 28 grader och sol och eftersom jag, Emma och Hannah är lediga så tänkte vi ta en buss till en sjö i närheten för sol och bad hela dagen!

/Hedda

Den här veckan har skolan kommit igång ännu lite mer vilket betydde hela 2 skoldagar innan det var dags för långhelg igen!
Helgen började med en Bastille-hike i onsdags och i torsdags åkte vi till Vercors för en lite längre hike.

Först gick vi vilse och hamnade här...

Men sedan hittade vi tillbaka till vandringsleden och den här utsikten!!!
På kvällen åkte vi på förfest till våra tyska kompisar och firade dem eftersom de båda fyllde år i torsdags och sedan åkte vi till en klubb där det var Erasmus-fest. Det var verkligen sååå kul!

På fredagsmorgonen hade jag, Hannah och Emma bestämt att vi skulle klättra. Jag kämpade mig upp trots att det blev sent kvällen innan men oj vad värt det var. Klättringen är så kul!

Imorse tog jag, Elin och Emma en Bla Bla Car till alpernas Venedig, Annecy. Bla Bla Car är en samåkningstjänst som var hur smidig som helst. Dessutom var det kul att åka bil med okända fransmän och lära känna dem och få prata franska!

​Annecy var jättefint, det var toppenväder och staden var så mysig!
​Vi har strosat runt i gränderna, varit på marknad, käkat lunch och druckit rose, solat i en park och ätit glass. Himla härlig dag!

Imorgon är det matfestival här i Grenoble som vi ska ta en sväng till. I övrigt blir det en ganska lugn söndag med lite städning och förberedelser inför veckan. Nästa vecka har jag faktiskt fyra skoldagar!
I veckan ska jag även börja träna på ett gym där jag och Elin köpte kort i fredags, nu blir det massa fransk gruppträning!

/Hedda

Förra veckan sprang verkligen iväg!
I onsdags var vi på sportmässa och jag bestämde mig för att ha klättring, men utan betyg vilket betyder att jag inte läser det som en kurs i skolan. Det gör att jag kan välja lite mer vilka tider som passar att klättra på samt att jag kan klättra mer än bara två timmar i veckan som det hade blivit om jag tagit den som betygssport. Jag tyckte det blev bäst så!
I torsdags åkte vi och köpte klätterskor och på kvällen strejkade tram-chaufförerna så då fick jag lov att stanna hemma eftersom jag inte kunde ta mig någonstans.

I fredags började min första riktiga kurs, Sustainability in Industrial Engineering. Kursen är en masterkurs på engelska och det är bara utbytesstudenter. Första föreläsningen var ganska basic men intressant och vi började även på ett grupparbete, kul att vara igång!

Efter skolan hämtade vi ut en hyrbil och åkte till en jättestor mataffär för att handla massa mat inför helgen.
Sedan styrde vi mot en liten by i Ardeche som heter Vallon pont d'arc där vi hade hyrt en stuga för helgen. Det tog ungefär 2,5 timmar att köra dit och när vi kom fram firade vi in helgen med ost och vin innan det var läggdags. Sju på lördag morgon var det uppstigning för att åka och paddla kanot. Vi paddlade 24 km i en flod, det var verkligen superkul! Det var lite forsar här och där samt fantastisk utsikt överallt eftersom man paddlade genom bergen.

Hela gänget innan paddlingen!

Glada paddlare!

Efter paddlingen var vi rätt möra i kroppen. Men vi fixade världens brakmiddag och drack vin och spelade spel hela kvällen. Så mysigt!
På söndagen tog vi en promenad i området och städade stugan innan det var dags att åka tillbaka till Grenoble.

​På vägen hem stannade vi och turistade vid den här bron, Pont d'arc. Det var denna floden vi paddlade i!
Sammanfattningsvis en himla härlig helg med mitt bästa Grenoble Crew!

Ikväll ska vi iväg på ett evenemang på skolan där ettorna får sina faddrar. Vi kommer dock inte få det för att vi bara är utbytisar ;( Men det ska bli kul att träffa dom som går på skolan!

Imorgon är det dags för första lektionen i kursen Marketing d'affaires (marknadsföring), ser fram emot det!
Efter skolan ska jag och Elin provträna Bodypump på ett gym som vi tänkte signa upp oss på!

/Hedda

Eftersom skolan inte har börjat än har vi massor med tid som vi vill utnyttja till max, så idag hade vi bokat in Ecole d'escalade, alltså klättringsskola.
Men innan klättringen behövde vi såklart en stadig måltid, så vi träffades hemma hos Emma innan för en riktigt god brunch!

Vi åkte cirka 15 minuter med tramen och kom fram till denna lilla klippa där vår instruktör väntade!
Vi turades om att klättra och säkra i två timmar. Här är Emma in action, jag säkrar och Hannah och Johanna bredvid byter om till de otroligt obekväma klättringsskorna!

Sedan var det min tur. Jag har aldrig klättrat innan så i början var det rätt svårt men efter första klättringen gick det ganska snabbt att förstå vilken teknik som funkade bäst. Och det var så himla roligt!!
Jag kommer läsa en sportkurs här och då hade jag tänkt att välja klättring, idag blev jag bara mer övertygad om att det är det jag ska välja!

Hannah med fullt fokus på att säkra Johanna samt en hel skolklass som var bredvid oss och klättrade!

Där uppe sitter jag och Emma!

Ikväll har jag bara tagit det lugnt efter klättringen och kollat på Paradise Hotel..hehe!
Imorgon ska vi till Forum des Sports, en slags sportmässa där man kan gå runt och kolla på och skriva in sig för olika sporter som vi ska ha i skolan.

/Hedda

Eftersom hela Grenoble sover på söndagar så passade vi i söndags på att vara lite kulturella!
Vi åkte till en liten by som heter Vizille, ca 20 min från Grenoble, och tittade på ett slott. Det var ett museum om franska revolutionen inne i slottet som vi besökte och sedan tog vi en promenad i den stora slottsträdgården. Väldigt fint!
Vi käkade lunch i parken och njöt av solen innan vi begav oss hemåt.
På kvällen var vi bjudna till några tyskar som har en indisk kompis som lagade indisk middag åt oss. Så kul att få prova hans mat och himla gott!