Sydostasien 2017

Idag vaknade vi upp till ett regnigt Vang Vieng. I den här staden hade vi planerat att göra massa olika aktiviteter utomhus så det var ganska tråkigt att det regnade. Men vi passade i alla fall på att ta en sovmorgon vilket kändes behövligt. Även om man har semester nu så sover man inte länge på morgonen eftersom man vill hitta på så mycket saker.

Men efter lunch så klarnade det upp så vi bestämde oss för att åka iväg och testa zipline! Det var så roligt!

Imorgon ska vi testa en annan aktivitet "tubing" så mer bilder kommer då. Och idag bokade vi resan till Vietnam så på onsdag bär det av, 28h på buss 👍🏻

Sydostasien 2017

Detta inlägget kom inte upp igår för jag var alldeles för trött på kvällen, så tänkte göra det nu istället.

Igår vandrade vi i skogen ca 2 timmar för att komma till ett fint vattenfall. Därifrån skulle vi paddla kajak tillbaka igen. Det var jättekul men väldigt varmt att gå upp för alla backar i stekande sol. Vi har nog aldrig varit så svettiga som då, men det var helt klart värt det!

Vi hade en guide med oss som berättade om de olika platserna som vi passerade på vägen. Först var vi tvungna att åka båt över en flod för att gå igenom en liten by.

Den fina utsikten när vi kom ut i "ödemarken".

Efter flera svettiga timmar så svängde vi av och började vandra i djungeln istället, där var det mycket svalare och skönare. Men det var väldigt halkigt på marken, vissa av oss trodde inte att vi skulle överleva 😄

Tillslut kom vi äntligen ut till vattenfallet! Det var verkligen så fint och vi var nästan helt själva.

Efter lite bad i vattenfallet så blev det lunch och sen återvände vi tillbaka igen, fast i kajak.

Efter denna dagen var vi såå trötta så när vi kom hem så gick vi bara ned till matmarknaden för att äta och sen slocknade vi direkt.

Nu ska vi om några timmar lämna Luang Parabang för att åka vidare till en annan stad som heter Vang Vieng. Återkommer då!

Sydostasien 2017

Det senaste dygnet har varit så konstigt, jag kan berätta allt från början. Klockan nio igår morse så hämtade en minivan upp oss på vårt hostel i Chiang Mai. Vi skulle åka landsvägen över till Laos och vi hade fått veta att det skulle ta ca 18 timmar, så vi var ändå förberedda på en jobbig resa så vi hade köpt massa kakor och chips som vi kunde äta på bussen.

Från Chiang Mai till gränsen tog det ca 6 timmar och där var vi tvungna att ansöka om visum osv. Ingen av oss fattade nånting och mycket var så oklart men allting lyckades ändå flyta på.

När vi sedan skulle kliva på den andra bussen som skulle ta oss från gränsen till Luang Prabang i Laos blev vi så chokade när vi såg att det var "sängar" i bussen. Det var super trångt och jag hade gjort misstaget att äta upp allt mitt snacks under den första bussresan (eftersom vi inte hade ätit riktig mat på hela dagen) så jag var vrålhungrig! Då var det rätt jobbigt att veta att man hade ca 9 timmar kvar innan man skulle komma fram. Som tur var gjorde bussen ett stopp så vi kunde köpa chips så att man överlevde!

Eftersom sängarna i bussen var våningssängar och vi låg alla längst ned kunde vi inte se ut under hela resan men man kände verkligen att vägarna i Laos var slingriga och chauffören körde fort som en galning! Tur att jag hade tagit en åksjuketablett, annars hade jag inte klart mig.

Vi blev avsläppta ca 2 timmar förtidigt (eftersom chauffören hade kört så himla fort) på en busshållplats utanför staden. Om vi inte hade haft appen Maps.me hade vi aldrig klarat oss på denna resa, den räddar oss varje gång. På så sätt kan vi använda kartan utan att behöva internet.

Vi tog en tuk tuk in till staden och därifrån letade vi upp vårt hostel som vi hade bokat kvällen innan. Klocka var nu runt 3-4 på natten. Vi tänkte att om vi hade tur så kunde vi få checka in tidigt på hostlet och sova några timmar.

När vi kom fram till det kartan visade var vårt hostel så var grinden låst och stället såg helt dött ut. Men vi hade ingenstans att ta vägen eftersom hela staden tydligen stängde 23:30 så vi slängde över våra väskor och klättrade över grinden. På andra sidan var det som en liten gård med höns som sprang omkring. Vi slog oss ned vid några bänkar och tänkte att någon kommer väl och öppnar stället om en stund. Men oj vad fel. Efter att ha halvsovit i ca 2,5 timma på en kall bänk omringad av kacklande höns så kom en gubbe i pyjamas gående mot oss. Han bodde tydligen där och det var inte alls ett hostel. Det hade varit det för länge sedan men det har varit stängt länge nu. Chockade gick vi därifrån och visste inte vart vi skulle ta vägen. Detta är ännu en gång vi blir lurade av Booking.com!

Som tur var hittade vi ett guest house på samma gata som hade plats för oss. Äntligen fick vi sova! Vi försökte ändå gå upp vid 11-tiden för att kunna ta vara på dagen för att se staden. Men eftersom det hade varit ett påfrestande dygn så var vi alla ganska slitna så vi bestämde oss för att gå på massage. Imorgon ska vi ut och vandra i skogen med en guide och sen även paddla kajak. Jag återkommer med mer bilder imorgon!

Och jag vill bara meddela trots allt jobbigt vi är med om så blir jag inte avskräckt för att fortsätta utan jag mår bra ändå! 😊

Blid på ett tempel som vi gick förbi i Luang Prabang, Laos.

Sydostasien 2017

Idag har varit en så rolig dag för vi åkte iväg till Maerim elephant sanctuary. Ett ställe där de tar hand om elefanter som har levt i fångenskap. Det var så härligt att se dom bli så fint omhändertagna av människorna som jobbade där.

Dagen började med att vi fick byta om till andra kläder och sen fick vi lyssna på elefanternas historia, vart dem kommer ifrån och vad de har varit med om. Sen fick vi mata den med bananer, vilket dom älskade!

Efter det fick vi följa efter elefanterna på deras promenad och bada med dem i lera. Man såg verkligen att de nöjt när man skrubbade in dem med leran. Det såg nästan ut som de somnade, haha.

Det var lite läskigt i början att vara så nära när dom var så stora men man blev snabbt van.

Elefanterna älskade tydligen att leka i leran. De slängde lera på sig själva och på oss 😄

Imorgon lämnar vi Thailand och åker över till Laos. En 18-timmars bussresa väntar men det går säkert bra 😅

Hej Hej!

Idag började vi dagen mad att gå runt i staden och kollade på två tempel. Jag tycker ärligt talat inte det är så himla intressant med tempel, men det är tydligen någonting man måste se.

En staty gjord av pengar!

Tre finurliga munkar.

(PS. De är vaxstatyer)

Framåt förmiddagen åkte vi ut ur staden för att gå på en matlagningskurs. Innan kursen började fick vi gå på en lokal matmarknad. Jag såg massa konstiga saker, jag köpte ingenting.

Här var köket som vi lagade mat i. I vår grupp så var vi bara 8 personer och en kock. Vi fick innan vi började laga mat gå ut och pocka kryddor i deras odlingar.

Vår kock Ken berättade om alla växter och kryddor de hade i trädgården. De odlade tom. svampar!

Man var tvungen att bära hatt och förkläde.

Jag lagade pad thai, vårrulle, röd curry gryta och en stark krämig soppa. Min favorit var den röda curryn 👍🏻

I slutet så fick vi varsin receptbok med alla recept som man har testat under dagen. Denna ska jag pröva hemma i Sverige igen!

Sydostasien 2017

Idag är första dagen i norra Thailand, Chiang Mai. Vi flög hit igår kväll och det tog ungefär 8h allt som allt. Vi checkade in på ett hostel utefter en "hostel gata". Det verka vara mycket backpackers här. Kul på ett sätt att var tillbaka i Thailand för det är så sjukt billigt här plus jag älskar maten!

Idag så åkte vi till ett tempel uppe i bergen som heter Wat Phrathat Doi Suthep.

Typiskt nog började det regna så fort vi klev ut från vår tuk tuk. Men vi köpte regnponchos så vi klarade oss.

Jag smygfotade lite...

Eftersom templet låg uppe på ett berg var det jättefin utsikt över hela staden.

Efter några timmar var vi tillbaka på vårt hostel igen och vi var så trötta så vi har bara legat och slappat tills nu. Ikväll ska vi gå ut på nattmarknaden för mat och shopping!

Sydostasien 2017

Nu har jag inte bloggat på några dagar, men som sagt åkte vi tillbaka till Bali igen och stannade i Canggu (min favoritstad på Bali). Vi bodde på samma hostel som förra gången vi var där och eftersom det är lågsäsong nu kostade det bara 17/kr natten, klart värt 👍🏻

De tre senaste dagarna har varit så underbara och jag har verkligen försökt att njuta och ta vara på varje minut. Det känns konstig att vi ska lämna detta ställe för att inte åka tillbaka igen. Att vara här i Indonesien är ens vardag nu och det kommer bli en omställning att åka här ifrån. Men jag är ändå taggad på samma gång, det är ju så mycket mer av denna resa som jag kommer att få se och uppleva samtidigt som det är jobbigt att lämna ett ställe som började kännas som hemma.

Jag vet inte om jag nånsin kommer att åka tillbaka till Bali, men jag hoppas verkligen det!

Sista bilderna på vår strand i Canggu. Här har vi solat och badat under dagarna och dansat barfota på nätterna. Hejdå underbara Bali ❤

• Sydostasien 2017

Som jag nämnde igår så åkte vi från Gili Air idag till Lombok. Vi hade planerat att åka på en guidad tur till två vattenfall. Det var verkligen en upplevelse! Vi fick gå i ca 50 minuter genom djungeln och vada genom en flod innan vi kom fram. Tur att vi hade en guide med oss. Men det var så värt det när man kom fram!

När vi var klara med turen så åkte vi tillbaka till ett hostel vi stannade på när vi kom från flygplatsen för nästan en vecka sedan. Nu ska vi bara sova och imorgon bär det av mot Bali igen för 3 nätter innan vi lämnar Indonesien 👋🏼

Sydostasien 2017

Nu har vi varit på Gili Air i tre dagar och bara tagit det lugnt vid stranden, cyklat runt på ön och ätit gott. Idag gjorde vi en dagsutflykt till Gili meno vilket är den minsta av alla tre öar. Det är strand runt hela ön och man kan promenera runt på en timma.

Indoneserna skrek pineapple hair efter oss i hamnen eftersom vi alla har håret uppsatt i knut (pga lusepidemin om någon har missat det) 😂

Vi stannade längs med stranden några gånger och satte oss i en bungalow. Sånt paradis!

En annan bungalow

Imorgon ska vi gå upp tidigt och åka in till Lombok för en dagsutflykt till olika vattenfall. Vi hörs imon!!😋

• Sydostasien 2017

Idag var egentligen planen att vi skulle checka ut från vårt hostel och åka vidare till en annan ö. Men jag blev så dålig inatt så vi fick förlänga med en till natt så att jag kan kurera mig under dagen. Vi upptäckte igår också att Elin hade fått huvudlöss så det passar bäst att vi tar det lite lugnt idag för att försöka bli av med lössen.

Idag kommer jag troligtvis inte att ta några bilder så jag tänkte visa er vad jag fotade igår istället när vi cyklade runt på ön.

Vi cyklade in på en liten väg som tog oss bort från all turism. Det var verkligen öns baksida, för det låg så mycket sopor och skräp överallt. Det var nästan sorgligt att se när resten av ön är så vacker.

Efter att vi cyklat ett tag så stannade vi till vid en väldigt enkel resturang längs med vägen. Där var det så många kattungar som höll till där också. Alla katter här har brutna svansar 😭

Jag saknar min lilla Molly så mycket!

En av många roliga skyltar som satt uppe på restaurangen.

Efter lunchen cyklade vi vidare! Vi såg några getter som gick omkring längs med vägarna. Det är väldigt torrt och speciell natur här, inga palmer längs med stranden men det är fint ändå!

Jag hoppas att jag kryar på mig snart så att vi kan åka vidare och se nya saker imorgon. Vi hörs snart igen!