Sydostasien 2017

Nu har min resan börjat lida mot sitt slut och jag ska åka tillbaka till Sverige igen. Dessa tre månaderna har gått så otroligt fort och jag har verkligen fått uppleva mycket. Jag är så himla glad att jag vågade åka!

Jag kommer att åka ensam tillbaka eftersom vi alla ville hem olika datum och jag kände att nu var rätt tid för mig. Jag har gått och räknat ned dagarna tills jag ska åka hem för på slutet nu fick jag en sån hemlängtan men igår så var det ändå svårt att förstå att man inte kommer att vakna upp till ljudet av vågorna och spendera varje dag på en strand i solen längre. Och så var det såklart väldigt tråkigt att säga hejdå till mina fina resekompisar, som jag har spenderat varenda minut med under de senaste 90 dagarna. Egentligen är det helt sjukt att man aldrig har fått någon ensamtid utan man ständigt varit med andra människor, så nu när man ska resa hem själv känns det som om något fattas en.

Under de senare två veckorna bodde vi på samma ställe, i en bungalow på ön Koh Rong i Kambodja. Det var så skönt att bara kunna packa upp och känna sig "som hemma" utan att behöva packa upp och ner och ständigt förflytta sig. Trots att det var en väldigt simpel bungalow (utan toalett, eluttag och bara två sängar) så trivdes jag så bra där! Det var sorgligt att lämna faktiskt. Så här såg den ut:

Den låg precis på stranden och vi kunde se havet från vår lilla uteplats.

Nu sitter jag och fördriver tiden på flygplatsen i Siem Reap (ska vänta här i 10 timmar till...) för att sedan mellanlanda i Bangkok där jag också ska vänta i ca 9 timmar. Men efter det kommer jag vara på svensk mark igen. Det är en väldigt lång och seg resa hem men på måndag kväll är jag i Borås igen!

Detta blir alltså mitt sista blogginlägg. Hoppas ni har tyckt om att följa bloggen och min resa genom Sydostasien 😊

Det är så svårt att få tag i wi-fi just nu så jag passar på att lägga upp ett till inlägg idag. Bilderna är från igår när vi vandrade genom djungeln i en timma för att komma till en paradis strand med kritvit sand och klart vatten.

Det var extremt varmt igår och man svettades otroligt mycket så det kändes som man skulle smälta bort. Men den långa och ganska tuffa vandringen genom djungeln var helt klart värt det när vi väl kom fram.

Sista biten fanns det ingen stig utan vi fick hoppa ned för klippblocken 😲

Men när man fick se detta och att vi var helt själva på den 6km långa stranden så blev man fylld av lycka!

Här spenderade vi hela dagen men vi var tvungna att skynda oss hem innan solen gick ned, det var ju ändå en bit att gå tillbaka.. Dagar som denna längtar man inte till decemberkylan i Sverige 😝

Sydostasien 2017

I förrgår hade vi en så rolig dag! Vi hade bokat in oss på att åka med en båttur som skulle vara hela dagen. Det började med att vi åkte ut mitt på havet så vi kunde bada i det klara vattnet. Sen följt av att vi skulle fiska vår egen fisk till lunch (eftersom vi är vegetarianer så åt vi självklart inte fisken och den fick åka tillbaka i havet efter vi fångat den). Men det var så roligt! Malin var först med att få napp men jag fick dra upp den lilla fisken.

Efter fisketuren så åkte vi i land till en liten by för att gå genom djungeln till ett vattenfall. På vägen träffade vi på de sötaste hundvalparna!

Efter det åkte vi vidare och stannade till vid en rätt liten öde strand men det var så otroligt fint! Här badade vi och sen åt vi lunch på stranden.

Sen var det dags att åka vidare igen (det var ett ganska tight schema vi hade). Nästa grej vi skulle göra var att snorkla bland reven, vilket jag tyckte var jättekul men tråkigt nog var det ganska mycket skräp i vattnet..

När der började bli kväll så åkte vi till en strand som heter Long Beach för att se solnedgången och sätta upp en lägereld. Så mysigt!!

Sen när det hade blivit svart ute så åkte vi ut mitt på havet för då var det dags för oss att simma med självlysande plankton! Detta hade vi sett fram emot hela dagen! Dom släkte ned alla lampor på båten så att det blev helt svart och då kunde vi hoppa i med cyklop och snorkel för att se det självlysande glittret under vattnet. Det var så häftigt!

Sydostasien 2017

Jag har inte bloggat på ett bra tag för att jag har haft feber och varit sängliggande i flera dagar. Men igår kände jag mig äntligen bättre och jag kunde gå ut utanför vår bungalow igen. Jag har verkligen haft hemlängtan under tiden jag var sjuk för allt här är så primitivt och det blir 100 gånger jobbigare när man inte mår bra. Nu är det bara 8 dagar tills jag lämnar Koh Rong och bär mig av hemåt.

Men igår var vi i alla fall på en av de finare stränderna och bara tog det lugnt i solen.

En liten tjej kom och satte sig bredvid Malin och hon var väldigt oblyg och ville gärna visa vad hon hade målat.

Sen kom en av alla strandhundar och slog sig ned på min plats..

Jag vet inte när jag kommer att blogga igen men det kommer säkert upp något mer inlägg innan jag åker hem! 👋🏼

Sydostasien 2017

Nu har vi spenderat två nätter på ön Koh Rong Samloem. Det är en relativt "stor" ö jämfört med Gili öarna som vi har varit på. Men betydligt mycket mindre civilisation. När vi först steg av båten så fick vi reda på att bungalown som vi hade bokat för två nätter låg på andra sidan av ön och då var vi tvungna att först gå i 40 minuter med våra tunga väskor längs med stranden till en annan hamn för att ta en till båt som gick sent på eftermiddagen. Detta kändes väldigt jobbigt just där och då så vi bestämde oss snabbt för att leta upp ett hostel som låg med gångavstånd från där vi befann oss. På den sidan av ön vi hade hamnat på fanns det inga restauranger, inga affärer eller ens en väg att gå på. Vi fick gå längs med vattenbrynet för att komma fram till vårt hostel.

Dagen därpå ville vi se mer av ön och vi hade redan börjat känna oss rastlösa och isolerade eftersom vi bara var på och runtomkring vårt hostel. Så vi tog våra tunga ryggsäckar (jag tror att mina ryggsäckar väger sammanlagt 25 kg nu!) och började vandra mot hamnen som skulle ligga 40 minuter bort.

Givetvis skulle jag ha glömt att ta mina åksjuketabletter så den båtturen var utan tvekan den värsta timmen i hela mitt liv... plus att det hade hunnit bli kolsvart ute och vågorna var gigantiska så man var ganska skakis när man klev av.

På denna sidan av ön som vi har kommit till nu finns det inte så mycket heller men det var iallafall lite mer liv och rörelse. Vi gick på en liten upptäcksfärd idag för att se oss omkring. Det finns fortfarande inga vägar utan man får gå i sanden hela tiden och det blåser väldigt mycket som man kan se på bilderna.

Helt random står en häst i ett litet tempel mitt i skogen..

När vi kom ut vid havet igen såg vi en jättelång brygga som vi bestämde oss för att stanna vid för att sola ☀️

Börjat få lite färg på mina ben 💩

Imorgon ska vi åka över till Koh Rong, alltså den lite större ön (hoppas på mer civilisation hehe)

Vi hörs då! 👋🏼

Hej Hej!

De senaste dagarna har spenderats på stranden men vi har även besökt vattenfall och sett Sihanoukville city. Nu är vi lite trötta på det här så imorgon ska vi checka ut och åka till Koh Rong! En paradisö i Kambodja. Det ska tydligen inte finnas så mycket wi-fi på ön och vi planerar att stanna där ända tills vi åker hem så bloggen kanske står lite tom tills dess. Men så fort jag får wi-fi ska jag försöka hålla er uppdaterade.

I dag checkade vi ut från vår bungalow i Kampot och åkte vidare till Sihanoukville som ligger vid Kambodjas kust. Vi hade tur som fick en solig dag efter två dagar regn så vi gick självklart till stranden. Jag har inte badat i havet på nästan en månad så jag verkligen njöt när jag fick göra det idag.

Vi stannade ända till solnedgången. Det var mycket finare i verkligheten än på bild..

Vi testade också på att bli trådade i ansiktet när vi låg på stranden. Nu är jag jättemjuk i ansiktet 😄

Sydostasien 2017

I morse under frukosten bestämde vi oss snabbt för att stanna en natt till här i Phnom Penh så vi skulle kunna hinna besöka Choeung Ek också känt som Killing fields, alltså en minnesplats för alla offren som avrättades under folkmordet på 70-talet.

Det är så konstigt för jag har verkligen varit helt ovetande om vad som hände i Kambodja under den tiden så jag blev verkligen helt chockad när jag fick veta hur extremt brutalt allting hade gått till. En sån fruktansvärd tid som landet fortfarande återhämtar sig ifrån än idag.

Jag tycker det är så konstigt att vi har fått läsa jättemycket om andra världskriget i skolan men ingen har nånsin nämnt folkmordet i Kambodja. I vilket fall som helst så fick vi jättemycket information idag eftersom vi besökte Killing Fields, ett museum samt besökte ett före detta tortyrfängelse. Det har varit ganska tungt att ta in så mycket hemska berättelser och framförallt hemska bilder och att ha fått gå in i bevarade byggnader där folk har blivit torterade till döds.

Läs gärna vad det står på skyltarna på bilderna nedan. Det är bara ett fåtal av de vi såg idag.

Nu befinner vi oss i Kambodja och senaste dagarna har vi varit i Siem Reap och besökt massa tempel, bland annat världskända Angkor Wat.

Vi klev upp 03:30 för att åka och se soluppgången över templet, vilket verkligen var en upplevelse! Det var sjukt mycket folk men vi fick bästa plats för att fota soluppgången.

Många luriga apor utanför templet som snor turisternas grejer. Vi är livrädda sen tidigare erfarenheter!

Sen åkte vi runt och såg fyra andra tempel. Det var jättehäftigt men jag var väldigt trött efter att ha gått upp så tidigt så man var ganska ofokuserad...

Just nu befinner vi oss i Kambodjas huvudstad, Phnom Penh. Vi kom hit för några timmar sedan men vi planerar inte att stanna utan vi kommer att åka vidare söderut i morgon igen. Vi hörs då! 😊

Nu var det några dagar sedan men jag har inte haft så mycket för mig så det har känts meningslöst att blogga då. Vi har de senaste dagarna legat och solat och badat vid poolen. Väldigt skönt!

Men idag så åkte vi på en lite utflykt till de "berömda" sanddynorna som ser ut som en öken. Efter ca 1 timma med bil så kom vi fram och då behövde vi byta till en jeep som kunde köra oss i sanden.