Efter ytterligare två fantastiska dagar i Kina är väskan packad och vi ska strax åka ifrån ChangSha. Kommer sakna staden, landet och alla nya vänner jag har fått sjukt mycket!

Jag hade faktiskt inte så höga förväntningar på resan, det skulle väll bli kul tyckte jag. Men jag har förälskat mig i Kina och folket här. Jag älskar kulturen, den vågade klädstilen och att alla är så pratglada och snälla. Detta är en plats jag planerar att åka tillbaka till många gånger i framtiden.

Idag har vi besökt Mao Zedongs hemstad. Vi kollade på huset han växte upp i, statyer och museum. När vi käkade lunch fick vi kommunistkepsar av de som arbetade på restaurangen. Folk bugade framför statyer på honom och alla var väldigt tysta och respektfulla när de gick runt och kollade. Det var väldigt spännande att se hur pass mycket ett folk kan dyrka en person. Han är som en gud för de flesta av Kinas invånare.

Det blev dock väldigt mycket tittandes för min del och blev lite smått uttråkad samt kall mot slutet av dagen, så det var skönt att komma hem till sin värdfamilj igen!

Nu är det måndag morgon och jag ska strax gå ner och äta frukost. Jag har sovit hos Felicia i helgen eftersom att båda våra värdar pluggar konstant då de har prov nu i veckan. Huset Felicia bor i är helt sjukt! De har fyra våningar och typ karaokerum, biorum och en massa annat sjukt lyxigt. Här är lite kort vad vi har hittat på i helgen.

I lördags var vi på ett bröllop, min värds kusin gifte sig. Det var häftigt och lite annorlunda. Bröllopet började kanske runt tio och slutade redan vid två. Vigseln skedde i ett privat rum där endast bruden och föräldrarna var och sedan kom de ut och så snackades det en massa på kinesiska, så jag förstod inte riktigt. Efter det var det mat och sedan åkte alla hem. När vi kom hem köpte jag och Felicia pizza och sedan kollade vi på film i hennes biorum.

Igår så bestämde vi oss för att sova riktigt länge. Så vi gick upp och fixade oss så att vi var färdiga till lunch och efter lunchen drog vi och shoppade. Vi var i Changshas centrum och på kvällen var det så sjukt fint där. Jag älskar storstäder och känslan man får av att vara i dem!

Segt internet och lite tid över har gjort att jag inte har kunnat blogga under veckan. Så i detta inlägget tänkte jag sammanfatta allt som har hänt.

Vi kan börja med att prata om tisdagens äventyr då skola och ancient town stod på schemat. I skolan skuggade jag min värd som hade lektioner på kinesiska och passade därför på att göra lite läxor. Sedan bar det av till ancient town där vi gick runt och tittade i småbutiker. När vi gick förbi en skola sprang folk ut för att de ville ta bilder, bara för att man är från Europa.

Sedan besteg vi ett berg på onsdagen. Berget kallades Yuelu mountain. Det var dock väldigt immigt så kunde inte njuta av någon fin utsikt när man kom till toppen.

I torsdags åkte vi ut till en skola på landet för att se hur de hade det där. Det var extremt stor skillnad på skolan vi brukar gå i i stan och på skolan vi besökte. Skolan var mindre, smutsigare och även fast de läste engelska kunde de inte förstå oss när vi pratade alls. Dessa eleverna har inte samma förutsättningar som eleverna på skolor i stan.

Vi blev väldigt varmt välkomnade och fick ta bilder och krama väldigt många. När vi gick förbi klassrummens fönster började folk typ skrika. De hade i princip aldrig sett européer tidigare och verkade tycka att det var jättehäftigt. Sjukt cool upplevelse för oss svenskar också!

Och nu i fredags besökte vi ett nyöppnat konstmuseum där vi faktiskt fick träffa konstnären, sedan besökte vi ett stort företag och efter det åkte vi som tog emot utbytesstudenter förra året iväg till en restaurang där vi träffade dem vi tagit emot. Vi drog sedan och skulle kolla på bio och blev chockade när vi såg bion. Det var inte alls som i Sverige, utan man hyrde ett litet rum där det fanns en bioduk och fick sedan välja film själv. Mycket mysigare än biograferna i Sverige tycker jag!

I lördags kväll kom jag fram till min värdfamilj. Jag bor i en lägenhet 3 minuter från skolan på 31 våningen, extremt högt upp. Föräldrarna talar inte så bra engelska och får därför öva mycket på kinesiska. Får testa en massa olika maträtter och jag tycker att det är väldigt spännande och gott. Börjar dock sakna den svenska maten lite smått.

Det har hänt så mycket under dessa tre dagarna, men tänker inte skriva om allt. Här kommer istället några bilder från allt jag har varit med om.

Nu har resan börjat! Vi har haft två extremt långa, men fantastiska dagar i Xian. En spännande första dag på cirka 36 sömnlösa timmar fylld med flygresor, shopping och kulturchock. Därpå en lång dag farandes runt på olika museum, titt på terrakottaarmén och återigen shopping.

Nu åker vi snart vidare till Changsha, där vi ska få träffa våra värdfamiljer för första gången.

Hej hej! Detta är då mitt första inlägg, så jag tänkte berätta lite om varför jag har skapat denna bloggen.

Det är nämligen så att jag drar till Kina med 7 lärare och 9 andra elever från min skola på onsdag. Vi ska åka runt och kolla på lite olika saker i Kina, men under största delen av resan kommer vi att bo hos en värdfamilj och får uppleva hur det faktiskt är att bo i landet. Jag ser verkligen fram emot att få åka iväg och uppleva en helt annan kultur!

Bloggen har jag skapat eftersom att jag fick i skoluppgift att redovisa min resa på något sätt och jag valde då att skriva om min resa i en blogg.

Igår var jag och handlade lite saker att ta med till resan och idag har jag packat. Ser ni hur många Marabouchoklad jag packade med förresten? Vi ska ta med oss presenter till värdfamiljen, deras släkt och vänner. Så jag har valt att köpa lite olika svenska saker och jag kunde ju självklart inte glömma Marabouchokladen, godaste svenska godiset!