Header
View tracker

Jag kände att jag behövde något att läsa som inte var kurslitteratur, så jag köpte denna fantastiska bok. Jag önskar så innerligt att alla skulle läsa den, och jag önskar så innerligt att denna var obligatorisk att läsa under skoltiden. Bra och nyttig information om fysisk aktivitet, och hur det påverkar vår fysiska förmåga så väl som hjärnans utveckling. Jag tror att mångas liv skulle förändras om de tog sig tiden att läsa denna bok, och verkligen tog in det som står i den.

Den är skriven utav två män som är leg. läkare, och dessutom överläkare i psykiatri resp. professor i fysiologi MEN den är inte skriven på så sätt att endast kunniga inom fackspråket förstår. Det är ingen trälig faktabok trots att den har stöd från all den senaste forskningen! Jag tänkte bjuda på några punkter som många säkert redan är medvetna om, men testa att verkligen stanna upp och reflektera över denna fakta.

"Att människor inte rör på sig tillräckligt orsakar....
- vart femte fall av hjärt-kärlsjukdom
- vart tionde fall av stroke
- vart sjunde fall av åldersdiabetes
- vart sjunde fall av tjocktarmscancer
- vart tionde fall av bröstcancer"

Något som blev en ögon-öppnare för mig var all fakta om hur hjärnan påverkas av att inte vara fysiskt aktiv. Vid fysisk aktivitet bildas nya hjärnceller, delen i hjärnan som har hand om vårt minne blir större och därmed minskar sannolikt risken för kognitiva störningar och demens.

Så snälla, bara läs den.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Jag är, som jag har nämnt ett flertal gånger, en Buzzador. Det innebär att man ansöker om att få delta i kampanjer där man får hem nya produkter för att testa, och man "betalar" endast med sina åsikter. Riktigt roligt, och vem som helst kan vara med!

Hur som helst så hade jag turen att komma med i en exklusiv kampanj där man skulle fick hem och skulle utvärdera kaffemaskinen Stelia, och ett gäng tillhörande kapslar. Låt oss säga att tack vare denna har min Tassimo fått gå i pension nu!

Det finns endast en fysisk knapp, och det är on/off-knappen. Annars är det touch som gäller! Man ställer in önskad styrka på drycken, och om man vill ha kallt eller varmt vatten. Möjligheten att själv ställa in styrkan på kaffet har jag uppskattat sena pluggkvällar och tidiga mornar kan jag lova...

Designen på maskinen är minst sagt annorlunda, stilren men ändå egen, något som tilltalar mig.

Jag har hunnit testa hälften av kapslarna, och favoriten hittills är Grande intenso!

Likes

Comments

View tracker

Jag har alltid varit duktig på att variera maten med olika kryddor, särskilt i perioder där man äter mycket samma, vilket man gör som student när man ofta kör storkok och matlåderace. Tänkte därför lyfta fram mina 3 favoriter för tillfället. Ett stort plus för de två sista burkarna som har en kvarn!

Rökt paprika, helt enkelt. Jättegod på kyckling! Glöm inte att komplettera med lite salt, vilket inte behövs i kryddblandningar då de ofta innehåller till hälften salt.

BBQ & Grill Mesquite, en blandning av havssalt, peppar, lök, vitlök, röd och grön paprika, senapsfrön, chipotle chili och mesquite-rökt maltodextrin. Min absoluta favorit! Hade denna på min köttbit i helgen och det smakade som att den just kommit från grillen.

Lime pepper, innehåller bland annat havssalt, svartpeppar, lök, grön paprika, limejuicepulver, korianderblad, citronskal, gurkmeja och citrongräsextrakt. Också riktigt god på kycklingen!

Likes

Comments

Jag är inne på dag 5 med Samanthas upplägg, och allt känns kanon! Idag avverkade jag det tredje benpasset, och träningsvärken är inte att leka med. När man sitter där i lårcurlen och pressar ur det sista ur quadsen tills man vill gråta så börjar man nästan undra om man är lite sadistiskt lagd som älskar detta självplågeri så mycket, haha. Men nu ska mina stackars ben få vila ända till torsdag!

När träningen går så bra så är det verkligen inga problem att äta bra mat heller. Ja, ni ser ju min middag ovan, det ser väl inte så tokigt ut? Bra råvaror och rätt mängd är nyckeln! 😊

Likes

Comments

För er som är lika inbitna i styrketräning och fitnessvärlden som jag så är denna tjej inget okänt ansikte! 2015 tog hon hem guld på junior-SM, guld i juniorklassen och silver i seniorklassen på Tyngre Classic i bikini fitness. Mitt mål är inte att tävla, men Samantha ska hjälpa mig att utmana mig och min fysik på en nivå som jag inte klarar av på egen hand. Jäklar vad roligt detta ska bli! I morgon kör vi igång! 😊

Likes

Comments

Standard varje söndag, att fylla i allt i kalendern för kommande vecka. Det kan vara en av de bästa stunderna på hela veckan! Jag är extra taggad på den kommande veckan, när vi ska börja läsa psykologi igen. Bemötande av barn och ungdomar och motiverande samtal står på schemat, och jag har ju varit nyfiken på MI ett bra tag, särskilt när det gäller att bemöta rökare som vill sluta. Jag bestämde mig redan för ett par år sedan att jag vill bli diplomerad tobaksavvänjare, men det blir nog först efter att jag har fått min legitimation! 😊

Testade förresten Celsius senaste smak hallon/acai idag, den kommer bli en favorit i sommar! 👌

Likes

Comments

Tentaplugg ................................................................Årets första löptur utomhus!

Jaa, en månad utan någon uppdatering på sociala medier var det jag behövde. Ville lägga all fokus på skolan och den kursen vi precis läst. Någon direkt motivation till att träna har jag inte heller just för tillfället, och eftersom träningen är själva grunden till den här bloggen så är det lite svårt. Men! Jag ska faktiskt (efter ca 3 månader på "väntelistan") inleda ett samarbete med en PT jag verkligen ser upp till. En tjej som är yngre än mig, men som redan plockat hem flera pokaler och som har så otroligt kloka tankar och värderingar (viktigt!). Jag tror att det är det jag behöver i min träning just nu, någon som säger åt mig vad och hur jag ska träna och som finns där för att bolla idéer. Vem denna människa är avslöjar jag lite längre fram, när vårt samarbete startat! Tack vare den kommande nytändningen i träningen, så hoppas jag att motivationen att skriva om den också kommer tillbaka. Vi hörs vänner!

Likes

Comments

Har ni sett dessa nyheter? Nyheter för dem som vill ha ett smart mellanmål när man är på språng kanske. De innehåller mycket protein, lite fett och lite socker. Jag tycker alltid att det är kul att testa nya produkter, och tänkte dela med mig av mina tankar kring dessa! Det finns en naturell variant också, men jag har bara testat de med tillbehör.

Trots att denna ska vara "extra krämig" så tycker jag att KESO blir lite torrt när man använder tillbehör som müsli och flingor. Så jag skulle gärna vilja tillsätta varma bär för att få lite extra vätska, och även lite extra smak då jag tycker att toppingen inte tillför särskilt mycket smak. Men att det medföljer sked gillar jag, då är det ett bra alternativ att plocka med sig om man ska iväg. Har ni hunnit testa dessa nyheter?

Likes

Comments

Efter mer än två veckor borta från gymmet så var det fruktansvärt skönt att dra på sig träningskläderna i morse! 55 svettiga minuter på spinningcykeln med en grym instruktör följt av lite benslakt i gymmet. Knäböj, raka marklyft och utfallsgång hann jag med innan benen var som spaghetti. Många listar knäböj som sin favorit för benen, men jag gillar nog utfallsgång lite mer. Lägg på en viktplatta i händerna eller en stång på ryggen och en spya är inte lång borta, haha..

Tiden springer iväg och i morgon börjar vecka 3 på praktiken. Det går snabbt att anpassa sig, och jag minns knappt hur det är att sitta i de tråkiga föreläsningssalarna. Det är otroligt lärorikt och intressant, men samtidigt har jag delvis fått bekräftat att akutsjukvård inte är det jag vill jobba med i framtiden. Tur att fysioterapeuter har så många inriktningar att välja mellan!

Likes

Comments

​Lördag morgon innebär extra tid till frukost. En extra kopp kaffe och extra mycket omsorg kring det som ska ätas. Och som ni ser fastnade jag verkligen för acaibowl, så gott och går så snabbt att göra. 

Nu ska jag ut och ta vara på solen, testa på det här med att ta en promenad som icke är powerwalk. Det är så svårt för mig det där, att inte gå i full fart. Jag är allt som oftast lite stressad, vilket jag vet tär på kroppen i längden, så måste försöka hitta lugnet i något. Hur och vad gör ni för att hitta lugnet?

Likes

Comments