View tracker

Veckans resultat

14 VECKORS RESULTAT:

Vikt: -5,5 kg
Mage: -5,5 cm
Midja: -4 cm
Lår: -4,5 cm
Stuss: -5 cm

Både vikten och måtten har gått stabilt nedåt i en lagom takt och jag är såå nöjd med min prestation!

REFLEKTIONER

Så var jag äntligen här.

I mål.

Och på så många sätt.

♡ Jag har förbättrat min kost

14 veckor har gått sedan jag bestämde mig för att lägga om kosten efter en tids slarvade och för att jag ville ta träningen ett steg längre. Jag gjorde ett kostschema där fokus låg på en bra fördelning av protein, kolhydrater och fett. Det var inget schema jag skulle följa till punkt och pricka, utan som jag kunde ha som utgångspunkt. Vissa dagar har jag räknat kalorier, andra inte. Vid ett par tillfällen har jag tillåtit mig att äta helt utanför ramarna och det har behövts för att hålla igång motivationen.

♡ Jag har utvecklats på gymmet

I takt med att veckorna har gått har jag också blivit starkare och utmanat mig själv på gymmet. Vet inte hur många nya PB jag tagit och det är så otroligt kul att träna när man känner sig stark. Att jag haft energi till träningen är också den största bekräftelsen på att kost-schemat fungerat för mig.
Jag har fortsatt träna 5-6 dagar i veckan som tidigare, största skillnaden är att jag ökat kvalitén på passen och de sista 4 veckorna har jag lagt in cardio ett par gånger i veckan. Jag har lyssnat på min kropp och vilat när jag behövt. Inga tidiga morgonpromenader, hetsiga cardio-pass eller att träna flera pass om dagen. Tänk kvalitet framför kvantitet så kommer du långt!

♡ Jag har nått min målvikt på 65 kg

Kan ni tänka er!? När jag började min viktresa 2012 (herregud, vart tar tiden vägen!?) satte jag först 75 kg som mål, sedan 72 kg, sedan 69 kg som var mitt slutmål ända in på den här dieten. 65 kg har alltid varit en gyllene siffra som funnits i bakhuvudet, men som känts för långt bort för att vara ett realistiskt mål. Den här dieten har inte handlat om att gå ner i vikt utan om spegelbilden, men allt eftersom dieten flöt på insåg jag att det faktiskt var inom räckhåll och jag tänkte att når jag min målvikt är det en stor bonus. När jag ställde mig på vågen idag och den visade 65 kg kände jag bara: ÄNTLIGEN! Vågen är bara en siffra och jag trodde nog att jag skulle vara ännu mer "deffad" på en så låg vikt, men jag har en muskulös kropp och är riktigt nöjd när jag tittar i spegeln!

♡ Jag har hittat ett förhållningssätt till mat och träning som fungerar för mig

Under våren har jag bara utgått från mig själv och mina behov. Jag har samlat inspiration och kunskap från många håll under flera år och det har landat i en livsstil som känns rätt. Jag älskar att ge min kropp hälsosam och näringsrik mat och just nu finns inget sug efter godsaker alls. Nu när dieten är över och semestern är här kommer jag nog att äta godsaker någon gång ibland, men det är inget jag längtar efter. Är det något jag är sugen på så är det hembakt bröd och ännu mer nyttig mat! 😄 Jag kommer att äta mat som jag vet är bra för mig och göra medvetna val och i det stora hela fortsätta äta ungefär likadant som under dieten.

Ser fram emot en underbar sommar med mycket bra mat och träning! 

♡ 





Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Veckans resultat

Bild från 27/3 och 18/6

VECKANS RESULTAT

Vikt: -1,2 kg
Midja: - 0 cm
Mage: - 1 cm
Lår: - 0 cm
Stuss: - 0,5 cm

REFLEKTIONER

Så har vecka 11 passerat och jag har kommit på banan någorlunda igen. Har fokuserat på annat I livet de senaste veckorna och resultaten har gått både upp och ner, men inför den här veckan gjorde jag lite justeringar både gällande kost och träningen och det gav resultat. Vågen visade 66,1 kg och det är min lägsta vikt hittills. Känns smått otroligt att jag är så nära mitt mål på 65 kg. Det har funnits i bakhuvudet sen start, men jag har nog aldrig helhjärtat trott på att jag faktiskt skulle kunna väga så lite. Är stolt över mig själv för att jag inte bara bantat ner mig snabbt, utan att jag helt ändrat livsstil och faktiskt byggt en stark muskulös kropp och gått ner stadigt i vikt över flera år. Det här är inget tillfälligt, utan mitt liv och jag känner mig relativt säker på att jag kommer hålla den här formen framöver så länge jag inte gör för stora utsvävningar från den vanliga kosten. 😊

NÄSTA VECKA...

Planen är att fortsätta till semstern, vilket innebär den 30 juni. Så jag börjar närma mig slutet på vårens diet. Det vore kul att nå målet på 65 kg så det satsar jag på att nå nu sista veckorna!

Likes

Comments

View tracker

Tankar kring välmående

Söndagar brukar betyda vägning och mätning, vilket jag också har gjort både förra och denna veckan, men jag har fokuserat på annat i livet och det har inte känts intressant att redovisa några resultat. Så får det vara ibland, livet måste få gå före. I slutändan finns det så mycket viktigare saker i livet än yta och centimeter hit och dit. Det viktigaste är att man lever och mår bra.

Inför kommande veckor lägger jag i en sista växel, för det känns som jag nått en platå. Ska vara extra noggrann med kosten och göra små justeringar i schemat. Så kanske det ger resultat!

Var rädda om er.

PUSS

Likes

Comments

Veckans resultat

Bild från 27/3 och 31/5.

VECKANS RESULTAT

Vikt: -1,2 kg
Midja: +- 0 cm
Mage: -0,5 cm
Lår: -1 cm
Stuss: -0,5 cm

REFLEKTIONER

Mån-fre rullade på som vanligt med träning och kost. Över helgen har jag och mami varit hos min moster i Eskilstuna så jag har inte ätit helt enligt schemat men ändå bra mat. Vi gjorde gröt till frukost och jag hade med protein-pulver att blanda i, så har vi ätit kycklingsallad och ute på restaurang två ggr. Valde kyckling och klyftpotatis med olika såser båda gångerna. Sköt på vägning och mätning till måndag morgon och jag blev rejält överraskad att jag tappat så mycket vikt. Vill egentligen tappa runt 0,5 kg/vecka så -1,2 kg är ganska mycket, men det går ju upp och ner så jag kanske inte går ner något nästa vecka. Vågen visade 66,5 kg vilket innebär att jag inte har långt kvar till min målvikt på 65 kg. Men oavsett vågen är huvudsaken är att måtten minskar och att träningen går bra! Har kört flera roliga wodar senaste dagarna och det känns så bra! 💪

NÄSTA VECKA...

Fortsätter på som vanligt under veckan! Min kärlek fyller år på måndag så det blir kalas i helgen och vi ska umgås med lite vänner. Får fokusera på att äta så bra som möjligt men tänker minsann äta lite fika på kalaset. Blir extra bränsle till träningen! ☺

♡ 

Likes

Comments

Tankar kring välmående

Jag har alltid varit en person som tänker mycket, men ofta så behåller jag mina tankar för mig själv och väljer mina tillfällen då jag yttrar dem. I dagens samhälle med alla sociala medier finns det sååå mycket utrymme att uttrycka åsikter, både positiva och negativa, utan att det behöver bli för personligt för avsändaren. Men för mottagaren är det alltid personligt, sen kan man ta åt sig olika mycket. Jag tänker alltid att har man inget positivt att säga behöver man inte säga något alls. Jag har varit förskonad från negativa kommentarer i sociala medier, tack och lov, men är medveten om att de en dag kan dyka upp och att jag inte kommer att tolerera ett sådant beteende.

Jag är dock inte född igår och jag VET att folk tycker och tänker en himla massa saker. Att människor dömer andra utifrån bilder. Bilder i sociala medier är en så liten del av verkligheten och jag väljer bara att visa en bråkdel av mitt liv.

På min instagram postar jag mest bilder på mat eller mig själv, för att jag vill dela med mig av mitt liv och kunna inspirera andra. Eftersom jag lever ett liv som kretsar mycket kring träning och just nu dieten känns det bara naturligt att visa bilder på mina resultat och jag vet att jag själv inspireras av liknande. Att visa sig själv i underkläder är så avdramatiserat för mig och i slutändan är det bara en kropp. En av alla miljarder som går på denna jord. Jag lägger inte ut bilder för att få uppmärksamhet eller bekräftelse (även om det såklart är roligt när någon uppmärksammar att det går åt rätt håll), utan för att det är en del av resan. Jag är så öppen med att jag följer en diet och då tycker jag att det hör till att man visar resultat. Jag vet hur många där ute som kämpar med sina kroppar och sitt mående och jag vill visa att det går att förändra. 

Jag vill TACKA för alla fina kommentarer som jag fått under de här åren och tacka för att ni visar förståelse för de val jag gjort i livet. Det bästa stödet jag kan få, särskilt under diet, är att ni respekterar mina val. Jag får såklart kommentarer om att jag blivit smal och att jag inte behöver gå ner mer i vikt, vilket jag såklart tar som en komplimang. Herregud jag har vägt nästan 90 kilo, klart jag är smal nu jämfört med då och länge handlade min resa just om det, att bli smal, men inte längre. Jag vill ha en stark kropp med former. Dieten följer jag för att få mer definierade muskler och i och med det kommer jag att gå ner både i vikt och mått. Det enda som avgör när jag är "klar" är jag själv och vad spegeln visar. Jag har aldrig presterat så bra på gymmet som nu och heller aldrig varit i bättre form. Att kunna kombinera ökad prestation med diet är den ultimata bekräftelsen på att dieten är väl utformad och att jag kan följa den utan problem. Jag mår så otroligt bra och känner inget annat än glädje och förväntan inför kommande veckor av diet!

Till sist så vill jag bara påminna om att man bara ska jämföra sig med sig själv! Man har bara en kropp och varje kropp är unik. Jag påstår inte att jag är vältränad eller speciellt deffad, men jag är vältränad för att vara mig. Jag är i bra form för att vara mig. Använd andra människor som inspiration istället för målbilder. Din målbild ska alltid vara en bättre version av dig själv, och vad det är avgör bara du.

Likes

Comments

Tankar kring kost

Att äta nyttigare mat behöver inte alls vara krångligt, om man gör smarta val!

Nu är det tre år sedan jag bestämde mig för att göra en förändring och då var det såklart en hel del livsmedel som jag direkt fick plocka bort, men sedan dess har jag helt ändrat mitt synsätt gällande kost och landat i en kosthållning som fungerar riktigt bra. Vi fokuserar alltid på en protein-källa, kolhydrat och sedan grönsaker till, vilket gör att den maten jag äter nu under dieten inte skiljer sig mycket från den vi äter annars.

Tänkte dela med mig av vilka förändringar jag har gjort med kosten genom åren och ge tips på nyttigare alternativ...

♡ Slutade äta köpt bröd (kunde äta bröd till dagens alla mål) - bakar istället eget om vi känner för att lyxa till det ibland. Favoriten är grov filmjölkslimpa med morot och fröer eller kvargbröd (4 frallor - 300 gram kvarg, 3 dl havregryn, 1 tsk bakpulver, salt, fröer).
♡ Slutade dricka kalorier i form av juice/saft/läsk. Dricker istället ICA:s light-saft som finns i flera smaker eller Coca Cola Zero om jag är sugen på läsk.
♡ Slutade äta yoghurt - äter istället kvarg. Finns så många goda smaker idag och tycker man att konsistensen är tjock är det bara att blanda ut med lite vatten. Använder även kvarg till att mixa smoothies med bär.
♡ Slutade äta halvfabrikat såsom färdiga pizzor, pommes osv. Lagar nu allt från grunden.
♡ Slutade laga mat med vispgrädde och creme fraiche. Det var en stoooor bov för mig då jag alltid lagade grytor och såser med fullfeta produkter. Nu lagar vi istället med lätt turkisk yoghurt, lätt kokosmjölk eller Milda mat 4%.
♡ Slutade äta sylt med socker - väljer idag Önos eller ICA:s lågkalorisylt.
♡ Slutade äta müsli, crunch, flingor mm. - idag lagar jag egen granola eller blandar egen müsli.
♡ Slutade äta pulversåser och feta färdiga såser - blandar idag egen sås på turkisk yoghurt med valfria kryddor.
♡ Slutade äta godis, glass och fikabröd - äter såklart det ibland om jag skulle vilja, men jag väljer hellre ordentlig mat framför fika. Glass äter vi dock en del och då rekommenderar jag varmt GB:s lättglass eller Lohilos protein-glass.
♡ Slutade äta pasta - äter istället bönpasta som börjar att komma i fler och fler varianter.
♡ Slutade småäta - äter regelbundet under dagen och ordentligt med mat så jag inte blir sugen mellan måltiderna.
♡ Slutade baka godsaker med vitt socker (alltså hur många kladdkakor har man inte bakat genom åren!?) - bakar idag utan socker och gärna med protein.

Det här är såklart bara en liten del av alla förändringar jag har gjort och det var inget jag gjorde från en dag till en annan utan allt har vuxit fram över tid... nu känns alla val vi gör så självklara att det inte är något vi reflekterar över. Det är såhär vi lever. 😊

Vi har alltid ett antal livsmedel/råvaror hemma som utgör vår grund:

♡ Kyckling, nötkött, färs
♡ Potatis, sötpotatis, morötter
♡ Bönpasta
♡ Frysta bär
♡ Frukt och grönsaker
♡ Havregryn
♡ Protein-pulver
♡ Ägg, flytande äggvita på dunk
♡ Lätt turkisk yoghurt, lätt kokosmjölk, Milda mat
♡ ICA:s light-saft
♡ ICA:s sylt utan tillsatt socker
♡ Riskakor och knäckebröd
♡ Hemmagjord granola
♡ Kvarg, mini-keso
♡ Nötter och fröer
♡ Hemmagjort jordnötssmör
♡ Mini-lätta
♡ Stevia-droppar

Kom ihåg att det här är val vi gjort och en livsstil som passar oss. Du ska såklart anpassa efter vad som passar ditt liv! Men jag hoppas att du fått med dig lite inspiration! ☺

Likes

Comments

Veckans resultat

VECKANS RESULTAT

Vikt: -0,3 kg
Midja: -0,5 cm
Mage: -0,5 cm
Lår: +-0 cm
Stuss: -0,5 cm

REFLEKTIONER

Eftersom jag tog paus från dieten förra veckan i och med resan till Stockholm så är det 8 veckor sedan jag började men 7 veckor av diet. Så jag redovisar detta som vecka 7. I Stockholm drack jag både alkohol och åt allt möjligt som min kropp inte är van vid vilket gjorde att jag la på mig mycket vätska, nästan 2 kg. Såklart ingen kul siffra att se på vågen och när man känner sig svullen som en ballong ifrågasätter man såklart om det är värt det. Men jag vet att vätskan försvinner när jag äter bättre och det tog nästan hela den här veckan för att jag skulle känna mig i fas igen. Så att jag tappat både vikt och mått jämfört mot vecka 6 blev en överraskning!

NÄSTA VECKA...

Inga större planer så jag fortsätter så gott det går med dieten och träningen!

Likes

Comments

Tankar kring kost

Jag letar ständigt efter inspiration till nya maträtter men det blir ändå lätt att man lagar sina favoriter... Bara för att man följer en diet behöver maten absolut inte vara tråkig. Det handlar snarare om att vara smart och hitta livsmedel som kan ersätta onyttiga alternativ. Tänkte tipsa er om mat vi brukar laga så kanske jag kan inspirera någon till att hitta nya favorit-rätter!


Ikväll lagade jag en gryta på kyckling, Milda mat 4%, vitlök, soltorkade tomater, citron, basilika, salt och peppar, till den åt vi bönpasta från Risenta. Bönpasta är verkligen toppen för den som inte vill äta vanlig pasta och få i sig bra med protein.


Omelett är så otroligt underskattat! Jag brukar göra på två ägg, lite extra flytande äggvita, milda mat 4% och sedan fylla med det vi har i kylskåpet. Möjligheterna är oändliga! ☺


På våren och sommaren grillar vi flera gånger i veckan. Oftast kyckling eftersom det är så magert, men en stor biff är svårslaget. Vi lägger även på grönsaker, kvist-tomat och morot är mina favoriter!


Kyckling-sallad är en stor favorit! Ibland köper vi färdig kyckling, ibland steker vi egen. Brukar blanda ihop olika såser varje gång men ofta är basen turkisk yoghurt med vitlök eller med tapenade på soltorkade tomater/tomatpuré/vinäger. I salladen blandar vi spenat, tomat, gurka, morot, äpple, rödlök, fetaost, fröer.... 😊


Nu på dieten äter vi inte nötfärs så mycket eftersom antalet kalorier är höga i förhållande till hur mycket mat man får äta... men annars lagar vi ofta mat med nötfärs. Här är chili con carne med ris!


Återigen grillad kyckling! Går åt några kilon varje vecka.... Här hade vi även grillat sparris och lagat rotfrukter i ugn. Älskar sötpotatis! 😍

I morgon är det dags för vägning och mätning igen och jag hoppas att jag skalat av vikten jag la på mig under dagarna i Stockholm. Vätskar på mig så himla lätt och sedan tar det några dagar innan det släpper.

Nästa inlägg om kost tänkte jag tipsa om vilka livsmedel vi bytt ut mot nyttigare alternativ här hemma och visa att man kan äta hälsosammare med ganska enkla medel.

Kram!

Likes

Comments

Tankar kring välmående

Den här veckan blir det ingen vägning och mätning då jag varit iväg torsdag-lördag med jobbet och tagit paus från dieten. Så jag tänkte bjuda på bilder från resan istället!

I torsdags flög jag till Stockholm och först var det konferens på dagen och sedan gala för våra Tidningshjältar. Under våren har vi haft en tävling för Aftonbladets återförsäljare och det var de som ökat sin försäljning mest jämfört med en tidigare period som fick komma till Stockholm och hyllas på galan. Vi bjöds på trerätters middag, uppträdanden av Wallmans och musik från dj Gretchen. Väldigt rolig kväll!

I fredags hade vi en kortare konferens på förmiddagen, gemensam lunch och sedan egen tid. Vi skulle dock ha telefonmöte så jag och Tiffany promenerade längs Götgatan, köpte glass och satte oss i en park i solskenet. Underbart! På kvällen njöt vi av trerätters middag och sedan åkte vi till Globen för att se genrepet av Eurovision. Vilken upplevelse! Jag hade aldrig varit i Globen tidigare så bara det var en upplevelse i sig. Kul att se hur produktionen arbetade och allt som händer på scenen som man inte ser i tv-rutan.

I går åt vi hotellfrukost innan sa hejdå och åkte hemåt. Är så tacksam och glad för mitt arbete och allt jag får möjlighet att uppleva tack vare Aftonbladet! Svårslaget faktiskt! 😊 Har så fina kollegor men det är synd att vi är utspridda över landet och bara ses några gånger om året... Kommer hem fulltankad med energi och ser fram emot att ge mig ut i butikerna igen på måndag!

Under dagarna i Stockholm har jag ätit allt jag velat och drack även några glas vin under galan. Det märktes direkt på kroppen och jag kände mig svullen... Idag har jag återgått till dieten och känner redan att vätskan börjat försvinna. Kommer köra gärnet nu sista veckorna fram till semstern!

Taggad till tusen! 👊

Likes

Comments

Tankar kring välmående

Den frågan får jag ganska ofta, så jag tänkte besvara den här.

Planen är att följa dieten i 14 veckor, fram till semstern, vilket innebär 8 veckor till. Så länge som vi har vanliga rutiner med jobb, träning och kost så fungerar det bra att köra. Men när sommaren kommer vill jag känna mig mer fri och njuta av ledigheten. För mig innebär mat stor njutning och då vill jag kunna njuta till fullo. Dock kommer jag inte att börja äta precis som jag vill för då vet jag att jag är tillbaka på ruta ett ganska snabbt. Jag kommer att öka intaget successivt och välja mina tillfällen då jag unnar mig något extra. 

Jag vill såklart behålla den form jag når så gott det går och märker jag att jag lägger på mig får jag hålla igen och hitta en balans.

Så 8 veckor av diet kvar.

BRING IT ON!

Likes

Comments