Header

health

Jeg gik i flere år, og oplevede perioder med nedsat energi, hovedpine, tristhed og irritabilitet. Først blev jeg ærgerlig når min mand påstod at jeg led af PMS, men så gik det op for mig at mine dårlige dage netop var i ugen op til menstruation.

PMS kan give symptomer som træthed/nedsat energi, depression, humørsvingninger, irritabilitet, hovedpine, migræne, rastløshed, sukkertrang, vrede, nedsat sexlyst, brystspændinger, muskelømhed, oppustet mave og evt. hævede ankler og fingre.

Symptomerne opstår typisk i ugen op til menstruation. Ca. 1/3 af alle kvinder oplever disse generende symptomer, men i varierende grad. De er udløst af den normale menstruationscyklus, og ikke udtryk for en egentlig hormon-sygdom, Dog sker der en direkte påvirkning af hjernen ved disse hormonelle svingninger. Vi kender ikke årsagen til at kvinder reagerer forskelligt på hormonudløste ændringer i signalstoffer hjernen som f.eks. serotonin.

For nogle kan det komme pga. en overbelastet lever, andre en candida-infektion i tarmen, og for mig var det nok mangel på calcium, der var det afgørende.

HUSK: Altid at søge individuel rådgivning hos læge eller anden sundhedsperson.

Det jeg undgår:

Raffinerede kulhydrater, raffineret sukker, komælk, for meget salt.

Det jeg gør:

Dyrker regelmæssig motion, da motion kan reducere PMS-symptomer ved at niveauet af endorfiner øges, sukkertolerancen øges og østrogenniveauet i kroppen moduleres. Og det kan virkelig mærkes at det gør kroppen godt!

Jeg spiser masser af græskarkerner, fordi de udover at smage skønt, bl.a. indeholder tryptofan: Tryptofan omdannes bl.a. til serotonin i kroppen. Studier har vist at en daglig dosis tryptofan på 6 gram væsenligt reducerer humørsvingninger, søvnbesvær, sukkertrang, spændinger og irritabilitet.

Jeg tager kosttilskud:

Solaray: Cal-Mag 1:1 med vitamin-D, 2 kapsler dagligt, fordi magnesium mangel bl.a. fører til øget oplevelse af smerter i kroppen. Behandling med magnesium, har i studier vist at reducere denne oplevelse af smerter hos op mod 90%. Calcium er vigtigt fordi jeg ikke drikker komælk og fordi mangel på calcium kan ligne PMS,. (Calcium tilskud har nok været det, der har haft den mest markante effekt på mig.)

Adskillige studier har vist at kvinder, som gives et multivitamin tilskud, med højdosis magnesium og B6-vitamin oplever en signifikant reduktion i PMS symptomer, derfor tager jeg hver dag: Multivitamin med Urter.

Desuden tager jeg Omega-3 fiskeolie , 2 g dagligt. Mange kvinder med PMS mangler essentielle fedtsyrer, særligt GLA, som man bedst får fra fiskeolie.

Blog på mobilen - Blog via mobilen - Nouw har en af markedets bedste blogging apps - Klik her

Likes

Comments