Header

health

Ved nytår 2016/17 vågnede jeg op en morgen med kraftige smerter i min højre skulder. Jeg havde sovet på en dårlig madras i et sommerhus om natten, og båret min 4-årige datter 1 km på ryggen dagen før, så det var måske ikke så underligt.
- af Louise Rindel Gudbergsen 🚺

Smerterne var værre end meget andet smerte, jeg har oplevet og jeg måtte ty til panodil og ipren den første uge for at kunne holde det ud.

Noget mere måtte gøres, for jeg erfarede også at smerterne blev værre når jeg arbejdede med computermusen på arbejdet.

På idrætsmedicinsk institut på Bispebjerg hospital lærte jeg nogle super simple, men effektive øvelser. Men det var kombinationen med yoga og nok også tiden, der gjorde at jeg nu 8 måneder senere ikke længere har skuldersmerter.

Skuldersmerterne skyldtes Tendinopati (sene-overbelastning), det er der desværre mange som har, og det er helt normalt at det tager så lang tid før de heler og dermed smerterne holder op.

HUSK: Altid at søge individuel rådgivning hos læge eller anden sundhedsperson.

2 Skulderøvelser med elastik:

A: Ro lavt • Bind en elastik omkring en tung genstand - foreksempel en radiator • Stå med armen strakt og hold den 45 grader foran kroppen • Sæt skulderbladet på plads • Træk tilbage i elastikken til hånden er ud for hoften/låret • Før armen langsomt frem til startpositionen

B: Udaddrejning stående • Hold elastikken <med træningsarmens hånd • Bøj albuenen i en 90 graders vinkel • Placer et sammenrullet håndklæde mellem albue og krop • Hånden drejes ud til siden mens håndleddet holdes strakt • Hold stillingen et par sekunder og drej langsomt hånden retur igen

3 Yoga-stillinger:

A: Kat-Ko +variation med løftet arm

B: Kobra m variationer med armene løftede

C: Trekantstilling

Design din blog - vælg mellem masser af færdige skabeloner på Nouw, eller lav din egen: "peg og klik" - Klik her

Likes

Comments