Vår sista heldag i Australien. Otroligt konstig känsla. Då vi redan sett Perth bestämde vi oss för att sätta oss på tunnelbanan och ta oss ut till Fremantle, en jättemysig stad vi åkte igenom med Maritta men aldrig stannade i. Vi besökte Fremantle Markets, strosade runt på gatorna och tog en fika i solen. Sedan åkte vi tillbaka till hostelet och gjorde oss iordning för kvällen. Vi bestämde oss för att gå ut och äta och hamnade på en italiensk restaurang. En härlig men vemodig dag, vi kommer sakna Australien.

Efter fem veckor på vägarna anlände vi i förrgår återigen till Perth. Vår högt älskade van, Maritta, lämnades tillbaka och det blev som ett definitivt tecken på att denna fantastiska resa nästan är över. Ni kanske har undrat hur vi egentligen bott under vår roadtrip och här kommer därför ett gäng bilder. Visst är hon fin?

På väg ner längs kusten försökte vi stanna vid lite nya ställen, varav ett av dem blev några blowholes utanför Carnarvon. Staden i sig är varken min eller Hasses favorit men detta ställe som bjöd på något som liknade små gejsrar var helt klart värt att se. Här stannade vi en snabbis för att ta lite kort och fortsatte sedan till en strand i närheten. Längs vår roadtrip har vi flertalet gånget fått påminna oss själva om vilka miljöer vi befinner oss i eftersom vi blivit så bortskämda med alla vackra ställen vi sett. Vi vet båda två att det kommer ta ett tag för oss att bearbeta alla intryck och det vi gjort under våra sju månader här i Straya. Det är först när vi kollar tillbaka på bilder som vi förstår vad vi fått vara med om, och det är vi så tacksamma för. Dessutom funkar bloggen som en liten påminnelse även för oss två om både stora och mindre saker vi gjort under resan.

Dag två i Karajini och dags för ännu en hajk. Efter att ha skumpat fram i Maritta i 10km/h i vad som kändes som en evighet kom vi fram till dagens gorge vid namn Weano. Som de rutinerade hajkarna vi är bestämde vi oss för en klass 5 hajk, en rutt för "very experienced bushwalkers". Inget som skrämde oss. De Australienska myndigheterna tycker inte om när dess befolkning lämnar städerna och ska ge sig ut på äventyr och därför satt det skyltar överallt som uppmanade oss att vara "extremely careful". Vi kom ner i dalen och gick en bit bland röda stenar och små bäckar när stigen plötsligt upphörde att existera. Framför oss var istället en stor damm och det var meningen att vi skulle simma igenom för att ta oss till andra sidan. Det vara bara att lämna kameran bakom oss och därför har vi inga fler bilder men vi kan tala om att det var helt fantastiska platser vi fick besöka.

Hasse och Berg har ännu en gång besökt vildmarken och denna gång var det Karajini national park som stod på tur. Vi var supertaggade då vi bara hört bra saker om nationalparken och vi blev inte besvikna, det var grymt! Amazing Steve från vår tour kring Uluru sådde ett hajkfrö i våra hjärtan som nu har grott och vi beslutade oss för att för första gången ge oss ut på hajk på egen hand. I sex timmar knallade vi runt i dalgångar, badade i vattenfall och stod och blickade ut från mängder av look outs.

Här ser ni vart vi spendera 4 dagar. Helt utan el, täckning eller dusch. Men det var helt okej eftersom detta gav oss mer tid att njuta av miljöerna omkring oss. Cape Range ligger en bit utanför Exmouth och levde upp till alla förväntningar. Dessutom ligger det kända NIngaloo Reef utanför längs kusten så alla fisk och snorkel älskare jublar av glädje.

För några kvällar sedan rullade vi in på en rödrostig väg. Att denna väg skulle leda oss till ett litet ställe som skulle bli ett av våra favoritställen på hela resan visste vi inte då. Vi möttes av både hästar och gigantiska kossor som strosa omkring på den farm vi anlände till. Sen fortsatte det bara i samma riktning. Vi möttes av ett riktigt original, John, som berättade att vi skulle passa oss för ett av fåren eftersom det kunde vara lite aggressivt. Detta fick vi se ganska fort då Sofia stod och brottades med denna varelse för att vi skulle kunna bevara våra äpplen och vårt bröd. Själv stod jag och grät av skratt medan jag beskåda hur Hasse försökte trycka bort honom med hjälp av en av våra campingstolar. Efter denna händelse bar vår vän Damper John ut en liten låda. Och ur en liten tygsäck kravlade det ut en liten kängurubaby. Denna hamnade omedelbart i våra famnar och vi hade helst av allt bara tagit med den hem, Strax därefter hämtade Damper Jogn sitt kände Damper bröd som tillagats över öppen eld. Och där var vi helt sålda. Vilket häftigt ställe. I ett av de gamla stallen brukar band stanna och spela för de som bor på farmen, och varje kväll samlas människor och avnjuter varsin kall och och pratar om allt mellan himmel och jord. Och vet ni vad; om några minuter ska vi sätta oss i Maritta för att bege oss dit för en till natt, som vi längtar.

Ett annat måste på vår resa längs västkusten var Coral Bay. En liten liten stad som enbart består av två caravan parks och ett litet shoppingcentrum. Detta ställe gick rakt in i våra hjärtan med sitt turkosa vatten och lugna tempo. Därför spenderade vi några dagar här och bara njöt av den 40 gradiga värmen och lyxen att kunna duscha varje kväll. Dessutom avslutade vi samtliga kvällar här med varsin öl på stranden i solnedgångs, helt underbart. Planen är just nu att iallafall komma tillbaka hit en natt för att njuta av denna plats en gång till.

Här spenderade vi en av våra nätter ute på Shark Bay. Ännu en gång ensamma på en klippa ute vid havet. Solnedgången var helt magisk som ni kan se och utsikten dagen efter var inte mycket sämre den...

På Shark Bay fick vi även möjlighet att vara en del av den kanske största attraktionen. Att mata vilda delfiner. Det hela sker i tre omgångar på förmiddagen allt utefter när delfinerna själva känner för att komma in till strandkanten, och självklart blev vi utvalda för att få ge en fisk till en av delfinerna. Då både jag och Sofia älskat delfiner som barn var detta en upplevelse vi båda tyckte mycket om.