Header

middag

Det här hörni. Här har ni något riktigt fint. Mycket grönkål nu, medveten om det. Men så blir det när man kliver in på Hemköp och de har stora förpackningar för femton kronor (!!) och när man någon dag senare kliver in på ICA och ser att de också har extrapris????????? What to do.

Den här pastan är hur som helst det godaste jag ätit på länge. Ni vet, krämigt och ostigt men inte ofräscht pga innehåller grönkål. Ni vet väl att inget kan bli onyttigt om det innehåller grönkål? Källa: Grönkålshypean för två år sedan.


Krämig grönkålstagliatelle med två sorters ostar:

Tagliatelle/pasta av ditt val
Färsk grönkål
Rödlök
Creme fraiche eller matlagningsgrädde av ditt val
En skvätt pastavatten
Fetaost
Smakrik vällagrad ost (till exempel lagrad präst, parmesan eller västerbotten)
Salt, svartpeppar
Eventuellt färsk basilika (ja det passar)

Sätt på pastavatten och koka upp.
Stek lök i olivolja eller smör. Tillsätt massa grönkål. Stek ihop några minuter.
Sänk värmen och tillsätt creme fraiche/grädde och en skvätt pastavatten.
Låt puttra ihop några minuter.
Smula i fetaost och tillsätt riven lagrad ost.
Låt osten smälta ihop med såsen, smaka av med salt och peppar. Grovhacka färsk basilika om du har det hemma, rör ner.
Servera direkt med din pasta och ENJOY!!


Skulle vara fint med kantareller i den här också. Har du sånna hemma så stek med tillsammans med löken och grönkålen. Champinjoner skulle också funka. (Men inte lika bra)

Höstig comfort food <3

<3

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

middag, tillbehör

Middag på tio minuter? Yas please.

Stek saker som är i säsong. Till exempel grönkål, morötter, lök och äpple. Släng i annat som du har hemma. Till exempel paprika och spenat. Smula över en halv fetaost, låt smälta en aning. Salta, peppra. Häll över på en tallrik. Ringla över lite honung och en god balsamico. Eventuellt lite tahini om du har. Något crunchy som rostade frön eller hasselnötter hade varit fint också. Verkligen middag på tio minuter, så fint.

Snart börjar även granatäpplesäsongen och en varm sallad som den här skulle få ännu ett litet lyft med granatäppelkärnor som topping. Tips till the future me.

<3

Likes

Comments

middag

Så idag hann jag inte ta några bilder innan det lilla ljuset som skymtade under dagen försvann helt. Men det är ju torsdag och jag har varit så traditionell som att ha PANNKAKSTORSDAG. Vem är jag ens.

Och så gjorde jag en repris på denna fantastiska.

Pannkakorna är glutenfria bovetepannkakor som blir precis lika frasiga och tunna som vanliga plus känns lite lättare att äta många av <333 HÄR HITTAR NI RECEPTET TILL DEM .

Och receptet till min favoritsoppa någonsin hittar ni HÄR . Stekte med några nävar grönkål tillsammans med spenaten idag också. Gotta get them greens osv.

<3

Likes

Comments

middag

Måste ju börja göra nya middagsrutiner nu för att hinna fota innan det blir mörkt. Lyckades nästan idag.

Som sagt, mat ur skål är väl ändå en rimlig diet. Idag röd currygryta med goda saker från kylskåpet som grönkål, halloumi, paprika, fänkål osv.

Liknande recept finns HÄR . Går ju att variera efter vad som finns hemma/vad som är i säsong.

Röd curry med grönkål, halloumi och kokosmjölk:

Röd eller grön färsk chili (eller båda)
Färsk ingefära
Gul lök/schalottenlök
Halloumi
Spetspaprika
Fänkål
Grönkål
Grönsaksbuljong
Röd currypasta
Lime
Kokosmjölk + Vatten
Soja
Salt, peppar
Färsk basilika eller koriander om du har

Hacka chili, ingefära och lök. Stek till mjukt. Stek halloumi och grönsaker tills halloumin får yta och allt är göttigt. Häll i en burk kokosmjölk + en halv burk vatten. Sänk till medel/låg värme. Tillsätt grönsaksbuljong, currypasta, soja, salt och peppar. Låt koka ihop.

Gör under tiden nudlar eller ris. Glas- eller mungbönornudlar gör jag alltid genom att bara lägga de i en skål, koka upp vatten i vattenkokare och hälla över. Låt stå tills du ska servera.

När grytan puttrat ihop ett tag, tillsätt grovhackad basilika och limesaft. Servera dirr och ENJOY!


Sörpla såsen med sked <3

Likes

Comments

bakat, frukost, tillbehör

Det händer verkligen alldeles för ofta att jag köper en förpackning ""lyxiga kex"" med cirka åtta brödbitar i som går åt på en halv kväll. Vilket är dumt. Så igår när jag var sugen på ost gjorde jag sådana här istället. Fröknäcken.

Inte något revolutionerande direkt. De flesta har nog träffat på dem i något sammanhang. Men så enkla så goda så värda all uppmärksamhet.

Googlar du "fröknäcke recept" får du upp massa varianter som ser ungefär samma ut. dvs. olika frön, majsmjöl, en skvätt olja och kokande vatten. Efter att ha gjort X antal varianter så är mina rekommendationer att:
1. Använda en god olivolja och inte raps-eller kokosolja.
2. Inte snåla med salt, både när du blandar och när du kavlat ut bröden så toppa med extra flingsalt.
3. Tryck/kavla ut bröden på två plåtar med bakplåtspapper (halva degen på varje plåt) genom att lägga bakplåtspapper mellan det du trycker/kavlar ut degen med och degen. Minimalt med kladd.
4. När du gräddat knäckena färdigt, jag gräddar båda plåtarna samtidigt och byter plats på dem efter halva tiden, så stäng av ugnen, öppna den lite på glänt och låt plåtarna stå kvar i ugnen på eftervärme tills de svalnat helt. Maximalt med krispighet.

Sen kan du njuta av dem med t.ex. ost då. Eller nötsmör. Eller valfritt annat. Köp kanske färska fikon nu när det är säsong och toppa med. Mandelsmör, fikon och honung. Mmmmmmmm.

<3

Likes

Comments

frukost

Inte igår så att säga. Dags för en redig comeback.

-

Men allt för många måltider har sett ut såhär på senaste. Dvs. yoghurt/gröt/smoothie med frön, mormor-äpplen och honung. Inte det mest spännande att dela med sig av kanske.

-

Ändå fint.

-

Såå idag ska jag se till att skapa något slags content. TREVLIG HELG.

-

Likes

Comments

middag, röror och såser

Diet just nu: Mat ur skål. Rekommenderar.

Till exempel spaghetti med tomatsås. Så enkelt så gott. Mozzarella också såklart och färsk basilika om du har (jag hade ej).

I min tomatsås har jag alltid morötter som jag steker ihop med lök, vitlök, tomatpuré. Sen krossade tomater. Sen en skvätt soja, en skvätt balsamico, en skvätt honung. Grönsaksbuljong, salt, peppar. Basilika om det finns hemma. Timjan ibland. Puttra så länge som möjligt och that's that. HÄR finns ett inlägg om en ännu lyxigare variant om du t.ex. har en hel eftermiddag på dig att ägna åt tomatsås.

<3

Likes

Comments

frukost

Fick en fråga om hur jag gör min havregrynsgröt för att den ska bli såhär "len". Så här kommer ett svar på det.

Först och främst så använder jag AXAs fiberberikade havregryn (endast berikade med havrekli och inte vete alltså glutenfria).

Sen kokar jag gröten med bara vatten, tycker den blir tillräckligt krämig och härlig ändå. Dock så har jag alltid mer vatten än "vanligt". 1 dl havregryn, 3 dl vatten. Och så en nypa salt.

Först högsta värmen på plattan tills gröten börjar koka. Sen stänger jag av plattan helt så att den får stå och småputtra på allt svagare värme under tiden jag fixar resten av frukosten. Alltså, längre koktid på svag värme med mycket vatten, det är hemlighet :)))

OBS! Med längre koktid snackar vi kanske tio max femton minuter. Inga timmar eller dygn. Det är fortfarande bara en havregrynsgröt på en torsdagsmorgon vi snackar om.

Så! Ha en fin torsdag <3

Likes

Comments

bakat

Tentaperioder ändå. Finns något charmigt med dem.

På bild alltså ett moment från nyss, paus i plugg för att njuta av DESSA !! Himla trevligt att ha något så fint att plocka fram ur frysen.

Choklad <3 Lakrits <3 I kombination <3333333333

Lockar inte dessa så finns ungefär oändligt många andra olika kombinationer av dadelbollar under kategorin BAKAT, till exempel DESSA MED MÖRK CHOKLAD eller DESSA MANGOBOLLAR MED VANILJ OCH KOKOS eller DESSA MED HEL KARDEMUMMA

<3

Likes

Comments

Instagram@feliciahassan