Header

Aldrig Vila BCAA Pear Slushie & Cola Crush

Cola Crush
Smak: Lite sämre version av Isglassen Igloo, tyvärr så smakar den lite för lite kola och lämnar en viss ton av kemlabb i munnen.

Konsistens: Lättblandad, allt löses upp i vattnet och lämnar inga spår i botten på glaset. Len och lätt att dricka.

Betyg: 2/5

Pear Slushie
Smak: Homerun! Smakar som en blandning av päronsplitt och piggelin. Allt sitter perfekt och skulle lika gärna kunna misstros för en sockerbombad Slushie!
No kemlabb här!

Konsistens: Lättblandad, allt löses upp i vattnet och lämnar inga spår i botten på glaset. Len och lätt att dricka.

Betyg: 5/5


Overall Judgement:
Nu ser jag fram mot sommaren och få blanda mina egna isglassar av BCAA! Aldrig Vilas produkter med Mikael Hollsten i spetsen vill alltid ge det bästa till sina kunder och de gör han verkligen med sin päronsmak. 6:1:1 ratio mellan L-leucin, L-isoleucin och L-valin, leucin är den aminosyran man alltid ska kolla efter i bcaa och i denna är de 6000mg per dosering.

För den som äter en allsidig kost behöver du inte ta några proteintillskott. För den som inte äter så mycket protein, min sambo, så behövs ett tillskott i sin kost för att uppnå den mängd protein hon behöver för att tillgodose muskeltillväxten av styrketräning.

Kolan får du jobba på Mikael!

NOCCO Caribbean

Nocco Carribbean
Smak: Booom! För dig som gillar ananas är detta en fröjd! Smakerna sitter perfekt, autentisk och god.
Tror detta kan bli en riktigt stor törstsläckare en stekande junidag. Ingen Loka effekt på denna.

Kolsyra: Väl kolsyrad, håller länge även efter öppning.

Betyg: 5/5

Overall Judgement
Denna klättrar upp som tvåa efter Skumtomte och före Påskhare. Får nog testa denna med lite Karibiansk strå-rom. Good job NOCCO!

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Målsättningar 2017/2018

Alla människor har mål, det är en naturlig process för oss människor för att vi ska uppnå något.

Drömmar, förhoppningar eller planer, är alla en form av målbildning. Målsättningarna kan vara baserade på arbetslivet, privata eller idrottsmässigt. Mål kan delas upp på flera sätt, ett är att dela upp mål mellan resultat, prestations och process-mål. Resultatmål handlar mer om att lyckas i förhållande till andra medan prestationsmål menas med hur man lyckas i förhållande till sig själv. Processmål kan förklaras som vägen till målet.

Hassan anno 2017, i år fyller jag 27 år. Nästa år är det 10 år sen jag vägde 200 kg. Jag vet mina styrkor i och med min målmedvetenhet, tränar enligt mitt träningsschema som jag snickrat ihop med hjälp av min kompis Alfred Olofsson.
Med mig i ryggsäcken har jag vanan av att hantera kalorier, jag har med mig erfarenheten av att tagit mental hjälp hos en psykolog för att hantera mitt kontrollbehov och arbete med självkänsla. I och med detta vet jag även min svaghet i att jag kan bli för över-nitisk med min träning och inte låter mig få återhämta mig som jag behöver. Jag tränar över min förmåga i och med en för hög volym och för tunga vikter #viktkåt. För att uppnå mitt mål som är att tävla två tävlingar 2018 måste jag förbättra min posering samt träna och äta efter prestation och inte fega på offseason, samtidigt som att jag inte låter det gå överstyr (hårfin skillnad).

För att ta ytterligare steg i min utveckling kommer jag skaffa mig en coach som kommer vägleda mig hela vägen mot mitt mål för att hjälpa mig i mina fysiska målsättningar (big, strong handsome mofo), det vill säga, finslipa skulpturen till det jag vill visa upp på scenen nästa år. Jag vill träna bättre, äta bättre och må bättre overall.

Detta innebär alltså
Resultatmålsättning
* Delta på Ahlströmmer och Tammerpokalen
* Placera mig bättre, och vara Top 10

Prestationsmål
* Bänkpressa 150 kg
* Marklyft 250 kg
* Benböj kontinuerligt utan smärta
* Militärpressa 100 kg
* Förbättra vidden på mina axlar
* Förbättra magmuskulaturen
* Förbättra mina framsida lår

Processmål
* Genomföra en mindre diet 2017 för att ge bästa förutsättningarna för 2018
* Införa rehabiliteringsövningar ex. Foamrolling
* Anlita en coach som kan hjälpa mig se det jag inte ser, och som kan sköta mitt kostupplägg
så jag slipper den stressen som det innebär.

Detta är vad jag vill åstadkomma med min träning och fysik de kommande året. För att man ska kunna nå dit måste målbildningen fylla upp vissa kriterier, de kallas Smart(s).

Dina mål måste vara "Smart-(s)"!

Genom dessa kriterier blir det lättare att sätta ord på vad man vill åstadkomma med sitt mål.

* Specifikt - Exakt vad ska göras och uppnås?

* Mätbara - Går målen att mäta?

* Anpassade - Vad behöver jag träna på för att uppnå målen?

* Realistiska - Går målen att uppnå?

* Tidsbestämda - När ska jag ha uppnått målen?

* Självbestämda - Har jag varit delaktig i målsättningsarbetet?

Med detta i din ryggsäck blir det lättare att visualisera dit man vill nå, och den målsättning man har.

Långsiktiga mål

Långsiktigt vill jag få en hållbar fysik, en allround fysik som dels är snygg men även funktionell. Kroppen må bara vara en kapsel att färdas i några år men det är viktigt att ta väl hand om den. Mina första 18 år på jorden lät inte min kropps fulla kapacitet kommas till användning. Jag vill utföra ett Vasalopp, springa ett maraton, tävla i ett triathlon, ja allt tokigt man kan tänka sig.

Men jag lär nog behöva lära mig åka skidor...


Kärlek och respekt <3

Likes

Comments

Tropical Treasure och Heavenly Lemon

Recension

Njie har kommit med fyra (vad jag trodde) spännande glassar. Tropical Treasure med smak av mango och apelsin, Lovely Lemon med smak av citron samt Heavenly Vanilla och Chocolate Dreams.

Lovely Lemon
Smak: 2/5
Konsistens: 2/5
Betyg: 2
Kommentar:
Detta var den första av dom fyra jag testade på. Första reaktionen är att någon blandat ett dåligt proteinpulver med mandelmjölk eller något liknande och sedan slängt in i frysen. Visst den smakar citron men sen kommer hela Tjernobyl i eftersmaken. Aldrig varit med om att en så kallad glass har haft en 'torr' smak. Fryst sand med arom? Jag bådar vart detta leder.

Tropical Treasure
Smak: 1/5
Konsistens: 2/5
Betyg: 2
Kommentar:
Ja, om förra var Tjernobyl så kom Fukushima här. Känns som någon fått härdsmälta på Njie laboratoriet när man framställde denna.. Måtte ni inte svika mig med vaniljen.

Heavenly Vanilla
Smak: 1/5
Konsistens: 3/5
Betyg: 2
Kommentar:
Nu förstår jag verkligen inte, puddingen i vanilj är så fantastiskt god och här kommer denna.
Det är en käftsmäll mot allt som heter vanilj. Du din lilla rackare förtjänar inte namnet vanilj. Usch.
Konsistensen i denna var visserligen LITE bättre och inte lika sandpapper-esk, men fy farao.

Chocolate Heaven
Smak: 3/5
Konsistens: 3/5
Betyg: 3
Kommentar:
Jahopp, bäst till sist. Jag gillar normalt inte choklad glass men denna var den som var mest lik puddingarnas smak och konsistensen var godkänd.


OVERALL JUDGEMENT
Jag måste säga att jag är besviken på kvaliteten överlag. Visst att dom är nästan 20 kr billigare än Add Ice Cream och är 200 ml större än Lohilo glassarna men det är verkligen inte värt att spendera pengar på sandpapper med aromer.
'Bara' 30 gram protein per bägare så tar jag hellre en matsked kasein med lättglass som slutar i samma PPK (protein per krona) och med mycket godare smak och framförallt konsistens.

Besvikelse.


Likes

Comments

Välkommen till familjen Inez!

Just nu ligger du i soffan mellan mina knän och sover, jag undrar vad du drömmer.
Du snarkar som en perkolator och drar av en rökare mellan varven, så jäkla söt.
Vid varje indragning åker näsan in, och vid varje pust ut flaxar nästippen.
Trodde aldrig jag skulle möta någon som äter snabbare än mig, och här kommer du som en blixt från klar himmel.
Inez, här kommer du få ett underbart och långt liv.
Älskar dig min lilla tjej!

Likes

Comments

Cut my life into pieces this is my last resort
I år det sju år sen det första reportaget gjordes om min viktnedgång i den lokala tidningen . I denna veckas Sundsvalls Nyheter förs en follow-up på vad som hände sen, men här har ni ett smakprov;

'När han var tio år gammal skickades han till Huddinge sjukhus för utredning.
– Jag fick stå naken samtidigt som jag mättes och vägdes, vilket var jättejobbigt i sig. Men det värsta var när överläkaren sade att jag aldrig någonsin skulle kunna bli normalviktig. Hur kan man säga så till ett barn? undrar Hassan.
Han kommer ihåg hur han stod framför spegeln och mådde illa över att se sig själv.
– Jag såg mina bröst hänga ner över magen, som i sin tur hängde ner över genitalierna. Min enda tanke var att jag ville ta en sax och klippa bort allting.'

Första klass, 100 kilo och sju år med destruktiva tankar.

Likes

Comments

Barebells Vaniljpudding / Nocco Skumhare / Barebells Jordgubbspudding

Recension

Barebells Vaniljpudding
Smak: 4/5
Konsistens: 5/5
Betyg: 4/5
Kommentar:
Första skeden i munnen blir en direkt associering till en tjockare marsan-sås. Riktigt god, påminner gammaldags vaniljglass som glassbilen brukade ha i sitt sortiment.
Det skulle gärna varit lite mer vaniljsmak så hade den fått en klar femma.

Barebells Jordgubbspudding
Smak: 5/5
Konsistens: 5/5
Betyg: 5/5
Kommentar:
Game, set and match. Riktig homerun, wow!
Som att äta jordgubbsmilkshake från donken, eller som i 'tre-bagens' glasslåda. Fawk, bra jobbat! Helt klart en egen favorit.

Nocco Skumhare
Smak: 4/5
Kolsyra: 4/5
Betyg: 4/5
Kommentar:
Helt klart den bästa i Nocco serien. Smakar EXAKT som banana-skids. Risken är att smaken kan avta efter man druckit 3-4 st på en vecka blir man less och det smakar mer som kolsyrat vatten då smaklökarna vänjer sig med aromen. Ju mer man dricker ju mindre smakar det (immunitet).



Nästa smakprover blir av Nijes 'proteinglass'.
Stay tuned!


Visst liknar haren mr Carlén himself?

Likes

Comments

Kan ni känna en feeling att man ödslar bort tid på irrelevanta och oväsentlig saker? Det händer mig rätt ofta.

Ni vet när när man degar ner sig i soffan efter en arbetsdag, eller låter timmarna rinna iväg framför något dataspel. De fria helgerna jag inte arbetar har jag inga som helst problem att lägga upp fötterna och känna mig välförtjänt av att 'ta igen odegad tid' om veckan har varit hektisk.

Återhämtning är essentiellt för att kunna prestera på bästa nivå i sin träning såväl som på jobbet. Visst kan jag planera att göra saker under en helg men att inte ha allt för mycket planerat brukar vara det bästa. Även fast jag verkligen njuter av att dega så kickar en tristess lätt in i kroppen och jag måste få något gjort så jag kan fortsätta fläka ut mig i soffan. Den lilla djävulen på axeln säger 'upp och hoppa din late-jävel' och då ställer jag mig och diskar eller snabbstädar för att mätta demonen.

Det skapar en form av inre stress som gör att jag inte kan slappna av fullt när jag faktiskt har gjort rätt för mig att återhämta mig. Känslan av att inte ta sig fram tillräckligt fort är något jag jobbar mycket mot. Det går i princip så fort det bara kan gå men ändå borde jag kunna prestera mer, tycker jag.

Att bara vara och ta in nuet är svårt i dagens hets-samhälle. Livet är för kort för att inte unna sig återhämtning, det är genom god sömn, bra mat och avkoppling kroppen orkar med att prestera på topp. Det krävdes hjälp av psykolog för att jag skulle komma till insikten av att få ångest av att vila orsakar en stress i sig själv vilket medför att man aldrig riktigt blir helt återhämtad. Idag bär jag med mig insikten och medvetenheten om de negativa tankarnas effekt på kropp och själ. Skulddrivna beteenden ska inte få bestämma över mig.


Thats why I got to,
Takin' it easy, takin' it slow.

Likes

Comments

Hua, benen är tvär-stumma efter dagens benpass.

Just nu är jag inne i min fjärde mesocykel (träningsperiod) vilket innebär tio set treor på 85% av mitt ett RM (maxlyft).
För att få lite perspektiv på hur jag delar upp min träning så består den av fem veckors periodisering med olika set, reps och procent.
V.1, kör jag fyra set nior på 70%.
V.2, fem set sjuor på 75%.
V.3, sju set femmor på 80%.
V.4, tio set treor på 85%.
V.5, är en lugn vecka där jag låter kroppen återhämta sig innan jag börjar på nästa mesocykel.

Jag har räknat mina maxlyft (den summan jag räknar ut vad kilona är på X procent) till följande:
230 kg i marklyft
150 kg i bänkpress
80 kg i militärpress
150 kg i benböj

Utöver det delar jag upp min träning i mikrocyklar (wow vad komplex det låter) två Legs-pass, två Push-pass och två Pull-pass.
Första benpasset är det marklyftet som är huvudfokus (70-75-80-85%) andra benpasset är det benböj som är huvudfokus.
Första push-passet är det bänkpress som är huvudfokus, kontra militärpress det andra passet.
Under ryggpassen (pull) kör jag inga specifika lyft utom det består mest av latsdrag och roddar i olika vinklar två gånger veckan.
Jag kör igenom kroppen två gånger i veckan (en vecka räknat på 8 dagar), det vill säga jag börjar med ben, sedan push och därefter pull sedan har jag en vilodag och börjar om.

Till dagens pass!
Idag var målet att jag skulle lyfta 10 set treor på 195kg, en stabil frukost i magen och laddad till max med lite Tyngre Prestation (Äppelsaft) gav jag mig mot IronWorks.

Nya underbara Eleiko stänger! / Marken ville inte vad jag ville. / Hip Thrusters, God of Gluteus.

Först värmde jag upp på cykeln i ca 5 minuter, där efter gör jag olika stretchövningar för att 'öppna upp' ljumskarna och värma upp ländryggen.
Uppvärmnings-seten blev 60x5, 100x3, 140x3, 160x3, 180x1. Därefter gick jag upp på arbetsvikten.
Första repet av 195 kändes riktigt tungt, rep två och tre, inte så farligt. Lite för krävande kände jag efter första setet, hur skulle detta gå?
Jag gav mig på set två, första repet tungt, andra ok tredje för jävligt. Tog en liten längre vila för att ladda om för tredje setet, gav mig ut på platån, HELVETE. Vikten gick inte ens att rubba.
Man måste veta sina begränsningar, inte värt att skada sig igen. Sänkte vikten till 185kg och fortsatte med resterande åtta seten, kämpigt men utan problem.

Drog iväg ett SMS till coach Alfred och frågade om jag nästa meso ska sänka 10-15kg för att sakta gå uppåt igen. Hans svar blev 'We gotta talk in real-life', nu väntar jag mig en avhyvling på fredags-fotbollen.

Efter marklyften gav jag mig på mina assisterande-övningar, idag blev det fem set Hip-Thrusters och fem set Frog-Thrusters.
Då jag lovade Kristin att vi skulle köra lite ben tillsammans under kvällen så avslutade jag passet.

Hem och ladda med mat, powernap och en massa datorspelande (cs-go) så var jag ready to go efter Kristin slutade.

Vi körde sex set bencurl, åtta set benspark, samt fyra set benpress med dropp (man sänker vikten successivt).
Efter det mojnade Hassan totalt men gnuggade lite mage och vader till K blev klar.

Testade förra veckan att dela upp mitt benpass i förmiddag/kväll (om jag har arbetsledigt) vilket då resulterade i en veckas övermäktig träningsvärk. Benen är en svaghet hos mig så jag försöker hitta rätt dosering av träning för stockarna. Absolut inget tungt utom bara kontakt, om jag lägger upp det såhär.

When the going gets tough, the tough get going!

Några b

Likes

Comments

Konsten att visualisera dina mål.

Under veckan gjorde jag något som jag brinner för, att föreläsa för ungdomar på Prolympia skolan här i Sundsvall om min resa från dödligt överviktig till att stå på en Bodybuilding-scen, psykisk ohälsa, mobbing och självförakt. Ångesten kom och knackade på min rygg med tankar som 'varför skulle dom vilja lyssna på mig' men det hela resulterade med en enorm belåtenhet och stolthet över det jag faktiskt åstadkommit.

På måndagen delades skolans 140 elever upp i två omgångar för att lyssna på 'Mitt Liv av Hassan', där jag gick från uppväxtåren, att väga 100 kg som sjuåring, vänner och familj, mobbing, panikångesten samt hur jag tog mig ur det, ano-ortorexin och hur jag hamnade där jag är idag. Feedbacken från både lärare och elever var väldigt bra och det gav mersmak för resten av veckans upplägg.

Under tisdag och torsdagen föreläste elevernas hemkunskapslärare och min gamla boulekamrat Stefan, om kost, träning och livsstil. Där vi bland annat pratade om livsmedelsverkets rekommendationer, tallriksmodellen, äta för att kunna prestera så väl som i skola och i sin träning. Hur viktigt det är med återhämtning, koffein och sömn. Det är ett sådant oerhört viktigt ämne att prata med eleverna och att fånga dom i rätt tid för att bara väcka en tanke av att man kanske måste äta på ett visst sett för att nå upp till sina mål som man har med sin träning och framförallt skola.

En av Sveriges mest lovande fotbollsspelare, Alexander Isak 17 år gammal, sa att när han var i 14-15 års åldern insåg han hur viktig kosten och återhämtningen var för honom så blev det en stor utvecklingskurva för honom. Detta väckte många förväntansfulla ungdomar med förhoppningsvis hopp om att dom en dag kan nå dit Isak är idag.

För mig är det betydelsefullt att komma ut till eleverna att prata om mitt liv och den resa som jag gjort för att visa att man kan lyckas. Till den som blir mobbad, till den som känner sig vädelös, till dig som inte tror på dig själv. Når jag en människa med att tända en glöd mot dess målsättning, vad det än må vara, så är jag en väldigt nöjd man.

Plus i kanten till du i klass sex som frågade vilken hårgelé jag hade, den var jag inte beredd på!

Tron på att du själv ska lyckas med ditt mål är det absolut viktigaste för att nå dina mål, stort som smått.
Du ska va president, du ska va miljonär!


Likes

Comments