Halloj!

Vi vill börja med att be om ursäkt för att vi inte bloggat på ett tag, våra dagar har varit fullspäckade för att vi har velat hinna med så mycket som möjligt under våra dagar här i Malaysia. Vi har därför varit helt slut på kvällarna och sovit som stockar inprincip varje natt.

Så vad har vi nu gjort de senaste dagarna efter jobbets slut?? Vi har bland annat besökt batu caves som är en helig plats för hinduismen, där kollade vi på massor av apor som bokstavligen snor saker ur handen på folk. Vi gick även upp för en sjukt lång trappa som ledde oss upp i bergen till en väldigt fin grotta. Detta var ganska jobbigt i Malaysias varma och fuktiga klimat men vi klarade det.

Vi besökte även china town där det var fullt av massa små stånd som sålde massa fake prylar. Här gick det även att pruta en hel del vilken vi tjejer tyckte var väldigt kul och shoppade en hel del billiga saker.
Dock så är det lite jobbigt att gå på så folktäta ställen då alla stirrar och pekar på en och bokstavligen ställer sig framför en och tar en bild? Kan ju erkänna att det var lite kul i början då man kände sig som en kändis hehe, men nu börjar det bara bli irriterande.

Jalan alor är en mycket känd matgata i kuala lumpurs kärna som vi även har besökt. Där var det fullt av folk, lukt av mat i varje hörn och påträngande säljare som ville att man skulle komma och köpa deras mat. Trots detta så var det sjukt mysigt och maten var underbar.

Vi besökte även petronas twin towers på närmare håll. Där gick vi och kollade lite i gallerian som ligger i tornen men det var bara dyra märken där som Gucci, Prada, Chanel osv.. Dock åt vi där och maten var hur god som helst, helt klart den bästa maten under hela resan hittills. Det fanns även en stor park utanför som var super mysig med massor av fontäner och fin natur.

Det var lite av vad som har hänt och imorgon så ska några av oss upp tidigt för en tur i djungeln. Godnatt så hörs vi!

-tjejerna

hej allesammans!

Förutom att ha arbetat varje vardag denna vecka har vi gjort lite fler upptäckter. Vi tjejer har kommit på att man kan lyssna på intressanta poddar (radioprogram) medan vi arbetar för att få tiden att gå snabbare.

Arbetskamrater på jobbet har vi nu börjat pratat mer och mer med. Det är ett gäng 23-åriga malaysianer som också praktiserar på Prism. De är väldigt trevliga och vill visa runt oss i staden. Vi planerat till exempel att åka till en waterpark nästa helg tillsammans.

Men nu till det häftiga!

Igår (onsdag) åkte vi efter jobbet till en stor galleria som hade många billiga affärer. Gallerian hette Beraya Times' square. Och det var en upplevelse i sig när själva gallerian hade en berg & dal bana i ena delen. Vi shoppade och åt på Pizza hut. I gallerian fanns även en munk affär där de sålde goda munkar med rolig glasyr. Vi köpte ett dussin och fick därmed 6 st på köpet, vilket var en trevlig överraskning (bilder ser ni nedan).

Efter gallerian gick alla (förutom Matilda, albin, Oskar och Marcus som valde att gå hem och mysa på hotellet) till en launge på högsta våningen i en skyskrapa. Vi tog något litet att dricka och gick sedan upp på takvåningen. Takvåningen som nu var en restaurang var en föredetta helikopterplatta. Vi satt där och drack vår drink och tittade ut över kuala lumpur. Utsikten var fantastisk! Hela staden lös upp i mörkret, men lite svindel fick man såklart, haha.

Idag (torsdag) har vi haft en vilodag på hotellet efter arbetsdagens slut. Men då inkommer ett väldigt stort åskväder utanför vårt hotell! Det var väldigt många och stora blixtar som vi alla blev väldigt fascinerade av. Vi såg en blixt från balkongen som slog ner i skogen precis utanför balkongen. Och någon minut ser vi att det börjar ryka! Men som tur var så började det inte brinna!

Det var lite nytt från Malaysia,

Vi hörs snart

- Anna

Hey alla!

Då var första praktikdagen avklarad. Vi var alla väldigt trötta efter en natt med väldigt lite sömn. Vi visste inte vilken tid vi skulle vara där så vi gick upp runt 05:45 och åkte från hotellet klcokan 7 med hotellets minivan. Det kosta totalt 120 ringit (ca 240kr) som vi delade på. Chauffören körde vilse så det tog typ 1,5h innan vi kom fram. Vi fick gå igenom massa lådor med dokument och checka ifall det som stod på var rätt. Några fick även skriva in olika dokument i datorn vilket tog evigheter.

Tillsammans med några Malaysiska praktikanter käkade vi lunch på nån foodcourt med typisk malaysisk mat som var väldigt billigt (ca 10 kr/person) men det var inte så jättegott enligt vissa av oss.

För att sammanfatta dagen så var den ganska långtråkig och varmt trotts ACn, Vi kommer jobba mellan 9-4 varje dag. Förhoppningsvis känns det bättre för alla imorgon! Speciellt för Albin som var tvungen att åka hem efter lunch för han mådde dåligt.

Imorgon ska vi hitta på något efter jobbet; antingen åka till nån skybar eller åka till ett annat köpcentrum.

Puss till alla där hemma!
MVH ¨Trötta praktikanter¨

Bild på vårt hotell. Vi ska lägga upp bilder på lägenheterna snart.

Dag 2 - Lördag

Igår (lördag) tog vi sovmorgon till typ 10 sen strax efter drog vi från hotellet. Sen gick vi omkring i gallerian några timmar. Killarna var mer shoppingsugna än tjejerna så dom stannade kvar ett par timmar till medan tjejerna drog hem och chillade vid poolen. Till middag lagade vi biffstroganoff med pasta och det blev riktigt gott! Vid typ 11-tiden på kvällen tog vi taxi ner till stan för att kolla in nattlivet. Vi blev ganska så besvikna. Vi hamna på restaurang/bargator som var överbefolkade med massa människor så vi var inte kvar där så länge. Det blev en sen kväll ändå, vi kom i säng väldigt sent efter en myskväll med spel på hotellrummet.

Dag 3 - Söndag

Dagen har vart väldigt kort. Vi vaknade väldigt sent och vi kom inte ut förrän på eftermiddagen så idag har vi bara hunnit med att storhandla och fixat kontantkort. Tjejerna väntar nu på pizzorna vi beställt från Dominos och resten av kvällen spenderas i soffan framför TVn och laddar upp inför första praktikdagen imorgon.

- Skrivet av tjejerna​

Vid 16-tiden (malaysisk tid) så landade vi äntligen i Kuala lumpur efter en 18h lång resa. Det första vi slogs av var den otroligt fuktiga, varma och kvava luften. Hela staden var full av dimma som sedan visade sig vara rök från en skogsbrand i Indonesion, att använda en mask föreslogs därför starkt av invånarna.
När vi väl var framme efter den lite läskiga taxituren utan bälte, där rally är något man kör på vanliga vägar ser vi det ljuva hotellet, sri tiara residence! Hotellet är verkligen som på bilderna och ac:n är på högsta volym!
När man går på gatorna känner man sig verkligen som en isbjörn i öknen, alla tittar och viskar.

Efter vi vilat och stadgat oss i rummen gick vi ut för att hitta någonstans att äta och köpa frukost. Vi hamnade då på världens femte största shoppingscenter där vi såklart hamnade på McDonalds där en chicken Nuggets meny kostade 18 kr!
Eftersom vi nu är på andra sidan jordklotet stöter vi självklart på kulturkrockar. Toaletterna är bara ett hål i marken och när man ska göra rent sätts en slang på, det fick Amanda uppleva när hon tryckte på fel knapp och det bara sprutade vatten överallt, hahah hon blev dyngsur...

Vi hörs imorn!

-Matilda, Sara, Anna och Amanda

Tja tja bloggen!

Nu har vi precis anlänt till Arlanda och väntar på att få komma iväg på vår resa. Just nu sitter Albin och äter sin lunch som han desperat ville ha medan vi andra tittar på. Vårt plan till London lyfter 15:40 och vi alla är sjukt taggade på vad som kommer att hända de närmsta veckorna.