Glöm inte att ni även kan följa vår resa i rörlig bild på YouTube. Här ovan finner ni den senaste videon från Sri Lanka!

Jag ska nu i de kommande inläggen försöka att på något smidigt sätt sammanfatta de dagar som vi nu spenderat i Nya Zeeland. Jag vill hamna i fas och kunna blogga om saker som sker i nutid och inte enbart i dåtid som det blivit hittills. Så hang in there!

Den lilla bergsbyn Ella var helt magisk. Viktor och jag hade två så fina dagar där då vi åt gott, utforskade massor och bara njöt. Vi bodde väldigt centralt på ett guesthouse som ja vad ska man säga... var väl lite sisådär. Priserna i Ella för boende var nästan dubbla än i de tidigare städerna konstigt nog, tror vi betalade 150kr var/natt och det var mycket sämre(ofräscht, trasig toalett och fönster som inte gick att låsa) än hur vi bott tidigare. Så om man vill få ett bra boende för ett bra pris i Ella rekommenderar jag att vara ute i tid. Men förutom det så var vi sååå nöjda över tiden vi hade i Ella.

Vi besökte den välkände Demodara Nine Arch Bridge. Man kunde ta sig dit antingen via tuk-tuk eller till fots. Vi valde att traska dit då vi både lever på budget men också för att man går längsmed järnvägen och promenaden dit var så fin. Bron var verkligen så vacker och vi lyckades även time:a in så att vi fick se ett tåg komma genom tunneln och över bron.

Efter det mötte vi upp Jocke och Josefin och började på vandringen till Little Adams Peak som låg nära intill bron. Vandringen upp till toppen tog om ens 20 minuter och var absolut värd när vi var så pass nära. Vi hade dock sett på väderleksrapporten att det skulle bli regn på eftermiddagen och valde därför att gå till Nine arch på förmiddagen då det var den vi ville helst se(det blev dock inget regn så vi bestämde oss för att gå upp för berget därefter). Mot eftermiddagen kommer molnen in mot bergen och därför kunde vi inte se allt så långt från toppen på Adams Peak men vi var jättenöjda ändå! Så om du ska besöka Ella och vädergudarna är med er så skulle jag först se Adams peak under morgonen då det är klart och därefter gå till bron.

Efter det gick jag och Viktor neråt mot byn igen, det tog kanske 30-40 minuter och längs med vägen kan man också stanna vid te-plantager som vi gjorde! Så himla fina och kvällen avslutades på ett billigt hak alldeles nedanför vårt boende där vi åt mexikanskt.

Dagen därpå var det dags för oss att ta en utav världens finaste tågresor: Kandy-Ella. Vi hade bokat i förväg fyra platser i tredjeklass på tåget. Vi fick två bänkar mitt emot varandra med ett bord i mitten som var alldeles perfekt. Vi hade två platser till vid oss men som aldrig fylldes upp av några andra personer, så vi kunde breda ut oss och hade en väldigt mysig tågresa. Tågresan tog närmare 7 timmar men var verkligen hur vacker som helst! Om man inte vill åka hela sträckan med en gång kan man alltid boka tågbiljetter så att man kan ta något mellanstopp på en tidigare destination och fortsätta resan vidare till Kandy någon dag efter.

Glöm inte att köpa med er snacks för resan och något att underhålla dig själv med. Kortlek, bok eller kanske en podcast!

Vi spenderade två nätter i Kandy jag och Viktor bodde på ett jättebra hostel som hette Kandy City Stay. Det var nog det första hotel som vi bott på under resans gång som hade allt vi önskade oss. De hade små capsules med draperi som gjorde att man fick sitt egna space, man kunde byta om i hytten och man slapp ha grannar som kan se en när man sover. De hade även stora skåp under sängarna som man kunde låsa in hela sin backpack vilket är viktigt för oss som reser med dyr kamera utrustning och dator. De hade fräscha lokaler, bra internet och god frukost. Inte det bästa hostel som vi bott på men det var verkligen bra! I övriga delar av Asien, som Bali eller Thailand, har de kommit mycket längre I hostelbranschen. Med det menar jag att det känns som att man ibland bor på hotell, men att det bara bor några fler personer i ens rum hehe!

Josefin blev tråkigt nog sjuk under vistelsen i Kandy så hon och Jocke blev kvar i stan medan jag och Viktor åkte iväg för att se Sigiriya Rock. Det är en jättekänd sten som för massor av år sedan var ett palats för en kung som bodde på toppen av stenen med alla sina fruar. Vi övervägde att vandra upp för stenen men efter lite eftertanke valde vi att åka till en annan sten som hette Pidurangala Rock för att kunna se Sigiriya på avstånd istället. Det blev då 10 gånger billigare, 2 timmar kortare vandring, den utsikten vi faktiskt ville se samt att det inte fanns massor av getingar där(Viktors största fobi är getingar och dessa skulle tydligen vara hur stora som helst och man måste vara tyst för att inte störa dem). Vi är så glada nu i efterhand att vi inte besteg själva Sigiriya, för kolla liksom på dessa bilder!!

Juste! Vi hittade ett hamburger/korv-ställe, via TripAdvisor, som hette Harrys i Kandy som jag älskade. Jag köpte två NY chees hotdogs där och blev helt såld! Det påminnde om korv med bröd från någon mack hemma och var precis det jag var sugen på efter så lång tid utan svenska klassiker. Så det är ett supertips!! Plus att det var så billigt.

Därefter tog vi tåget till Colombo där vi spenderade två nätter innan vi tog flyget mot Nya Zeeland.

Äntligen var dagen kommen. Dagen då vi skulle åka på safari! Jag hade aldrig tidigare varit på safari så det kändes lite extra spännande tyckte jag.

Natten innan spenderade vi på ett boende strax utanför parken för att slippa göra en så lång resa där på morgonen då vi skulle åka mot nationalparken redan 05.30. Vi kom fram till boendet mot kvällen och var så hungriga, som tur var hade vårt boende även restaurang då alla butiker och restauranger var stängda då det var en röd da(som vi hade helt missat). Jag och Viktor bodde på ett hotell som endast kostade 106kr per natt!! Alltså 53kr var per natt så himla billigt!

I somras var det väldigt många i Sri Lanka som dog av Denguefeber(100 000 blev smittade och 200 dog), som smittas via myggor, därför erbjuder de flesta boendena här i Sri Lanka myggnät. Epidemin är nu över och de enda platserna man ska tänka sig för och möjligtvis använda myggspray är I större städer då myggorna dras till platser där det finns mycket människor. Vi valde att alltid bo på boenden som hade myggnät för att vara på säkra sidan.

Såhär bra kan man bo för 106kr per natt:

Safarin var så himla underbar! Jättevacker park med massor av olika djur. Det gick att välja mellan 3 eller 6 timmars  safaritur, vi valde 3 och jag tyckte vi hann se massor. I den här nationalparken var det mestadels elefanter, buffaloes och fåglar som man kunde se. Vi hade väldigt tur som fick chansen att se så mycket då parken var så stor att vi även hade kunnat ha oturen att inte se några djur alls. Det var alltså min första safariupplevelse och jag blev nu så sugen på att åka till Africa för att upptäcka mer!

Safari kan man boka från boenden eller turistbyrås i Udawalawe eller i andra städer. Vi hörde även att man kan chansa och se om man kan förhandla med någon chaufför på plats också. Vi valde att boka i förväg på boendet så att vi även fick upphämtning och avlämning därifrån. Själva föraren och jeepens kostnad låg på 4500 Lkr för alla oss. Därefter betalar man inteädet till parken på ca 3500 Lkr per person om jag inte minns fel. I vår jeep fanns det plats för 6 så om man fyller upp hela bilen eller delar med några andra personer så blir det billigare. Vanligtvis om man även har en guide så ska man dricksa den personen mellan 500-1000 eller mer beroende på hur bra man tycker att turen har varit. Vi hade ingen guide men vi gav 500 Lkr till chauffören då han var väldigt hjälpsam under turen.

Vid 10-tiden var vi tillbaka på boendet och åt frukost, packade ihop och hoppade därefter in i en ny van som denna gång skulle ta oss hela vägen till bergsbyn Ella.

• Travel

Marissa var vår nästa destination! Mirissa är väldigt känt för sina stränder, surf och festande som vi tyckte lät som en helt perfekt ställe att fira in det nya året på. Vi bodde en bit ifrån strandgatan på ett ställe som hette Henwala Villa. Världens bästa ställe om jag får tillägga. Nej men här trivdes vi såååå bra med underbar frukost om mornarna och free transfer till strand och restauranger.

Första dagen på Marissa strosade vi runt längs med stranden och fotade en del. Därefter gick jag till ett brunchställe och åt avocado toast och smoothie bowls. Det var verkligen så mysigt! Sedan gick vi tillbaka till stranden jag läste lite medan Viktor provade på vågorna.

Nyårsafton började med en härlig frukost och därefter åkte vi till ett Supermarket och handlade lite tilltugg inför kvällen. Vi nyårssurfade även i solnedgången innan vi begav oss hemåt för att göra oss iordning för kvällen.

När klockan började närma sig tolvslaget begav vi oss ner till stranden där vi dansade in det nya året tillsammans med hundratals andra människor. Det var verkligen så perfekt med havet alldeles bredvid, bra musik och massor av fyrverkerier. Lite extra roligt att få vara där med fina Viktor och fira in vårt femte år tillsammans!

Dagen efter nyår blev inte någon bakisdag för det här gänget, utan vi hoppade in i en minibuss där vid 12-tiden för att åka mot Udawalawe.

Här nedan finner ni också vår resa i rörlig bild!

Så vårt nästa stopp i Sri Lanka var Unawatuna. Jag och Viktor skildes åt med Jocke, som skulle till huvudstaden för att möta upp Josefin, och åkte söderut.

När vi kom fram tog vi tuk-tuk från tågstationen till vårt boende. Där bodde vi på ett billigare hotell som hette Nooit Gedagdde. Här skulle vi spendera Viktors födelsedag för att sedan fira in det nya året på Mirissa. Efter att vi lämnat in vårat bagage så promenerade vi ner till stranden. På vägen dit passerade man en lång gågata med massor av mysiga restauranger, fruktstånd och butiker. Vi stannade till och åt lunch på ett wrap-ställe och sedan la vi oss på stranden. Stranden här var lite sisådär, absolut duglig men när långa vita stränder, med palmer som hängde ut över vattnet, utan nästan några människor fanns bara någon kilometer därifrån så bestämde vi oss för att ta tuk-tuk till dem istället de kommande dagarna.

Bra att veta är att det blir väldigt strömt i vattnet under eftermiddagarna längs med Unawatuna beach, så om du inte är erfaren surfare eller väldigt bra på simma i vågor så rekommenderar vi att man håller sig nära stranden. Ett tips överlag är att bada där andra människor badar så om något skulle hända så finns hjälp nära. Vi fick faktiskt uppleva en otäck händelse där ena dagen. Jag och Viktor satt på en restaurang längs med vattnet blickandes utåt mot vågorna och njöt av maten då vi började märka att två par befann sig rätt långt ut. Eftersom vi inte hade någon vidare erfarenhet så la vi inte så mycket mer tanke på det förrän när personalen på restaurangen började utväxla snabba meningar och gester mot vattnet.

Vi tittade ut och såg då att paren hamnat ännu längre ut och kunde nu inte ta sig tillbaka in igen. En surfare var ute på vågorna precis vid dem och fick lyckligtvis syn på dem och hoppade ner för att hjälpa dem upp på hans bräda. Men eftersom de var fem stycken där ute på endast en surfbräda med stora vågor som om och om igen svepte dem under vattnet så lyckades de inte ta sig in mot land utan drogs bara längre och längre ut mot reven. Då blev det bråttom och restaurangen som vi åt på slängde fram alla sina surfbrädor och bad alla som var erfarna surfare att åka ut för att hjälpa dem in. Jag och Viktor tittade på varandra och kände att vi behövde hjälpa till men insåg snabbt att om vi paddlar ut kommer de att ha två nya personer att behöva hjälpa in också. The save mission tog närmare 40 minuter och när paren kom instaplandes mot land föll alla ihop av utmattning. Det var väldigt rörande att se dem alla kramas om gråtandes av lycka att de överlevde.

Dagen därpå var det Viktors 22-årsdag! Dagen började med sång och paketöppning, därefter promenerade vi ner till ett cafe där vi åt frukost och åkte sedan till stranden. Där svingade killarna i lian från en palm längs med stranden sen blev det sol och bad. Mot kvällen åkte vi in mot staden Galle där vi bokat bord på ett ställe som hette Elita. Vi beställde in musslor i vitvinssås till förrätt, tonfisk till varmrätt och avslutningsvis tog jag en glass till efterrätt. Tonfisken var verkligen så fantastiskt! Nog den bästa jag har ätit i hela mitt liv, så om ni har vägarna förbi rekommenderar jag Elita starkt.

Dagen efter blev det mer strandhäng och mot kvällen packade vi ihop för att dagen därpå bege oss mot tågstationen igen.

Topp H&M - Shorts Vintage Levis - Solglasögon H&M - Smycken Indisk Marknad

Sri Lanka har verkligen varit så underbart! Efter att ha spenderat lite drygt 1,5 månad i Nepal och Indien kändes det underbart att komma fram till vackra och lugna Sri Lanka.

Sri Lanka har verkligen så mycket att erbjuda, så som safari, vackra stränder, snorkling, tågresor med fantastiska utsikter, god mat, fest och surf. Som ni kanske förstår finns inte allt samlat i en och samma stad vilket innebär att man måste ha något typ av transportmedel för att ta sig runt. De som vi tittade på var:

Tåg
Tåg är det vanligaste transportmedlet i Sri Lanka både för locals och turister. Tågbiljetter går att köpa på alla tågstationer för alla olika resor. Man kan välja att boka allt i förväg eller boka eftersom.

Det går tåg mot alla destinationer flera gånger om dagen och går att köpa biljetter minuter innan tågen avgår. På de vanliga tågen har de inget maxantal av biljetter utan de säljs tills ingen mer vill åka med. Vilket betyder att de väldigt ofta är överbokade. Det finns även tåg som har ett begränsat antal biljetter som garanterar sittplats. Om man ska göra samma resa som oss mellan Ella och Kandy måste man boka sin sittplats i förväg då platserna kan bli slutsålda(speciellt 1 och 2-klassen). Boka därför några dagar tidigare just den resan. Vi åkte 3-klass som fungerade hur bra som helst!

Priserna är galna. Vi åkte från Colombo till strandstaden Hikkaduwa som tog 2,5 timme med vanliga tåget för endast 7 svenska kronor. Vi tog även samma tåg vidare till de andra destinationerna. Det var endast en gång som vi tog tåget med reserverade platser, det var då vi skulle åka en längre tågresa på 7 timmar och ville garanter sittplatser.

Det var en jätterolig erfarenhet att få tågluffa lite igenom Sri Lanka och utsikten genom tågfönstren var magisk!

Taxi
Från boenden, resebyråer, restauranger, människor på gatan ja från i princip vem som helst går det att beställa taxi till olika destinationer. Vi valde att boka via våra boenden vanligtvis då det kändes lättast och tryggast.

Man kan välja att antingen boka taxi för 4 personer eller taxivan för 6-8 personer. Om man är 4 eller fler välj alltid den större bilen om man inte vill ha bagaget i sina knän. Om man är 2-3 eller 4 med mindre bagage fungerar en mindre bil jättebra.

Priserna varierar beroende på storleken på bilen. När vi reste till Udawalawe(Nationalparken) så gick det inga smidiga tåg, utan man behövde först ta tåg en sträcka och därefter buss en annan. Då bestämde vi oss för att istället ta taxivan för 450kr. Bra att veta är att de alltid begär extra betalt för användning av AC som brukar ligga på ungefär 25-40kr extra.

Anställa chaufför för hel vistelsen
Det går även att anställa chaufförer för hela sin vistelse i Sri Lanka som då skjutsar en till alla destinationer man vill besöka och bor kvar med en när man stannar på olika ställen. Detta kan vara smidigt om man vill ha allt ordnat och klart för sin resa. De brukar även vanligtvis känna någon vän eller släkting i de olika städerna som kan ha boenden eller restauranger som ni kan besöka för ett bättre pris.

Vanligtvis så kommer man överens om ett pris som föraren ska få betalt per dag innan man börjar själva resan. Kostnaden ska då täcka både hans boende, mat och transportmedlet. Därför kan de vara fördelaktigt att bo eller äta hos bekanta till honom då han vanligtvis kan få sin del av kostnaden nästintill gratis. Vi provade aldrig på denna lösning då vi inte ansåg att det var smidigt och billigt nog för vår resa, men några vänner till oss anställde en chaufför för hela sin resa och blev väldigt nöjda!

Buss
Bussar finns det gått om och går nästan lika ofta som tågen. Däremot har vi hört att de längre bussresorna var av den sämre sorten(överbokade, varma och chaufförer som kör livsfarligt) och därför har tågen istället rekommenderats till oss. Vi åkte alltså aldrig någon buss men priserna ska vara precis som tågen, nästintill gratis.

Tuk-Tuk
Tuk-tuk kan man även anställa för något längre resor men vi åkte vanligtvis endast tuk-tuk när vi skulle åka runt i staden och inte mellan olika städer. Det här sättet av transportmedel är väldigt billigt men kanske lite mindre pålitligt. Som turist blir man lätt offer för att förarna försöker lura en på pengar. Så här gäller det att vara rätt tuff och stå på sig.

Kom alltid överens om ett pris med föraren innan ni hoppar in i tuk-tuken. Prismässigt har vi betalat ungefär 100 Lkr/km. Men börja alltid förhandlingen lägre så säg 60 Lkr/km för att sedan förhoppningsvis landa vid din önskade summa efter förhandlingen. De kommer mest troligtvis dra till och föreslå kanske 500 Lkr/km. Tips är då att spela lite erfaren även om man inte är det. Kanske nämna att man varit i Sri Lanka eller Asien ett tag nu och att du egentligen borde betala en mycket lägre summa som 60 Lkr istället. Ibland sänker de då priser omedelbart eller så spelar de svår och kaxiga. Börja då gå iväg mot nästa tuk-tuk så kommer de mest troligtvis följa efter dig och föreslå ett lägre pris.

: Om du inte gillar att förhandla så föreslår jag att du laddar ner appen PickMe. PickMe fungerar nästan precis som Uber, vi använde PickMe massor, på de ställen där det fanns tillgängliga bilar/tuk-tuk, det fungerade huuur bra som helst! Tuk-tul chaufförerna kan dock ha lite problem att läsa sig till vart på kartan du befinner dig och engelskan brukar vara lite sisådär. Då lämnade vi vanligtvis över telefonen till hotelägare, resturangpersonal, butiksbiträden osv som enkelt och smidigt kunde berätta vart vi befann oss.

Den 22 december hoppade vi på tåget i Colombo och 2,5 timma senare hoppade vi av samma tåg i strandstaden Hikkaduwa.

Sri Lanka blev som en vändpunkt nästan för oss. Äntligen var vi alla friska och redo för avkoppling efter ett väldigt hektiskt Indien som medföljde en hel del sjukdom. Kanske var det just därför som Hikkaduwa för mig var så magiskt. Allt kändes så härligt men jag kan liksom inte riktigt sätta fingret på just vad som gjorde det så härligt. Om vi inte upplevt Indien precis innan och om killarna inte hade varit så hemskt sjuka i omgångar, så skulle staden kanske ha uppfattats som vilken strandstad som helst. Vem vet?

Vi kom fram till Hikkaduwa någon gång på eftermiddagen och tog då tuk-tuk till vårt boende. Vi märkte på vägen dit att boendet verkade ligga lite mer off än vi förväntat oss, då det inte syntes till några restauranger eller små matbutiker. När vi kom fram till villan så visade det sig ha blivit fel på bokningen och att vi inte skulle få hela villan för oss själva utan vi skulle få dela på ett rum som bara hade en säng. När även villan saknade kök och att internet var out off order kände vi att det inte blev riktigt som vi tänkt oss. Så vi fick tänka om och tack vare den trevliga personalen så fick vi avboka boendet utan någon kostnad alls och istället bokade vi ett annat boende i centrum.

Då hamnade vi istället på hotellet Di Sicuro Tourist Inn, ett jättefint och mysigt ställe med gångavstånd till restauranger, butiker och strand. Här trivdes vi verkligen jättebra! Ett supertips om man reser i grupp och söker annat än hostel.

Dagarna spenderade vi på stranden i hopp om att ”get that tan”. Vi fotade, filmade, åt gott och bara tog det lugnt. Vi spenderade 4 nätter i Hikkaduwa varav ena var julafton. Jag älskar julen så jag har haft lite hemlängtan när man sett alla fina julbilder hemifrån. Jag försökte iallafall äta en något juligare middag på julafton då vi hittade en restaurang som serverade potatismos och kykling. Inte riktigt turkey and mashed potatoes men men.

Om ni någonsin har svängarna förbi Hikkaduwa så måste ni besöka No1. Roti Restaurant och Get Fresh som ligger längs med gågatan. På No1. severar de lankesisk mat men deras specialitet är roti, som är inlidat bröd med fyllning som därefter steks i smör. Get Fresh är känt för sina currys vi var dit ett flertal gånger och var nöjd med allt vi åt.

Den 26 december hoppade vi på tåget igen nu från Hikkaduwa för att 40min senare hoppa av i Unawatuna.

Long time no see my dear friends. Senast jag hörde av mig var den 27 oktober bara någon dag innan jag begav mig av. Helt sjukt att jag nu varit på resande fot i över två månader.

Jag har verkligen saknat bloggandet så så så mycket men har liksom bara inte tagit tag i saken. Men nu tänkte jag hålla en mer regelbunden update för alla som vill följa min resa. Tänkte att jag i nästkommande inlägg kommer berätta mer om Sri Lanka, som vi befinner oss i nuläget och därefter fortsätta dela med mig av resan längs med vägen. Kommer självklart göra inlägg för de länder vi besökt tidigare under resan senare.

Förresten vet ni vad? På måndag så lyfter planet mot New Zealand!