Jag har fått flera frågor angående vilka kosttillskott jag använder så jag tänkte jag skulle ge er ett inlägg angående dessa och vad de är bra för.

ALA (alpha lipoic acid)
ALA innehåller krom och bidrar till normala blodsockernivåer och normal ämnesomsättning. Dessutom hjälper biotin till att bland annat upprätthålla ett normalt och sunt hår samt en normal hud. Att hålla blodsockernivån normal är viktigt nu under diet då man alltid ligger lite i underkant på kaloriintaget.

CLA (Conjugated Linoleic Acid)
Bland oss i fitnessvärlden och andra tränande personer har CLA blivit en viktig del som essentiell fettsyratillskott – då den begränsade och strikta kosten ofta kan göra det svårt att tillgodose behoven utan att få i sig för mycket kalorier. CLA finns endast i kött och mejeriprodukter och för min del finns mejeriprodukter ej i den dagliga kosten. Därav blir CLA viktigt att tillföra.

Synefrin
Synefrin, basen i flera fettförbrännare och PWOs.
Synefrin har en aptithämmande och fettförbrännande effekt.

Omega 3
Hjälper till med både fettförbränningen och muskeluppbyggnaden. Omega 3 har även en antiinflammatorisk effekt och är viktig för hjärnan.

ZMA
ZMA innehåller zink, magnesium och vitamin B6 som bland annat motverkar utmattning och trötthet. Jag tar alltid ZMA innan jag ska sova och det får mig att somna lättare, sova djupare och vakna upp utvilad.

Daily one
Multivitamin som innehåller 11 vitaminer och 8 mineraler och bidrar till normalt immun-och nervsystem och en normal prestationsförmåga.

Hej på er finisar!

Vilken härlig dag jag har haft! Dagen började med att Ida knackade på min dörr kl 07:20, det var dags för morgon cardio. Solen sken, men det blåste kallt så promenaden blev inte den skönaste. Vi gick i alla fall ca 50-55 min och det är alltid lika härligt att starta dagen med frisk luft och motion. Man får en helt annan energi resten av dagen.

Efter promenaden var det äntligen dags för frukost, dagens höjdpunkt och jag är glad att min dietfrukost innebär gröt, för jag ÄLSKAR gröt! Var ganska frusen efter promenaden så kröp ner under en filt i soffan men min gröttallrik och en celsius.

Dagens träningspass var ben. Värmde upp med lounges utan vikter, vilket hör till en av mina favorituppvärmningar för ben. Det värmer verkligen upp varenda liten muskel och efter ca tre set är jag redo för ett hårt benpass. Efter 75 min gym + 20 min cardio var mina ben skapligt möra.

Eftermiddagen har bestått av fooprepp, besök av Ida för lite kaffe rep, plockat lite här hemma och bara varit. Trots produktiv dag var rastlösheten och energin allt för stor framåt kvällen, så jag drog till gymmet för andra gången idag. Körde lite coreträning och intervaller, sen v ar jag tömd på energi kan jag lova!

Nu ska jag fixa iordning sista måltiden innan sängen.

Som en tjej som älskar träning shoppar jag oftast mer träningskläder än vanliga kläder, det är ju ändå de jjag använder mest och vad är inte roligare än att kunna mixa och matcha på gymmet? Dessutom tycker jag det är motiverande att planera veckans "träningsoutfits".

Här är några som måste bosätta sig i min garderob inom en snar framtid.

Den här goda gröna smoothien gjorde jag till frukost idag. Riktig boost för kroppen och i tillägg väldigt lätt att göra. Testa vet jag!

100g gurka
30g ingefära
30g babyspenat
1/2 skopa BCAA
Vatten

Dagens fantastiskt goda lunch blev en linssoppa. Fantastiskt god, lätt att laga och näringsrik. Även en bra lunch som inte kostar för mycket.

Receptet nedan räcker till 2 stora eller 4 små portioner (räckte till 4 för mig).

1/2 gul lök
Peppar
Färsk basilika
Saften från 1/2 citron

Hacka löken och stek i lite olja. Tillsätt resten av ingredienserna och koka på svag värme 20 min. Rör lite då och då.

Jag älskar verkligen frukost. Det är en så härlig start på dagen att få äta i lugn och ro och göra sig redo för vad dagen har att erbjuda.

Jag brukar vanligtvis äta gröt till frukost, förutom vissa lördagar och helger som jag väljer att lyxa till det lite extra. Jag äter helst min gröt varm med lite frysta bär till. Ibland blandar jag i proteinpulver i gröten eller dricker en proteinshake bredvid om jag inte vill blanda det i gröten.

Varför anses då frukosten vara dagens viktigaste mål?
Under natten när du sover så tillförs ingen energi till kroppen utan den tar av dina energireserver. Då säger det sig självt att när du vaknar nästa morgon har inte kroppen särskilt mycket energi kvar utan behöver då en påfyllning. Vissa källor säger att du bör få i dig 25% av dagens energiintag via frukosten.

Det är många som har dålig aptit på morgonen, men man bör trots det försöka få i sig någonting inom en timme när du stigit upp. När man vaknar frigörs blodsocker i levern för att du ska orka kliva upp, men det varar inte speciellt länge utan behövs fyllas på.

Jag personligen tror på att frukosten är ett viktigt mål, men att fokus ofta läggs lite för mycket på frukosten och för lite på dina andra måltider. Jag tror på en balans mellan alla dina mål om dagen. Dock råder jag absolut till att alltid försöka få i dig frukosten. Har du möjlighet, gå upp lite tidigare och gör frukosten till en härlig stund på dagen. Eller om du har svårt att hinna på morgonen, förbered din frukost kvällen innan och ta med den till jobbet, skolan eller vad det nu kan vara.

Hej på er!

Jag har verkligen varit usel på att uppdatera här senaste tiden, men det har varit mycket med nytt jobb och ny stad så tiden och lusten har inte funnits, men nu hoppas jag att jag är på G igen. Hur som helst så trivs jag fantastiskt bra här i Uppsala. Det är en så himla mysig stad. Känner att jag fortfarande har en hel del att upptäcka, men det kommer väl lite steg för steg.

Idag, lördag har varit en lugn dag. M's kompis från Skåne är här och hälsar på i helgen, så igår hade vi lite fest här hemma hos oss för honom, så idag har man varit lite sliten. Vi började dagen med pizza, sen har jag varit på stan en sväng, men nu på kvällen har vi bara suttit inne i soffan och kollat på filmer. Så skön lördag!

Efter en helt fantastisk vecka i Alanya, Turkiet är vi nu hemma och på svensk mark igen. Vi har haft en vecka fylld av sol, bad och massor av god mat. För mig var det första gången jag var i Turkiet (Micke har varit där 15 gånger) och jag var väldigt positivt imponerad över hur fint det var där. Inte alls så jag hade föreställt mig det!

Vi bodde på ett hotell som låg längs med kleopatra beach, den finaste stranden i Alanya. Det var ett nytt och fräscht hotell med all inclusive och härlig stämning. Vid poolen spelade dom dagligen bra musik och i poolbaren fanns det alla möjliga törstsläckande drycker. På hotellet serverades frukost, lunch- och middagsbuffé dagligen som i huvudsak bestod av lokal mat.

Vi spenderade förmiddagarna vid poolen, men efter 14.00 försvann solen från poolområdet och då tog vi oss ner till stranden. På stranden var vi "stammisar" och de som jobbade och hyrde ut solstolar gjorde allt för oss. Då havet var så varmt att det inte svalkade fick vi en liten uppblåsbar pool som dom satte bredvid våra solsängar på stranden. Den fyllde de konstant med kallt vatten så man kunde svalka av sig.

En av dagarna bokade vi en båttur på en partybåt. Det var en heldagstur med stopp på många olika badställen, god mat, gratis dryck, dans och inte minst skumparty ombord på båten. Dock så lyckades vi tajma båtturen den varmaste dagen på hela veckan (44 grader i skuggan) så vi var ganska sega när vi kom till hotellet på eftermiddagen.

Nu är vi hemma i vår lägenhet, som fortfarande är kaos då vi inte hann packa upp färdigt efter flytten innan vi åkte. Så det är vad som ska göras idag, packa upp. Hör kommer lite fler bilder från resan.

Nu är det inte mer än 2 dagar kvar till flytt. Jag är framför allt peppad på förändring och nytt men självklart är det lite tungt att säga hej då till alla vänner mannar här i Norge. Efter nästan 4 år är det dags att bege sig, men så lärorikt och kul det har varit!

Här kommer lite bilder från min sommar hittills :)