Dag 31&32

Efter en vecka på campet var vi rätt trötta men väldigt sugna på nya äventyr. Sebastian passade på att ta igen lite sömn i bilen från Canggu till nästa stad: Ubud

Vi har sett både grisar och höns transporteras på det här sättet... Vi gillar det inte :(

Väl framme i Ubud hittade vi det här stället att bo på. Vi reste tillsammans med fyra till från campet som också var intresserade av vad Ubud hade att erbjuda

En av de sakerna man inte får missa när man är på Bali är de otroligt vackra risfälten, dessa var definitivt en av höjdpunkterna med Ubud-resan

Sebastian passade in väl i miljön

Det tog liksom aldrig slut

Vi kikade lite närmare på hur riset egentligen växer

Tillslut hittade vi ut igen till den lilla byn

Vi hittade också den här GIGANTISKA spindeln i sitt GIGANTISKA nät (se normal-stor spindel i bilden till höger)

Strax därefter hittade vi denna plats och förstod att den där typen av spindel nog förekommer en hel del bland risodlingarna

En utav de mindre spännande utflyktsmålen i Ubud var "elephant tempel". Men det visste vi ju inte innan vi gick in... Så här promenerar vi förväntansfulla ner mot tempel-området

Här gick vi in och kollade lite...

Och här kände vi lite på vattnet. Sen var det inte mycket mer än så. Så vi bestämde oss för att åka vidare till ett tempel vi verkligen verkligen ville besöka istället!

Bilresan till detta tempel tog ett tag då det är beläget en ganska bra bit norr om Ubud. Men det var väldigt värt!

Ganska direkt efter vi anlänt öppnade sig dock himlen rätt så vi fick skynda oss att ta skydd. Lucas gav sig ut i regnet och lyckades hitta ett övergivet paraply

Så där stod vi ett tag och beundrade templet på håll och hoppades på att regnet skulle avta. Vi orkade inte vänta jättelänge utan trängde istället ihop oss under paraplyet och sprang bort till bilen. Vi var rätt mätta på upplevelser efter allt detta och begav oss tillbaka till Ubud för en lugn kväll med god mat och kortspelande. Morgonen därpå skulle vi iväg mot ny destination

Dag 23-30

Över en väldigt god lunch bestämde vi oss för att vi ville checka in på ett surf-camp i Canggu

Så på måndagen den 3e oktober flyttade vi in på Lapoint surf camp

Vi skulle sova i ett dorm men turligt nog fick vi det för oss själva

Första dagen bestod av genomgång av veckan. Lite drygt 30 personer, de allra flesta kom från Sverige

Här ska vi precis testa på en yoga-klass

Chillin' at the camp

Canngu bestod delvis av risfält och delvis av massa eco-friendly vegan restauranger

Och djur. Massa djur. Hundar, katter, ödlor och tuppar/hönor/kycklingar. Det gäller såklart inte bara i Canggu, överallt springer de omkring och härjar

Nere vid stranden (som var svart lavasand precis som på Santorini) och tittar på vänner som surfar

Calle var en utav dom

​Väldigt söt valp. Se men inte röra

Testar på cubanos som var väldigt populärt

Här är vi på utflykt tillsammans med campet. Första stoppet var en kaffe&te-odling

Testade massa olika sorter, bland annat världens dyraste kaffesort "bajs-kaffet"

Vi åkte vidare söderut till en strand i närheten av Uluwatu

Lunchar och tittar på surfare

Sista stoppet var precis i närheten, ett ställe med häftiga klippavsatser och byn byggd längst klippväggarna. Här skulle vi titta på solnedgången

Försöker fota lite

Apor klättrade överallt i denna by

Här satt vi och hade det bra medan solen försvann.
Veckan på campet sprang iväg med dagar fyllda av aktiviteter. Det bästa var alla fina vänner vi fick

Dag 19-23

På tisdagskvällen den 27/9 påbörjade vi den långa flighten från Aten. Vi mellanlandade i Qatar och hängde ett par timmar på flygplatsen innan nästa flyg tog oss till vårt mål, Indonesien och Bali!

Så här såg poolen ut på hotellet vi bodde på de två första nätterna. Vi valde detta hotell för att vi hade läst om att deras frukost skulle vara gudomlig. Tyvärr var vi så jetlagade från omställningen mellan Greklands och Balis tidsskillnad så första morgonen när vi vaknade upp var frukosten redan bortdukad. Så jäkla irri. Andra morgonen hade vi ställt väldigt många alarm så vi fick uppleva den då istället. Det var verkligen en bra frukost! Detta gjorde oss ännu mer irri över att vi hade missat den första morgonen

Efter två nätter på Bali tog vi oss till ett samhälle i närheten som vi hört väldigt gott om och många som rekommenderat oss att åka dit, Canggu. Det har monsunregnat ca 1 timme om dagen här sedan vi kom. Lyckligtvis hade vi precis trängt in oss i en bil innan himlen öppnade sig då vi bytte hotell

De flesta restaurangerna i det här området serverar sån här typ av mat. Det är inte alls typisk Balanesisk mat, utan mest en massa trendiga ställen som ska passa turisterna som kommer hit och deras behov. Det är mycket yogis och surfare här som äter vegetariskt/veganskt och rawfood typ. Det är sjukt gott överallt!

Här hade vi precis stuckit ut på vår första tur med moppen vi har hyrt men var tvungna att söka skydd för regnet rätt omgående. Satt säkert här i 45 minuter och bara väntade.

Söndagen 2/10 spenderades till större del på en Beach Club i närheten av där vi bor. Här låg vi och tog det lugnt och åt lite gott medan vi tittade på alla som surfade precis nedanför oss

Även den här dagen regnade det oavbrutet i typ en timme, men det gjorde inte så mycket för folket i poolen. Vi var inte så sugna på att göra likadant så vi passade på att äta lunch i restaurangen. Under tak

Restaurangen hade ett väldigt häftigt tak med hur många lampor som helst

​Vi har bestämt oss för att vi också vill kunna surfa som alla andra verkar kunna här så i den kommande veckan har vi bokat in oss på ett surf camp. Samma som Sofia och Patrik var på för drygt två år sedan. Vi hoppas innerligt på att det är lika bra nu som det var då för dom! Hej så länge

Dag 15-18

Efter en lång båtresa från Santorini nådde vi Aten. Så skönt att befinna sig i en större stad igen efter alla de små samhällena som vi passerat under våra två första veckor

Vi hade två hel-dagar i Aten och under dessa dagar försökte vi se så mycket vi bara kunde

Parlamentet var det första stället vi kom förbi och Sebastian ville gärna praktisera där

Vi köpte en 24 timmars hop-on-hop-off biljett som vi utnyttjade till max. Vet inte hur många varv vi tog med de olika linjerna. Vi var trötta på att gå och det var väldigt varm så bussturerna passade oss utmärkt

Det enda negativa med att vi satt på en buss hela tiden var att vi inte fick så många bra bilder. Vi fick liksom hoppas på att bussen stannade på ett ställe med bra överblick och ingenting i vägen för att kunna ta bilder. Vilket inte hände så ofta

Så många fler bilder från bussresorna blev det inte än såhär, såg det här pigga paret och konstaterade att de måste ha tagit ÄNNU fler varv än oss, om det ens var möjligt

Då vi inte satt på någon utav bussarna gick vi runt och utforskade till fots. Här är vi uppe vid Akropolis och blickar ut över Aten

Väldigt maffigt, men också väldigt mycket turister som trängdes med oss

Det var allt från Aten och nu lämnar vi Grekland och Europa bakom oss för ett tag. Nästa plan tar oss nämligen hela vägen bort till Asien!

Dag 13&14

Här är den nordligaste staden Oia sett nedifrån efter att vi gått ca 330 trappsteg ner

Kristallklart vatten, vilket vi har sett överallt bland öarna vi besökt

De 330 trappstegen upp var inte lika roliga. Grekerna erbjöd turister att rida på åsnor upp men vi tyckte inte det kändes så schysst mot åsnorna så vi gick hellre. Sebastian ångrade sig sen över beslutet

En av många väldigt fina kyrkor i Oia

Oia är en vanlig plats för bröllop tack vare sina spektakulära solnedgångar

Att behöva fota andra turister var vanligt

För oss är det oklart om detta är åsnor eller hästar. Vi väljer att tro att det är åsnor

Solen börjar gå ner och det blir kaotiskt i staden eftersom att alla ska bort till bästa solnedgångsplatsen

Vi fick plats men det var knappt. Turister everywhere

Och såhär såg det ut när solen hade försvunnit. Långt där borta lyser huvudstaden Fira som vi besökte dagen därpå

Här är vi i utkanten av Fira och blickar ut över staden

Fina Fira

Fin kyrka i fina Fira

Och här är vi tillbaka på vårt hotellrum. Vi dealade till oss ett rum med poolview för samma pris som ett utan. Snacka om kap. Poolen var dock sjukt ofräsch så vi doppade inte ens tårna i den

Hamnen i Santorini var smockad med människor efter två dagars strejk bland båtpersonalen. Nu åker vi till Aten. Hej

Dag 11&12

Vi hyrde en bil i två dagar för att kunna utforska ön

Den första turen gick till den mest västra punkten på ön där det låg en gammal fyr

Den låg belägen högt högt upp på ett berg

Vi hittade en gunga som vi var tvungna fota

Här var en av ett par "red beaches" som finns på ön

Tillbaka på "vår" strand igen

Dag 10

Efter mycket om och men hittade vi ett hotell vid Perivolos som är den längsta svarta sandstranden på Santorini

Så direkt efter vi kastat in våra väskor på rummet gick vi för att spana in stranden innan solen försvann helt och hållet

XOXO

Dag 9&10

Såhär såg vårt rum ut på Ios och ungefär såhär har de flesta av våra boende sett ut hittills

Fast det var första gången vi hade en sån här utsikt!

​Och såhär såg det ut när vi lämnade Ios. Där i något av dom vita husen var alltså hotellet. Dag 9 låg vi mest bara vid poolen på hotellet och dag 10 åkte vi vidare till nästa ö så blev inte så mycket mer bilder än det här från Ios

På färjan från Ios med vår packning till...

​SANTORINI!

Dag 7&8

Ny ö, nytt hotell och ny utsikt

Promenad från hotellet till stranden

Vi hittade ett mysigt lunchställe vid stranden

Från stranden till hotellet blev det tyngre

Och sen promenad från hotellet till staden

Grekisk tapas, bästa restaurangupplevelsen hittills (de övriga rätterna gjorde sig ännu mindre bra på bild)

Vad gör Sebastian?!?!?!?!

Påväg mot toppen av staden passerar vi här ett pågående dop

Snart framme

Uppe

Klättrade upp på den lilla kyrkan, allt för bra bilder i solnedgången

Sjukt svettigt att ta sig hela vägen upp, Sebastians tröja var i princip genomblöt

XOXO

love you all

Dag 5&6

Vi lämnade Agia Anna och åkte till Naxos huvudstad

Upptäcker lite

Mysiga kvarter

Hittade en klockren falafel-wrap till lunch. Sebastian åt en likadan till middag

Och glass till dessert

Solen börjar gå ner över staden...

...och Sebastian lyckades bra med att fånga känslan på bild

God natt från Naxos, snart beger vi oss till nästa ö